Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení. "
není rozlišené dvoustopé nebo jednostopé vozidlo, jen prostě motorové vozidlo, což moto je. tak by mě zajímalo jaké jsou podmínky pro přimontování, je mi jasný že to světlo musí mít homologaci, ale už nikde není jak daleko od silnice, jestli stačí jedno doprostřed a tak. bude stačit když to dám hned pod normální světla? na fzsku je tam vhodná lišta k tomu
1 reakcí na tento příspěvek denní svícení
byli zapojeny tak že se zapinali s potkavacima.
když jsem dělal autoškolu tak pamatuji že světla pro deni sviceni nesmělo svitit součastne se světlem potkavacim,ale když se podivaš na všechny nove auta tak jim ty ledky sviti pořad i s potkavačkama.asi se něco změnilo.
pro svou bezpečnost to udělej.na stk to mužeš sundat a na cestě ti policajt nic neřekne(skušenost)
Rozumím tomu co píše formelgsx dát přídavný čočky k potkávačce na mašinu.
2 reakcí na tento příspěvek denní svícení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
jarin18 píše: ty dení světla sou dobrý hlavně k úspoře, místo 2x H4 ve předu a 2x 5watů vzadu, bude svítit jen ledka vepředu které má 15 watů. a na autech to je lepší, protože když svítí potkávačkama tak jsou nevýrazný blinkry a jdou snadno přehlédnout
No to je uspora, zvlast kdyz se u aut i motorek bavime o vykonech v radu kW, tak budeme setrit 10tky W. WOW to jsme to dopracovali.
A jak pise Mandela, neni nic lepsicho nez ichtylove co jedou za soumraku (nebo popripade uplne za tmy) pouze s tema denima bludickama vpredu. Vloni jsem malem takovyho jednoho ichtyla dokonce s elektromobilem prelitnul na spojce.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
Uspora watu je podstatna.pocitej usporu 70watu.kdysi jsem i jezdil s dalkovyma a stalo se mi ze jsem vymlatil baterku.
4 reakcí na tento příspěvek denní svícení
jarin18 píše: jednou sem to počítal a na autě se spotřebou +- 6 litrů/ 100km ta úspora byla asi 4500kč za rok, což se mě, jako člověku co nevydělává určitě vyplatí
Tak to sem ten vypocet dej, by me docela zajimalo z jakejch udaju si vychazel. Protoze to je asi 4-5ti nasobek toho co se tak bezne uvadi.
4 reakcí na tento příspěvek denní svícení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
jarin18 píše: jednou sem to počítal a na autě se spotřebou +- 6 litrů/ 100km ta úspora byla asi 4500kč za rok, což se mě, jako člověku co nevydělává určitě vyplatí
asi jsi to nejak blbe zpocital pac to je uplnej nesmysl1 reakcí na tento příspěvek denní svícení
Naposledy editováno 16.02.2013 20:47:07
formelgsx píše: Ve svicarsku uz davno zrusili deni sviceni aut,protoze u auta to dela zhruba 0,3l benzinu.zruzili to k vuli exhalacim atd.
A kdy zrušili tvrdé Y v názvu státu? Nikde jsem to neviděl?
Podle mě je ten výpočet zavádějící,stejně jako když kdysi spočítali-žerte špenát,má hodně železa. A pak ejhle,nebyla to pravda. Chyba ve výpočtu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
Naposledy editováno 16.02.2013 21:03:24
keto píše: Někde to spočítali(myslím v rakousku) kolik tun exhalací to udělá ročně,nepamatuji si to číslo,ale vím,že mě to dost překvapilo jak toho bylo moc.Krom toho jsou denní svítidla konstrukčně řešena tak,že jdou za denního světla líp vidět a neoslňují.Takže u aut za mě denní světla ano.U motorek je to trochu jiné,jelikož u většiny se přebytečné waty stéjně mění na teplo a tak nedojde k úspoře paliva,jde pouze o lepší viditelnost za denního světla
JOJO v Rakousku, je to ta stejna zeme, kde se s uspechem prodaval do zasuvek jakysi odlucovac jaderne energie ???
1 reakcí na tento příspěvek denní svícení
DENNÍHO SVÍCENÍ JEDNOSTOPÝCH VOZIDEL
Provozování denního svícení u jednostopých vozidel umožňuje mezinárodní předpis EHK č. 53, který je platným i v ČR a popisuje montáž a použití denních svítilen u motocyklů kategorie L3 (Lc), tzn. motocykly o obsahu vyšším než 50cm3.
Denní svícení na mopedech a skútrech - kat. L1 (LA) do objemu 50cm3 není řešeno žádným mezinárodním EHK předpisem ani směrnicí ES.
Svítilny pro denní svícení musí být schváleny dle předpisu EHK č. 87 neboli homologovány pro denní svícení. Svítilny musí být na krytu označeny homologační značkou:
RL 00 XXXX , kde
E homologační zkratka předpisu EHK-OSN
XX dvě číslice značí kód státu, kde byla homologace udělena (01 SRN,..08 ČR,...)
RL Running light - značka denní svítilny dle předpisu EHK 87.00
XXXX číslo, udělené homologace
TOTO OZNAČENÍ MUSÍ MÍT VŽDY KAŽDÁ DENNÍ SVÍTILNA !
Pokračování na str. 2 – montáž a zapojení
VÝTAH Z PŘEDPISU EHK č. 53.01, doplněk 11 z 9.12. 2010
Jednotná ustanovení pro homologaci vozidel kategorie L3 (motocykly) z hlediska montáže jejich zarízení k osvětlení a ke světelné signalizaci
5.11.1. Pokud je namontována denní svítilna, musí se automaticky rozsvítit, pokud motor beží. (Pokud není denní svítilna namontována, musí se automaticky rozsvítit potkávací světlomet, pokud motor běží)
6.13. DENNÍ SVÍTILNA
6.13.1. Užití
Volitelné u motocyklu.
6.13.2. Počet
Jedna nebo dvě svítilny homologované podle předpisu č. 87.
6.13.3. Uspořádání
Žádné zvláštní požadavky.
6.13.4. Umístění
6.13.4.1 Na šířku:
6.13.4.1.1 Nezávislá denní svítilna může být montována nad, pod nebo po straně jiné přední
svítilny/světlometu. Pokud jsou tyto svítilny/světlomety nad sebou, musí být vztažná osa umístěna v podélné střední rovině vozidla; pokud jsou tyto svítilny po straně, nesmí být okraj svítící plochy dále než 250 mm od podélné střední roviny vozidla
6.13.4.1.2 Denní svítilna, která je sloučená s jinou přední svítilnou / světlometem (dálkový světlomet nebo přední obrysová svítilna), musí být montována tak, aby okraj její svítící plochy nebyl dále než 250 mm od podélné střední roviny vozidla.
6.13.4.1.3 Dvě denní svítilny, z nichž buď jedna nebo obě jsou sloučené s jinou přední svítilnou/ světlometem, musí být montovány tak, aby jejich vztažné středy byly umístěny symetricky vůči podélné střední rovině vozidla.
6.13.4.1.4 V případě dvou denních svítilen nesmí být vzdálenost mezi jejich svítícími plochami větší než 420 mm.
6.13.4.1.5 Maximální vzdálenost oddělení se nepoužije, pokud denní svítilny:
a) jsou ve skupině, sdružené nebo sloučené s jiným světlometem, nebo
b) leží na průmětu předního obrysu motocyklu na ortogonální rovině kolmé
k podélné střední rovině vozidla.
6.13.4.2 Na výšku:
Nad zemí nejméne 250 mm a ne výše než 1500 mm.
6.13.4.3 Na délku:
Na předku vozidla.
6.13.5 Geometrická viditelnost
Horizontálně: směrem ven 20° a směrem dovnitř 10°.
Vertikálně: směrem vzhůru 10° a směrem dolů 10°.
6.13.6. Orientace
Směrem dopředu. Svítilna (svítilny) se může pohybovat současně s úhlem řízení.
6.13.7 Elektrické zapojení.
6.13.7.1 Pokud je denní svítilna namontována, musí se rozsvítit automaticky, pokud je zařízení, které startuje a/nebo zhasíná motor, v poloze, která umožňuje, aby motor byl v provozu.
Denní svítilna se automaticky zhasíná, pokud se rozsvítí světlomety s tou výjimkou, kdy se světlomety užívají k varovnému rozsvícení krátkodobých intervalech.
Dále se svítilny/světlomety o nichž se hovoří v odstavci 5.10 nerozsvěcují (přední, zadní obrysová sv.,
osvětlení SPZ (zatím)), pokud je denní svítilna (svítilny) rozsvícena.
