v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky
A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.
Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Na trh se snad už po dekády nedostal žádný nový automobil renomované značky, který by nebyl vybaven plně synchronizovanou manuální převodovkou, takže používání meziplynů při podřazování, které - zjednodušeně řečeno - rovná otáčky kol a otáčky motoru, je z technického hlediska k ničemu a jde o libůstku starých „páprdů”, kteří si synchronů nevšimli.
Ti, kteří podobné věci opravdu tvrdí, jimi říkají jediné: „Neumím to, a tak to nedělám.” A nebo ještě hůře: „Nemám ponětí o tom, jak funguje převodovka a nestydím se za to.” Pravdou je, že používání meziplynů při podřazování není nezbytné - podřazení, ať už při snaze o akceleraci nebo v průběhu brzdění, se (až na výjimky - nepůjde to při příliš rychlé změně převodu, příliš velkému rozdílu otáček apod., to už některé synchrony nezvládnou) odehraje i bez nich a auto jako celek bez jejich používání funguje. Jenže nefunguje tak dobře.
Ať už říká kdokoli cokoli, pravdou je, že neexistuje žádný technicky lepší způsob podřazení na nižší rychlostní stupeň než s použitím meziplynu - je to nejrychlejší, nejkomfortnější, kola zcela neblokující a k převodovce, spojce i dalším částem pohonného ústrojí jasně nejohleduplnější. Není tu žádné minus, není tu žádné buď a nebo, je to prostě to nejlepší, co můžete při jízdě udělat s ohledem na všechny myslitelné faktory, nejen ty technické.
Když si poslechnete Formuli 1, meziplyny používá. Protože to lépe nejde. Když si sjedete s jakýmkoli autem s moderním automatem, meziplyny používá (ať už je to HDM, dvouspojka nebo sekvence), protože to lépe nejde. A dokonce i současná auta s manuálními převodovkami sama dávají meziplyny (BMW, Porsche, už dávno Nissan), protože... to lépe nejde.
Kdyby to „bylo k ničemu”, jak někteří tvrdí, konstruktéři by se s ničím takovým nedělali. Není to nezbytné, pokud vaše řidičské ambice končí u ranního přesunu do práce, už bychom ale váhali, zda je to vhodné, když do té práce povezete třeba dámu - protože s meziplynem je minimálně rychlé podřazení komfortnější. Kdybyste si o něm chtěli přečíst více, na našem fóru existuje rozsáhlá diskuze na toto téma, která řeší snad všechny myslitelné aspekty...
Je to sice o autech ale..........
Naposledy editováno 10.10.2016 17:32:14
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Když se to trefuje, je to jistě plus a když to nejde, tak to je spíš na škodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Číkus píše: suzafon> Skoro dva roky to tady spalo, než se našel další talent, který se přiznal k tomu, že netuší, co to je meziplyn. Ale aspoň se za to nestydí.
no ono je to okopirovana cast clanku z autoforum.cz, jestli se nepletu...
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Není lepší se s tím smířit?
Já taky všude mluvím o tzv. mezimplynu když s někým hovořím, jen tady na foru aby z toho některý neklepla pepka tento termín nepoužívám
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
proto jsem to vyhodnotil jako blbost po precteni par vet a nasledne se to potvrdilo kdyz jsem to docetl cele.
a ze by klasicka automaticka prevodovka s hydromenicem radila s meziplynem ?
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
petrumr píše: Almara na okruh obyčejně synchrony nemá z důvodu hmotnosti. Taky se divým automatu z meziplynem, třeba u nákladáku nebo autobusu to přehození rychlosti je rychlejší než ostrost motoru i otáčkoměr je pohybem ručičky pomalejší, snad jsou tam ty kluzný spojky a brzdy.
no nejsem si jist jestli dogboxy se delaj hlavne kvuli hmotnosti... ale vymlouvat ti to nebudu...
nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník
rozpůlená je,stačí složit
assassin píše: tak ten clanek z autofora pise o meziplynu u aut, ale mysli to same co u motorek, tzn jen pouhe pridani plynu, ale u aut ma meziplyn smysl a lidi co umi ridit a jezdi opravdu rychle (okruh) tak s klasickym meziplynem (2x spojka)
No, já to jako neodborník vidím tak, že meziplyn je neco, jako když někdo přidá plyn z nějakýho důvodu. Třeba při vymáčknutý spojce (aby srovnal otáčky motoru a kol(a), nebo třeba při neutrálu a puštěný spojce (aby vyrovnal otáčky kol v převodovce). Nebo možná i z jinýho, mě neznámýho důvodu.
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Hornetyk píše: Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?
To tady ani nevyslovuj, ja to zkusil a byl jsem za curaka
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník
rozpůlená je,stačí složit
Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Hornetyk píše: Já tomu teda vůbec nerozumím, jako tý převodofce, prej ňáký kolečka či co zubatý...
Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?
Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.
charlie.vtx1800 píše: Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?
je to šestnáctikvalt se synchronama(sada za 55 000) a řadí to s meziplynem,jako každej automat,se kterým jsem kdy jel.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1100Virago píše: Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.
Hledáš, koho chytit za slovo?
Ano pochopitelně že tam je "neutrál", nebavíme se tu snad o variátoru. Jen je tak trochu blbě dostupnej, rozhodně pro meziplyn v jeho původním významu nepoužitelnej.
Ovšem vzhem k tomu, že si tu velká část diskutujících plete meziplyn s jeho pouhým přidáním před podřazením, nemá smysl se výše uvedeným hlouběji zabývat.
Jak už tu, dávno, kdosi naznačil, meziplyn je MEZI "kvalty", čili kvalt-spojka-neutrál-MEZIPLYN-spojka-kvalt. Né to naše "vrknutí".
Spíš bych tuhle debatu hledal na fóru o Vé3eSkách, než na motorkářích
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)