globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
 
11.4.2014 v 16:55
Zdravíčko, řeším problém jak při cestování na fichtlu nabíjet elektroniku.

Mimo telefonu chci pořídit kameru na helmu, k tomu něco jako tablet abych videa mohl zpracovávat a možná ještě foťák, což je dost věcí a po zkušenosti z loňska kdy jsem každou chvíli hledal zásuvku to chci vyřešit nějak pohodlněji (podrobnosti o loňský cestě se v dohledný době oběví v cestopisech)

Zde jsou možnosti ke kterým jsem zatim dospěl:
1. Vape a 12V zásuvka, tady je problém že fichtlí Vape je 6V, udajně tam lze s nějakýma úpravama nacpat Simsoňácký, problém je s baterkou (kam s ní ?) a žádalo by si to celkově předělat elektriku, navíc bych přišel o tu radost cestou ladit kladívka

2. Další možností je solární nabíječka s powerbankou, tady je celkem problematická spolehlivost, prodejci se sice chvástaj ale názory z internetu nejsou moc optimistický.. je to celkem drahá záležitost a užitek nejistý, máte s tím někdo zkušenosti ? např. www.solarninabijecky.cz/

3. Zatim poslední řešení vidim v nabastlení extra dynama na 12V zásuvku, umístění pod nádrží a pohon řetězem na tomto přincipu www.elektroo.cz/product/usb-dynamo-na-kolo-nabijecka-baterii-univerzalni-670/, tady mám hlavní problém v tom, kde sehnat vhodné dynamo které by umělo řádně napájet zásuvku bez vedlejších účinků jako třeba destrukce nabíjené elektroniky. Tohle řešení by se mi líbilo nejvíc ale zatim nevim jaké problémy by to kromě montáže obnášelo..

4. Jiný nápad ?

rady typu zajdi si do hospody, ubytuj se v kempu a nabíjej ze sítě neberu. Jsem socka. Spim v lesích a jím chleba .
Mimo to vítám všechny rady, návrhy, názory a tak dále

omlouvám se za román a děkuji velice



Anketa: Jak vyřešit nabíjení elektroniky při cestování na Pionýru ?
Nabastlení Simsoňáckého Vape + 12V baterka
0%
0
Solární nabíječka + powerbanka
41%
7
Extra dynamo, pohon kolo ? řetěz ?
12%
2
Jiný nápad
47%
8

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

11.4.2014 v 23:57 | Nahoru | #31

dedek_new píše: A co sluníčko ?



Už tě vidím jak tím stíháš na výletě dobíjet telefon ,kameru a navigaci. Je to slabé v běžném telefonu máš dvakrát silnější baterku a tohle nezvládne za den nabít ani mobil na polovinu.

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 00:11 | Nahoru | #32
Větší solární nabíječka by to mohla zvládnout dobře, slunečního svitu bude v cílové oblasti dost. Plus powerbanka k tomu.

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 00:20 | Nahoru | #33
Jednoznačně doporučuji nabastlit na fichtla zdroj proudu. Ani ne tak kvůli praktičnosti, ale protože takovým bastlením vznikají neotřelá technická řešení a ještě lepší provedení "co dům dal" - nářadí i materiál.
Už jen fotky podobných výtvorů dokáží bavit mnoho let.

Za mě doporučuji alternátor z vrakoviště. Jsou 12V (14,5V), mají zabudovaný regulátor a kdejaké slušnější auto ho má s 2kW výkonem.
Pohon nabastlit na motor nebo kolo pomocí řetězu a koleček ze starého jízdního kola, klidně i s přehazovačkou.
Jelikož slušný alternátor má výkon jako celý fichtl, můžeš ho používat jako pojízdnou elektrocentrálu, případně zapínaním nějakého 2kW elektrického spotřebiče měnit alternátor v elektrodynamickou brzdu pro jízdu z kopce

Naposledy editováno 12.04.2014 00:20:42

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 11:36 | Nahoru | #34
Deadman> pááni taková fichtlí cestovní lednička na lahváče je lákavá myšlenka ale jak psal seikos, že i normální dynamo na kole brzdí, s timhle bych se asi jinak než z kopce nebo po rovině s větrem v zádech nehnul každopádně sehnat nějakej prťavej altík s malým odporem na kterej by šlo přidělat žetězový kolečko, šel by pod nádrž na sloužil by k mé radosti tak jako ten z odkazu ad2)

tady mve.energetika.cz/sikovneruce/co-to-utahne.htm z toho lze vidět že 2Kw jsou pro mě celkem zbytečný

Naposledy editováno 12.04.2014 11:55:50

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 14:34 | Nahoru | #35
Mechanický odpor alternátoru není úměrný jeho velikosti, ale odebíranému výkonu. Když běží na prázdno, neklade odpor téměř žádný. Dynamo na kole bych nebral v potaz, to je taková znouzectnost, co má několikanásobně větší vnitřní ztráty než výstupní výkon.

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 16:10 | Nahoru | #36
Deadman> teď jsem byl prozkoumat možnosti který fichtl nabízí a myšlenku dynama pod nádrží musím zavrhnout, neni místo a je co lekově na prd, nejelegantnější to bude z tý světelný cívky někam, buď přímo do usb nebo přez 6v baterku, ta se krásně vejde pod plech vedle tlumiče, udělat nějakej kastlík..
Dynama na kolo bych neházel všechny do jednoho pytle, dá se sehnat sráč za kilo, ale určitě existujou i lepší (samozřejmě dražší), zkusim to skonzultovat s elektrikářem a dám vědět jak to dopadlo

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 16:57 | Nahoru | #37
Já bych ten altík namontoval bokem vedle motoru. Můžeš ho použít zároveň jako předstupačku. Hustokrutý vzhled je k tomu jako bonus

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 17:08 | Nahoru | #38
Deadman> tak to bych byl v Evropě za dobrýho exota

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

12.4.2014 v 20:35 | Nahoru | #39
Mám pioniera 21 a kôli STK, kde chceli aby mal klakson a brzdové svetlo som ho prerobil na 12V . Použil som alternátor z Jawy 555, obidva výstupy striedavého prúdu som napojil na dva jednofázové reglery z čínskeho skútra. Baterku mám najmenšiu akú som zohnal- 1,2 Ah v priestore pre náradie, utiahne to aj žiarovku 35/35 W- 12V, pričom baterku dobíja. Mám to už 6 rokov a bez problémov. Mám aj 12V zásuvku, napája mi to navigáciu alebo dobije mobil, cez zimu cez nu dobíjam baterku.

Naposledy editováno 13.04.2014 17:22:02

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

13.4.2014 v 08:31 | Nahoru | #40
držel bych se toho co už jsem psal, nebo si vem s sebou ty zdroje s tou vysokou kapacitou a výstupem na usb. I když namontuješ altík přes řetězovej převod tak i ten řetěz má docela slušný odpor ( porovnej volné obrátky předního a zadního kola ) Navíc i samotný altík něco veme, řešit buzení a další kg navíc. Dynamo z kola má taky velký třecí odpor.
Vem s sebou neco takového a budeš mít místa habakuk




1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

13.4.2014 v 12:10 | Nahoru | #41
Ja bych na to sel asi trochu jinak.
To zapalovani ma tri civky. Jedna je pripojena na zapalovaci civku a ty dve jsou spojene a jsou na ostatni spotrebice (svetla, klakson). Nevim zda jsou spojene paralelne nebo seriove ale podle schematu to vypada na seriove propojeni. Ale urcite bych pokud by to slo, zmeril co z nich leze a pri jakych otackach. Pak bych ty civky vymontoval a previnul. Zda se mi totiz ze je tam jeste dostatek mista na to aby se na kazdou civku dalo jeste neco malo navinout aniz by to drhlo o rotor magneta.
Pokud by se par zavitu o stejnem prurezu dratu domotalo, zvysilo by to napeti a zachovalo proud. Pokud by se cela civka premotala trochu slabsim dratem a veslo by se tam tak vice zavitu, pak by poklesl proud ale opet by se zvedlo napeti. A pokud by se cela civka premotala silnejsim dratem a podarilo by se tam dostat stejny pocet zavitu, pak by se zvedl proud a napeti zustalo. Kdyby se povedlo tam dostat o neco silnejsi drat a i vic zavitu nez je puvodne, tak by slo nahoru jak napeti tak i proud. Do zadního svetla bych misto zarovky dal vysokosvitivou LEDku a tim bych usetril dalsi cenne miliampery, ktere bych pouzil na dobijeni treba toho telefonu. Klidne bych i primotal nejake zavity i na tu zapalovaci civku, jako dalsi samostatne vinuti a pripojil ho k tem dvema co jsou na svetla. Tim bych vyrazne posilil proudovou zatizitelnost ktera by na ty tvoje "chujoviny" mohla stacit :)

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

13.4.2014 v 16:32 | Nahoru | #42
Jak už tady bylo víceméně zmíněno, tak na mobil by mohla na nějakou dobu stačit bateriová USB nabíječka, ale sám s tím zkušenosti nemám a jinak pincka překopat. Místo žárovek diody, usměrňovač a víceméně všechno do zařízení, co chceš napájet. Něco by mohlo pomoct i přebastlení na čtyřcívku (někde na netu jsem to viděl, tuším snad z babetty?)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 12:49 | Nahoru | #43
Bubuss> Jedna špulka je tam taková malá.
Nemám o eletrice téměř ani ponětí, myslím si, že ba na ni šlo pár závitů nejakého drátu přimotat, aby to další naprosto samostatné vinutí dávalo to, co je potřeba.
To stabilizovat a usměrnit.
Přídavné vinutí asi trochu "odstíní" to původní, takže jeho výkon zřejmě klesne, nicméně bych to zkusil a uvidělo by se.
Co se týče pinckového VAPE - co takhle se obrátit na ty, co ho vyrábí a zeptat jich, e?
Páč třeba z 6V střídavých udělat 12V néni až takový problém, že...

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 12:54 | Nahoru | #44

Zdenalbenal píše:
Co se týče pinckového VAPE - co takhle se obrátit na ty, co ho vyrábí a zeptat jich, e?

To už Martaffon udělal.

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 18:27 | Nahoru | #45
Tady do toho přemotávání a podobných úprav bych se nerad pouštěl, zas tak tomu nerozumim. Takhle to vyřešil jeden babetář, v podstatě totéž co tu spousta lidí navrhovala, přijde mi to jako nejelegantnější řešení. Samozřejmě to bude chtít proměřit jestli to ta cívka utáhne spolu se zadním světlem ale myslim že jo:

Naposledy editováno 14.04.2014 18:27:40

1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 18:35 | Nahoru | #46
jak to je s tim vape, ptal ses na to?

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 18:36 | Nahoru | #47
kup si solár

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 19:51 | Nahoru | #48
Jako vůbec první krok bych změřil výkon světelných cívek (každé zvlášť) a podle teho konal další (jaků žárovku by každá cívka utahla).
Myslím si, že by třeba šlo na každů cívku dat jednu žárovku s tím, že jedna by byla v reflektoru a druhá coby koncová lampa.
A třeba vyjde to, cos napsal - předek bude svítit a zadek taky, akorát by to tam potom chtělo nejaký regulátor, protože cívka dává "tvrdé" napětí - při malých otáčkách nesvítí a při velkých hoří žárovky.
Tuším že jedny modely Koráda měly právě pro zvýšení životnosti žárovek regulátor...ty potřebuješ stabilizovaný zdroj, kerý potom usměrníš...pokud má neznalost elektřtiny stačí...
S takovýma ptákovinama ti můžou poradit v tom Kroměříži, řešil sem podobné věci (regulátor na velký Motoplat), páč soutěžní Jawa má eletriku zapojenů sice jednoduše, ale má to své meze.
To přimotání pár závitů na malů cívku nic néni - akorát bys měl vědět, jaký průměr drátu použiješ, kolik závitů namotáš a změřil bych parametry vykonaného.
Tu cívku použiješ enom jako nosič, nijak ju nemusíš upravovat.
Podle teho, co bych naměřil, bych pokračoval. A nebo zkončil...
Budeš vědět, kolik ampér a voltů ti vychází na jeden závit cívky a máš to...potom vychytáš enom průměr drátu a počet závitů.
Jasně, elektroodborníci by mě asi zabili, ale místo studia vysoké školy je takový experiment rychlejší .
A taky nehrozí žádná újma na zdraví a majetku zúčastněných...a dokud to nezkusíš, nedozvíš se, že to nejde...třeba...
Fenix - ty kufrjóšky nemajů chybu , aj to barevné sladění .

Naposledy editováno 14.04.2014 19:54:06

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 20:10 | Nahoru | #49
kondenzátor? monočlánky? plochý baterie a na ně redukci s rezistorem? ten solár se mi moc nezdá, aby to k něčemu bylo, chce to pár watů a to už je ranec. mobil si nech vyplej na nouzovou komunikaci, starej foták na obyč baterky který seženeš všude a doma to zpracuješ. cestování s navigací postrádá kouzlo dobrodružsti :D když šikovně zakufruješ tak uvidíš co bys jinak neviděl

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 20:23 | Nahoru | #50

Martaffon píše: Tady do toho přemotávání a podobných úprav bych se nerad pouštěl, zas tak tomu nerozumim. Takhle to vyřešil jeden babetář, v podstatě totéž co tu spousta lidí navrhovala, přijde mi to jako nejelegantnější řešení. Samozřejmě to bude chtít proměřit jestli to ta cívka utáhne spolu se zadním světlem ale myslim že jo: si taky přispět malou zkušeností elektrobastlíře amatéra . To babbetářovo řešení vypadá docela schopně . Četl jsem si jeho popis pod videem. Píše tamquote]Kdo si už něco podobného stavěl na 6V motorku, tak ví, jaký je problém dostat nějaký výkon pro 5V stabilizátor z alternátoru, když už svítí žárovky. Po usměrnění při zátěži naměříte sotva 4-5V cca a ještě to chcete stabilizovat na 5V a ejhle, ono to moc to nejde, protože každý stabilizátor chce na vstupu min 1-2V víc než dá na výstup.

