globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém
11.8.2015 v 11:53
Zdravím všechny příznivce jedné stopy,
jakož to nová generace jsem rozmazlen moderními stroji, ale přesto jsem příznivcem starších dvoutaktů. Pořídil jsem si nedávno nabouraného pionýra s papíry za 1500,- k tomu jsem si odvezl spousty starých dílů a další dva nedostavěné pionýry.
No začalo to na magistrátě a pak důkladným rozebíráním. Rozebral jsem vše co šlo abych se ujistil, že poskládám aspoň jednoho pionýra z "jakostních" dílů a druhého na blbnutí. Poskládal jsem motor i podvozek což bylo snadné. Trochu jsem se zdržel s elektrikou. Ono to schéma vypadá dosti snadno, ale aplikovat zapojení na pionýru, který je směs všeho možného je trochu problém. Zvolil jsem si 30W zapalování a třípolohovou spínačku (klasika) + přepínač potkávacích a dálkových světel. Pincek je ve fázi, že startuje, troubí a svítí přední světlo.
Mezi problémy patří:
1. Nedrží volnoběh: Seřízené by to mělo být dobře, ale chybí vzduchový filtr, což by mohl být důvod proč to nedrží volnoběh. Mám tam pouze houbičku na nádobí potřenou olejem.
2. Přepínač dálkových a potkávacích světel nereaguje: z důvodu, že jsem je zapojil tak aby svítily obě zároveň. Poradíte prosím se správným zapojením z obrázku?
3. Nesvítí zadní světlo: Mám navedený jeden drátek k žárovce, zbytek by se měl ukostřit?
4. S dalšími problémy, jako je nefunkční tachometr a pružinka stojanu si poradím, ale u prvních tří jsem si nejistý.
On je problém ten, že kdybych opravoval kdysi funkční motorku, tak si s tím nejspíš poradím, ale takto dělám hodně kompromisy, jelikož je to složenina starého dynamo zapalování + 20W a 30W zapalování.
Postupoval jsem podle tohoto schéma zapojení: 30W zapojení pro jawa 50/21

ale jak vidíte, nejsou tam u světel napsány čísla a tak jsem si nebyl jist co s čím propojit. Zadní světla byly u všech pincků zapojeny na jeden drátek, a nějaký elektro spoj tam není zřejmý. Elektřina teče přeci cestou nejmenšího odporu, tak jak to může fungovat, když ta žárovička je zasunuta v plechovém držáku, který není nijak odizolován?

Přiložím ještě fotku mého předního světla s číselným označením:





Nevím co jednotlivé čísla představují ale nejspíš 56a - potkávací a 56b noční/dálkové? Co je potom 37?

Budu rád, když napomůžete ke zlegalizování této motorky. Je to legenda a je přeci fajn vidět pincka na silnici, no ne?
Udělal jsem na něm už spousty práce a byla by škoda ho nedokončit kvůli těmto drobnostem. Budu rád za jakoukoliv radu. Jen ještě dodám, že nějaké manuály a schémata jsem již pročetl.

Naposledy editováno 11.08.2015 11:56:53

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

Skvělá odpověď, děkuji! 11.8.2015 v 12:23 | Nahoru | #1
Zadní světlo 1 drát druhý ukostřit a 56a, 56b pujde do přepínače na řídítkách na krajní šroubky z prostředního šroubku na přepínači to pujde do masky na hlavní přepínač.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

11.8.2015 v 12:25 | Nahoru | #2
A na volnoběh by tam měl být volnoběžný šroub. Na karburatoru šroub s pružinkou

(reakce na) Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

11.8.2015 v 12:56 | Nahoru | #3

Sob píše: A na volnoběh by tam měl být volnoběžný šroub. Na karburatoru šroub s pružinkou

ano,ale často je šoupátko už tak vymlácené, že i když je šroub na maximální utažení, šoupátko je stejně na zemi, to je třeba zkontrolovat. Je to celkem častý jev....

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

11.8.2015 v 14:14 | Nahoru | #4
57 je obrysovka a tu mají jen motorky s baterii.. patice je stejná

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

Skvělá odpověď, děkuji! 11.8.2015 v 18:01 | Nahoru | #5
Nevím jak je to přesně s 20W a 30W zapalováním. Ale mám dojem, že zadní světlo se zapojuje paralerně na obě vlákna přední žárovky. Pokud je zaplý potkávací světlo, je zadní světlo kostřený přes vlákno dálkovýho a naopak. Jinak v držáku zadní žárovky by měly být takový silonový mezikusy, aby byla žárovka izolovaná od toho plechu.

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

Skvělá odpověď, děkuji! 11.8.2015 v 19:52 | Nahoru | #6
Je to přesně jak píše fatik, u 20W zapalování je zadní světlo ukostřeno, ale u 30W zapalování jse zadní světlo připojeno na obě vlákna přední žárovky, tzn. do zadního světla povedou 2 dráty a žárovka (sufitka) se musí odizolovat od kostry. Na to použijí takový silonový držáčky nebo když je nemáš, tak na konce toho držáku sufitky dej třeba smršťovací bužírku, tím odizoluješ žárovku a drátky přiveď přímo na kontakty žárovky.

Ohledně svícení obou vláken, tak to je taky špatně (magneto ti obě vlákna neutáhne a ve výsledku ti světlo nebude téměř svítit), na to tam je ten přepínač na řídítkách, který podle schéma v pohodě zapojíš. Z hlavního přepínače, co je na masce si z kontaktu 56 přiveď šťávu do toho přepínače na řidítkách a pak už to jen rozvedeš do předního světla na každé vlákno.

Co se týká volnoběhu, pokud na zkoušku vytáhneš tu houbičku, tak se otáčky zlepší? Pokud ne, tak máš moc bohatou směs. Karbec pořádně pročisti (hlavně tu tenkou mosaznou trubičku (co je v karbecu jak nasazuješ filtr vduchu), která jde přes volnoběžnou trysku a končí v kolínku na druhé straně karbecu. Dále je možné, že volnoběžnou trysku někdo čistil drátkem a tak má nyní větší dírku, než by měla mít a také je možné, že máš už vymačkané šoupátko v místě, kde dosedá na volnobděžný šroubek, takže by jsi musel koupit nové šoupátko. Co hladina, ta je zároveň s vrchem plováku, popř. zkus hladinu o chlup snížit?

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

12.8.2015 v 07:58 | Nahoru | #7
díky moc za rady, dnes se do toho pustím, tak věřím že to dopadne

Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém

14.1.2016 v 01:33 | Nahoru | #8
Tak jsem s pinckem pokročil. Tachometr je již funkční, elektrika je hotová podle schema, jenže stále nesvítí zadní světlo. Mám dojem, že když je to paralelně, tak jde proud cestou nejmenšího odporu a jde to skrze přední žárovku? Jinak přepínač na přední dvouvláknovku funguje a docela to svítí. Upravil jsem hladinu, jelikož motorka nechtěla startovat a jet. Jede to spíš jen na sytič. Když ho vypnu, tak to jede chvilku a pak to netáhne a nakonec chcípne. Filtr vzduchu musím ještě vyřešit.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist