globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Seriál výměna ložisek klikové hřídele
Čau kluci,venku řádí zima,tak jsem se pustil do výměny ložisek klikové hřídele a ojniční sady na mojí Yz 125 rok 2004,no a protože by se to někomu mohlo třeba hodit.Napadlo mě udělat z toho takovej zjednodušenej foto serial s návodem jak na to a co k tomu je zapotřebí.

Na výměně ložisek klikové hřídele není nic těžkého, pokud k ní máte vhodné nářadí a prostor.
Jako prostor doporučuju teplé a nepříliš prašné místo,v mém případě se jedná o vytápěnou garáž.

S nářadím už je věc trochu složitější,kromě běžného nářadí jako velká a malá gola sada,sada imbusových ořechů na golu,stranové klíče,šroubováky,kleště na saigrovky,lepidlo na šrouby,silikon na motory,atd musíte mít ve výbavě i pár věcí které v normální garáži člověk většinou nemá a to sice :
1.momentový klíč 2-20nm,momentový klíč 10-210nm
2.stahovák rotoru zapalování
3.stahovák pro vytlačení klikové hřídele
4.stahovák ozubeného kola primárního převodu(může se místo něj použít i vhodný stahovák na stěrače
5.přípravek pro montáž klikové hřídele

Pro lidi kteří se do výměny ložisek pouští poprvé doporučuju mít po ruce servisní manuál,nejlíp přeložený do češtiny,a foťák kterým si můžete fotit vnitřnosti motoru a při skládání se podle fotek líp zorientovat kdyby jste si nebyli něčím jistí.

Netvrdím že se bez tohoto nářadí neobejdete,jde to udělat i bez něj,ale podotýkám že několikrát zvýšíte riziko že něco skurví*e a výsledek bude stejnej nebo ještě o pohlavek horší,než když by vám to dělal kdejakej vychcan ze servisu.

V žádném případě to neberte jako odborný návod,je to pouze prezentace postupu,který jsem dělal já.



Naposledy editováno 09.02.2012 00:17:08

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 08:17 | Nahoru | #31
tak budeme pokračovat,po nasazení stahováku můžeme začít pomalu a opatrně utahovat středový šroub,během utahování můžete rozloupnutí napomáhat klepáním gumovou paličkou po stranách bloku motoru a lehce můžete poklepat i na hnací a hnanou osu převodovky.
motor by se vám měl začít otvírat tímto způsobem,snažte se aby se od sebe půlky rozdělovaly rovnoběžně,pokud by se vám začaly křížit,sesaďte je zpět k sobě a zkuste to od začátku.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 08:30 | Nahoru | #32
po rozloupnutí se vám naskytne tento pohled
všechny díly by měly zůstat v levé části bloku motoru,tak jak je to na fotce,je dobré podívat se na pozici vydliček v ovládacím válečku,zapamatujte si která vidlička chodila v které dážce,je to velmi jednoduché.Ale kdo by si například nebyl jistý,může si to pro jistotu nafotit aby měl při skládání větší klid


Naposledy editováno 12.02.2012 08:31:35

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 08:43 | Nahoru | #33
demontáž převodovky je jednoduchá,vytáhněte obě vodíci osy od vydliček,nejsou ničím držené,stačí je vytáhnout nahoru.
po vytažení obou os můžete vysadit vydličky z drážek válečku a vyndat ovládací váleček,po vyndání válečku vyjměte vydličky řazení,všechny vydličky jsou označené písmeny R,C,L a ke každe patří její poloha,buď si zapamatujte kde která byla,nebo stačí mít po ruce manuál kde je to uvedené.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 09:02 | Nahoru | #34
teď vám v převodovce zůstalo už jenom soukolí,je dobré vzít blok a postavit ho,chytit obě osy nebo je vložit na podložku a vytáhnot z bloku,nic je nedrží,stačí opět jenom trochu zakvrdlat,popřípadě si můžete pomoct gumovou paličkou a poklepat na hnanou osu z vnějšku kde je jinak sekundární kolečko.
v bloku nám zůstala už jenom kliková hřídel,opět použijeme stahovák,který nasadíme do závitů pro stator zapalování,opět dbáme na kolmé dosednutí na klikovou hřídel a pomalu a opatrně utahujeme středový šroub,klikovou hřídel z druhé strany přidržujeme aby nám po povolení z ložiska nespadla na stůl,

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 09:46 | Nahoru | #35
obě půlky motoru máme tedy odstrojené a můžeme vylisovat ložiska,chtěl jsem nejdřív odstranit gufero ale předchozí majitel nebyl lempl a gufero vlepil,takže jsem se rozhodl že nejdříve vylisuju ložisko a gufero potom vyklepu zavnitř.K vylisování ložiska opět použijeme stahovák,pomůžeme si ale ještě velkým ořechem a podložkou,vezmeme ořech který bude pěkně pasovat na vnitřní kroužek ložiska,na ořech nasadíme podložku a na podložku bude dosedat středový šroub stahováku,pak už je postup stejný jako při vylisování klikové hřídele.Pomalu utahujeme až nám ložisko začne vylézat ven.Můžeme mu pomoct lehkým nahřátím bloku motoru horkovzdušnou pistolí.snažíme se ale nahřát blok a ne ložisko.


ložisko je venku a teď můžeme vyklepat gufero,pokud není vlepené,lehce ho vydloubnete šroubovákem,u mě vlepené bylo takže jsem vzal průraznik a poklepával až povolilo a vylezlo ven

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 10:01 | Nahoru | #36
u druhé půlky bloku se mi gufero podařilo vydloubnout šroubovákem,postup byl potom uplně stejný jako u první půlky motoru



Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 10:27 | Nahoru | #37
zapoměl jsem napsat že všechny díly,které z motoru vytáhnete si dobře prohlídněte a zkontrolujte,jako například stav všech ozubených kol,stav převodových vydliček,opotřebení os,stav ovládacího válečku atd.vše zkontrolujte a pečlivě prohlídněte.

Po vytlačení ložisek samozřejmě zkontrolujte stav ložisek převodovky,musí se volně protáčet bez zadrhávání,nesmí mít příliš velkou vůli,pro laickou kontrolu vůle můžete porovnat vůli ložisek převodovky s vůlí nových ložisek na klikovou hřídel.

Nyní si můžete dát malou očistu bloků motoru,odstraňte zbytek silikonu z dosedacích ploch půlek a opláchněte vnitřek motoru od nečistot,podotýkám že musíte mít motor velmi dobře umytý ještě před demontáží,pokud na něm máte nějaké zbytky hlíny,udělaly by jste tímto vnitřním opláchnutím víc škody jak úžitku jelikož by jste si hlínu naplavily do ložisek.Pokud motor nemáte z vnějšu umytý do čista,do opláchnutí půlek motoru se nepouštějte!.K oplachu doporučuju použít arvu nebo ekoarvu,můžete ale také použít benzín nebo jakékoliv jiné prostředky,nedoporučuju ale jarovou nebo mýdlovou vodu.


Seriál výměna ložisek klikové hřídele

Skvělá odpověď, děkuji! 12.2.2012 v 11:19 | Nahoru | #38
Moc dobrej nápad.Jen tak dál!!!

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

12.2.2012 v 11:50 | Nahoru | #39
po umytí odmašťovadlem samozřejmě vypláchnete i olejový film z ložisek,takže po uschnutí natáhněte do injekční stříkačky nový převodový olej a ložiska převodovky naplňte a dobře promazejte

při půlení motoru ač to tak nevypadá většinou poškodíte gufera,doporučuju tedy všechny gufera na výstupu z převodovky vyměnit,je to otázka pár korun a určitě budete mít lepší pocit z dobře odvedené práce.Jedná se o gufero na výstupu ovládací osy řadičky,gufero výstupu hnané hřídele u sekundárního kolečka a o gufero výstupu hřídele nakopávačky,většinou nejsou lepené,stačí je lehce vydloubnout šroubovákem a vložit nová.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

Skvělá odpověď, děkuji! 12.2.2012 v 21:25 | Nahoru | #40
Brzo mě to taky čeká a tohleto mi moc pomůže Jen tak dál

2 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele

Skvělá odpověď, děkuji! 12.2.2012 v 22:40 | Nahoru | #41
super nápad, pro někoho kdo to nikdy neviděl je to spousta užitečných informací. Moc by se mi hodilo mít takto nafocený postup při seřizování ventylu, bylo by to možné, Dík

(reakce na) Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 12:09 | Nahoru | #42
Wlastimil> děkuju za podporu.Se seřízením ventilů ti bohužel nebudu moci zatím pomoct,čtyrtakty zatim nedělám jelikož na něj nemám nářadí a chystám se na něj přesednout až za rok nebo dva,pak se budu určitě snažit dát sem co nejvíc informací,protože co jsem sám hledal,moc toho tady není.

(reakce na) Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 12:36 | Nahoru | #43

Wlastimil píše: super nápad, pro někoho kdo to nikdy neviděl je to spousta užitečných informací. Moc by se mi hodilo mít takto nafocený postup při seřizování ventylu, bylo by to možné, Dík

tak si to tady napiš do vyhledávače.. já sám, sem to tady ale 5x psal celej postup..

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 12:36 | Nahoru | #44
Takže bloky motoru máme připravené pro vložení nových ložisek klikové hřídele.Existuje na to jeden velmi jednoduchý a praktický způsob,který určitě většina z vás zná,jde o zchlazení ložiska a nahřátí bloku motoru.Při této části montáže jsem nefotil,jelikož vše musí probíhat rychle a potřebujete k tomu obě ruce.Postup zde tedy jen popíši,nic na tom není takže to určitě každý zvládne.

Ložiska vložte do mrazáku a nechte dostatečně dlouho namrazit,nejsou velká,takže přibližně za hodinu nebo dvě jsou otimálně prochlazená,mezi tím si připravte blok.Nahřátí můžete provést buď v obyčejné troubě na pečení nebo horkovzdušnou pistolí,trouba na pečení je lepší z důvodu lepší kontroly teploty,nastavíte ji na 100-120C,bloky motoru vložíte dovnitř a necháte dostatečně dlouho nahřát.U nahřívání horkovzdušnou pistolí je důležitá trpělivost a nahřát blok dostatečně,jelikož tam jsou velké tepelné ztráty.Že máte blok už dostatečně nahřátý pistolí poznáte tak,že na konci bloku motoru(viz šipka) už neudržíte prst.

S nahříváním bloku motoru to ovšem nepřehánějte,snad mi teď ingenýři neutrhnou hlavu,ale pokud vím trvalé vlastnosti materiálu se mění až od 160C výš,takže nahřátí okolo 100-120C je naprosto optimální.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 12:52 | Nahoru | #45
nahřívejte do poslední chvíle,poté vezměte zchlazené ložisko a vložte ho do bloku,pokud jste vše udělali poctivě,ložisko tam zcela volně zapadne,ložisko vložte označenou stranou k vám.Teploty se okamžitě začnou srovnávat a ložisko se pevně přichytí.

Toto je výsledek:

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 13:15 | Nahoru | #46
po vložení ložisek,nasaďte navá gufera,u gufer na klikové hřídely preferuju vlepení,existuje na to speciální přípravek,ale postačí i obyčejný silikon na motory,kterým lehce potřete jeho obvod a vložíte do bloku,vytlačený zbytek silikonu otřete,nebo necháte oschnout a oloupete.Není nutnost je vlepovat,gufera jsou konstruována tak aby je stačilo pouze vložit,ale pro klid duše je lepší gufera vlepit.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 13:33 | Nahoru | #47
nyní se můžeme zatím pustit do složení převodovky,nasadíme zpět ozubené soukolí,vkládáme ho tak jak jsme ho demontovaly, to znamená hnací i hnanou hřídel souběžně.

po vložení nasadíme zpět vidličky řazení,pozor na umístění (viz označení R,C,L)
po vložení vidliček vložíme ovládací váleček,zde je velmi důležité aby,jste si nespletly usazení vidliček ve vodícím válečku.
Vidličce R náleží první řádek od shora ve vodícím válečku,vidličce C druhý řádek ve vodícím válečku a vidličce L poslední dolní řádek ve vodícím válečku.Po správném umístění nasuňtte zpět vodící osy vidliček.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 13:49 | Nahoru | #48
na řadu přichází výměna ojniční sady klikové hřídele a vycentrování,tuto záležitost si sami doma vetšina z nás neudělá pokud na to nemáte vhodný lis,vyvažovačku a nářadí,já jsem výměnu ojniční sady svěřil jednomu velmi šikovnému pánu ve Cvikově,který mi vyměnil ojnici a vycentroval klikovou hřídel za 500kč,což je běžná normální cena,s tou výhodou že jsem jí měl hotovou za dva dny, (moto pérovna v ústí mi dala čekací dobu 14 dní a to mi řekli že v nejlepším případě).Takže klikovka je už na operaci a já měl dva dny volno.Doporučuju ať už budete na výměnu ojnice čekat různě dlouho,zabalit si motor do strečový folie tak ,aby se vám do něj zbytečně neprášilo a nenapadal do něj jakýkoliv jiný bordel.

Vše si dobře ukliďte,uspořádejte,skočte na pivo a dejte si oraz.Než vám přijde klikovka.

1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 16:45 | Nahoru | #49
A po pár pivách zapomeneme,jak to bylo složené.
Jakou značku ojnice dáváš?

(reakce na) Seriál výměna ložisek klikové hřídele

13.2.2012 v 20:50 | Nahoru | #50
Milos125> :D tak,tak....já používám japonskou Prox.

1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele

Skvělá odpověď, děkuji! 14.2.2012 v 09:25 | Nahoru | #51
 
Asi budu mluvit za spoustu dalších motorkářů...

Je vidět, že ses to všechno dělal pečlivě, s rozvahou a se znalostí věci.
A dal sis zároveň i velkou práci se zveřejněním. Jistě ten materiál může mnohým v budoucnu pomoci.

Takže díky moc za tak pěkně a podrobě zdokumentovaný postup montáže a demontáže.

Kvalitou zpracování a rozsahem je to na takové úrovni, že by to klidně mohlo být jako samostatný článek na motorkářích...

(reakce na) Seriál výměna ložisek klikové hřídele

14.2.2012 v 12:32 | Nahoru | #52
Dovi> Díky.Snad to někomu pomůže.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

Skvělá odpověď, děkuji! 14.2.2012 v 15:52 | Nahoru | #53
myslím že tohle téma se bude hodně lidem hodit... je fajn že je někdo ochotný se až tak podělit o své zkušenosti, zřejmě to neděláš poprvé díky za tvůj čas a fotky

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

14.2.2012 v 16:18 | Nahoru | #54
Taky jsem to půlil máš to krásně zdokumentovaný já byl na to zdechlej

1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 12:26 | Nahoru | #55
značkuju, výborně zdokumentovaný postup. DĚKUJU! jinak - existuje nějaká naučná literatura o motorech - ideálně motocyklových - o opravách a údržbách? = na co si dát bacha, jak co dělat, fígle...

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 12:51 | Nahoru | #56
nejvíc ti dá praxe, do knižky ti napísou jak se to má delat, ale když to nejde tak to už tam nanapíšou,

(reakce na) Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 13:55 | Nahoru | #57
Tagy> nejlepší literatura je asi samotný servisní manuál,k němu motor a montovat montovat,až to člověk zná na zpaměť.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 13:57 | Nahoru | #58
tak klikovou hřídel už mám doma,je osazená novou ojniční sadou a vycentrovaná,takže se můžeme pustit do jejího uložení

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 14:09 | Nahoru | #59
Kliková hřídel se dá do ložisek vložit dvěma způsoby.Jedním z nich je zchlazení klikové hřídele v mrazáku a nahřátí ložiska,je to neoficiální ale osvědčený způsob,který používá spousta lidí.Klikovou hřídel dáte do mrazáku a necháte dostatečně vychladit,ložisko nahřejete horkovzdušnou pistolí na teplotu okolo 100C,potom pouze vložíte klikovou hřídel, která by se měla volně spustit do ložiska.
Druhý způsob je použití přípravku pro montáž klikové hřídele,je to způsob kterým by se to mělo dělat standartně a pokud vám není líto peněz,doporučuju si ho pořídit,stojí okolo 1200kč a práce s ním je jedna radost.

Seriál výměna ložisek klikové hřídele

19.2.2012 v 14:16 | Nahoru | #60
ještě než se půstíme do montáže klikové hřídele,namažeme obě ložiska klikové hřídele a ložisko dolního oka ojnice.Použijte ojel který používáte pro směs do benzinu,v mém případě se jedná o Motul 800
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výběr motorky Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250F, Kawasaki KX 250F, Hon... Rapt0r 19 Dnes v 06:25 Rapt0r
Kolik stojí údržba yz125 Yamaha YZ 125 Rapt0r 3 Včera v 06:58 pitbikeros
Výběr motorky Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250F, Kawasaki KX 250F, Hon... Rapt0r 0 12.5.2024 v 07:27 Rapt0r
Výběr motorky Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250F, Kawasaki KX 250F, Hon... Rapt0r 0 11.5.2024 v 20:46 Rapt0r
2t Odpaluje svíčky Yamaha YZ 125 tomas_fiser17 13 29.2.2024 v 19:44 tomas_fiser17


TOPlist