globalmoto_duben_nolan





Téma: Seřízení tlumičů u krosa
 
7.5.2007 v 08:40
Zdarec,mohl by mi někdo poradit jak seřídit tlumiče na yz?Je to celkem alchymie,ale každá rada pomůže.díkec :cool:

Seřízení tlumičů u krosa

7.5.2007 v 16:50 | Nahoru | #1
zkus www.thumpertalk.com v sekci s odpruzenim apod...je toho tam dost ;)

1 reakcí na tento příspěvek Seřízení tlumičů u krosa

7.5.2007 v 21:41 | Nahoru | #2
Výchozí seřízení=podle návodu k použití (předpětí pružiny+nastavení tlumičů). Zbytek podle toho, jak se motorka chová a nebo podle toho, jak by se chovat měla.
Vyzkouším si třeba extrémní změnu horního nebo spodního útlumu, aby se poznalo, jaký to má vliv na chování stroje.
Pokud například po doskoku motorka odskočí, je malý expanzní útlum zadního tlumiče. To ale platí pro konkrétní podmínky, styl jízdy a terén. Co vyhovuje pro kros, nemusí sedět pro enduro. Např. při soutěžích před startem do rychlostní zkoušky jsem o dvě cvaknutí přitvrdil zadní tlumič (kompresní útlum). Po projetí cílem zase zpátky, aby tlumič "bral" i menší (oproti motokrosu) nerovnosti.
Žádný návod sem neměl, bylo by stejně k ničemu, protože obé pérování na konkrétní motocykl a jezdce mělo základní nastavení v továrně...
Podle mě to není zas tak složité, jenom si to jezdec musí vyzkoušet a poznat, co je pro které jízdní podmínky optimální. Protože univerzální seřízení neexistuje.

(reakce na) Seřízení tlumičů u krosa

8.5.2007 v 10:07 | Nahoru | #3
Zd.> podle mě spíš než na chování motorky na skoku to má vliv na jízdní vlastnosti - průjezdy zatáčkou (skoky a to jak překonává nerovnosti ale samosebou taky) . To jak ochotně motorka jde do zatáčky a jak z ní vyjíždí. Může například do zatáčky sama padat nebo naopak mít tendenci se narovnávat.
Například u zadního tlumiče je nastavování pomalého nebo rychlého pohybu tlumiče. Pomalý je přenášení váhy - brzdění/akcelereace , rychlý pohyb potom funguje na nerovnostech.
Všechno je to o přenášení váhy. Např. při brzdění - pracuje přední kompresní útlum a zadní pomalý expanzní útlum, při akleceraci opačně. Takže když třeba na výjezdu ze zatáčky při akceleraci motorka nezatáčí a má tendenci jet rovně, je potřerba mít víc gripu na předním kole - víc váhy vpředu, takže buď přidat zadní pomalou kompresi nebo vepředu expanzi.

Já se v tom pro jistotu nešťouram :) bojim se že to rozeseru že už s tím nepude jezdit, pouze jsem si přidal trochu předpětí, jsem trochu těžší tak aby to nechodilo na dorazy :)

Seřízení tlumičů u krosa

9.5.2007 v 05:55 | Nahoru | #4
Dík moc, něco pozkouším a uvidíme. :thmubup:

1 reakcí na tento příspěvek Seřízení tlumičů u krosa

9.5.2007 v 14:27 | Nahoru | #5
Na stará kolena se jeden ledacos doví :D .
Všecko je to o délce stopy předního kola. Motorka se sklonem vidlí á la chopper jede dobře rovně, strmější úhel mají moderní motokrosy, protože potřebují být "točivější".
Soutěžní motorka musí být stabilní při rychlé, přímé jízdě na nerovném povrchu a proto mívá delší stopu. U motokrosů je v této situaci řízení neklidné, pak se třeba přidává tlumič řízení.
No a při intenzivním brzdění se "ponoří" přední vidle a stopa motorky se zkrátí, při akceleraci se zase víc zatíží zadek, motorka se narovná, stopa se prodlouží a stroj má tendenci jet rovně.
Změnou útlumů se snažíme tohle potlačit a vlastně motorku udržet v rovině.
Někde tady ve fóru to už bylo, ladili to silničáři a myslím si, že je to v principu stejné. Já sem to pochopil takhle.
Jinak u endura sem ladil pérování tak, aby se mě pohodlně jelo. Přední vidle sem vysunul co to šlo a s předpětím zadního péra sem se držel nižších hodnot, čímž sem motorku "natáhl", aby měla delší stopu a byla stabilní. Protože u pořádné soutěže to bylo především o fyzické výdrži. Když ke konci na mašině vlajete jek prápor, tak je v podstatě fuk, jak rychle projedete motokros. Hlavně se muselo DOJET *yes* .

(reakce na) Seřízení tlumičů u krosa

10.5.2007 v 03:47 | Nahoru | #6

Zd. píše: Na stará kolena se jeden ledacos doví :D .
Všecko je to o délce stopy předního kola. Motorka se sklonem vidlí á la chopper jede dobře rovně, strmější úhel mají moderní motokrosy, protože potřebují být "točivější".
Soutěžní motorka musí být stabilní při rychlé, přímé jízdě na nerovném povrchu a proto mívá delší stopu. U motokrosů je v této situaci řízení neklidné, pak se třeba přidává tlumič řízení.
No a při intenzivním brzdění se "ponoří" přední vidle a stopa motorky se zkrátí, při akceleraci se zase víc zatíží zadek, motorka se narovná, stopa se prodlouží a stroj má tendenci jet rovně.
Změnou útlumů se snažíme tohle potlačit a vlastně motorku udržet v rovině.
Někde tady ve fóru to už bylo, ladili to silničáři a myslím si, že je to v principu stejné. Já sem to pochopil takhle.
Jinak u endura sem ladil pérování tak, aby se mě pohodlně jelo. Přední vidle sem vysunul co to šlo a s předpětím zadního péra sem se držel nižších hodnot, čímž sem motorku "natáhl", aby měla delší stopu a byla stabilní. Protože u pořádné soutěže to bylo především o fyzické výdrži. Když ke konci na mašině vlajete jek prápor, tak je v podstatě fuk, jak rychle projedete motokros. Hlavně se muselo DOJET *yes* .


bych do toho jeste zapletnul krom toho sklonu i reseni vidlic ikdyz to nebude uz o serizeni a krosu ale kdyzuz zacnuls..
jako99%klasiku zname vsichni ale napriklad u copriku muze byt i springer nebo u silnic1strannna tlacena kyvka vpredu jak mela yama gts nebo bimota a nebo neco na principu teleleveru nebo duoleveru u bmw..
k klasickym vidlicim jeste nutno dodat ze zalezi je-li osa predniho kola v pokracovani predni vidlice nebo pred nebo i za..
a zadalsi je to i o tom jak vypada trojuhelnik der na trubky v brylich cili levy/pravy tlumic a krk rizeni..
u toho bmw mi to prijde dost ok:
http://www.bmwmoa.or.../r12gs_telelever.jpg
http://vne-resource....a/30/picdb/2/1/30814
kdyz to clovek vidi nahate je skoro strach na to pak sednout a spolehat na to v tom kalupu..
tu je o cem to ted tocime:
http://www.carbibles...ges/bikegeometry.jpg
cili krom uhlu jeste offset a trail..
tu je celkove cosi k pocteni:
http://www.carbibles...ion_bible_bikes.html
a jeste tu:
http://www.dinamoto....forks/Telelever.html
a tu:
http://www.motorrado...allgemeines.4629.htm
jinak bmw to cpe i na kola:
http://www.dpma.de/g...2002/bilder/m04b.jpg
http://www.dpma.de/g...2002/bilder/m04a.jpg
(kdyz jaaa to na tom bmw tak mylůjů)..
o ladeni podvozku je toho tolik jen staci gůglowatt a vybirat si jazyk v kterem to chcete(samolitr s nejmensim vyberem v ceskoslovenstine)..
jenze plati ze teorie je1wjec a praxe druha viz zmineny thread o doporucenych hodnotach na okruhy..
a ze je hlawni nejak prezit/dojet o tom zadna..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist