globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
 
4.7.2011 v 22:00
Zdravím motorkáře a chtěl bych požádat, zvláště ty, co již mají zkušenosti, o rady ze života.

O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.

A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).

Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:

1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...

2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...

3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'

A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.

Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..

Všem předem díky.

Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.

Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.

Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:15 | Nahoru | #1

Woko_O píše: nicmene se nedoporucuje silnej stroj cloveku kterej zacina..


No právě že to až tak pravda není :) viz anketa:

Anketa: Motorka pro 'hrocha', aneb jakou pro 120 kg na začátečníka
1000cm3-ale opatrně! 77% 30
600cm3-stroj bude na hranici a nikoho nesveš 5% 2
Zhubni hrochu! Ale to mi k ježdění nepomůžete 13% 5
Jiná varianta... (a jaká) 5% 2

Já opravdu chtěl slabší...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 19:25 | Nahoru | #2

NickCarter píše: No právě že to až tak pravda není :) viz anketa:

Anketa: Motorka pro 'hrocha', aneb jakou pro 120 kg na začátečníka
1000cm3-ale opatrně! 77% 30
600cm3-stroj bude na hranici a nikoho nesveš 5% 2
Zhubni hrochu! Ale to mi k ježdění nepomůžete 13% 5
Jiná varianta... (a jaká) 5% 2

Já opravdu chtěl slabší...



Zkusim to nějak rozškatulkovat:

Váha jezdce:
Mam yamaha XT600 E a mejch 120kg uveze dost slušně, ale na cestování ve dvou už by to nebylo
Takže nejprve se rozhodni na co převážně chceš mašinu používat. Já třeba téměř denně dojíždím do práce cca 25km a na to je úplně v pohodě. Cca 200km v tahu není problém

Brzdy:
silnice brzdí ostře
ostatní o maličko méně
ABS? Pro začátečníka bych celkem doporučoval, ale s opatrností se dá zvládnout. Na cestovní moto(pokud budeš podnikat delší výlety) bych ABS chtěl určitě
silné moto většinou=silnější ostřejší brzdy

Váha moto:
Obecně čím větší váha=větší kubatura, tím třeba horší manipulace když motorku někam tlačíš.
Větší váha se také hůře proplétá zatáčkami
Slabší lehčí stroj může být, v členité krajině kde je hodně zatáček a úzké silnice, příjemněji ovladatelný.

Výkon:
slabší moto-třeba moje jen tak na zadní nezvedneš. Musíš mu pomoci. Silný stroj tě vyklopí když vezmeš více za plyn a nepřeneseš váhu nad řidítka.
Výkonný stroj při neopatrném přidání ztrácí trakci na zadním kole. Ve městě při rozjezdu na bílé čáře na silnici silný stroj za deště okamžitě(prudší přidání) protáčí zadní kolo.

Výška motorky:
Vysoký enduro je trochu hůře ovladatelné při malé rychlosti(např. na malém kruhovém objezdu je to pro začátečníka dost nepříjemné) a taky když je někdo menší a nedosahne na zem.

Počet válců:
Ono je také rozdíl jestli je to litr čtyrválec(většinou vysokootáčkový), nebo dvojválec(velká síla od volnoběžných otáček). Osobně mam jednoválec a užívám si jak to bublá odspodu-dvojválec bude tahnout více(ale také pěkně odspodu), ale nebudou to takové rázy.

Kapotáž vs. naháč:
Většinou na naháči má člověk pocit větší rychlosti, takže nepotřebuje jet až tak rychle. Naopak když se schováš za kapotáží, tak ti 180km/hod. přijde v pohodě.

Na závěr ti popíšu dvě situace z mé motopraxe:

Situace první: věk 15, váha 70kg, moto java pionýr 21
první jízda, levotočivá zatáčka klopená ven, rychlost 63,5km/h z kopce plnej plyn. Kotrmelce ve strouze, obrovský štěstí že tenkrát nebyl žádnej provoz a v cestě nestály svodidla nebo strom. Příčina bouračky- do té doby sem jezdil jen na kole, v autoškole nás ani nevzali do reálného provozu, člověk si nemohl pročíst rady na motorkářích-internet jaksi ještě nebyl.

Situace druhá:
věk 35, váha 116,moto XT600E právě jsem předal peníze původnímu majiteli a vezu si moto domů. Je to moje první velká motorka po asi 12-ti leté přestávce. Jedu 50km/hod, strachy mam sevřený půlky a jedu hrozně opatrně.

Zásadní rozdíl v těch situacích je míra rozumu a respektu. Pokud to někdo nemá, tak je jedno co si koupí. Pokud máš respekt k výkonu a chceš si krok za krokem hezky pomalu vše ošahat, tak neni problém začít i na silném stroji. Začni tím, že si zaplatíš kurz pro motorkáře. Někde tu je odkaz na kurz asi za 1300,- na den(jestli si to dobře pamatuju), kde tě instruktor prakticky naučí jak zatáčet brzdit, přidávat plyn, budeš znát limity svojí mašiny a i svoje. Po rovině se ti většinou nic nestane. Problémy nastávají v nesprávně projížděných zatáčkách, při krizovém brzdění,nebo když ti něco někdo vjede / vleze do cesty.
Hlavně ze začátku nejezdi při vyjížďce s kámošema jako druhej. Vždy jeď první a ostatní ať se přizpůsobí tvému tempu. Dobří kámoši budou mít pochopení. Pokud ne, tak raději jeď v klidu sám.

Naposledy editováno 07.07.2011 19:31:32
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist