globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 01:51 | Nahoru | #1
J.M.K.> Ano, napětové špičky, bla bla akumulátor funguje jako kondenzátor s vysokou kapacitou, vyhlazení napětí, bla bla, všechno se zničí, bla bla...
Napětové špičky se ale objeví pouze tehdy, pokud dojde ke změně otáček alternátoru, potažmo motoru. Takže stačí pro sichr zapnout světla, pokud chci bejt opravdu důkladnej, tak ještě třeba mlhovky a 20 sekund než vyměnim baterku nebudu sahat na plyn.

Toho že se něco spálí bych se rozhodně nebál, ono ty zkazky o zničenejch jednotkách tu kolujou hlavně díky lidem, co se rozhodli to bez baterky tůrovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:59 | Nahoru | #2
Hippieguy> To, že Tobě se to zatím nestalo, neznamená, že to není možné. A alternátoru je jedno, jestli si motor bublá na volnoběh, nebo se roztočí víc, ty špičky jsou tam pořád - pokud bys měl někdy možnost, vem si osciloskop a to budeš čumět, co je v elektrice auta za brajgl. Zapnutím světel vyřešíš velké kulové a laskavě neuč orla létat - nepoučuj elektrikáře.
A kor u motorky, která má jen magneto se zkratovou regulací, je přítomnost baterky daleko kritičtější, nepsalo se to na tomto fóru nesčetněkrát pro srandu králíkům. A před léty jsem osobně viděl motorku se zničenou zapalovací jednotkou v důsledku samovolného (zřejmě vlivem mechanického narušení tavného elementu) prasknutí hlavní pojistky (a tedy též de facto odpojení baterky) za běhu motoru. A pak zkoušej majiteli takového motocyklu vykládat svá moudra, že se nic nemůže stát.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist