globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?
20.7.2012 v 19:52
Čau kolegové Do budoucna řeším otázku zda koupit motocykl s a nebo bez ABS... Z mé strany jsou tu jisté pochybnosti, jelikož sem se setkal s mnoha fakty a míty. Napadá mě otázka, jak vlastně abs u motocyklu funguje ? Omlouvám se za amaterismus, ale doposud jsem byl vyznavačem a seděl jsem jen na klasických motocyklech, bez nějakých zvláštních bezpečnostních zařízení včetne ABS. Zajímalo by mě chování ABS při brždění v přímém směru a jeho porovnání s klasikou . A nyní se dostávám k otázce, které mě zajímá nejvíce, a díky které bych si pořídil moto s abs a to brždění v zatáčce. U automobylu jsou kola střídavě blokována a odblokovávána (nevím jak to funguje u moto). Tudíž když budu projíždět zatáčku v nějakém přiměřeném(ne extrémním náklonu, kde stačí malé přibrždění) a "zadupnu" naplno přední páčku, popere se s tím abs, a nebo motocykl položím i s protiblokovacím systémem ?

Děkuji za věcné odpovědí a ješte jednou se omlouvám, nikdy jsem se s touto problematikou nesetkal a zajímají mě konkrétní zkušenosti.

Hodně km, bez přebržděných předních kol Dzgofmann

1 reakcí na tento příspěvek Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2012 v 20:30 | Nahoru | #1
Maka to i v naklonu, ale samo nemuzes pocitat s tim ze se to popere s brzdenim na plno kdyz jedes zatacku nadoraz....

1 reakcí na tento příspěvek Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2012 v 20:32 | Nahoru | #2
To video opravdu mluví za vše
Mám moto s ABS a najeto s tímto systémem asi 20.000 km za dva roky. Před dvěma týdny jsem se svezl na moto bez ABS a při mírném přibrždění v zatáčce zadním kolem jsem dostal pěkný kopanec od bloknutého a odskočeného kola. S ABS jsem se s tím vůbec nesetkal
Myslím, že právě u motorky v krizové situaci je ABS k nezaplacení jak je vidět na videu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 20.7.2012 v 21:59 | Nahoru | #3

stráťa píše: trins> No ono hlavně mnohem dřív než se začne kolo v zatáčce blokovat se mašina začne narovnávat...


to sice ano,ale já mluvím o podvědomém pocitu, mám ABS,můžu se vysrat na citlivé přibrždění a zahamstnu to natvrdo...přece v prospektu psali že ABS je bezpečné

Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2012 v 11:26 | Nahoru | #4
Na kurzu přežití na motorce se otázka ABS řešila docela dost, byla k tomu velice zajímavá diskuze Sečteno a podtrženo - pro neprofesionály je ABS dobrá věc, protože umožní brzdit nadoraz bez nebezpečí pádu v důsledku podjetí kola Nevýhodou ale je fakt, že při brždění na suchu docela znatelně prodlužuje brzdnou dráhu oproti motorce bez ABS

A ještě jedna věc, na kterou jsme byli upozorněni testovacím jezdcem - při bržděnínapříklad na sjezdech z dálnic, kde jsou kamionama vyhrnutý vlny asfaltu, to může ABS mylně vyhodnotit jako blokující se kolo a nemusíte tak dobrzdit Prý se mu to stalo zatím jednou na testovací motorce a docela čuměl, málem to prý nedobrzdil

Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2012 v 12:42 | Nahoru | #5
Nechce se mi číst všechny příspěvky, možná to tu už někdo psal, ale prostě fyzika funguje i když máš ABS a tyhle systémy nejsou spasení světa. Ten kdo spoléhá na elektroniku,že to za něj vyřeší, tak je ocas, ať to je v autě nebo na moto...Pokud jedeš zatáčkou a zrovna nepadáš,tak jsou síly,které působí na tebe a motorku v nějakém stavu a vítězí síla,která tě pohání vpřed,proto jedeš a když naplno zabrzdíš,tak ten stav brutálně rozhodíš a může se stát,že navrch bude mít ta síla,která tě sundá na zem nebo pošle ven ze zatáčky,to záleží na poměrech ostatních sil a je celkem jedno,jestli u toho budeš mít kolo zablokovaný nebo ne...

Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2012 v 20:26 | Nahoru | #6
Je mi jasný, že ABS zachrání krk spoustě lidí, je to bezpochyby super vynález, ale já ho nesnáším a na mé motorce nikdy nebude (nebo bude aspoň vyřazený). Důvody téhle nenávisti:

1) Dodáním falešné jistoty udělá ze spousty bezmozků ještě větší bezmozky. Kdo s tím má pak sdílet silnice? (Vím, že rozumnej pilot rozumnej zůstane.)

2) Motorka má být jednoduchej stroj - motor, brzdy, pár trubek, něco žároviček, dve kola a hotovo. Kdybych chtěl pohodlí, bezpečnost a hračičky, tak si koupím auto.

3) Na motorce nejezdím proto, abych se dožil zdravej 150 let, ale proto, abych si užil ten bezprostřední kontakt s cestou, s okolím. Pokud to jednou odseru, stane se. Tím se za tenhle požitek holt občas platí. Tyhle asistenční krámy se staví mezi mě a tu cestu, kazí mi to. Mám lepší pocit z jízdy na hodným líným půllitru, kterej dělá to, co mu řeknu, než z jízdy na překoňované moderní litrové potvoře, který mě vede za ručičku, abych si náhodou něudělal bebí. O budoucích línejch hodnejch půllitrech zamořenejch pomocníčkama nemluvím už vůbec - to už radši kolo Ukrajina

4) Zkušenost z auta (na motorce jsem s ABS nejel): ABS schopnějšího šoféra v mnoha situacích naopak ohrožuje na životě. Rolety, koleje, sníh, břečka střídaná se suchejma místama a podobný místa jsou toho příkladem. Když jedu bez ABS, kola se lehce odtrhnou, ale odtrhnou se v závislosti na mém hrabání po brzdě a plynu, je to čitelné, dá se to předvídat a dá se to uřídit. I krátkej řízenej smyk pořád znamená auto pod kontrolou. Jakmile do toho začne kecat elektronika, začne se plechovka tady na těch "přilnavostně nerovnoměrnejch" místech chovat nečitelně a není problém se ocitnout v protisměru nebo v poli. To, že se mi při tom nezablokovala kola ani na vteřinu, je chabá útěcha.
Je to pořád to stejný ABS, takže na mašině se to bude projevovat podobně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 21.7.2012 v 22:23 | Nahoru | #7
Dzgofmann>
Pri vyndani pojistky ABS by se kontrolka mela rozsvitit automaticky jako varovani na nefunkcni system. U aut to mam odskouseno. Na moto jsem netestoval, ale presne k tomuto ucelu kontrolka slouzi. Krome problemu se snimaci muze dojit i ke spaleni pojistky a to by mela kontrolka indikovat. V autech to bylo vzdycky tak ze kontrolka byla napajena +12V pres klicek zapalovani a ABS ji davalo GND, ktere je tam i pri odpojenych pojistkach. Kontrolka se pak zhasne tim, ze ridici jednotka ABS privede na kontrolku taky +12V.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak vlastně funguje ABS u motocyklů ?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.7.2012 v 10:38 | Nahoru | #8
Dzgofmann> v časopisu Motocykl 2008/12 vyšel článek Technika brzd: 20 let ABS. Tady najdeš odpovědi na všechny tvoje otázky. Mimo jiné se tam o brzdění s ABS v náklonu píše: "při náklonu 35 stupňů vzal testovací jezdec naplno za přední brzdu. Následnou reakcí se řízení sice natočilo dovnitř, kolo se však nezablokovalo, nýbrž kontrolovaně brzdilo (!!!), jízda pokračuje bez pádu dál." Zkoušeno na moto CBF 1000. Dál o tomto manévru píšou: "V pořádném náklonu zabere př. brzda, vidlice zapruží z 80 na 120 mm, přední kolo se dostane do prokluzu přibližně 20%, ale nezablokuje se (!). Zato se vidlice velkou silou otočí o více než 10 stupňů doleva, což musí řidič vyrovnat zabráním za řídítka opačným směrem. Tuto zkoušku však k napodobování nedoporučujeme!" Toto všechno mají doloženo- motorka byla vybavená datarecordingem. Jo a ty věnečky, který považuješ za známku zastaralýho ABS, mají všechny motky s tímhle systémem, včetně těch nejnovějších. Např. FZ1 ho má na př. kole schovanej pod krytem, takže není vidět.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist