globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

13.12.2014 v 13:30 | Nahoru | #1

DucS píše: No ale točilo ti to,nebyla vybitá uplně, potřeboval jsi jen menší podporu ...představ si, když někdo nechá zapnuté světla a přijde za půl dne. Tam si ani neškrtneš s tenkým kabelem.


Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

13.12.2014 v 18:30 | Nahoru | #2

Krovak píše: Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.



To nemusí-několikrát se mi stalo že jsem nedovřel u feldy dveře nebo kufr světlo vybilo aku tak že nerozsvítila ani kontrolky,nasadil sem nabíječku z teska za 400kč po půl hodině start,zbytek dobil altik a baterka funguje už dlouho a troufám říct že eště něco vydrží. na vojně mjr Matoušek -náčelník pro elektrozdroje říkával že olověný aku potřebuje pro svoji životnost pohyb tj vybít nabít -prostě provozovat,sám když na zimu vytáhnu aku z multicary (150Ah) tak ji jednou nebo i dvakrát za zimu žárovkou vybiju až sotva žhaví a znovu nabiju,a baterka vydržela hodně dlouho.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 20:14 | Nahoru | #3

Krovak píše: Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.



Zničená nebude, jenom se jí zkrátí životnost. Pokud bude to vybytí několik hodin. Já ale neřeším další životnost něčí baterky, jde mi o to, aby auto odjelo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist