existuje něco jako Jump Starter (Startovací powerbanka), která by posloužila i jako záložní nabíjčka baterie?
Jedná se mi o to, že mám garáž bez elektriky a u auta i motorky se mi při delším stání vybíjí baterie k hodnotám cca 12V (baterie jsem nechal porměřit profi přístrojem, ani nejsou staré a jsou v pořádku, např. u toho auta vím, že je to jeho vlastnost, nejsem sám komu se to dějě...).
Nechce se mi furt vyndavat baterie a brát je domu na nabíječku (navíc u auta to vždy spadne do nějakýho nouzovýho režimu a trvá cca 100km, než si to sedne a přestanou lítat otáčky). Zkoušel jsem je i odpojovat ale jak jsem sal, u auta je to nežádoucí.
Bylo by fajn, kdyby existoval nějaký externí zdroj, který by po nabití dobil baterii alepoň o pár desetin voltů, aby se baterky nedostávaly na hodnoty, kdy už trvale ztrácí kapacitu a snižuje se jejich životnost díky podbití.
Stačilo by něco menšího jako klasický Jump Starter, který se doma jen nabije z USB nebo nabíječkou na 220V, s následnou možností ponechání připojení k baterii a její následným dobitím.
Věděl by někdo, zda něco takového existuje?
Díky za info
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přístroj k nabíjení baterie (bez připojení na 220V)
kovosrotmorava píše: Takže praxe. Radik55 píše že teď v zimě mu to jede na 3,5% instalovaného výkonu, Brúčovi na 6,5%.
Provoz v zimním období je ale to hlavní kvůli čemu si ten solár chceš pořídit, takže na to pamatovat při výběru výkonu panelu. Výkon v létě při 100% osvitu tě na provoz od Listopadu do Března až tak moc nezajímá.
Dále k umístění a orientaci panelu. Sluneční paprsky teď v prosinci dopadají na zemi pod úhlem 17°. V létě, koncem června pod úhlem 64°. Tohle jsou hodnoty od-do v naší republice. Výkonové hodnoty solárního panelu jsou udávány při dopadu slunečního svitu na něj pod úhlem 90° a při teplotě 20°C. Změna úhlu dopadu světla a nárůst teploty panelu znamená ztrátu výkonu. A to né nějak zanedbatelnou, jedná se o hodnoty přesahující lehce i 50%.
Příklad je přímo tady na fotce Hawkey kdy mu panel leží vodorovně, to je ta úplně nejhorší varianta.
Jestliže nám jde v první řadě o ten zimní provoz měl by být panel umístěn pod úhlem približně 60°-70° s orientací na JJV. Teď v zimě totiž slunce vychází(svítí) až v 8:30 a zapadá už ve 14hod. narozdíl od "provozu" v létě kdy svítí už v 7hod a zapadá i ve 20:30. Takže zorientovat panel tak aby na něj přímo svítilo slunce mezi 11 a 12hod.
Samozřejmě je nutné brát v potaz místní podmínky a možnosti umístění, ale pokud to jde co nejvíce se priblížit těm teoreticky ideálním.
Máš to dobře napsaný, ještě si k tomu připočítej učinnost přeměny panel, měnič, nabíječka,akumulátor,nabíječka akumulátor. A k tomu pořizovací cena.
Parní stroj na tom bude líp.
Já osobně bych to v případě jen potřeby udržení baterek při životě přes zimu řešil jednou větší baterkou zapojenou na obě baterky přes např. CTEK konektor a občas zkontroloval - případně vzal tu baterku domů nabít.
V případě potřeby řešit osvětlení a 220v bych to řešil podobně jako HAWKEY.
Ale vše dle možností a přáni každého soudruha - ty možnosti jsou.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přístroj k nabíjení baterie (bez připojení na 220V)
kratkej01 píše: Máš to dobře napsaný, ještě si k tomu připočítej učinnost přeměny panel, měnič, nabíječka,akumulátor,nabíječka akumulátor. A k tomu pořizovací cena.
Parní stroj na tom bude líp.
Měnič nepotřebuje, nabíječku taky ne a jako zátěžový akumulátor použije nějakou starou vyřazenou autobaterku.
Regulátor MPPT umí 12V baterii dobít a potom přepnout na udžovací režim. A to je to co od toho požaduje. Teď pár čísel.
Předpokládejme že má v motorce baterku 12V/14Ah. Potřebuje tedy nabíjecí proud 1,4A plus něco zbaští regulátor a plus něco malinko na ztráty ve spojích, kabeláži a nějaká rezerva .... Celkem tedy cca 2A, což je při 12V 24W.
Z údajů co nám tady napsali Radik55 a Brůča víme že jim fotovoltaika dává teď v zimním období +- 5% z celkového instalovaného výkonu. Je-li tedy námi požadovanaých 24W 5% výkonu musíme nainstalovat výkon 480Wp.
480Wp proto aby jsme v tomhle hnusu co teď venku už celý týden panuje dokázali z fotovoltaiky vyškrábnout oněch 24W.
A teď panely a jejich plocha. Někteří výrobci uvádějí že dostanou z 1m2 250Wp, ti střizlivější uvádí 200Wp na 1m2. To je 40cm2 na 1Wp, ve druhém případě 50cm2 na 1Wp. Na 480Wp tedy potřebujeme plochu 1,92m2 v případě "lepšího" panelu, nebo 2,4m2 v případě použití panelu standardní kvality.
Co dělat s takovým výkonem v létě nevím, ale teď v zimě bude jen tak tak stačit.
Uvádím to tady hlavně pro představu tém co věří nadpisům na alixpressu a podobných čínských webů že 600W z panelu 0,15m2 je blbost. A taky těm co uvěřili v solidnost sraček CFmoto, SWM, QJMotor, Kove, atd....
Při plném slunečném dni mám tak 4A a když se jen rozední a je totálně zataženo (celodenní déšť, nebo inverze a pod.) tak z toho leze cca 0,2A. Ale po celou zimu to dobijí. Jednou minimálně, jednou více, ale vždy jdu do plusu.
V pravěku za mých mladých let jsme si usměrnili kontrolkové trafo 2VA/24V (https://www.soucastka.cz/tr2-2va-sedy-.-trafo-22024v-2va-tah2?ItemIdx=0 ) a udrželo to baterie v traktoru funkční po celou zimu.
Tak zbytečně nestavte FVE jen pro dobíjení baterky v motorce.
kovosrotmorava píše:
Příklad je přímo tady na fotce Hawkey kdy mu panel leží vodorovně, to je ta úplně nejhorší varianta.
Vím, vím. Házel jsem ho takto jednak kvůli okolním stromům a taky kvůli tomu jak jde sluníčko přes sezonu v okolí gáráže. Sice bych získal víc špičkového proudu, ale takto na něj svítí od 8 ráno (dříve stín od stromu) až do nějakých 17:00 (opět stín strom). Plus taky aby neprovokoval zbytečně. Překvapivě z něj leze něco 4A-6A i při takto blbém úhlu. Ono stejně není moc co dobíjet i když svítím jeden den od dopoledne až do té 17h, tak druhý den před obědem je zase plno když vyleze mozol. Zimní provoz je u mě fuk, to co já potřebuji by domlatílo i po 0,1A
Naposledy editováno 08.12.2023 21:04:29
kovosrotmorava píše: Měnič nepotřebuje, nabíječku taky ne a jako zátěžový akumulátor použije nějakou starou vyřazenou autobaterku.
Regulátor MPPT umí 12V baterii dobít a potom přepnout na udžovací režim. A to je to co od toho požaduje. Teď pár čísel.
Předpokládejme že má v motorce baterku 12V/14Ah. Potřebuje tedy nabíjecí proud 1,4A plus něco zbaští regulátor a plus něco malinko na ztráty ve spojích, kabeláži a nějaká rezerva .... Celkem tedy cca 2A, což je při 12V 24W.
Z údajů co nám tady napsali Radik55 a Brůča víme že jim fotovoltaika dává teď v zimním období +- 5% z celkového instalovaného výkonu. Je-li tedy námi požadovanaých 24W 5% výkonu musíme nainstalovat výkon 480Wp.
480Wp proto aby jsme v tomhle hnusu co teď venku už celý týden panuje dokázali z fotovoltaiky vyškrábnout oněch 24W.
A teď panely a jejich plocha. Někteří výrobci uvádějí že dostanou z 1m2 250Wp, ti střizlivější uvádí 200Wp na 1m2. To je 40cm2 na 1Wp, ve druhém případě 50cm2 na 1Wp. Na 480Wp tedy potřebujeme plochu 1,92m2 v případě "lepšího" panelu, nebo 2,4m2 v případě použití panelu standardní kvality.
Co dělat s takovým výkonem v létě nevím, ale teď v zimě bude jen tak tak stačit.
Uvádím to tady hlavně pro představu tém co věří nadpisům na alixpressu a podobných čínských webů že 600W z panelu 0,15m2 je blbost. A taky těm co uvěřili v solidnost sraček CFmoto, SWM, QJMotor, Kove, atd....
Ty nechces optimalne za par hodin nabit vybitou baterku. Ty chces udrzovat nabite baterky pres zimu. Takze vypocet mas spravne. Ale nejde ti o 24w, jde ti jen to bejt v plusu proti samovybijeni baterky, a tobu uplne jina hra.