bmw_r1300gs_cartec





Téma: Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
 
5.3.2011 v 10:09
Bylo to roku 1978 a šuškalo se, že Suzuki se připravuje revoluční zařízení, které použijí k plnění RG.

Průmyslové špionáže podle sci-fi filmů, byl jediný způsob, jak zjistit o co se jedná. Vybraní testovací jezdci jeli do Japonska v zimě vyzkoušet nové zařízení na okruzích vycházejícího slunce.
Další způsob, byl kontaktovat Sieně Lorenza Ghiselli, výborného pilota a novátora.
On nebyl jezdec Suzuki, ale jezdil Yamahu TZ 350 ve které měl geniální Lorenzo aplikován po nějakou dobu zařízení velmi podobné tomu, co testovali jezdci Suzuki. Rotující disk výfuku! Šlo o to, že tímto šloupátkem by se dalo změnit výfukování plynů ze symetrického na výhodnější nesymetrické. Je to stejný princip jako sání rotačním šoupátkem. Velkým problémem byla teplota výfukových plynů a následné zadírání kotouče. Dalším problémem byl pohon kotouče, Velký kompromis byla tloušťka rotačního kotouče. Celé zařízení bylo jako přídavný setrvačník. Pokud se tloušťka kotouče snižovala, docházelo k deformaci způsobené vysokou teplotou výfukových plynů. Na obrázku je pohon vyřešen řetězem, což přinášelo snížení mechanické účinnosti, zvýšenou hlučnost a zvýšenou možnost poruchy. Protože se nepodařilo překonat tyto potíže, zůstalo to jako slepá ulička v před na cestě pokroku. Vývoj se následně ubíral k mechanicky řízené přívěře výfuku. Po nástupu elektroniky se ještě změnilo řízení přívěry.

Naposledy editováno 05.03.2011 11:46:14
Předchozí
1 2
Následující

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

5.3.2011 v 10:18 | Nahoru | #1
Zajímavé a poučné.

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

5.3.2011 v 10:33 | Nahoru | #2
Nemáš toho víc?

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 00:48 | Nahoru | #3
pokud bude zájem mám toho více,
Například něco o motorce, kvůli které se museli měnit tech. předpisy

na obrázku je jeden z jejich pístů s klikovou hřídelí. To je opravdu píst a klika závodní motorky

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 12:07 | Nahoru | #4
Typuji to na 5ti válcovou Hondu 125. Taveri na ní zvítězil v Brně 1963-4. Pěkná fotka

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 16:27 | Nahoru | #5
kreidler?

(reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 18:10 | Nahoru | #6

Pawka píše: kreidler?


ne ne, Napovím, že tato kráska pochází se země vycházejícího slunce
Jinak jsem pro Vás celý den připravoval neskutečný příběh 3 kamarádů. S motorkami které vyráběli ve staré dřěvěné kůlně a se stálým nedostatkem peněz, přiváděli k zoufalství velké světové fabriky a vybojovali velká vítězství na závodech MS.

Naposledy editováno 06.03.2011 18:11:33

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 18:31 | Nahoru | #7
3-valcová 14-rýchlostná Suzuki 50 z r.1966...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 18:48 | Nahoru | #8

Retro píše: 3-valcová 14-rýchlostná Suzuki 50 z r.1966...

suzuki RK67 50cc. dvou válec 14 kvaltů rozsah použitelných otáček 700!!

Naposledy editováno 06.03.2011 18:51:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 19:00 | Nahoru | #9
IvoTregr> kolik to melo vrtani a zdvih?

(reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 19:10 | Nahoru | #10

Pawka píše: IvoTregr> kolik to melo vrtani a zdvih?

dnes je na řadě jiná neskutečná story mám k tématu mraky fotek a nevím jak ty nej sem dostat aby to bylo přehledné

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 19:35 | Nahoru | #11
treba nekam nahrat tam to popsat? sem jedine po jedne fotce. jeste treba kazde tema = jedna slozka fotek na webu jako je rajce. vic neumim poradit

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 20:18 | Nahoru | #12
Kua pořádně se dívat, von je to 2takt

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:07 | Nahoru | #13
Dnes vám napíši fantastický příběh tří kamarádů a závodních strojů značky Jamathi.
Jméno Jamathi, je zkratka od jmen Jan a Martin Thiel
Tato talentovaná skupina Holanďanů stavěla závodní motorky do třídy 50cm , bez finančních prostředků, z dřevěné kůlny vyrazili na světová kolbiště.

Jména Jan Thiel, Martin Mijwaart, a Paul Lodewijkx brzo znal celý svět. Svými revolučními řešeními často předběhli dobu a pořádně zamotali hlavu velkým továrnám. Jejich doménou byla kategorie do 50cm.

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:09 | Nahoru | #14
Do historie se zapsalo slavné vítězství na domácí trati v nizozemském Assenu GP 68. Tento úspěch ohromil celý svět a Holansko bylo na nohou,

Mělo své novodobé hrdiny.

Paul Lodewijkx porazil Hanse Anscheidts na továrním speciálu Suzuki. Suzuki měla dvouválcový motor a protože její vysoký výkon umožňoval rozsah použitelných otáček pouze 700ot/min měla Suzuki 14 rychlostní převodovku!!!!!!!!!!

Naposledy editováno 06.03.2011 21:10:52

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:12 | Nahoru | #15
Konstrukční řešení Thiela a Mijwaarta byla ovlivněna velmi omezenými výrobními možnostmi a například vzhled jejich motorů podle toho vypadal. Často to byl jen obrobený kvádr duralu.
Již v roce 1967 si konstruktéři Thiel a . Mijwaart uvědomili, že další zvyšování výkonu není možné bez zásadní změny chlazení a tak již v roce 68 zavedli kapalinové chlazení.
Po zavedení kapalinového chlazení se otevřel prostor pro další zvyšování výkonu motoru.
Zkoušeli mnoho neprobádaných variant i dříve zapomenutých cest. Jedna taková byla plnění dvoudobého motoru kompresorem!!!! Šlo o takzvané G.dmychadlo, které se dnes úspěšně používá v autech.

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:13 | Nahoru | #16
Jejich nesporných úspěchů si nešlo nevšimnout a tak brzy získali objednávky na motorky od jiných jezdců.
Aerodynamiku a tuhost rámů řešili tak, že je jedno období stavěly prostorové (monocoque) rámy vyrobené s ocelových vylisovaných plechů.

Jan Thiel o monocoque rámu píše v toto:
Hlavním důvodem pro jejich provedení bylo, že byli velmi úzké , což přinášelo aerodynamickou výhodu Dále byly tuhé a výborně se ovládaly. Problémy byly s motory. Museli jsme postavit nové úzké motory do těchto úzkých rámů. Tyto rámy se po nějakou dobu prosadili v třídě 50cm a začalo je používat více výrobců.

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:15 | Nahoru | #17
Jak šel čas:
1965 - start Jamathi
1968 Na tento rok byl postaven zcela nový motocykl s motorem a rámem vlaství výroby.. Bylo ještě použito několik dílů Suzuki ale Jamathi se stala postrachem konkurence a na mezinárodních závodech začala značka dominovat.
1969 byl postaven úplně nový stroj (blok a rám) motor byl zúžen kvůli omezení pro třídu 50 ccm nyní maximální počtem 6 rychlostních stupňů. To dovolilo postavit ještě užší motor a rám. Problémy a přehříváním vody, bylo vyřešeno odstraněním termosyfonu a nahrazení vodním čerpadlem.
1970 mírná modifikace modelové řady 1969 a motocykly znovu ve výborné formě
1971 nasazeno na svou dobu revoluční elektronické zapalování vlastní konstrukce . Nová konstrukce rámu a využití motoru jako části rámu. Kapotáž byla navržena inženýry v letecké továrně Fokker., Neustálé finanční potíže a prodej materiálu s let 1698 až 1970
1972 na podporu nadšenců ve firmě Jamathi pořádány v Nizozemí benefiční akce.
V novém motoru je válec vodorovně což umožňuje další vylepšení aerodynamiky . Nový model elektronického zapalování a změna pohonu vodního čerpadla elektřinou z baterie pod heslem všechen výkon z válce na zadní kolo.
1973 nový rám a nový motor vyfrézovaný z kvádru duralu. Převodovka navržena tak, že je možno ji vyměnit za 20 minut bez nutnosti demontáže motoru.
1974 poprvé použito technologie hliníkový válec a povrchem Nikasil. Výkon motoru se poprvé dostal na 21,4 hp. Při 15.800 ot / min!

V roce 1974 – 1975 došlo k významné události. Firma Jamathi podepsala jednoroční kontrakt s italským týmem Piovaticci. Navíc Piovaticci koupil celý motocykl model 1974-Jamathi s náhradním motorem a zbytkem dílů a nástrojů, Stroj měl špičkové vybavení včetně kotoučových brzd a vážil jen 54 kilo, Záměrem bylo, že vedle stroje 50 ccm je také dvojče s obsahem 125cc, Ten byl rozpracován firmou Jamathi . Kvůli stálému nedostatku peněz jej dříve nebylo možné dokončit.
Dalším vrcholem byla spolupráce v té době slavnou španělskou značkou Bultaco.
Od roku 1976 až do roku 1979 bývalý Jamathi tým, již nepracoval pod původním názvem, ale pracoval pro tovární jezdce slavné značky Bultaco fenomenálního Angela Nieta, který byl roce '76 a '77 mistr světa na motorce Jamathi přejmenované již na Bultaco.a Ricarda Torma který získal titul v roce 78 a 82. Poslední mistrovství v kubatuře 50cm se jelo v roce 1982.

výrobní výkres výfuku Jamathi

motorová brzda a zkoušení prvního válce s Nicasilem

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:16 | Nahoru | #18

rozloučení u Aprillie a odchod do penze
Data o duši firmy Jamathi ,
geniálním konstruktéru Jan Thiel dosáhl 26x tkonstruktér roku na MS a jeho jezdci získali 25 titulů mistra světa., zvítězili asi ve 300 GP. Stál za úspěchy nejlepšího jezdce historie v malorážkách Angelem Nietem. Na jeho motorkách také jezdili Loris Capirossi , Valentino Rossi …Pracoval pro Piovatici, Bultaco, Gilera, Garelli, stál za úspěchy Aprilie. Vedl také závodní oddělení Derbi. Na výslovnou žádost firmy Aprillia z důvodu nenahraditelnosti 2 krát odložil odchod do důchodu. Po 42 letech odešel do důchodu a s manželkou s odstěhoval do Thajska a užívá si zaslouženého důchodu.

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 21:19 | Nahoru | #19

rozloučení s přáteli u muzea Jamathi
více na Jamathi další info pan Jan Thiel

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 23:15 | Nahoru | #20
IvoTregr: Parádní čtení Celé tohle téma si zaslouží titulní stranu!

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

6.3.2011 v 23:17 | Nahoru | #21
Moc pěkné!!!

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

7.3.2011 v 10:09 | Nahoru | #22
Mooc pekne pocteni

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

7.3.2011 v 10:33 | Nahoru | #23
super

samozřejmě je to na samostatný článek, minimálně tady na motorkařích

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

7.3.2011 v 14:17 | Nahoru | #24
pekny pocteni a pekne udelane,dobra prace a diky

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

7.3.2011 v 17:05 | Nahoru | #25
super čtení klidně by to bylo na článek.

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

7.3.2011 v 17:47 | Nahoru | #26
Hezké počtení jen pro zájemce o info, článek o Jamathi vyšel i v listopadovém Motoráji

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

11.3.2011 v 21:42 | Nahoru | #27
o víkendu bych chtěl sesmolit nějakej díl o závodních motorkách minulosti, ale potřeboval bych to dát s více fotkama do nějakého celku. Nemáte někdo zkušenost kolik mě to tady vezme fotek do jednoho příspěvku? Roztahané jako nahoře to není ono. dík

(reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

11.3.2011 v 21:48 | Nahoru | #28

1100Virago píše: IvoTregr: Parádní čtení Celé tohle téma si zaslouží titulní stranu!



taky jsem si říkal

(reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

11.3.2011 v 21:50 | Nahoru | #29

IvoTregr píše: o víkendu bych chtěl sesmolit nějakej díl o závodních motorkách minulosti, ale potřeboval bych to dát s více fotkama do nějakého celku. Nemáte někdo zkušenost kolik mě to tady vezme fotek do jednoho příspěvku? Roztahané jako nahoře to není ono. dík



Vezme jich to spousta, ale je lepší je postupně nahrát, třeba přes resize a postupně vkládat pomocí tlačítka "obrázek" - do řádku nakopíruješ celou adresu obrázku po nasdílení na internet. Kdyžtak mi napiš, kdyby ti to nešlo

Technické zajímavosti historie: Suzuki RG

11.3.2011 v 22:02 | Nahoru | #30
velmi zajímavé
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist