bmw_r1300gs_cartec





Téma: Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
 
25.4.2011 v 22:27

Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE



takto by měla vypadat motorka po dokončení
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 10
Následující

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

25.4.2011 v 22:31 | Nahoru | #1

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

25.4.2011 v 22:45 | Nahoru | #2
luxus nááádhera

Naposledy editováno 25.04.2011 22:50:55

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

25.4.2011 v 22:53 | Nahoru | #3
hmm, krásný příběh

ty fotky by to chtělo přejmenovat, koukám že nejvyšší číslo je 4-místné, takže 0001, 0002..

pak by se to mělo snad srovnat popořadě (ale nevím jak to rajče má..)

je mi jasný že teď už to předělávat nebudeš, spíš "pro příště"

až bude čas, tak se na to vyrhnu a kouknu, dnes už bych to nestihl..

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

25.4.2011 v 22:59 | Nahoru | #4
klobouk dolu asi jsem tu nic lepsiho nevidel

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

25.4.2011 v 23:20 | Nahoru | #5
neuveritelny, fakt borec!

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 00:45 | Nahoru | #6
Paráda, když je vybavení, čas a vůle, ta je to med... ...no ale jenom v tom materiálu (hliníkové bloky) to muselo stát ranec...

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 07:55 | Nahoru | #7
takových bláznů je víc
nor
španěl
někdy tady na foru byl odkaz na nějaké portugalské stránky a tam jich bylo taky ještě pár. takový lidé jsou opravdu blázni - v dobrém slova smyslu. já mít nějaké mašiny doma a umět s nima, tak to dělám taky

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 09:02 | Nahoru | #8
Tohle je spíše na pěkný článek v úvodu, než na vlákno

frajeři

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 09:52 | Nahoru | #9
Nechápu

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 10:15 | Nahoru | #10
Velcí frajeři, koukám i zpracované do detailů

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 10:46 | Nahoru | #11
Nechápu, neuvěřitelný. Snad to i pojede tak jak to vypadá. Umělecké dílo

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 11:40 | Nahoru | #12

1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 20:54 | Nahoru | #13
malé doplnění. Autor projektu začal stavbu zveřejňovat do 05.02.2009, 20:17. V průběhu neřešil jen vlastní práce, ale viděl jsem na netu, že řešil a dotazoval se na různé specielní postupy. Na výběr materiálů... Podle fotografií staví asi 3 motorky současně




Nyní před dokončením řeší celkovou váhu a její rozložení, Podle orginálu se musí dostat do 150kg a nyní je na 132kg s rozložením váhy 59 + 73 = 132 kg s 55% na přední kole a čekal mnohem, horší vysledek. Ještě má rezernu 18kg a chybí 4 výfuky, 4 tlumiče výfuků, 4 karburátory s potrubím elekrický systém s baterií, řetěz s ozubeným kolečkem přístrojovka a nějaké drobnosti.

Naposledy editováno 26.04.2011 21:01:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 21:01 | Nahoru | #14
IvoTregr> tak mohl bys sem nahodit i odkaz na stránky toho kluka, at to můžem taky sledovat. dík

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

26.4.2011 v 21:23 | Nahoru | #15
no, on nemá svoje stránky, ale sleduji různé diskuze kde ukazuje fotky a řeší s jemu podobnými co a jak má dělat dále. I když asi nestaví první motorku, není to sranda. Musí mít nestutečnou trpělivost.











výroba a zkoušení šablon na výrobu výfuků.

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

28.4.2011 v 21:00 | Nahoru | #16
na todle musíte mít moře času velké znalosti vybavení jak pán bůh a spoustu zkušeností je to krásná práce

(reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

1.5.2011 v 20:53 | Nahoru | #17

Kubát píše: IvoTregr> tak mohl bys sem nahodit i odkaz na stránky toho kluka, at to můžem taky sledovat. dík


no tak jsem zase po čase mrknul co se děje nového. Tak našel jsem v diskuzi něco zajímavého co se týká naší republiky, nebo firmy Škoda. Ten kluk se jmenuje Marko a je s Modeny v Itálii. Je ročník 1966. Píše o sobě, že pracuje jako mechanik a jeho koníček je strojní obrábění a motorky. Doma má soustruh, frézu a nějaké další zařízení a má občas moožnost pracovatt na CNC. Napsal něco v tomto smyslu. Vynálezem internetu se podařilo spojit osamělé poustevníky, kteří osamoceně pracují v garážích a dílnách na různých projektech. Nyní se mohou radit. vyměňovat zkušenosti a spojit se v komunitu.
jeden diskutér pod označením harry potter ukazuje fotky, že pracuje jako udržbář a seřizovač těchto lisů Škoda
další člověk se mu směje, že Škoda než se dostala pod VW byla špatná značka
diskuzi uzavřel člověk označený PS2 a píše, že umíme dělat dobré věci, On pracoval na rekonstrukci výrobků firmy Škoda a stačilo odstranit rez a byly funkční po po 100 lletech od výroby


Skoda 7,5 cm. M15; si trova a circa 3400m
zajímavá témata se také řeší ma motorkářských webech, ale zahřeje pochvala i když to není motorka. Jinak dávám dohromady další fotoseriál jak pracoval na motoru. Dá to docela práce to různě hledat, ale myslím, že to nakonec stojí za to.

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

1.5.2011 v 20:59 | Nahoru | #18
cvakla mi čelist o zem. Zírám co všechno lidi dokážou když chtějí. dík moc za nesmírně zajímavý vlákno

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

23.5.2011 v 22:13 | Nahoru | #19
mechanik Marko dnes zveřejnil fotografie z loňského roku, kdy krok za krokem svařoval nádrž upravenou Gilery na svoje GP 500.





fotky měl dlouho v mobilu a neměl kabel, aby je stáhl.

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

4.6.2011 v 20:36 | Nahoru | #20
Dnes zveřejnil Marko další dokončené práce na replice Yamaha 500 GP.


















Podle toho co zveřejnil, vyrábí současně ještě 2 další jiné repliky.

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

11.12.2011 v 19:32 | Nahoru | #21
nějakou dobu jsem Marca nesledoval jak pokračuje. Jak jsem psal současně staví 2 motorky Yamaha GP 500 2T a Honda GP 500 2T. Jako základ jsou použíté seriové motorky. Protože motorky mají hotovy podvozek s motorem, Marco pracuje na těch piplačkách co nejsou tak vidět, ale o to více dají práce. Tyto fotky jsou z práce na Yamaze















celá ta práce byla proto, že podle orginálu měli v zadní části motorky držáčky stojanu motorky, za které se motorky zvedala.

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

11.12.2011 v 19:38 | Nahoru | #22

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

23.12.2011 v 17:59 | Nahoru | #23
NEUVĚŘITELNÉ!!!!!

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

23.12.2011 v 20:23 | Nahoru | #24
Může někdo sdělit podrobnosti, jak se vyráběly repliky Stašovi 4 válcový čízy?

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

24.12.2011 v 13:48 | Nahoru | #25
zajímavé vlákno neni nic lepšího než si stavět-skládat svojí mašinu

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

24.12.2011 v 14:08 | Nahoru | #26
Protože nám končí rok, podíval jsem se na čem pracoval Marco poslední měsíc. Dělal takovou piplačku jako jsou plynová lanka. Hodně práce a výsledek jako vždy stoprocentní, ale pro běžné návštěvníky tohoto vlákna nic moc zajímavé, přesto to dám sem, aby bylo vidět kolik práce je stavba motorky.
-------------------------------
Marco píše: 19 listopad 2011, 19:49
Děkuji Vám za komplimenty. ( diskutující s ním ve foru). Dnes jsem pokračoval dělal další drobnosti


trocha soustružení a dokonce i výroba pružinek k plynovým lankům se podařila

nějaká hodina vrtání a frézování




nyní výroba koncovek bovdenů

tak a montáž. výsledek jako vždy precizní

Naposledy editováno 24.12.2011 14:09:50

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

27.12.2011 v 01:07 | Nahoru | #27
přídávám co Marco dokončil v prosinci.
zveřejněno 10.12.2011, 21:29
Práce na Hondě 500GP výfuky. Marko píše:
Před svařováním musím ještě jednou prověřit správné slícování dílů výfuků a jestli výfuky po svaření budou mít správný směr.





vše připraveno a překontrolováno pro svářeče. Ten bude muset postupovat velmi pečlivě, aby vlivem tepla nedošlo k deformaci.






tak a máme i pěkný vánoční dáreček Dokončeno 23.12.2011
Tady odvedl špičkovou práci i svářeč, protože pokud by se materiál výfuku teplem začal kroutit, mohla by být odchylka na konci výfuku i více jak několik centimetrů. Díly výfuku zřejmě nabodovali a pak každý svar byl prováděl metodou jak jsem viděl v leteckém průmyslu tak zvaně na 4x aby se snížilo pnutí při svařování. Nyní se všichni těší jaký zvuk výfuky budou mít a je žádán aby zvuk pak nahrál a také zveřejnil
Když dal Marco výfuky ke svářeči pokračoval na výrobě kapotáží Hondy 500GP a jak budu mít zase chviku dám sem několik obrázků.

Naposledy editováno 27.12.2011 01:19:45

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

27.12.2011 v 11:04 | Nahoru | #28
Pěkně pokračuje , jinak ta kresba těch svárů je teda pěknej hnůj..

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

27.12.2011 v 18:19 | Nahoru | #29
pro mě osobně vítěz soutěže stavba roku ! protože tohle je stavba se vším všudy

PS.: hlavně dokumentace je parádní !

Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál

29.12.2011 v 18:45 | Nahoru | #30
právě Marco vyhodil další posun v přestavbě a píše:
Prošlé Vánoce a Štěpáva jsem trávil mezi plným stolem a letargií. Nyní jsem to nevydržel a otevřel to své milované království abych pokračoval ve své práci. Mým úkolem bude přesně nastavit výfuky, abych mohl přikročit k výrobě držáků výfuku.


nastavení přesného zakřivení





je nutné mít na paměti aby vedení výfuků bylo bez pnutí při správné geometrii.



ze zadu to nevypadá zle





někde to vychází na těsno, tak jak jsem to propočítal

výsledek nevypadá zle (tímto si asi Marco říká o ohodnocení díla od kamarádů v diskuzi)
------------------------------------------------------

Protože nyní to bude zase chvíli trvat než se zase posune dále, tak brzo zveřejním jak Marco vyráběl zadní trubkovou nástavbu rámu, ke které jsou budou připevněny výfuky, sedlo, sadní díl kapotáže. Ještě mám v záloze výrobu zadního blatníku a přední části kapotáže
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 10
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist