globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně
3.12.2010 v 17:01
Ahoj. Stojí mi v garáži 2 motorky vedle sebe. Jena má 18Ah a druhá 10Ah baterku. Obě to jsou obyčejné údržbové baterky. Mohu po nabití baterií tyto následně propojit navzájem a pak na Optimate4?
Nebude to dělat nějaký problémek?
Díky

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 21:53 | Nahoru | #31
1100Virago> jj, s tím odporem máš asi pravdu, zvoral sem to, menší odpor by měla mít baterka s větší kapacitou. Ale stejně si myslím, že by se ty baterie neměly nabíjet najednou.

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 04:05 | Nahoru | #32
nechci se nikoho dotknout, ale dost lidi tu pise uplny nesmysly (ktere mi pripadaji spis jako kompilat ruznych pojmu, ktere nekdy/nekde slysely/cetly). seikos se ptal na eventualni moznost nabijeni baterii olovenych akumulatoru paralelne. Ackoliv nekteri zacali misto relevantni odpovedi resit otazku "proc", ja bych si dovolil dotaz povazovat za opodstatneny. Za svou predchozi odpovedi k tematu si stojim a svoje tvrzeni jsem ochoten dokazat experimentem/merenim.

Co se tyce vnitrniho odporu aku, tak pravdu ma 1100Virago - vetsi aku bude mit mensi vnitrni odpor (staci k tomu pouze fakt, ze je vetsi ). Nicmene zadny vnitrni odpory a uz vubec prechodovy odpor neni nutne u udrzovaciho nabijeni (a o tom je tu rec) resit. Proudy, o kterych se tu bavime jsou v radu treba desitek mA a napetovemu dobijeni (a tak funguje udrzovaci rezim) je uplne fuk, kolik akumulatoru je k nemu pripojeno - paralelni pripojeni ke zdroji napeti funguje nezavisle (!). Inteligence nabijecky je obecne na skodu v pripade pripojovani vice baterii, ale pri udrzovani bude tezko "vymyslet" neco jineho nez konstantni napeti...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 09:29 | Nahoru | #33
Skalda> Jasně že odpovědi jsou kompilát toho co jsem někde/někde slyšel/četl - protože nikdy/nikde jsem neslyšel/nečetl připojte víc baterií najednou - proč by tedy výrobci neuvedli v návodech i tuto možnost? Jo, experiment to pořeší - vem 1x 10 Ah a 1x 18 Ah, zapoj a nech to přes zimu osudu - ono to vždycky nějak dopadne. Hogwh.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 10:44 | Nahoru | #34
charlie.vtx1800: Já nad experimentem uvažuju Akumulátor z motorky mám uskladněný doma, tak ještě kdybych potřeboval nabíjet aku z auta (na což možná dojde). Zkusil bych je propojit a sledovat ampérmetrem, jak se budou proudy během nabíjení dělit. Nemám sice Optimate ale automat z Lidlu, ale pro podmínky experimentu by měla vyhovovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 11:23 | Nahoru | #35

xtezeto píše: No je trošku rozdíl mezi sezónou kdy motorka stojí třeba měsíc v téměř optimální teplotě a zimou kdy motorka (baterka)je pět měsíců bez dobíjení.
A tím že mám baterku napíchlou na zdroji mě právě vůbec nestresuje.


To není tak docela pravda. V sezóně máš teploty různé a spousta lidí jede jednou za měsíc. Nikdo z nich dobíjení či "udržování" baterky neřeší.
Přijde zima a...
Polovina lidí má motorky v teplé garáži,kde je teplota díky topení vyšší a stabilnější,jak v sezóně,kdy se netopí a teploty tudíž více kolísají.
Druhá polovina má moto bud venku,nebo ve studené garáže a drtivá většina baterku vyndá a dá do sklepa či obýváku,kde jsou teploty shodné,s teplotami sezónního parkování.
A tady vyvstává veliký problém s tím, jestli se chuděře baterce něco nestane,když ji probůh na tejden odpojím od nabíječky.
Že v sezóně neviděla nabíječku vůbec ,a dobíjena byla jen jízdou,která u mnohých byla řidčí,jak zimní dobíjení,je jedno.
V létě totiž nebyl čas,tak se to neřešilo. Ted leží sníh,motorkář má hovno co na práci,tak řeší baterky.
A na jaře tu zase bude 100 témat,kterak "nechytla". a jak "nastartovat".
Podle mě celé toto téma pitvá zbytečně něco,co je absurdní. Pokud mám dvě motorky,tak prostě na pár dní zapnu jednu baterku,pak druhou,pak dám cca měsíc pauzu a nanovo,ne?
Přehnaná údržba je mnohdy škodlivější,zak lehce zanedbaná,to je stará vesta.

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 19:14 | Nahoru | #36
Také se musím zastat tazatele, na rozdíl od velkého množství ostatních dotazů se ptá na něco, co dává smysl a co zaslouží odpověď.
Nebudu se zabývat ničím jiným, než na co se seikos ptal: po nabití obou/více akumulátorů, z nichž ani jeden není vadný, není sebemenší problém v jejich paralelním připojení na udržovací dobíjení - zdroj napětí cca 13.8 V (mezní napětí, kdy ještě elektrolyt nezačíná plynovat). Zdroj (nabíječka) tu slouží pouze k pokrytí samovybíjení, jde o proud řádově v desítkách mA. Rozhodně se nedá mluvit o žádném přebíjení jednoho z akumulátorů, nabíječka udržuje těch 13.8 V, a větší napětí, které by způsobilo přebití, se jednoduše nemá kde vzít (pokud nabíječka není vadná, to ale s problémem připojení jedné vs. více aku nijak nesouvisí).
Zároveň se nedá mluvit o tom, že by se jeden akumulátor nabíjel na úkor druhého. Dobíjeny jsou oba, pokud je nabíječka v provozu, teče proud z nabíječky do obou aku, dělí se v poměru, který určují kapacity a stav připojených akumulátorů. Po odpojení aku od zdroje okamžitě klesne její napětí, z toho vyplývá, že se každá aku chová jako spotřebič vůči nabíječce. Rozdíl v kapacitách a stavu připojených aku (tzn. jejich rozdílný vnitřní odpor) způsobí, že do každé aku poteče při daném napětí 13.8 V jiný proud, nabíječka vše vidí jako jednu velkou aku s menším vnitřním odporem. Rozhodně ale neteče proud z jednoho akumulátoru do druhého, to se stane pouze při odpojení nabíječky.

Naposledy editováno 05.12.2010 19:15:33

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 19:29 | Nahoru | #37
Podle mě je jednodušší,než kuchat baterky z motorek,tak je prostě postupně připojovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 20:46 | Nahoru | #38

1100Virago píše: charlie.vtx1800: Já nad experimentem uvažuju Akumulátor z motorky mám uskladněný doma, tak ještě kdybych potřeboval nabíjet aku z auta (na což možná dojde). Zkusil bych je propojit a sledovat ampérmetrem, jak se budou proudy během nabíjení dělit. Nemám sice Optimate ale automat z Lidlu, ale pro podmínky experimentu by měla vyhovovat.


a stane se to (v pripade zdravych nabitych baterek - takovych, ktere nebudou pri 14V zrat pul amperu), ze proudy kazdou baterii potecou takove, ktere by tekly i pri jejich samostatnem zapojeni. Cili o paralelnim zapojeni se baterky nijak nedozvi . Prijimam od kohokoliv sazky s kurzem 10:1

charlie.vtx1800> podle toho, co v navodu neni, se da tezko na neco usuzovat (ono to bohuzel nekdy neplati ani pro to, co v navodu je ). Proto mame fyziku, aby nam predpovidala i situace zatim nezname... (na tohle zrovna staci elmag. ze SS)

prackarr> souhlasim s tim, ze lidi obcas resi voloviny (mysleno obecne). Tobe zkratka pripada jednodussi baterky prepojovat, seikosovi asi pripada jednodussi pripojit je na udrzovani spolu a neprepojovat (proto se pta)

speedy_cz> potvrzuji a jeste doplnim, ze v pripade paralelniho zapojeni po odpojeni od zdroje se po case vyrovnaji urovne nabiti obou baterek (resp. napeti, ktera v idealnim pripade znamenaji uroven nabiti), jak uz zminil Virago na predchozi strance

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 20:53 | Nahoru | #39
Skalda> Já to nemyslím ve zlém. Jen prostě...no. Dobrá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:16 | Nahoru | #40
prackarr> za 744Kč(2ks.) mi to přijde jako dobré řešení a nemusím myslet na to kterou že to baterku mám nabíjet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:17 | Nahoru | #41

xtezeto píše: prackarr> za 744Kč(2ks.) mi to přijde jako dobré řešení a nemusím myslet na to kterou že to baterku mám nabíjet.


Já se fakt musím smát...

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:18 | Nahoru | #42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:20 | Nahoru | #43

prackarr píše:
Já se fakt musím smát...

Když tě to ukojí tak se klidně směj.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:22 | Nahoru | #44

xtezeto píše: Když tě to ukojí tak se klidně směj.


Neukojí,jen prostě koukám,co všechno lidi nevymyslí za píčovinu.
Předpokládám,že máš na každou motorku i zvlášť spay na řetěz,aby jsi nemusel řešit,kterou máš mazat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:29 | Nahoru | #45

prackarr píše: Neukojí,jen prostě koukám,co všechno lidi nevymyslí za píčovinu.
Předpokládám,že máš na každou motorku i zvlášť spay na řetěz,aby jsi nemusel řešit,kterou máš mazat.

To mám no,je v tom nějakej problém?A dokonce mám i dva stojany a dvě přilby a dvoje boty.Taky mám dva kanystry s benzínem a dva typy oleje.Mám dva druhy oblečení a taky dva typy monterpák.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:31 | Nahoru | #46

xtezeto píše: To mám no,je v tom nějakej problém?A dokonce mám i dva stojany a dvě přilby a dvoje boty.Taky mám dva kanystry s benzínem a dva typy oleje.Mám dva druhy oblečení a taky dva typy monterpák.


Toto vše,co píšeš,mám já 5x. Stojany 4. Ale nabíječku na těch 6 motorek,co maj baterku,tu mám fakt jen jednu.
Tvoje věc,nezlob se. Máš pravdu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:38 | Nahoru | #47
prackarr> Ale já ti to neberu to jen ty mě od začátku podsouváš něco co máš vyzkoušený.Já mám svoje ty taky tak nevím co se furt sereš.Někdy mě přijde že se držíš hesla kdo nechčije se mnou chčije proti mě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:41 | Nahoru | #48

xtezeto píše: prackarr> Ale já ti to neberu to jen ty mě od začátku podsouváš něco co máš vyzkoušený.Já mám svoje ty taky tak nevím co se furt sereš.Někdy mě přijde že se držíš hesla kdo nechčije se mnou chčije proti mě.


Ne,moje heslo je- kdo chvíli močil,již močí opodál...

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:44 | Nahoru | #49

prackarr píše: Ne,moje heslo je- kdo chvíli močil,již močí opodál...

Hm

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:45 | Nahoru | #50
Tak se nezlob.
Mě prostě sere,že máš o jednu nabíječku víc,jak ty,nic víc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:48 | Nahoru | #51

prackarr píše: Tak se nezlob.
Mě prostě sere,že máš o jednu nabíječku víc,jak ty,nic víc.

Nejsi rozrušený?Píšeš bláboly.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 21:54 | Nahoru | #52

xtezeto píše: Nejsi rozrušený?Píšeš bláboly.


To byl pokus o vtip,tak se nezlob,barde!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 22:08 | Nahoru | #53

prackarr píše: To byl pokus o vtip,tak se nezlob,barde!

Ahá tak to jsem špatně pochopil.Tebe sere že mám o jednu nabíječku víc jak já. No nic,měj se hezky a nezapomeň před spaním přeházet baterky.

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

5.12.2010 v 22:09 | Nahoru | #54

xtezeto píše: Ahá tak to jsem špatně pochopil.Tebe sere že mám o jednu nabíječku víc jak já. No nic,měj se hezky a nezapomeň před spaním přeházet baterky.


Já nabíjím každou baterku jen jednou za měsíc cca dva dny,takže nepřehazuju každý den,jak by jsi to dělal ty.
Tak se měj hezky i ty.čus,nabíječu!

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 03:40 | Nahoru | #55
Sice jsme na fóru "hustodémonsky krutopřísných" motorkářů, takže bych se asi neměl divit, ale přesto mě tu často dokáže překvapit, že někdo tu prezentuje svůj zažitý postup jako dogma a pokud má někdo (často naprosto legitimní) zájem konat jinak, je vystaven posměchu. Čím více tlemících se smajlíků, tím více je oponent setřen a já jsem o stupeň hustodémonsky krutopřísnější.

Abych byl trochu konkrétní, daleko smysluplnější počínání mi přijde na konci sezony nabít akumulátory, co jsem vyndal z motorek, pak je všechny připojit na jednu udržovací nabíječku a na jaře odpojit v plné kondici, než myslet na to, že je mám někdy uprostřed zimy znovu připojit, po x dnech odpojit a ten postup opakovat pro všechny akumulátory mých motorek. Pokud jde o jejich vyndavání, tak to někdo dělá např. proto, že mu v garáži mrzne a nemá důvod tam aku nechávat, natož je tam v zimě chodit nabíjet, nemá tam zásuvku...
Přinejmenším na současném připojení víc aku nevidím nic složitějšího, divnějšího, pracnějšího atd., abych měl důvod ten postup zpochybňovat, přestože to sám tak nedělám. Rozhodně tím nic nezkazím.

Ale aspoň, že se tu na sebe umíme usmívat. Tak to nebudu kazit.

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 04:28 | Nahoru | #56
Čím větší kapacita aku, tím menší vnitřní odpor!

Při spojení dvou aku paralelné by se měly spojovat aku stejné kapacity, stejného stáří a stejného stupně nabití, jinak mezi rozdílnými aku či aku rozdílného stáří vpočátku potečou velké vyrovnávací proudy, což znamená, že jeden aku se může téměř vybít. Poté se již budou nabíjet tak, že stav rovnováhy bude stále, to jest, že jeden aku si může klidně brát při nabíjení velký proud a druhý jen minimální a není přitom rozhodují jeho kapacita, ale stav a stáří. Vpodstatě při rovnovážném stavu a trvalém připojení na nabíječku by neměl být žádný problém, po jistém čase budou oba aku plně nabité.
Já to nedoporučuju.

Já nabíjím tak, že aku nabiju do plna. Poté odpojím, za zhruba 2měsíce aku znovu dobiju. Pak opět uložím na nějaký měsíc a pak opět dobiju, což už je většinou den dva před vyjetím.

To je to nejjednodušší řešení! A navíc ušetřím peníze za elektriku. A životnost aku nijak neutrpí.

Kdo má zaplý alarm, či nějaký trvalý odběr, apod.... musí buď dobíjet častěji a nebo prostě mít na "udržovací" nabíječce "motorku" připojenou celou zimu nebo prostě když delší dobu nejezdí.

Naposledy editováno 06.12.2010 04:32:27

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 08:35 | Nahoru | #57

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 09:57 | Nahoru | #58
Taky jednu do mlýna. Nemám praxi s nabíjením paralelně spojených baterií ale za to dost velkou praxi s nabíjením seriově spojených aku a to převážně klasických trakčních. Při spojení baterií kdy některá baterie je staršího data tzn je částečně zasulfátovaná a má tedy jiný vnitřní odpor než ostatní bývá vždy nabitá dříve než ostatní, což bude podobné jako při spojení rozdílných aku dle kapacity. Při paralelním spojení asi nebude vadit tak rozdílná kapacita, ale stáří a "opotřebení" baterie bude mít stejný vliv jako při ser. zap. Nicméně si myslím že při udržovacím proudu v řádu miliampér nic nehrozí pokud tedy ovšem to nabíječka dokáže od samotného začátku. Nevím, dá se tato nabíječka nastavit jen na udrž. nabíjení??

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 12:11 | Nahoru | #59

dedek new píše: Nabíjení aku

ano a jak pisi i zde v kapitole "Nabíjení podle charakteristiky U" (to je rezim pro udrzovaci dobijeni):

Tento způsob nabíjení umožňuje nabíjet více akumulátorů stejného druhu o stejném jmenovitém napětí v paralelním zapojení. Podmínkou je, že tyto akumulátory jsou v dobrém stavu a nevyžadují individuální ošetření.

Coz odpovida vsem predpokladum zadani (obe baterky jsou Pb 12V a navic po nabiti). Paralelni pripojeni zde pripousteji i u nabijeni charakteristikou IU. Jinak IU nebo IUoU je to, co pouzivam ja pri nabijeni laboratornim zdrojem...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

6.12.2010 v 14:40 | Nahoru | #60

Dingo píše: Při spojení dvou aku paralelné by se měly spojovat aku stejné kapacity, stejného stáří a stejného stupně nabití, jinak mezi rozdílnými aku či aku rozdílného stáří vpočátku potečou velké vyrovnávací proudy, což znamená, že jeden aku se může téměř vybít.



V našem případě nejde o kapacitu a primárně ani o fyzické stáří, ale především o stupeň nabití a stav. Od začátku se bavíme o připojení dvou/více plně nabitých akumulátorů stejného nominálního napětí, které nejsou vadné. V takovém případě teče do aku při udržovacím napětí 13.8 V pár desítek mA (do mojí teče 29 mA, právě jsem to změřil), které se při odpojení nabíječky, tzn. poklesu napětí, změní na jednotky mA mezi jednotlivými akumulátory (zátěž pro "vybíjený" akumulátor odpovídající zhruba odběru vypnutého autorádia pro udržení paměti nastavení a naladěných stanic). Sice máš pravdu, ale nesouvisí to se zadáním, které se tu řeší, velké vyrovnávací proudy jsou na programu při spojení nabité a vybité/vadné aku.

Co se týče ceny za trvalé zimní nabíjení, při 30 mA a 13.8V je příkon 0.414 W, při účinnosti zdroje 70% a současné ceně 5.66 Kč/kWh vychází náklady na trvalé připojení jednoho akumulátoru na udržovací nabíječku po dobu 5 měsíců na necelých 13 Kč.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motocyklový olej 4T Yamaha TDM 900 Sidonius78 25 2.6.2024 v 10:37 combust
Jak zvýšit volnoběh u TDM 900 Yamaha TDM 900 Milanbohy 7 13.4.2024 v 21:59 StiefTomas
Nefunkcni ABS na zadnim kole Yamaha TDM 900 Valpen 9 30.1.2024 v 18:44 rtin
Norsko - pobrezni cesta 2023 Yamaha TDM 900 Valpen 7 29.12.2023 v 20:06 StB
Svařování přímo na motorce Yamaha TDM 850, Yamaha TDM 900 Milzno 10 10.8.2023 v 09:22 mta


TOPlist