bmw_r1300gs_cartec





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...

Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 15
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

13.11.2006 v 13:37 | Nahoru | #1
Crydee ZX9R:
<strong>98-99</strong>
statický pokles vpředu 30mm statický pokles vzadu 5mm
komprese vpředu 3 kliknutí z maxima komprese vzadu 2 kliknutí zpět z maxima
osdskok vpředu 4 kliknutí z maxima odskok vzadu 4 kliknutí zpět z maxima
Předpětí pružiny 2 čárky viditelné
tlak přední gumy 32psi okruh, 34psi silnice tlak zadní gumy 34psi okruh, 36psi silnice
<strong>00-01</strong>
originál
komprese vpředu 8 kliknutí z maxima komprese vzadu 8 kliknutí zpět z maxima
osdskok vpředu 10 kliknutí z maxima odskok vzadu 8 kliknutí zpět z maxima
Předpětí pružiny 4 čárky viditelné předpětí - délka zadní pružiny 178,5mm
okruh
komprese vpředu 6 kliknutí z maxima komprese vzadu 2 kliknutí zpět z maxima
osdskok vpředu utahnout na maximum odskok vzadu 3 kliknutí zpět z maxima
Předpětí pružiny utáhnout na maximum předpětí - délka zadní pružiny 178,5mm

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

13.11.2006 v 13:40 | Nahoru | #2
Michal Fojtík GSX-R 1000 K5 & Toshi GSX-R 600 K6
Bohužel mám jen nastavení pro litr K1 a K2 a pro 600 K1, K2 a K3 :(
Můžu Ti to poslat, ale bude to nejspíš zavádějící.
Kdyžtak se ozvi.

Nastavení tlumičů

13.11.2006 v 13:51 | Nahoru | #3
Krajinkář R6
<strong>standard</strong>
komprese vpředu 1 a 1/4 otáčky z maxima komprese vzadu 1 otáčka zpět z maxima
osdskok vpředu 1 a 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 12 kliknutí zpět z maxima
Předpětí pružiny 7 čárek viditelných předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
<strong>okruh</strong>
komprese vpředu 3/4 otáčky z maxima komprese vzadu 1/2 otáčky zpět z maxima
osdskok vpředu 1 otáčka z maxima odskok vzadu 8 kliknutí zpět z maxima
Předpětí pružiny 2 čárky viditelné předpětí 7 poloha z 9
Př. vidlice popustit tak, aby koukalo 5mm trubky nad brýlemi. Měřeno bez horního uzávěru!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

13.11.2006 v 18:45 | Nahoru | #4
vyborna prace!!!cele jsem to ulozil a tesim se az zacnu spekulovat:o)))ja ma ted K4...ale K5 uz snad je dohodnuta, tak super

Nastavení tlumičů

13.11.2006 v 18:52 | Nahoru | #5
No ja taky budu spekulovat , ale kdyz tam ty jine tlumice...tak to neva ? Ty vole jak jsem blby jak prase :lol:

Ale JINAK SUPER A DIKYYY MOC !

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

14.11.2006 v 11:06 | Nahoru | #6
Zdar chlapi čistě náhodou nevíte jak je originál nastavení na Hondu Vtr sp 1

Nastavení tlumičů

14.11.2006 v 11:14 | Nahoru | #7
Kráááásně jsem si početl, díky. Přes zimu mám jasnou náplň a o zábavu postaráno. Motorku parkuju v práci, ve vytápné hale, takže se na ni bude krásně pracovat a ladit a ladit a ladit :thmub
Budu ještě vyměňovat olej v tlumičích, brzdovou kapalinu a asi si nadělím pancířové hadičky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

14.11.2006 v 11:51 | Nahoru | #8
Svoba>
<strong>Standard</strong>
komprese vpředu 12 kliknutí z maxima komprese vzadu 10 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 7 kliknutí z maxima odskok vzadu 1 otáčka z maxima
Předpětí pružiny 4 čárky viditelné předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
<strong>Okruh</strong>
komprese vpředu 15 kliknutí z maxima komprese vzadu 14 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 5 kliknutí z maxima odskok vzadu 2 otáčky z maxima
Předpětí pružiny 1 čárka viditelná předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
Vidlice vystrčit 8mm nad brýle vzadu použít 4mm vymezovací podložku

(reakce na) Nastavení tlumičů

16.11.2006 v 01:51 | Nahoru | #9
Dík moc

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

16.11.2006 v 14:04 | Nahoru | #10
Hawk> Bohužel mám jen pro RS 250 :(

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

16.11.2006 v 15:14 | Nahoru | #11
Jakub od X-bikers> na zx10-r 04 nebylo by?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

17.11.2006 v 17:15 | Nahoru | #12
Jakub od X-bikers>Zdar! Nastavení na gsxr-600,01 by jsi neměl? Hlavně by mě zajímalo jaký uváděj na okruh... Díky

2 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

19.11.2006 v 21:49 | Nahoru | #13
a nebylo by tam neco pro ZX-10R r.05?

(reakce na) Nastavení tlumičů

20.11.2006 v 08:51 | Nahoru | #14
Milagros & sval> kluci musím Vás zklamat :( největší Kawa jakou tu mám je ZX9R *no* Nezbude než to zkusit sami podle návodu nahoře...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

20.11.2006 v 09:02 | Nahoru | #15
sokol>
Nastavení pro okruh:
komprese vpředu 1/2 otáčky z maxima komprese vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
osdskok vpředu 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 1/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 1 čárka viditelná předpětí vzadu 10mm závitu viditelných
Ještě píšou, že pokud se tlumič příliš ohřívá má se odskok vzadu úplně utáhnout.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

20.11.2006 v 09:38 | Nahoru | #16
Jakub od X-bikers>
Paráda díky! *yes* No od továrního nastavení je to pěknej rozdíl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

20.11.2006 v 09:55 | Nahoru | #17
sokol> to jo... Píšou, že nejlepší je dát dopředu nové pružiny a upravit přepouštěcí válečky pro větší utlumení odskoku a zadní péro, že je lepší rovnou vyměnit celé, ale to už jsou extrémy...
A tohle nastavení je na člověka, který váží 66,7kg na okruhu Mallory Park. Gumy nafoukali 31psi předek a 28psi zadek...

(reakce na) Nastavení tlumičů

20.11.2006 v 13:00 | Nahoru | #18
Jakub od X-bikers>
Jasný! Na to moje šmrdlání bohatě stačí origo podvozek... :thmubup: Joo to až bude Brno pod 2.20 tak o něčem začnu uvažovat ;) No uvidíme jak to to bude vypadat s novým nastavením...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 07:39 | Nahoru | #19
Jakube, něco ve stylu TRX 850 bys na skladě nemel? :) :cool:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 08:47 | Nahoru | #20
Lada.s> Bohužel Tě musím taky zklamat :( TRX tu nemám...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 08:53 | Nahoru | #21
Jakub od X-bikers>
V poho. No letos jsem furt ladil a nic moc...pak jsem lehnul.
mel jsem to ted komplet rozdelany vidle, menil loziska v krku atd....
tak tam prdnu tam fabrický nastavení a uvidime co s tím.....snad to bude lepší

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 09:15 | Nahoru | #22
Lada.s> Ony většinou ty seriové tlumiče a péra nemají na okruh potřebný rozsah nastavení ani u starších sportovních motorek a TRX není zrovna typická okruhovka...
Fabrické nastavení bude nejspíš krok zpět. Já bych spíš zkusil dobře nastavit předpětí pružin a potom všechno povolit o dva kliky, nebo půl otáčku z utaženého a projet se a pak podle potřeby buď přitáhnout nebo povolit, podle toho, jak se bude motorka chovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 13:25 | Nahoru | #23
Jakub od X-bikers>

Zdravicko..Kdybys tam nasel neco k ZX6RR 03 moc bys mi pomohl..:P..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 13:42 | Nahoru | #24
ZX6RR> mám tu ZX6R od roku 99 do 01 :( Bohužel 03 RR už ne... Stejně je lepší si s tím pohrát sám, než jen kopírovat nastavení někoho jiného... Na každou trať potřebuješ trochu jiné nastavení, aby se motorka chovala za všech okolností co nejklidněji...

(reakce na) Nastavení tlumičů

22.11.2006 v 13:50 | Nahoru | #25
Jakub od X-bikers>

No jasny,,ja jen aby bylo od ceho se odpichnout..Odpichnu se tedy od dna.. :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

23.11.2006 v 23:58 | Nahoru | #26
Čus Kubo, no zkusím to, třeba máš nějakej archív :D , ale co CBR 600 F 99' (okruh-silnice)Dík

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

24.11.2006 v 09:21 | Nahoru | #27
MikeR> U téhle motorky je prý úplně na prd zadní originální jednotka. Osobně to nemůžu dost dobře posoudit protože jsem na své CBR měl tlumiče WP...
Každopádně mohu posloužit pouze nastavením pro okruh:
statické zatížení vpředu 35mm statické zatížení vzadu 54mm
komprese vpředu 1 otáčka z maxima komprese vzadu 1/2 otáčky z maxima
osdskok vpředu 3/4 otáčky z maxima odskok vzadu 1 otáčka z maxima
předpětí pružiny 2 čárky viditelné předpětí vzadu poloha 3
tlak pneu vpředu 32psi tlak pneu vzadu 32psi
Motorku nastavovali pro Mallory park a v průběhu nastavování taky zvedli zadek pomocí 3mm tlusté podložky pod vrchní uložení zadní jednotky. To najdeš pod nádrží ;o)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

24.11.2006 v 13:18 | Nahoru | #28
Jakub od X-bikers>
Dík moc *yes* *yes*

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

29.11.2006 v 08:35 | Nahoru | #29
MikeR>Taky bych te poprosil :shy: :D Nemas neco na CBR900RR 2001?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

29.11.2006 v 13:31 | Nahoru | #30
Ahoj Jakube nejde přímo o nastavení ale počítám že ty to budeš vědět podařilo se mi nechtic povolit na me gsxr750 rv93 tu tlakovou hadici na zadnim tlumiči a uteklo cca 1dc oleje.Nevis prosim co s tim? Prece musi existovat zpusob ja to doplnit a opet zprovoznit na novy nemam :(
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 15
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist