1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Závodní motocykl Jawa 125
Pochybuji o nějakém kopírování Povážských strojíren už jen z prostého důvodu, že oni stavěli původně dost našláplou 50-tku,ale ta dostala stop z důvodů citace: "nemohou se nám 15-ti leté děti zabíjet na těchto rychlých strojích".
Ale protože příprava výroby něco stojí - stala se z padiny devadina = pro 17-ti leté.
Jinak třída 80-tek "styl tří 8-ček" (8 koní/80 za hodinu / 80ccm) přišla až během 80.-tých let.
Devadina přišla o více jak dekádu dříve.
Původně stavěnou padinu nemám, ale po spuštění výroby devadiny Považáci stále nedali pokoj s třídou 50-tek a staveli dále - tahle z roku 1972 měla něco hodně do sebe :
V té době se kooperovalo s Taliány - nakupovali u nás také motory
IvoTregr píše: informační zdroj byl u nás časopis Svět motorů, někdy kolem 1968 byl ještě černobílý a po roce 1970 nastoupila konečně barva, nepamatuji se konkrétně rok změny. Nějaké katalogy to byl jen individuální dovoz lidí co se jim poštěstilo vyjet ven. Jinak v tu dobu kdy naši postavili Jawu 90 nastupoval v celém světě trend lehkých motorek s vysokootáčkovými motory....
1973
K té devadesátce: přišla v nevhodnou dobu, příliš brzo ji začli, ale co je mnohem větší škoda, příliš brzo ji ukončili. Po jejím ukončení přišla ve světě do obliby regulérní třída 80, ve který se začalo jezdit i MS místo dřívějších padesátek. Kdyby tu devadesátku stáhli na 80 ccm, tak si myslím, že měla docela šanci.