Klasická situace - odbočujete na větší křižovatce vpravo (svítí zelená). Dokonce je to o to jednodušší, že před i za křižovatkou jsou pruhy na odbočení dva (znázorněno oranžově) a to je pravděpodobně zároveň kámen úrazu. Složitým výpočtem a pozorováním dojdete k výsledku, že 98% řidičů odbočujících v křižovatce na zelenou vlevo (modrá šipka)dá přednost maximálně protijedoucím vozidlům a déle již sešlápnou plyn. Marně přemýšlím čím je to způsobeno - jestli šířkou křižovatky a vzdálenosti dvojce odbočujících pruhů, kdy dává jezdec "po modré" přednost "protijedoucím vozídlům" a dál už to "neřeší" ?
Každopádně aby se předešlo dohadům, tak napíšu pár postřehů:
1) Světelné signály v dané situaci byli v provozu - obě strany měli zelenou a jelikož jsou tyto signály nadřazeny ostatnímu dopravnímu značení, ponechme vodorovné dopravní značení, případně svislé dopravní značení jako fakt, kterým netřeba se ohánět dokud světla fungují.
2) č. 361/2000 Sb(Vyhláška č. 30/2001 Sb)
§ 21 zákona – odbočování:
Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým vozidlům jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.
3) č. 361/2000 Sb(Vyhláška č. 30/2001 Sb)
§ 22 zákona – jízda křižovatkou:
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům přicházejícím zprava.
Jelikož se tato situace stává velice pravidelně, tak jsem přidal jednoduchou a samozřejmě anonymní anketu ať "víme na čem jsme". Každopádně pokud máte podobně kvalitní křižovatky, kde to je o kejhák prakticky kdykoliv tudy jede, tak sem s tím.. podobných témat tu je mnoho, ovšem některé situace stojí za povšimnutí.
Uzavřeno 24.09.2013 v 18:25 uživatelem Kabriolin
Naposledy editováno 19.09.2013 00:13:56
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
stráťa: Značka dej přednost v jízdě je tam kvůli situaci kdy signalizace nefunguje. V tu chvíly musíš dávat přednost vozidlům jedoucím po hlavní (ale pořád máš přednost před vozidlem odbočjícím doleva).
Ale kdepak. Vozidla, která odbočují doleva v tu chvíli už jedou po hlavní. Jsou to vlastně dvě křižovatky následující těsně po sobě.
V Ostravě je podobné místo, akorát hlavní je právě v té zatáčce a trojúhelník je naopak na té rovné cestě. Akorát je to tam vyřešeno inteligentněji - semafory jsou nastavené tak, aby spojením těch cest nemohla jezdit vozidla z obou stran najednou. Jediná výjimka je, když se připojují přes doplňkovou šipku, ale tam je povinnost dát přednost jasná.
edit: Navíc při řízení světelnou signalizací hlavní a vedlejší nehraje moc roli.
Naposledy editováno 19.09.2013 09:11:46
1100Virago píše: Ale kdepak. Vozidla, která odbočují doleva v tu chvíli už jedou po hlavní. Jsou to vlastně dvě křižovatky následující těsně po sobě.
V Ostravě je podobné místo, akorát hlavní je právě v té zatáčce a trojúhelník je naopak na té rovné cestě. Akorát je to tam vyřešeno inteligentněji - semafory jsou nastavené tak, aby spojením těch cest nemohla jezdit vozidla z obou stran najednou. Jediná výjimka je, když se připojují přes doplňkovou šipku, ale tam je povinnost dát přednost jasná.