6.13.7.2 Pokud je vzdálenost mezi přední směrovou svítilnou a denní svítilnou rovna nebo menší než 40 mm, může být elektrické zapojení denní svítilny na příslušné straně vozidla takové, aby buď:
(a) denní svítilna zhasla, nebo
(b) její svítivost se snížila
po dobu celé periody (jak při sepnutém, tak i při rozepnutém cyklu) při aktivaci příslušné přední směrové svítilny.
6.13.7.3 Pokud je směrová svítilna sloučená s denní svítilnou, musí být elektrické zapojení denní svítilny na příslušné straně vozidla takové, aby denní svítilna zhasla po dobu celé periody (jak při sepnutém, tak i při rozepnutém cyklu) při aktivaci příslušné přední směrové svítilny.
6.13.8. Sdělovač (kontrolka)
Sdělovač zapnutého obvodu je volitelný
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
gugo píše: No to je uspora, zvlast kdyz se u aut i motorek bavime o vykonech v radu kW, tak budeme setrit 10tky W. WOW to jsme to dopracovali.
A jak pise Mandela, neni nic lepsicho nez ichtylove co jedou za soumraku (nebo popripade uplne za tmy) pouze s tema denima bludickama vpredu. Vloni jsem malem takovyho jednoho ichtyla dokonce s elektromobilem prelitnul na spojce.
Ty máš na motorce altík s výkonem v řádech kW? To bych rád viděl. Já nejsilnější altík, co jsem kdy zatim na motorce viděl je na mym současným Pan - Europeanu a je to 742W čili 0,742kW. A ta motorka má el. plexi, ABS, palubní PC, el. seřiditelný světla, vyhř. gripy, přípravu pro rádio atp. Víc bude mít ještě určitě GoldWing atp., ale pochybuju, že to bude víc než 1kW ...
dohoja píše: Ano je pravda, že místo klasickejch žárovek je ledka úspornější a počítat tady že ušetřím MOŽNÁ pár stovek za rok díky ledkám je podle mě nehorázná blbost a lobby výrobců těchto světel... je mnohem víc a efektivnějších faktorů jak ušetřit na spotřebě paliva ...
Ano ale jedním z faktorů je i to denní svícení a nejde jen o spotřebu paliva ale i žárovek
jarin18 píše: ty dení světla sou dobrý hlavně k úspoře, místo 2x H4 ve předu a 2x 5watů vzadu, bude svítit jen ledka vepředu které má 15 watů. a na autech to je lepší, protože když svítí potkávačkama tak jsou nevýrazný blinkry a jdou snadno přehlédnout
Tak já ti nevím, všichni by chtěli být více viditelní a nevymýšlejí kraviny. Ale ty se asi moc rád nemáš? Až tě někdo přehlédne, tak to za úsporu 2deci benzínu stát nebude.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
3 reakcí na tento příspěvek denní svícení
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
jarin18 píše: já už budu raději mlčet. ale jinak s tou viditelností, pokud není člověk slepý tak v jasný den nemůže přehlédnout neosvětlené vozidlo, jiná věc je když se nedívá, to už nepomůže nic.
HMm proc se sakra stavaj ty nehody, ze by lidi prehlidli osvetlena i neosvetlena vozidla ?
Uz fakt radeji mlc
gugo píše: Piwell> Ne ale , autor se bavil o uspore, tezko rict o jake ja mel na mysli usporu mechanickeho vykonu , ne elektrickeho. Vzhledem k tomu, ze to pozdeji zacal prepocitavat na litry benzinu, tak jsem asi nebyl uplne vedle.
No asi nebyl, jen mi to vyznělo asi nějak jinak ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) denní svícení
gugo píše: HMm proc se sakra stavaj ty nehody, ze by lidi prehlidli osvetlena i neosvetlena vozidla ?
Uz fakt radeji mlc
Promiň, ale já jsem stejného názoru. Když je krásný letní den a jede proti mě auto, tak si dřív všimnu toho, že je to auto zelený než toho, že nesvítí a přes den mi to opravdu nepřijde tak zásadní rozdíl jestli svítí nebo ne.. a možná že kdyby se zrušilo nějaký ,,blbý" denní svícení, tak by těm co si myslí,že když mají denní svícení a jsou tudíž vidět nonstop, rozsvítilo (a nejen v hlavě) alespoň při snížený viditelnosti