globalmoto_kveten





Téma: dvoutakty - "vzlétnou z popela" jak bájný Fénix ??
 
22.3.2013 v 18:09
Tak TOLIK let nám vtloukala "oficiální místa" do hlavy, že je s dvoutakty ámen
(prý překonaná technologie, nedokáží splnit emisní normy, atd, atd)
A NAJEDNOU čtu v našem nejrozšířenějším motocyklovém periodiku (č.6/2013),
že KTM pro svoje vítězné tažení světem "nasadí do boje" ke čtyřdobé třistapade-
sátce (pravděpodobně i) dvěstěpadesátku, ALE DVOUTAKTNÍ(!!)...
Honzis, autor článku v ČMN, ji trefně nazval *JEŠTĚ VĚTŠÍ PRČA-BAJK* než třista-
padesátka, lehčí, hravější

Jenže pak přichází nadšení ochlazující"sprcha", že by cena DVĚSTĚPADESÁTKY měla
být stejná jako ČTYŘTAKTNÍ TŘISTAPADESÁTKY(!!)
Tak toto zklamání, aspoň podle mého, už nemůže napravit ani oznámení, že KTM má
připravené dvoudobé agregáty se vstřikováním, které plní normu Euro 4 .

Vstřikování je už celou dobu běžná výbava čtyřtaktů, takže z předchozího vyplývá
jediné a to, že kroky KTM, vedoucí ke znovuzavedení výroby dvoutaktních motocyklů,
nejsou rozhodně žádným altruismem, ale tak jako prakticky všechno ve dnešní době,
snahou vydělat ještě více peněz než dosud na motocyklech čtyřtaktních,
výrobou podstatně jednodušších motorů dvoutaktních ...
Co na to Vy, kterým dvoutakty dodnes nejsou "fuk a šum" ???

Naposledy editováno 22.03.2013 18:11:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dvoutakty - "vzlétnou z popela" jak bájný Fénix ??

23.3.2013 v 00:44 | Nahoru | #1

J.M.K. píše: Creck> Motor se místo směsí "vyplachuje" samotným vzduchem, takže odpadají ztráty únikem směsi do výfuku. Mazání může být rovněž tlakové jako u čtyřtaktu - ostatně některé typy starých naftových dvoutaktů měly rovněž plnění "spodní kompresí" z karteru a karter se při pohybu pístu nahoru plnil vzduchem přes jednosměrný samočinný ventil. A i tyto motory měly oběhové mazání, ať už s mokrou, nebo suchou vanou.

Pokud je motor plněn (a vyplachován) nuceně kompresorem, pak vůbec není třeba prostor pod pístem využívat, takže karter pak klidně může být konstruován jako u čtyřtaktu, bez přepážek.
Ale jak už tu zaznělo, u moderních vysokootáčkových motorů může být problém s tím, zda řídicí jednotka a hlavně vstřikovací element samotný zvládne dávkovat benzin při tak vysoké frekvenci vstřiků.

Jinak k tématu... dvoutakty jistě vyskočí z popela jako vyplašený zajíc v momentě, kdy se povede zlikvidovat ty všelijaké "ekonesmysly". Což bude bohužel běh na velmi douhou trať, ne-li nekonečnou.



Dvoutakt bez spalovani oleje, to by bylo uplne nejlepsi, ten by s temi ekonesmysly asi nemel mit problem. Pises ze jsou problem vysoke otacky - tak co treba litrovej dvoutakt co nebude muset tolik tocit?

(reakce na) dvoutakty - "vzlétnou z popela" jak bájný Fénix ??

23.3.2013 v 01:06 | Nahoru | #2
SirIndy> Při nižších otáčkách a vyšším objemu se hlavní výhody dvoutaktu (především vysoký litrový výkon) ztrácejí. Vysokootáčkové dvoutakty nejlépe fungují při relativně malých objemech. Platí to ostatně i pro čtyřtakt - experimentálně bylo odzkoušeno, že válec se nejlépe plní a vyplachuje při objemu kolem 400ccm. To byl ostatně hlavní důvod, proč legendární motor Audi S1 (rally speciál dnes již zakázané kategorie B - nadupané speciály, prototypy skoro bez omezení, v praxi přemotorovaná a téměř nezvladatelná zvířata) byl pětiválcový.

Motory Jawa 350 jsou toho opakem - nejlépe pracují kolem 3500RPM, sice déle vydrží, ale moc efektivní nejsou. Jenže je třeba vzít v potaz, že ten motor je konstrukčně přes 60 let starý. Podobně motor Trabant by neměl přesáhnout 4750RPM, zatímco soudobé čtyřtakty v klidu točily přes 6000RPM.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist