globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

13.12.2014 v 10:47 | Nahoru | #1
Já dopadl úplně stejně.. levný šmejd z OBI.. potřeboval jsem z auta 2.3D s baterií 80Ah nastartovat Rocketa III (2300ccm) no a vůbec nic.. kabel rozpálený a motorka to sotva jednou převalila motor.. takže jsem se taky zdravě nasr.. a zakoupil kabely odpovídajícího průžetu a použil jen ty svorky, které stojí všem taky za pendrek, ale postačí... teď už je vše Ok.. je to dražší, ale na něčem se prostě šetřit nemá a když tohle má někomu pomoc a místo toho se z kabelů stane přenosný telepný ohřívač

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

13.12.2014 v 12:31 | Nahoru | #2
Kabriolin> Tak já sem na startovací kabely a zásuvky asi trochu magor - mám startovací zásuvku i na motorce Honda VTX 1800 . Jenže je to daný tím, že na firmě mám pár vysokozdvižných vozíků, pár náklaďáků a pár dodávek. A firma je v údolí u řeky, kde sem už párkrát zažil mrazy i pod - 25 C. A pokud máš nastartovat v takovýmhle mrazu dieselovej VZV nebo třeba Avii či Liazku tak pořádný kabely + startovací vozík jsou základ. Teď už technika pokročila, "nový" MANy jsou o něčem jiným, ale i tak je třeba být připravenej a v mrazech mít radši baterky na nějaký udržovací nabíječce. Jednou sem narazil na odkaz na startovací zásuvku na motorku + kabely, bylo to za slušnej ranec, ale zapátral sem a zjistil že se jedná o zásuvka 3P plast Jaeger 151131 +251100. Takže jsem nakoupil zásuvky i vidlice a do vší techniky jsem zabudoval zásuvky - na kamiony, VZV, když už sem předělával motorku, tak i do mý VTX 1800 (přeci jen je to motor jak kráva a jezdim i třeba teď, tak proč trápit tu malou baterku). Zásuvky jsem zabudoval i do nabíječky s pomocným startem, všude sem to pojistil plochou pojistkou na traktory na 100 A (krátkodobě při startu snesou pojistky, kabely i zásuvky i 150A dle měřáku na nabíječce) a vyrobil z 10 mm2 kabelů a těch zástrček propojovací kabely + jednu zástrčku jsem dal i na nabíječku OPTIMATE 6. Teď jen zapojim buď OPTIMATE na noc, nebo tu velkou nabíječku na pomocný start, nebo motorku připojim na autobaterku co mi nějak vybyla navíc a dobíjim nebo startuju dle potřeby. Žádný oddeklování baterek, žádný nasazování kleští někdy ráno potmě, žádný čtvrthodinový zdržení. Těch 10 mm2 ma pomoc při startu z nějakýho externího zdroje většinou bohatě stačí a je to hodně znát jestli se v mrazu starter ledva koulí nebo zabere a motor jede. Jak říkám, sem asi magor, ale když potřebuju mít téměř jistotu že vždycky nastartuju tak už sem se poučil a připravil - a baterky můžu používat třeba i o rok-dva dýl, i když už nejsou na zimní starty v 100% kondici - ono se to pak v ceně nasčítá.
O zimních startech LIAZky nebo AVIE bych totiž moh psát romány...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist