bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zádrhel v elektrice
Zdravíčko. Můj problém spočívá v tom, že když jsem nabíjel baterku, tak asi po hodině se napětí ustálilo na 12,9V. Když jsem chtěl nastartovat, tak to točilo, ale ztrácelo to na síle. Baterku jsem už jednou reklamoval, ale nakonec se ukázalo, že byla v pořádku. Regulátor jsem měnil, mám ještě jeden, se kterým se s tím údajně normálně jezdilo. Je možné, že by nedobíjel alternátor a díky tomu, to neobvykle rychle ztrácí sílu (ta baterka) při startování? Případně čím jiným to může být?

Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 18:12 | Nahoru | #1
může být v háji startér (příliš velký odběr), nebo třeba startovací relé (pecka na kontaktech) atd...

Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 18:49 | Nahoru | #2
při startování se motor otáčí tak pomalu, že alternátor nemá žádnej výkon a proto nemá význam řešit alternátor a dobíjení. Spíš baterka málo nabitá. To že má 12.9V je sice dobrý, ale většina výrobců doporučuje baterku nabíjet ještě třeba dvě hodiny poté, co dosáhne provozního napětí. To že startér ztrácí výkon znamená, že klesá napětí na baterce, bud je špatná, nebo málo nabitá. Ale taky je možný, že máš zoxidovaný kontakty na baterce a tím pádem je tam velkej přechodovej odpor. Vyndej jí a jemným smirkem ty kontakty na baterce a svorkách očisti.
Pokud máš podezření na dobijení, tak vem multimetr, přepni ho na měření proudu a zapoj ho mezi baterku a motorku. Ale až za odbočku ke strtéru. Pokud máš pojistku u baterky, tak ho zapoj místo pojistky. Pokud ne, tak ho zapoj na mezi baterku a jedu svorku a nastartuj nakopávačkou. Hnedka budeš vědět, na čem jsi.

Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 19:46 | Nahoru | #3
Na startér se podívám, to mě nenapadlo, zkusím tam dát druhý. Teď jsem měnil druhé cívky alternátoru, zdá se mi, že to ani nedobíjelo, odpoledne jsem to měřil a za chodu klesalo pomaličku napětí, maximální tam bylo ani ne 13,5V. Teď dobíjím baterku, jak bude nabitá, tak to nastartuju a proměřím, případně to nahodím přes druhou nabíječku bůhví na co (dává proud jak prase). Kontakty zkusím očistit, ale moc tomu nedávám. No a tím multimetrem proud nezměřím, protože je v něm pojistka do 10A.

1 reakcí na tento příspěvek Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 19:56 | Nahoru | #4
V mulimetru žádnou pojistku nemáš. Je tam jen měděnej drát. A rozsah 10A bohatě stačí a pokud to nebudeš startovat startérem ale nožně, tak se tam tak velkej proud nemá kde vzít. Protože to co ti vyrobí alternátor ti z části odeberou světla a zapalování a jen část jde do baterky.

Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 21:11 | Nahoru | #5
Nakopávačku nemám a startérem už to nenastartuju, protože jsem ho otevřel a vysypaly se z tama jednotlivé součástky, takže to drželo pohromadě silou vůle. Druhý startér nemůžu najít

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 21:55 | Nahoru | #6

Hippieguy píše: V mulimetru žádnou pojistku nemáš. Je tam jen měděnej drát. A rozsah 10A bohatě stačí a pokud to nebudeš startovat startérem ale nožně, tak se tam tak velkej proud nemá kde vzít. Protože to co ti vyrobí alternátor ti z části odeberou světla a zapalování a jen část jde do baterky.


jo a představ si to tomu drátu se říká pojistka

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zádrhel v elektrice

30.6.2012 v 23:36 | Nahoru | #7
OndraHK> jasně... Pojistka....
viděl si vůbec někdy rozebranej multimetr?
Tyhle dva jsou moje a opravdu ten mědenej drát neni pojistka!

Naposledy editováno 30.06.2012 23:39:09

(reakce na) Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 00:34 | Nahoru | #8
Hippieguy, OndraHK> Máte to, ogaři, trošec pobóchané:



Č. 1 je opravdu pojistka, chránící obvody ampérmetru před přetížením a to na základním rozsahu, tedy když je měřicí kabel připojen do zdířky pro malé proudy. Obvykle bývá 200mA.

Č. 2 je proudový bočník, kerý je zařazen v obvodu, pokud je měřicí kabel připojen do zdířky pro velké proudy (10A). Tehdy je měření skutečně nejištěné!!!! Pozor také na to, že tento bočník se dost zahřívá a právě proto se smí na tomto rozsahu měřit jen několik vteřin. Vzpomínám na slova mistra na škole: "Pozor na to, hoši, aby to třeba při měření na autě nevypadalo: Tak... teď tam teče 12A...... teď 10A.................... teď 7.... a ku*va, teď se mi kouří z měřáku!!! "

Nemluvě o tom, že zahříváním bočník mění svůj odpor a přesnost měření jde tak do kytek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 01:10 | Nahoru | #9

Hippieguy píše: OndraHK> jasně... Pojistka....
viděl si vůbec někdy rozebranej multimetr?
Tyhle dva jsou moje a opravdu ten mědenej drát neni pojistka!



jáj ty seš mocnej to víš studuju elektriku a nikdy sem ho nerozebíral... koukám že ty ani nevíš k čemu ta pojistka v měřáku slouží jinak jak píše tady J.M.K. naprosto souhlasím jinak ještě bych dodal že ty měřáky máš asi docela lidl kvalitu páč všechny co sem rozebíral neměli proudovej bočník ale klasickou pojistku 10A nebo 20A aby se zabránilo případnému vyhoření měřáku

(reakce na) Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 01:44 | Nahoru | #10
OndraHK> Ale houby, tos buď rozebíral nějaké neobvyklé, nebo si to pleteš. když šoupneš "fous" do zdířky pro malé proudy, je v okruhu zařazena pojistka, která tak chrání snímací odpor před přetížením, stejně jako obvod snímající napětí na něm. Pojistka je obvykle 200mA.
Kdežto, když připojíš fousy na zdířku pro velké proudy (10A, někdy 20A), tak měřený proud jde přes den drátový bočník přímo na kostru a obvody v měřáku snímají napěťový úbytek na něm. Bočník musí mít co nejmenší odpor a jeho přesnost je kritická. Zařadit k němu ještě pojistku, která může na svých kontaktech vytvořit nestálé přechodové odpory, je docela blbost. Ledaže by byla zařazena před bočníkem a napětí se snímalo až za ní, ale i tak může vnést do obvodu parazitní odpor, který měření ovlivní. Měřák za dvě stovky z lidlu mám doma sice také, ale ten jsem ani rozebírat nezkoušel, jelikož je to stejně jen hračka, měřící minus - plus autobus.

1 reakcí na tento příspěvek Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 09:15 | Nahoru | #11
Neřešte to, hlavně že to něco umí měřit.

(reakce na) Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 10:46 | Nahoru | #12
kozel.ka> A dokážeš motorku alespoň roztlačit (pokud tedy máš jak zaslepit díru po starteru, aby nevytekl olej - pokud je tedy starter namontován klasicky z boku a ne vrchem ,jako u GS500)? Měření přímo proudu do baterky není nezbytné, hodně vypoví napětí na baterce při běžícím motoru a zvláště, když jsou přitom zapnutá světla. Baterka ale musí být v pořádku a nabitá, jinak dokáže měření dost zkreslit. Máš-li jistotu, že je baterka v pořádku a regler také, nezbývá, než proměřit altec. Ale bez běžícího motoru zjistíš nanejvýš, zda nejsou cívky přerušené, nebo zkratované. I když jsou ohmicky v pořádku, nemusí to nutně znamenat, že je altec funkční.

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 11:48 | Nahoru | #13
Roztlačit se to dá, teď mě zachránil vteřiňák, takže startér snad zase uvedu k funkčnosti. Nastartovat to jde i přes startér, když na to napojím starý dobrý československý NABÍJEČ 20A
E: Jen dodám, že vteřiňák je SICOMET 8300, doufám, že to vydrží..

Naposledy editováno 01.07.2012 11:51:09

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 12:14 | Nahoru | #14
Tak odpoj regler a ohmmetrem ztměř odpory jednotlivých fází vůči sobě, musejí být +- 0.2 Ohm stejné. Také změř odpory jednotlivých fází vůči kostře, musejí být opět stejné, nebo nekonečné (dle toho, zda je střed vinutí ukostřen).

Potom nastartuj a změř volmetrem napětí všech fází vůči sobě navzájem. Hodnoty by měly být v manuálu. Napětí ale musejí být stejná. Potom vem tři žárovky 24V/21W, spoj je do hvězdy a na každé z ramen hvězdy napoj jednu fázi altecu. Nastartuj, drž jen nízké otáčky, aby žárovky neshořely a pochopitelně musejí všechny tři svítit stejně. Přesnějsí je vzít klešťový ampérmetr a změřit jím proud v každé fázi. Proudy musejí být stejné, symetrické. Nebudou-li je stator vadný. Pokud jsou, ale napětí je příliš nízké (naprázdno altec většinou při středních otáčkách dává 50 - 70V), mohou být zeslabené magnety na rotoru.

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 12:51 | Nahoru | #15
Vinutí alternátoru (statoru) jsem měřil, jsou tam stejné odpory, a to 1,4 Ohmu, to samé u druhého statoru. Včera než jsem statory vyměnil, měřil jsem ta napětí fází, u dvou bylo 68,xxV, už to přesně nevím, ale u třetí bylo něco kolem 5V, takže proto jsem statory vyměnil, abych změřil, kolik dává ten druhý, jestli to bude lepší. Včera večer jsem nabíjel baterku, po nabití měla 13V a nějaké drobné, dneska ráno jsem k tomu došel, změřil jsem to a ono tam bylo 11,03V. Čím to, že se to tak vybilo? Je možné, že by to způsobily zoxidované kontakty na baterce i kabelech, které byly na ni připojeny, nebo je baterka po smrti anebo to může být ještě něčím?
A ještě bych měl takovou otázku - od cívek vedou 3 kabely + 2 od nějaké věci - je to magnetické a kabely z toho vedou do CDI. K čemu to je? Jen abych věděl, nic s tím dělat nebudu.
Baterku nabiju, zkusím to nastartovat, odpoledne sem napíšu, co jsem naměřil.

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 13:13 | Nahoru | #16
Když je baterka zaprasená, skutečně se mohou na jejím povrchu objevit svodové proudy, nebo může být problém nějde jinde v elektrice. Baterku vyndej, očisti, znovu nabij a duhý den změř, jak na tom bude. Tím zjistíš, zda je baterka v háji, nebo se vybíjí někde v instalaci motorky.

Jestli dávají dvě fáze 68V a třetí jen 5V, tak ta je jasně v háji (nejspíš mezizávitové zkraty). Můžeš nechat převinout, ale snazší je vyměnit.

A pokud jde o ty dráty, tak ty tři stejné barvy (obvykle bílé, nebo žluté) jsou vývody fází alternátoru a "ta magnetická věc se dvěma vývody" je snímač polohy klikové hřídele. Dává řídicí jednotce impulsy, ze kterých pozná polohu kliky a otáčky a dle těchto parametrů stanovuje předstih.

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 13:47 | Nahoru | #17
Ještě mám jeden takový dotaz, než to dám nabíjet: Nabíjel jsem to trafem, které dává 18,5V DC a 3,6A na max, dal jsem to tak na polovinu. Mám to dát ještě míň nebo víc, když má baterka 8Ah?

Naposledy editováno 01.07.2012 13:50:27

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 21:23 | Nahoru | #18
Baterka se má nabíjet proudem o desetině kapacity baterky, čili takovou bys měl nabíjet 0.8A, max 1A. Jestli je klasická kapalinová se zátkami, tak při cca 14,4V začne mírně "vařit", to je v pořádku a plně nabitá je při 16,2V. Stačí nabití na 16V, ale tohle napětí tam pochopitelně nezůstane po odpojení nabíječky. U zdravé a dobře nabité baterky se napětí naprázdno pohybuje mezi 12.5 - 13V.

Zádrhel v elektrice

1.7.2012 v 23:16 | Nahoru | #19
Tak během nabíjení jsem naměřil maximální napětí zhruba 13,6V, ale jakmile baterka ochladla, tak se napětí snížilo až na 11,1V. Zítra dojede kolega, takže mě vezme a pojedem ji reklamovat.

Zádrhel v elektrice

Skvělá odpověď, děkuji! 1.7.2012 v 23:55 | Nahoru | #20
Jestli baterka nebyla schopna dosáhnout minimálně 14.5V a po odpojení nabíječky napětí kleslo na 11V, tak baterka to má jasně za sebou. A to uvažuj, že měříš digitálním voltmetrem, který ji prakticky vůbec nezatíží. Objektivnější je u olověných akumulátorů speciální voltmetr se zátěžovým odporem . Pokud bys jej měl, nestačil by ses divit.

Baterku každopádně reklamujte. Sice ji mohlo oddělat hluboké vybití v důsledku nefunkčního dobíjení na motorce, to ale při reklamaci nezmiňujte.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Bere to víc oleje, než by mělo Suzuki GS 125 ES kozel.ka 28 21.5.2013 v 17:06 kozel.ka
Špunt na trysce v karburátoru Suzuki GS 125 ES kozel.ka 21 17.3.2013 v 13:50 kozel.ka
Odpor elektroinstalace Suzuki GS 125 ES kozel.ka 10 3.1.2013 v 19:33 kozel.ka
Až skončí sezóna... Suzuki GS 125 ES kozel.ka 13 6.10.2012 v 23:31 Johnny23
Nabíjení akumulátoru Suzuki GS 125 ES kozel.ka 11 2.7.2012 v 11:07 SOUSEDRH9


TOPlist