... Já jsem před pár lety vyráběl v podstatě to samé u Jawy 20, jen s rozdílem, že tam mám stabilizátor 78S05 (zvládne trochu větší proud - asi 1,5A) a napájím s tím jen LED v zadním světle + přídavné LED světlo vepředu. Kupodivu mi to tam funguje už několik let a to na něm táta jezdí skoro každý den do práce. Mám to napájené z cívky, která je normálně určená pro zadní světlo a houkačku (5W cívka). Problém s nedostačujícím napětím jsem neměl, spíše naopak . Když jsem se nejdřív snažil dosáhnout co největší účinnosti usměrňovače pomocí usměrňovacího můstku (+ samozřejmě vyhlazovací kondenzátor), usměrněné napětí bylo tak vysoké, že v max. otáčkách zasahovala vnitřní ochrana stabilizátoru (tuším, že je to při cca 35V) a světla v maximálních otáčkách zhasínaly. Tak jsem musel trochu ošidit usměrnění, aby to stabilizátor pobral. Ostatně, i když ta cívka asi nemá žádný zázračný výkon, mám zkušenosti, že běžně likviduje zadní 6V 5W sufitky, která se proto často nahrazuje třeba žárovkou s voltáží 24V a podobně. Výkon za tím stabilizátorem jsem nezkoušel měřit a já z toho odebírám sotva 0,5A, ale věřím, že i na nabíjení mobilu by to mohlo stačit. Akorát by to určitě chtělo zadní žárovku vyměnit za LED, protože s žárovkou už by to asi ta cívka neuživila. Jinak, nevím jak to zvládá regulovat nějaký prudký kolísání otáček a prudké změny odběru proudu, ale můžu říct, že i na volnoběh mi svítí LEDky stejnou intenzitou jako na plný točky. Zařízení je to jednoduchý, za pár korun (nebo ze součástek z vyhozenýho PC zdroje ) a zásah do stroje je s tím minimální. Určitě bych se vyprdnul na nějaký Vapeta (kladívko je kladívko ) a dynamům bych taky moc nefandl. Jak tu už ostatní psaly, dynamo bude jednak dělat dost odpor, což ale nevidím jako hlavní problém. Hlavně, přidělat ho nějak rozumně na stroj by byl problém a pokud by bylo poháněné od kola nebo od sekundáru, výroba šťávy by závisela na pohybu stroje, což mi nepřipadá zrovna ideální, nehledě k tomu, že by se mohlo při velký rychlosti zozskočit . Navíc, stejnak by tam muselo být usměrnění a stabiliazace napětí . A s tím převíjením a přimotáváním závitů na cívky nevím. Podle mého názoru by to nemuselo být potřeba (viz můj případ). Napětí na té 5ti-Wattové cívce je zřejmě i při volnoběhu bezpečně nad 6ti Volty. Spíš jde o to, jak velký proud budeš potřebovat. Ještě doplním, že jsem kdysi zkoušel dát místo té 5W cívku ještě druhou 15ti-Wattovou, jako je pro přední světlo. Bohužel, u 20W magneta (Jawa 20 a 21) tam na ní není dostatek místa. Jawa 23 má magneto 30W a ty 2 světelné cívky (zapojené tuším do série!) jsou tam nějak vhodněji poskládané.

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 21:04 | Nahoru | #51
dweindibly> Ptal jsem se jestli by byli schopni to upravit, prej že to nedělaj..
Zdenalbenal> Změřim co to dává a uvidim, možná by to mohla vyřešit ještě jedna zapalovací cívka, ta má jemnější závit, mohla by dávat víc, každopádně preventivně objednám toto aby mi to vůbec do června stihli doručit

Martic> U těch 30w motorů byl na karteru prolis takže tam bylo víc místa a cívka se tam vešla, mám doma jeden zbytečnej, možná by nebylo špatný je přehodit a tu 15w tam dát

Naposledy editováno 14.04.2014 21:21:53

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 21:20 | Nahoru | #52
http://www.jawa-50.c...y-tuning-upravy.html
tady je celkem dost návodů jak to lze řešit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 21:55 | Nahoru | #53
Martic> Hele o zadním světle mi ani nemluv... na 20tce (totéž 20W zápalko, které malou cívkou krmí zadní světlo) mi to krmilo tuším 12V 15W žárovku a stejně ji to jednou za pár set km spálilo...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 22:05 | Nahoru | #54
djangi> Z toho vyplývá, že by právě i tahle malá cívečka mohla mít potenciál pro potřeby autora vlákna . Přitom je zajímavý, že vypínání toho světla je konstrukčně řešení pomocí zkratu .

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

14.4.2014 v 23:53 | Nahoru | #55

Martic píše: djangi> Z toho vyplývá, že by právě i tahle malá cívečka mohla mít potenciál pro potřeby autora vlákna . Přitom je zajímavý, že vypínání toho světla je konstrukčně řešení pomocí zkratu .



Protože je to cívka, spíše zdroj proudu než napětí. Maximální zkratový proud je dán magnetickým tokem a není o moc větší než proud do zátěže. Naopak napětí na prázdno je relativně vysoké a může ohrozit nekvalitní izolaci vinutí. Proto se cívkou napájené věci obvykle vypínají "zkratem", například chcípáky všech bezbateriových zapalování.
Tohle je důvod, proč je použití sériového regulátoru 7805 naprosto nevhodné, pokud není paralelně připojena nějaká žárovka, co "požere" přebytečný proud.
Regulátory alternátorů s permanentními magnety jsou až na vyjímky svodové.
Na simsona jsem ubastlil tohle ale na 5W cívku je to fakt zbytečně složitý, tam bych voliv jednoduže za usměrňovačem zenerku+tranzistor. Případně jen výkonnější zenerku, ale bude to mít dost neostrou hranici udržovaného napětí.

Výkon nemusí s otáčkama jen růst, může i klesat. Vnitřní napětí cívky (na prázdno) je sice lineárně závislé na otáčkách, jenže s rostoucí frekvencí roste vliv indukčnosti cívky, který omezuje výstupní proud. Tím, že má cívka vhodně zvolenou indukčnost, se hrubě reguluje výkon do žárovky. Některé motorky měly ještě připojenou další indukčnost do série. Jmenovitě ČZ 150 a 6V verze Simsona S51.

Já bych se stejně klonil k přibastlení altíku z auta, ten faktor hustokrutosti je nenahraditelný

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

15.4.2014 v 09:45 | Nahoru | #56

Deadman píše: Protože je to cívka, spíše zdroj proudu než napětí. Maximální zkratový proud je dán magnetickým tokem a není o moc větší než proud do zátěže. Naopak napětí na prázdno je relativně vysoké a může ohrozit nekvalitní izolaci vinutí. Proto se cívkou napájené věci obvykle vypínají "zkratem", například chcípáky všech bezbateriových zapalování.
Tohle je důvod, proč je použití sériového regulátoru 7805 naprosto nevhodné, pokud není paralelně připojena nějaká žárovka, co "požere" přebytečný proud.
Regulátory alternátorů s permanentními magnety jsou až na vyjímky svodové.

Já se v elektrice se fakt moc nevyznám řídím se spíš metodou pokus-omyl, ale rozum mi říká, že máš pravdu . Jak píšeš o té paralelní žárovce, která požere přebytečný proud, tak místo toho tam mám za usměrněním před stabilizací paralelně nějaký rezistor, který právě něco málo "požere", tak aby to už 78S05 pobral. Vím že to není úplně košér řešení, ale funguje to. Se Zenerkama nemám vůbec zkušenosti, ale určitě budou pro regulaci vhodnější. Přitom by to bylo stále velice jednoduché zařízení

Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

15.4.2014 v 10:28 | Nahoru | #57
čus, nevím jestli to tu někdo nepsal... proč dělat 6V na 12V jen proto abys z nich mohl udělat 5V, kup si usměrňovač, kapacitor (kondenzátor, klidně i s maličkou 6V baterií), stabilizátor na 5V a za 150Kč máš na fichtlovi rovnou 5V výstup třeba do USB a z toho dneska nabiješ skoro cokoli. bavíme se ale o nabíjení při jízdě, neřekl bych že fík dá na volnoběh dostatečný výkon, i když kdo ví, vyzkoušené to nemám.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

15.4.2014 v 10:52 | Nahoru | #58
Deadman> zapojení se zenerkou mne taky napadlo, chtělo by to vyzkoušet jaký maximální napětí dokáže ta cívka vybudit, pokud by to bylo 9V tak by to 7805ka mohla pobrat, pokud by to bylo třeba 16V tak už ne. napadlo mne i oříznout příliš vysoké napětí třeba takto: usměrnit pak kondenzátor 35V pak 7812+ kondenzátor 16V pak 7809+kondenzátor 10V a až jako poslední 7805+ kondenzátor 6V. Na fichtlovi bych nechtěl nic z výkonu ztrácet v zátěžích za zenerkou, chtěl bych využít co nejvíc elektřiny z cívky a spíš jí vyhladit. jestli je to blbost tak mne opravte.

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

15.4.2014 v 13:10 | Nahoru | #59

grooll píše: Deadman> zapojení se zenerkou mne taky napadlo, chtělo by to vyzkoušet jaký maximální napětí dokáže ta cívka vybudit, pokud by to bylo 9V tak by to 7805ka mohla pobrat, pokud by to bylo třeba 16V tak už ne. napadlo mne i oříznout příliš vysoké napětí třeba takto: usměrnit pak kondenzátor 35V pak 7812+ kondenzátor 16V pak 7809+kondenzátor 10V a až jako poslední 7805+ kondenzátor 6V. Na fichtlovi bych nechtěl nic z výkonu ztrácet v zátěžích za zenerkou, chtěl bych využít co nejvíc elektřiny z cívky a spíš jí vyhladit. jestli je to blbost tak mne opravte.


To usměrněné napětí jsem neměřil, ale hádám, že podle chování stabilizátoru 78S05 v mém případě, kteréý jsem popisoval výše, to napětí bez zátěže vyletí hravě i nad 35V, což je strop pro všechny stabilizátory typu 78XX, pokud se nepletu. Proto tam mám ten rezistor jako zátěž. Takže to postupné srážení napětí, které popisuješ by tohle nevyřešilo, nehledě k tomu, že díky ztrátám by na výstupu s posledního stabilizátoru šel odebírat jen malý proud. Zároveň si myslím, že na volnoběh je tam napětí jen tak lehce nad 6V, což je tak akorát minimum, aby vůbec spolehlivě 7805 dávál 5V. Podle mého názoru se těm ztrátám při stabilizaci člověk stejně moc nevyhne a někde se musí přebytečný výkon protopit na chladiči.

Naposledy editováno 15.04.2014 13:11:48

(reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky

15.4.2014 v 19:46 | Nahoru | #60

grooll píše: Deadman> zapojení se zenerkou mne taky napadlo, chtělo by to vyzkoušet jaký maximální napětí dokáže ta cívka vybudit, pokud by to bylo 9V tak by to 7805ka mohla pobrat, pokud by to bylo třeba 16V tak už ne. napadlo mne i oříznout příliš vysoké napětí třeba takto: usměrnit pak kondenzátor 35V pak 7812+ kondenzátor 16V pak 7809+kondenzátor 10V a až jako poslední 7805+ kondenzátor 6V. Na fichtlovi bych nechtěl nic z výkonu ztrácet v zátěžích za zenerkou, chtěl bych využít co nejvíc elektřiny z cívky a spíš jí vyhladit. jestli je to blbost tak mne opravte.



Co to je za šílenou zběsilost? 3 lineární sériové stablíky za sebou? To spojuje nevýhody velkého napěťového úbytku (bude to fungovat až od vyšších otáček) a nepřináší to žádné zvýšení odolnosti.
Výhoda svodového regulátoru oproti sériovému stablíku je právě to, že nemá žádný napěťový úbytek a výkon nespotřebovává dokud nezasahuje. Rozdíl mezi tyristorovým (na obrázku) a lineárním se zenerkou je jen v tom, že ten lineární musí veškerý svodový proud protopit (což u 5W cívky není problém) zatímco tyristorovej funguje pulzně a až na ztráty netopí (libovolnej proud X nulové napětí = nulový výkon).
Ten regulátor na obrázku je 12V (přesněji 14,2V) protože jsem to dělal pro 12V okruh blinkrů a parkovaček. 5V by se lišil pouze jmenovitým napětím zenerek.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist