1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".
2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.
3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.
4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.
Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.
Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).
Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
To Jetofuk: dnes bych také jezdil, ale sedím celý den v práci. Uáááá jak já bych jezdil s respektem do omezovače (na litra zatím fakt nemám know-how)...
Naposledy editováno 17.07.2011 15:15:11
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
3 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Smršťová píše: ...když ju chtějí, ať si ju koupí a jestli se na tom zabijou v první sezóně kvůli necitu a bezmozku, tak je to jejich vina....
Jasně že je to jejich vina. Ale když sem na fóru přijde někdo mladej a nechá si aspoň trochu poradit, je šance že u silnice bude o křížek míň. Takže pokud tohle vlákno přečte aspoň jeden mladej, zbytečný to není
2 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
b) kup si co se ti líbí, sám s tím nemám problém..
jinak eště k tomu typu b)
víš, proč chlap píše ZAČAL SEM NA LITROVÝ MOTORCE, BYLO TO BEZ PROBLÉMU, ZA PŮL ROKU JI MÁM PERFEKTNĚ V RUCE - to není o tom, že by chtěl někomu poradit, ale o tom, že říká - JÁ sem úžasně talentovanej, valentíno má jediný štěstí, že nejezdím závodně, páč jinak by se hrůzou posral, fšecky holky v okuhu 100 km, honem si sundávejte kalhotky
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Naposledy editováno 17.07.2011 15:36:47
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Che píše: a) silnou moto nekupuj, jdi postupně
b) kup si co se ti líbí, sám s tím nemám problém..
jinak ještě k tomu typu b)
Víš, proč chlap píše ZAČAL SEM NA LITROVÝ MOTORCE, BYLO TO BEZ PROBLÉMU, ZA PŮL ROKU JI MÁM PERFEKTNĚ V RUCE - to není o tom, že by chtěl někomu poradit, ale o tom, že říká - JÁ sem úžasně talentovanej, valentíno má jediný štěstí, že nejezdím závodně, páč jinak by se hrůzou posral, fšecky holky v okuhu 100 km, honem si sundávejte kalhotky
Nemyslím si, že většina kupuje litra kvůli holkám (ačkoliv se to často tvrdí). Stroj + pilot určují jízdu a většina začínajících si myslí, že silný stroj jim umožní lepší jízdu. To je ale pravda pouze zčásti. Stroj je třeba ovládat a většina nováčků si nepřipouští, že něco nedokáží v krátkém časovém období zvládnout. Silný stroj stanoví vysoké cíle a lidí neradí si dávají snadné cíle. Silná motorka je prostě výzva... jinak by se tolik litrů neprodávalo.
Občas jedu jako spolujezdec ve služebním autě s různými lidmi a občas je to o ústa. Strach mám ne z auta, kterým jedu ale vždy z konkrétního řidiče... Funguje to takhle: hele, tady ten úsek jsi dal za 15 minut? To zvládnu taky! Výsledkem byvá zběsilá jízda zčásti v protisměru, předjíždění před vrcholem kopce...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Joro psát sem něco jiného už nemá smysl, je to zaspamované ptákovinama OT a uživatel tu moto stejně vlastní
Být úplný začátečník v řízení čehokoliv motorovýho je o hubu, člověk nemá prostě naštudovanej provoz a pracně řeší úplně banální záležitosti v provozu, nebo je naopak neřeší vůbec, protože si ani nebezpečí neuvědomí. Tam je plechovka výhodou - často to odnesou jen plechy - motorka je o hubu a silná motorka je o krchov. Pokud už má najeto několik desítek či stovek tisíc kilometrů s autem za každýho počasí a nejlíp i nějakej ten karambol, tak je jako začátečník - motorkář přeci jen ve výhodě.
A ta druhá část - co vlastně chce ten dotyčnej s tou silnou motorkou dělat. Pokud se mu prostě silná motorka z nějakýho důvodu líbí a chce jí, tak i na ní může podle mě začít, pokud prostě přijme fakt, že bude využívat potenciál tý motorky dejme tomu z jedný třetiny - a to na hodně dlouho, nebo taky navždy. Někomu třeba stačí ke štěstí, že tu silnou motorku má a já nechci řešit, k čemu, když jí nevyužije. Průšvih podle mě nastává, kdy si někdo pořídí na začátek rovnou silnou motorku a rozhodne se co nejrychlej z ní dostat maximum. Když někdo začne postupně od slabší kubatury, tak se časem dostane na limity tý mašiny a naučí se rozeznat, kdy je na limitu jak svým, tak stroje a získá zkušenosti, jak se s tím vypořádat. Tuhle šanci na silným stroji nemá a buď zůstane věčným začátečníkem, nebo se rozstřelí. Asi existuje nějaký procento lidí, který maj prostě talent od pánaboha (a hodně rychlýho strážnýho anděla) a dokážou se naučit plně využívat i tu silnou mašinu bez předchozích zkušeností- ale tip bych si, že několikanásobně víc lidí si to o sobě jen myslí - a štěstí je svině vrtkavá, na to bych moc nespolíhal.
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Lucky-Luke píše: Už je tady toho na tohle téma vážně dost protože každej druhej sem kopíruje články který přečetl jinde a tady je prezentuje za vlastní myšlenky. To pak koukám jako bacil do lékárny když narazím na šest let starej článek kterej tu někdo rok prohlašuje za vlastní dílko
ještě si zapoměl poznamenat, že ostatní diskutující zaostávají za tvým úžasným intelektem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Che píše: ještě si zapoměl poznamenat, že ostatní diskutující zaostávají za tvým úžasným intelektem
Pouze ty protože jsi nepochopil ani nadvakrát když jsem tě o něco žádal.
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Che píše: Technicky sem to rozpitwal tutaj nigdo to zatím nevyvrátil akorát sem dostal od supermegakrutohustostřelců řadu péemek, že sem kokot
Dal jsem si tu praci (par dni), a prosel jsem si, co jsi tu psal. Na jednu vec ale mozna zapominate - kdyz se dneska dela acko, tak se dela na vetsich a tezsich masinach nez kdysi, a ti lidi uz z autoskoly maji trochu cit pro plyn a brzdy(bezny provoz), pokud to nejsou horke hlavy.
Druha vec jsou i penize, ne kazdy ma na to menit masinu co dva roky jen proto, ze mu ta puvodni nestaci.
Co rikas na tyhle dve veci?
NobleSix píše: No nevim... já začal na 600ccm a musim říct že jsem za to rád... souhlasim s nazorem "charlie.vtx1800" s autem jsem jezdil od 18, papiry na moto mam od 22 a ve 23 jsem si koupil moto... musim rict ze bych na ni nevlezl pokud bych nebyl za tech par let trochu vyjezdenej s autem... clovek uz pak nepremysli nad provozem a nad tim jak ma kde reagovat a soustredi se plne na rizeni motorky a to je podle me hodne dulezity... clovek musi mit soudnost a vedet na co ma, predvidat co se muze stat atd atd vsichni to znate omyla se to porad dokola... pravdou je že lidi hodne riskujou a neumi se krotit... to je hlavni problem... pokud to mam v hlave srovnany, tak muzu jezdit i na litru.Ja se nepovazuju za nejak vyjezdenyho na to mam jeste hodne casu a do zatacky kam nevidim jsem to nikdy nepalil a krotim se.Rozjedu to jen na rovnym dlouhym useku kde vidim ze me nic ze strany neohrozi.Chce to se nenechat vyprovokovat ostatnima a drzet si svuj styl jizdy
souhlasím každopádně s tím, že když už aktivně řídíš auto, lépe se na silnici soustředíš na ovládání motorky. Já to štěstí něměla, nebyla jsem aktivní řidič v ničem, když jsem začala na motorce a nebyla to moje volba, ale instruktor mě posadil na 5ti stovku, takže jsem začínala na ní, pak jsem si ji i pořídila jako první motorku. Přiznávám bez mučení, bylo to těžký a jsem ráda, že jsem své začátky přežila ve zdraví.
Za sebe rozhodně souhlasím s Che, že čím víc km na slabších kubaturách, tím lépe! Jo a potenciál litra na našich silnicích opravdu nevyužiju, ani po tom neprahnu a nepořídila jsem si ho pro masáž svého ega Prostě se mi moc líbil a n ejezdím na něm rychleji než na šestce v provozu. Je to motorka, která patří na okruh a s tím taky plánuji..
bohuzel ja diky sve nezkusenosti a nesehranosti s novym strojem jsem boural. Honi se mi hlavou ze mozna kdybych tu motorku ( jeji brzdny ucinek) mel vic v ruce tak bych to mohl ubrzdit. NJN neda se nic delat a preji vsem kdo zacina at ma stastnou ruku pri pridavani plynu a brzdeni.
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
chci neco stabilni žadnou mrchu co mne vykopne při prvni hajcne
neco jako savage nebo tak 600 nebo 750 lehči ovladatelne s dobrou brzdou i vahou
nabizi se i yamaha maxis no každa prakticka rada potěši
..a proto je potřeba založit vlákno nové, neotřelé, moudře radící začátečníkům, protože to tady ještě nebylo.
jak nezačít
rizika pro začátečníka
rizika silného stroje
FAQ pro začátky
atd.. atd..
Ty shrnuješ pouze vlastní dojmy a názory, se kterými se dá IMHO úspěšně polemizovat, což už tady milionkrát bylo a milionkrát bude.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Toto fórum čtu od března a bez něho bych se nerozhodl k následujícímu kroku.
Můj syn, příští rok dosáhne věku, ve kterém si může udělat řidičský průkaz na moto.
Problém nastal u bejvalky, že mu to nikdy nepovolí.Po velkém úsilí jsem z ní vypáčil
svolení, ovšem s podmínkou ,že mu budu dělat doprovod a budu jezdit s ním. Takže ve svých letech jsem se přihlásil do motoškoly (21.7. začátek).
S motorkama nemám skoro žádné zkušenosti pokud se nepočítají naše harakiri jízdy na všem co mělo kola ale to už je zpátky 30 let.
Pročetl jsem mnoho a mnoho příspěvků a utvrdilo mě to ve výběru motky. Nejsem žádnej mladík a bláznivin mám za sebou už dost. Jednoznačně u mě vyhrála Yamaha 535 virago. Čas potom ukáže co dál.
Ještě závěrem bych chtěl poděkovat všem přispivatelům tohoto fóra-moc mi to pomohlo v rozhodování.
Jenom doufám, že svého kroku nebudu někdy litovat.
Předem se omlouvám za případné chyby při vložení tohoto příspěvku.
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Víc se na tom řešit nedá.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Stev píše: Nevýhoda silnýho stroje pro začátečníka je, že je to moc rychlý. Jsou začátečníci co tvrdí že budou jezdit s rozumem a pomalu i na silnym stroji, ale na mě působí tvrzení "kupuju rychlou motorku abych jezdil pomalu" trochu směšně.
Víc se na tom řešit nedá.
Hmm to je rozporuplné.
Já jsem relativní také začátečník a bohužel jsem o měsíc musel oddálit koupi horneta kvůli nutným investicím, což mě zase zvyklalo a najednou chci do CBR páč je vzhledově hezčí, ale hornet zase ovladatelnější, takže jdu asi doněj, i když se mi celokapotáž líbí více než naháč.
Každopádně co bereš jako rychlý? V určitých situacích jsou už určité rychlosti moc a je jedno jestli jedeš 20 nebo 200 (záleží na situaci). Já hlavně zastávám názor, že je blbost si kupovat v necelých 23 letech mašinu slabší 600 ccm, když za rok bych si stejně koupil jinou, protože tahle (350,250,125ccm aj) by mi už nestačila. Takhle vím, že si kupuju 6ti stovku a nějakou dobu mě vydrží, protože litr mě za žádných okolností neláká, ale kdo ví, třeba se to časem změní. Je to o hlavě a o pravém zápěstí. Je pravda, že příklad já mám rád rychlost, ale z motorky mám skutečnej zdravej respekt a tak se nebojim, že se kvůli sobě vysekám. To spíše mě nějakej blbec srazí. Autem jezdím od osmnácti a jen díky předvídatelnosti tu ještě jsem.
Zkrátka: Každej by měl sám vědět naco stačí a jestli si někdo kdo to nemá v hlavě v pořádku koupí litra, tak stím nikdo nic neuděláme. 30ti letej člověk si těžko bude kupovat 50ku, aby se naní naučil, pak si koupí třeba 125ccm, pak 600ccm a pak přejde na litra. Málokdo si může dovolit takovéto investice, takhle si koupí 600ccm třeba za stejnou cenu jako 125ccm( u starších motorech) a má klid. Ale samozřejmě je ideální, když někdo začne od 15-16ti na malé a s přibývajícím věkem poroste i kubatúra. S věkem roste chuť...
Tak a já to hezky shrnu: Kdo začíná, tak musí předpokládat, že nemá odhad, jeho předvídatelnost není taková. Jízdní schopnosti a styl nemá, proto tomu musí přizpůsobit rychlost a zvýšenou opatrnost, opakuji: zvýšenou opatrnost!!. Je jedno jestli jedeš na litru či 125ccm, ale pokud nemáš zdravej respekt před strojem a i nutnou dávku štěstí(v dnešním provozu to jinak ani nejde), tak můžeš být začátečník a nebo mít odježděno 30 let, stejně na tebe někde zubatá prostě čeká... A moje poslední moudro Ať jsi začátečník nebo pokročilej, tak stejně se drtivou většinou bude člověk rozhodovat podle financí...
Naposledy editováno 19.07.2011 11:09:51