globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

Skvělá odpověď, děkuji! 13.12.2014 v 06:16 | Nahoru | #1
Taky mám dělaný káble. Svorky se daj koupit v Agrozetu za míň než 200,- za pár. Nejtenčí lanko na svářečku 16 mm2 v gumě stojí asi 70,-/m - takže suma sumárum cca 800,- Kč za 4 m kabelů i s očkama. Těch 16 mm2 v pohodě stačí pokud je baterka v autě alespoň trochu živá, bez problémů přenesou nějakých 200 A. Je jasný, že pokud metr nejslabšího lanka 16 mm2 stojí kolem 70,- vočí tak je nereálný koupit funkční kabely pod 800,- - 1.000,- Kč.
Pokud by si někdo chtěl takovýhle kabely vyrobit - koupim kabelový očka příslušnýho průřezu. Ty očka musí být v tom provedení kdy je to uzavřená trubička, na konci sploštělá s otvorem na šroub o průměru jako je na kleštích (myslim, že se jmenujou lisovací?) Takže třeba očko 16 mm2/M6. Na kabelu oholím kousek o cca 5-7 mm delší než lze zasunout do očka. Oholený konec kabelu co nejtěsněji stočím a vsunu do očka. Izolaci nad oholenou částí omotám namočeným hadrem. Kabel si chytim nějakou svorkou tak, aby byl svisle a očko dole. Konec očka ohřeju elektrickou horkovzdušnou pistolí a zároveň u oholenýho místa kabelu držím klasickej trubičkovej pájecí cín (1 mm). Když se očko dost ohřeje začne cín tát a vtékat do očka - je třeba mít odmotaných nějakých 10 cm, aby ho bylo dost, cín přidávám jak elektrodu při svařování plamenem. Jakmile je celej konec v očku prolitej cínem vrazim konec s očkem do studený vody a hotovo. Pak už jen očistím pilníkem připadnej cín vně očka, přes konec očka dám smršťovací bužírku kterou smrštim horkovzdušnou pistolí a na plusovým kabelu mám navlečenejch pár kousků červený smršťovací bužirky pro snažší rozlišení. Udělám všechny 4 očka, přišroubuju kleště a hotovo. Takhle se dá udělat i 25 mm2, na 35 a 50 mm2 je už lepší použít autogen kvůli rychlosti práce, aby se nespálila izolace kabelu - dělal sem si tak i 50 mm2 na kamion, jen sem měl silnější cín.

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

Skvělá odpověď, děkuji! 13.12.2014 v 06:37 | Nahoru | #2
A TADY je taky zajímavej článek o startovacích kabelech i s odkazem na výpočet napěťový ztráty.
A poslední EDIT: Pokud už někdo řeší cenu a že lepší kabely jsou zbytečný, že kabely potřebuje jednou za xx let atd. - pak už je teda nejlevnější koupit 2x5 metrů měděnýho kabelovýho lanka průřezu 10 mm2, metr ani ne za 30,- Kč a za 3 stovky má startovací kabely co přenesou bez problémů poctivých 100 A = 1.200 W. Konce oholí a v případě nouze prachsprostě omotá kolem pólů baterie. Náklady 300,-, čas výroby 60 sekund, funkčnost 100%.

Naposledy editováno 13.12.2014 06:52:42

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

Skvělá odpověď, děkuji! 21.12.2014 v 14:00 | Nahoru | #3
Dovolené zatížení izolovaných vodičů Cu volně ve vzduchu je
průřez 1 mm - 17 A.
1.5 mm - 22 A
2.5 mm - 30 A
4 mm - 40 A
6 mm - 52 A
10 mm - 71 A
16 mm - 96 A
Toto platí v případě pevného drátu, pokud to bude lano jemně slaněné lze počítat s ampérovým zatížením až o 40% vyšším

Naposledy editováno 21.12.2014 14:00:41
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist