globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest
 
6.8.2008 v 13:48
Dělal jsem si řidičak na velkou motorku až v roce 2004, když mi bylo 35 a v autě měl najeto stovky tisíc km.

Předpisy, orientace na cestě tedy nebyl problém, jen mě zarazilo jak málo jsem se učil o věcech typických pro moto. Vycviková motorka moc vepředu nebrzdila (vysvětlení: používej zadní, je to bezpečnejší = tohle je opak toho co se má dělat) nešel rychloměr apod. Lepší jstroj jsme dostali až na jízdy s komisařem. To by mi ale nevadilo - těžko na cvicišti, lehko na bojišti. Víc mi vadily ty nesmysly, které jsem se tehdy učil. Až s odstupem času jsem sám musel pochopit principy, které mi mj. předevčírem zachránily prdel. Je jasné, že při jízdě 50km/h po městě nic nemůžete zkazit bržděním jen zadní, ani tím, že v zatáčce výrazně uberete plyn (rada instruktora: v zatáčce se plyn nikdy nepřidává! - ubrat ale můžeš = což je někdy ta nejlepší cesta jak si ustlat).

Proč to vše píšu? Protože jsem od jednoho nováčka zjistil, že se podobné bludy učí (jinde) dodnes! To opravdu nikoho nenapadlo připravit nějakou metodiku + řekněme DVD a dát to jako povinný prvek výcviku motorkářů? Zejména rady týkající se nouzového brzdění, zatáček, orientace při pohybu v zatáčce (kdy jsem se hned po "výcviku" prvně tak upřeně díval na malý dřevěný špalek v oblouku, až jsem na něj najel - nic se nestalo, jen jsem se malem po...).

Pomohlo by to více statistikám nehodovosti, než podivné nápady na "honičky na neukázněných" a brečení - že se s "tím" musí něco dělat.

Chyba je (podlé mého názoru) často ve výcviku - kdybych jezdil hned na "full" a nesnažil se některé věci se dodatečně "doučit", už bych možná taky sledoval blikající monitory na ARO (traktor z polní mi vyjel kousek za zatáčkou).

Mám zato, že se stále učí tresuhodnou metodou "hození do hluboké vody"... Tady se můžete páni policisté v budoucnu ukázat (a ne pláčem nad rozlitým mlékem / promarněnými životy)!

P.S. Možná by nebylo od věci přibrat k metodice ty, kteří jízdě na moto opravdu rozumí a umí ji vysvětlit.


Naposledy editováno 06.08.2008 14:09:00
Anketa: Myslíte,že se v motoškole učí moderní jízda (np.jak na krizovky)?
Ano, já měl například super výcik
76%
327
Ne, je to hooodně bídné (chtělo by to zlepšit)
22%
95
Ať si každý radí jak umí...
1%
6
Předchozí
1 2
Následující

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

9.8.2008 v 22:31 | Nahoru | #31

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

9.8.2008 v 23:42 | Nahoru | #32

motomaniakGSX-R>Davidrb>Motomaniak gsxr...Ridicak na traktor mam a za tech 22 hodin sem zkousel couvat jednou..a je to tezky ale beztak vetsinu veci se naucis az v praxy ale tech 22 hodin je zbytecnejch ...mam ho pac mam vystudovanou zemedelku a tam byl gratis!
myslím si to taky tak,taky mám vyjítů zemědělku,v oboru ovšem neostávám a studuju dál,to ja sem musel cůvat každů hodinu a řeknu ti,že jsem sa to nenaučil,ale to je jedno,každopádně na motorku by měli dávat daleko víc hodin,než na traktor,protože s traktorem jezdíš 20 km/h a eště většinů po poli,kdežto na mašině možeš jet střelbu 200km/h,to je kurewský rozdíl,navíc si daleko zranitlnější než v traktoru a měla by sa změnit celá autoškola,hlavně pro motorky,protože většinu toho,co umím,sem sa naučil sám za dobu co jezdím,je to 9 let,ale eště sa toho mám hodně co učit



Ahoj kluci zemědělský, já couval jednou s vlečkou do stodoly a zapasoval jí mezi vrata tak, že jsme musili traktor odpojit a vlečku odtlačit rukama - všichni mně pak milovali. ŘP na motku mám asi 40 let a vůbec si nepamatuju, že bych kdy s instruktorem jezdil. Nedávalo se to tenkrát nějak automaticky k autu nebo traktoru? No každopádně jezdim a žiju, ale vzhledem k tomu, co vidím dneska na silnicích, tak radši hodně při krajnici.

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

10.8.2008 v 01:54 | Nahoru | #33

Road_burns>motomaniakGSX-R>Davidrb>Motomaniak gsxr...Ridicak na traktor mam a za tech 22 hodin sem zkousel couvat jednou..a je to tezky ale beztak vetsinu veci se naucis az v praxy ale tech 22 hodin je zbytecnejch ...mam ho pac mam vystudovanou zemedelku a tam byl gratis!
myslím si to taky tak,taky mám vyjítů zemědělku,v oboru ovšem neostávám a studuju dál,to ja sem musel cůvat každů hodinu a řeknu ti,že jsem sa to nenaučil,ale to je jedno,každopádně na motorku by měli dávat daleko víc hodin,než na traktor,protože s traktorem jezdíš 20 km/h a eště většinů po poli,kdežto na mašině možeš jet střelbu 200km/h,to je kurewský rozdíl,navíc si daleko zranitlnější než v traktoru a měla by sa změnit celá autoškola,hlavně pro motorky,protože většinu toho,co umím,sem sa naučil sám za dobu co jezdím,je to 9 let,ale eště sa toho mám hodně co učit

Ahoj kluci zemědělský, já couval jednou s vlečkou do stodoly a zapasoval jí mezi vrata tak, že jsme musili traktor odpojit a vlečku odtlačit rukama - všichni mně pak milovali. ŘP na motku mám asi 40 let a vůbec si nepamatuju, že bych kdy s instruktorem jezdil. Nedávalo se to tenkrát nějak automaticky k autu nebo traktoru? No každopádně jezdim a žiju, ale vzhledem k tomu, co vidím dneska na silnicích, tak radši hodně při krajnici.


s traktorem je to holt umění ,no myslím že v té době(né že bych si ji pamatoval) se A dostávalo k autu,ale nevím,páč sem ještě nebyl na světě a jestli se pletu,tak mě někdo opravte

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

10.8.2008 v 06:27 | Nahoru | #34
motomaniakGSX-R> asi to tak bylo, páč táta mi vykládal, že se dostavil na národní výbor, kde prohlásil, že umí jezdit a dosvědčil mu to děda, kerej ho učil jezit na péráku - a bylo hotovo

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

10.8.2008 v 08:22 | Nahoru | #35

Che>motomaniakGSX-R> asi to tak bylo, páč táta mi vykládal, že se dostavil na národní výbor, kde prohlásil, že umí jezdit a dosvědčil mu to děda, kerej ho učil jezit na péráku - a bylo hotovo


no ono bylo dřív všechno jinak - ještě do roku 1952 byl alkohol za volantem brán jako polehčující okolnost

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

10.8.2008 v 08:35 | Nahoru | #36
V sedmnacti jsem si delal papiry na motorku a kdyz prislo na jizdy tak si me instruktor zavolal a rika : Ja vim, ze jezdis nacerno, tak nebudeme ztracet cas a zaskrtl mi vsechny jizdy jako provedene. Mel pravdu, v te dobe jsem mel 350 uz pres rok a najezdil jsem na ni pres 5000 km bez papiru a dalsich 15000 na pinckovi. Fakt by to byla ztrata casu jezdit na rozhrkane panelce s dvojim rizenim.

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

10.8.2008 v 13:25 | Nahoru | #37

Magor.Unplugged>Che>motomaniakGSX-R> asi to tak bylo, páč táta mi vykládal, že se dostavil na národní výbor, kde prohlásil, že umí jezdit a dosvědčil mu to děda, kerej ho učil jezit na péráku - a bylo hotovo
no ono bylo dřív všechno jinak - ještě do roku 1952 byl alkohol za volantem brán jako polehčující okolnost


tak sem sa ptal otca a on mě říkal že dělal na vojně jen "C" nákladák a k tomu dostal vše ostatní,akorát si eště dělal "E" návěs,ale motorku nemá nechápu,teda má,jen AM lol lol

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

15.8.2008 v 17:44 | Nahoru | #38
Já odjezdila v moto škole všech 13 hodin, ale je to málo. Najdu tak brzu, plyn a řadící páku.
Dneska jsem udělala papíry, ale .... Chtěla bych se zeptat na vaše zkušenosti s váhou spolujezdce. Né, že bych se chystala někoho vozit, ale zkušební komisař měl tak o 50 kg víc než intruktor a 2x tolik než já a ta jeho váha mně dávala šíleně zabrat. A nedej bóže, když se rozhodl hýbat. Existuje nějaké pravidlo nebo "babská" rada, o kolik víc může spolujezdec vlastně vážit? Já si dnes po zkouškách totiž připadám, jako kdybych skládala min vagón uhlí.

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

13.10.2008 v 15:43 | Nahoru | #39
Já dneska udělal zkoušky a na školu si nemůžu stěžovat, odjezdil jsem, co jsem měl, instruktora jsem měl celou dobu stejného, jezdil jsem na slušné CB500 a mám dojem, že jsem se fakt cosi naučil. Jen škoda, že tento týden končí pěkné počasí, takže až dostanu nový řidičák, bude úplně po sezóně .
To ovšem nic nemění na faktu, že by se mělo jezdit 2-3x déle a měl by být i věkový limit na stáří motorky (patnáct let stará j350 ). Totéž platí pro auta. A je úplně jedno, že by řidičák stál 30 tisíc. Aspoň by se vyeliminovali řidiči (i když to se týká asi hlavně Bčka), kteří si udělají papíry v 18 (do zásoby) a za pět let, až něco ušetří, teprve začnou jezdit, samozřejmě úplně bez jakýchkoli návyků i člověka, který je může opravit a poradit jim.

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

13.10.2008 v 23:15 | Nahoru | #40
Rád bych také přispěl do diskuse. V učební osnově je stanoveno minimálně 13 hodin jízdy, takže skutečně záleží na instruktorovi, aby posoudil, zda žák motorku zvládá nebo ne. Není problém přidat další jízdy, nic tomu nebrání. Ale jak již bylo napsáno výše, vše je o penězích.

Stejné je to i o motorce pro výcvik - moderní motorky jsou drahé a tak i kurz je dražší než v případě použití staré JAWY 350.

Vím, o čem mluvím, mám autoškolu a dělám i motorky. Na Ao mám CBF 500 a na An CBF 600 NA. Cena za kurz odpovídá používaným motorkám, ale zájem je menší, neboť jiné AŠ jezdí s "350" za podstatně menší peníz. A to je rozhodující, dnes jen málokoho zajímá, na čem bude jezdit a taky kolik hodin, jen aby to měl levné a co nejdříve hotové. A pak se nedivme tomu, co se na silnicích děje.

To se ale netýká jen motorek, ale i sk. B i C a D, kterou si lze dělat rovnou z "B" v 21 letech bez praxe na náklaďáku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

14.10.2008 v 12:57 | Nahoru | #41

Cobra357>Bohužel skutečnost je taková, že naprostá většina instruktorů na motorce pořádně jezdit neumí!!! Těm několika vyjímkám se tímto hluboce omlouvám.



No dokonce bych si troufnul tvrdit že velké procento učitelů co jezděj v autoškole na motorce se ani nedají považovat za motorkáře. Kolik učitelů autoškol chodí např. na motorkáře.cz? Dva, tři?

Člověk se učí celý život a ani po patnácti letech ježdění a čtyřech letech učení si netroufám tvrdit že "už to umim" Zrovna včera jsem měl sám na mále i když denodenně žákům říkám "tam kde to znáte jezděte pořád jako by jste tam jeli poprvé!" Včera cestou z práce už za tmy jedu pohodu a najednou v jedné zatáčce asi 200m od baráku jsem chytil šmejra - obě kola ve smyku a bylo to jen tak tak. (ten den u nás spravovali silnici štěrkem) kdybych jel trošku ostřejc tak už se válim . Na druhou stranu pro práci učitele v aš není třeba umět drbat slidery na okruhu nebo skákat freestyle, ovšem každý učitel by měl mít ze zákona alespoň tři roky praxi v řízení toho co chce učit. Bohužel praxe v tomto případě neznamená "mít něco naježdíno" pro doložení praxe stačí být držitelem řo... Pak se nemůžete divit když potkáte učitele aš na motorce v polobotkách nebo pantoflích.

Jinak můj názor je ten že JAWA350 pokud funguje tak jak má je na výcvik sk. A25kw dostačující, i když už mě taky přestává bavit ten smrad a záda věčně špinavý od oleje. Na příští sezonu už ji doufám vymněním. A to že je japonec v mnoha směrech lepší než jawa rozhodně nepopírám.

Cena za autoškolu je věc nabídky a poptávky. Ceny i služby autoškol jsou různé a nejlevnější většinou neznamená nejlepší. Všem kdo vybírají autoškolu bych doporučoval si předem zjistit s kým a na čem budou jezdit a hlavně co vlastně za svoje peníze dostanou. Mnohdy se ještě doplácí učebnice, zdravověda zkoušky atp. Jen málo autoškol má v ceníku uvedenou konečnou cenu se vším všudy...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

14.10.2008 v 14:16 | Nahoru | #42
[quote]MATY2>Cobra357> Kolik učitelů autoškol chodí např. na motorkáře.cz? Dva, tři?

... to že chodím na motorkáře.cz ze mě motorkáře fakt nedělá / neudělá . Možná naopak.

Ale jinak souhlasím, že výuka jízdy na motorce je v naší republice na hodně nízké úrovni. A celkově přístup k motorkám je tu hodně zaostalý. Motorka je tu spíš módní doplněk a dokud bude možnost řidičák na motorku koupit, bude hodně silných mašin ve škarpách.

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

14.10.2008 v 18:06 | Nahoru | #43
Já uděla papíry v létě Instruktor neměl chybu, první dvě hod na jawa350 jen tak si to osahat a pak mimo provoz trenink na Transalpu650 a šup na silnici, všechno vysvětlil, nejde ti ta zatáčka, lup zpátky a zkus si to znova. poznal v čem mám nedostatky a ty jsme pilovali. Takže pak sednout na to dělo co jsem dostala bylo lepší než jsem čekala, i když RESPEKT z ní mám pořád

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

14.10.2008 v 22:11 | Nahoru | #44
Mně dala autoškola jen rozjezdy a zastavení.Zbytek mi učitel nic moc nevysvětloval,že na to prý přijdu sama praxí.Vybírala jsem autoškolu podle motky/ER 5/ale moc platná mi nebyla.Spíš mě učil křižovatky,což mne dojímalo když jezdím B už přes 20let.Myslím si že 13hod,je sakra málo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

15.10.2008 v 16:13 | Nahoru | #45
[quote]Roubi_R1>MATY2>Cobra357>
... to že chodím na motorkáře.cz ze mě motorkáře fakt nedělá / neudělá . Možná naopak.

Tak takhle jsem to ani nemyslel A o tom kdo je a kdo neni motorkář se tu už naplkalo dost v jiných vláknech...

Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

15.10.2008 v 16:35 | Nahoru | #46
Já teda dělal papíry na velkou teď v létě a to jsem měl jen B a fichtla, na kterým jsem 25 let neseděl. Ale když si vybereš slušnou autoškolu, je to v poho. Odjezdil jsem prakticky celý program a bylo vidět, že kluk, kterej v tý škole (malej rodinnej podnik) dělá instruktora, ví o čem je řeč. Jezdilo se na Transalpu, kterej mu evidentně nesloužil jenom do tý školy. Prostě musíš hledat autoškolu, která nedělá motorky jen do počtu, ale bere je vážně. A takový jsou.

(reakce na) Motoškoly... a zbytečné křížky kolem cest

15.10.2008 v 16:42 | Nahoru | #47

MATY2>Roubi_R1>MATY2>Cobra357>
... to že chodím na motorkáře.cz ze mě motorkáře fakt nedělá / neudělá . Možná naopak.

Tak takhle jsem to ani nemyslel A o tom kdo je a kdo neni motorkář se tu už naplkalo dost v jiných vláknech...



Však taky nerozebírám kdo je a není motorkář ve smyslu životního stylu.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist