Normální axiální vůle ojnice je, jak jsem různě vyčetl, 0,1- 0,2 mm, pokud to není vymezeno na pístním čepu, pak může být dole víc.. To by bylo mezi podložkou a ojnicí z každé strany 0,05 až 0,1 mm. Například u MZ je v knížce napsáno axiální vůle ojnice 0,08 mm, radiální 0,03.
Ještě zmíním, že motor je 2 motohodiny po go a vůli 0,85 tam nechal člověk, který skládal kliku s novou ojnicí a celý motor.
GO se dělala po třiceti hodinách po předešlé GO, kdy bylo výrazně poškozené spodní ložisko a zamodralé vrchní oko, výrazně snad o desetinu sjetý píst.
Doteď jsem si myslel, že axiální vůle nevadí, nicméně skoro milimetr! asi způsobuje cestování ojnice, křivení, nadměrné opotřebení ložisek a pístu.
Stav motoru je teď takový, že po dvou hodinách je opět načaté spodní ložisko, pístní čep už má ne lesklou, ale zlatavou barvu, z pístu jsou pryč asi 3 stovky,je oleštěný.
Jen se chci tady ujistit, že než někomu něco omlátím o hlavu, tak, že mám pravdu...
Ještě jsem zapomněl, stranovou vůli na zakývání ze strany na stranu má ojka zatím asi normální tj.2-3 mm a radiálně už tam nějaká mikrovůle je.
Motor je jednoválec, 2t, vzduch, bez přívěry, 172 ccm, 7500 otáček, asi 25 HP.
Díky všem za jakýkoliv názor.
Můj názor, dát tomu pár hodin provozu, protože už je stejně vymalováno a pak udělat motor celý znovu, a vůli na ojnici vymezit podložkami aby byla celkově 0,1 - 0,15 mm.
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
Motor mohl být ulítanej, protože naběhal docela v zátěži 30 hod a pak byl těsně před vysypáním.
Ale napíšu to znovu: Teď 2 hodiny po GO! Nová ojniční sada, ložiska, píst, gufera, nikasil ovalita 0,01, jinak bez poškození. Olej Husqvarna LS plus, 1:30, zajeto na zemi ve středních otáčkách, ve vzduchu 15 min.
Nové membrány, směs nastavena na bohatou!
Problém nespíš bude souviset s axiální vůlí ojnice skoro milimetr! Po rozebrání v celém motoru vůle a opotřebení jako po 100 hodinách.
Vše, co potřebuji vědět, je pokud tu je někdo, kdo už několik motorů a klikovek viděl, jestli je axiální vůle na ojnici 0,85 absolutní sci-fi a ten, kdo to skládal je mr...?
To, že pochoduje ojnice do stran ve spodním oku 0,85 mm dle mě není zásadní problém. Ona stranová vůle 2 - 3 mm si myslím, že problém je, protože např. zmiňovaná MZ má horní toleranci 1,5 mm.
Neumím si představit alternativu 2 motohodin k počtu najetých kilometrů na silnici, ale zdá se mi to velmi málo, pokud mažež, jak máš. To bych se spíš kouknul na vyúhlování ojnice po GO, stav nového výbrusu. Nekříží se Ti válec vůči karteru?
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
Na Husqvarnu LS plus, což je bývalá Husqvarna XP lítá kde kdo, bez problémů, bez karbonu, Jaso FD, certifikáty od Rotaxu a další. Přešel jsem na něj od Mogulu moto2 FD, plná syntetika pro motorky..Motor dopadl podobně, prosím, žádné narážky na mogul, je to top olej. Olej tedy můžeme vyloučit.
Při kompletaci jsem dost pečlivě kontroloval rovinost karterů a kolmost ke klikovce, zdálo se to být ok, člověk nikdy ale neví.
Narazil jsem tady na starší příspěvky, kdy někdo psal, že velká vůle na ojnici dole mu způsobila až zapření ojnice a narvala píst do kanálu a rozštípla ho, a někdo psal, že pokud to není vymezeno na horním ložisku podložkama a je tam ložisko volně, tak dole max. 0,2 mm vůle, jinak dochází k páčení ojnice a nadměrménu opotřebení všeho.
Chtěl jsem jen, jestli mi to ještě někdo potvrdí. V knížce pro MZety jsem opravdu našel, že dole na ojce 0,08, asi ví proč ne 0,8..
Zítra zkusím někoho, kdo skládá motory, nebo i víc lidí, nechtěl jsem v neděli nikoho otravovat, napíšu sem, co mi řekli.
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
Co jsem koukal do maualu sveho 250ccm dvoutaktu, tak uvadeji vuli 0,4-0,8mm, limit 0,9mm.
K tomu tvemu motoru nejaky manual existuje?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
manuál bohužel neexistuje, dělá to jeden člověk vše sám. Musím říct, že to není motorka, tu jsem musel zadat povinně, ale je to motor pro motorový paragliding.
Vůle dole může být 0,9, záleží jak je to vymezeno nahoře, aby se ojka stranově neposouvala.
Já bych jen potřeboval zkušenosti, kdo dělá obecně 2T a motory třeba pro mx, jak to tam je, co je normál a co ne..
Osobně můj logická argument, proč vůle skoro milimetr je špatně, že motor při různém náklonu vůdči zemi, se ta ojnice bude přesouvat na jednu a druhou stranu, a protože je dole těžší, tak se bude mít snahu příčit a ničit obě ložiska, ojnici, píst čep atd. Všechno na to ukazuje.
Ale nevím, třeba se pletu, dvoutakty jsou věda, potřebuju fundovanou radu a názor.
Traged píše: VilemRD>
manuál bohužel neexistuje, dělá to jeden člověk vše sám. Musím říct, že to není motorka, tu jsem musel zadat povinně, ale je to motor pro motorový paragliding.
Vůle dole může být 0,9, záleží jak je to vymezeno nahoře, aby se ojka stranově neposouvala.
Já bych jen potřeboval zkušenosti, kdo dělá obecně 2T a motory třeba pro mx, jak to tam je, co je normál a co ne..
Osobně můj logická argument, proč vůle skoro milimetr je špatně, že motor při různém náklonu vůdči zemi, se ta ojnice bude přesouvat na jednu a druhou stranu, a protože je dole těžší, tak se bude mít snahu příčit a ničit obě ložiska, ojnici, píst čep atd. Všechno na to ukazuje.
Ale nevím, třeba se pletu, dvoutakty jsou věda, potřebuju fundovanou radu a názor.
mas asi jedno, jestli se motor naklani ve tvem paraglidu (nebo jak se to pise) a nebo se naklani pri jizde na motorce.
Zalezi na motoru, nekde jsou vule vetsi a nekde mensi, neda se presne rict, ze je to takto spatne, obzvlast kdyz vis, ze u tveho motoru je limit 0,9 a ty tam mas 0,85. Tak pak tu chyba asi nebude.
Navic v prvnim postu pises, ze ti predeslej motor zakukal v podstate na to same co ted motor po GO.
Uz tento fakt mi prijde divnej a osobne si myslim, ze tam budes mit jiny problem ,ktery zpusobuje pridirani.
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
Zkonroluj si rovnoběžnost pístního čepu se zbytkem kliky - nasadíš válec na motor, na píst je bez kroužků, a ten píst musí mít na obou bokách proti válci stejnou vůli. Když protáčíš kliku, nesmí se píst stěhovat ve válci zleva doprava.
Exaktní hodnoty rovnoběžnosti podle FAG
Díky za typ s tím válcem bez kroužků, takhle by se měla zkontrolovat i rovnost usazení válce, jestli někam neletí..Zdá se, že mezera je všude stejná při protáčení, a to jsem i pečlivě osušil válec i píst, aby to olej někde nelepil ke stěně. Tak snad aspoň toto ok.
Ta axiální vůle V knížce motocykly MZ porádím si sám je uvedeno 0,08. To je nesmysl, možná překlep, mělo být 0,8 asi.
Co jsem dnes zjistil ze dvou zdrojů, co dělají motorky, hlavně 2T:
Axiální vůle ojničního ložiska je u různých typů motorů různá Ale obecně se dá říct, oba zdroje to nezávisle uvedli, že je u nového motoru nejčastěji kolem 0,4 mm.
A obecně platí, že čím větší motor s větším průměrem čepu, tím větší vůle.
Např: manuál Yamaha YZ 125 0,2 - 0,7 mm servis limit nestanoven
Yamaha YZ 250 0,25 - 0,75 servis limit nestanoven
KTM XC 300 0,6 - 0,7
Nicméně jsem našel i útržky z neznámého manuálu, kde byla dvoutaktní klika a uváděné hodnoty 0,15 - 0,45, servis limit 0,5.
nebo jiný manuál 0,2 - 0,6 servis limit 0,7.
A ještě jiný , kde byla vyobrazena poměrně velká 2T klikovka s měrkou a udávaný servis limit 0,7 mm.
Takže na axiální vůli na ojce až tak strašně nezáleží, čím větší, tím lepší přístup oleje, nicméně si myslím, že dát na novou kliku na obsah 170 ccm 0,85 je prostě moc a je tí zaděláno na problémy při stěhování ojnice a příčení a nadměrnému opotřebení všeho.
Takže dnes znovu změřeno, píst asi 2-3 stovky dole, lehce nazlátlý pístní čep, ojnice radiálně bez vůle, axiálně 0,85. Kyv oka 1 až 1,3 mm. V motoru se pocitově od stavu před zajetím citelně zvětšily vůle, možná to chtělo být šetrnější a počkat si na chladnější počasí
Poskládám to, do zimy to naběhá kolem 20 hodin odhadem, mazání 1:40 a pak rozborka, kontrola všeho a případně nová pístní sada.
Pokud se to dřív nevysype
Díky všem za reakce a názory
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
jsem rozhodnutý se z 1:45 -50 vrátit k 1:40. V kritických momentech ten motor je o trochu líp mazán. Víc karbonu přežiju, stejně to kuchám každou chvíli.
Husqvrna LS je pro všechny 2T, JASO FD, odzkoušený olej, pro naše sekačkové motory do vzduchu 3-8 tis otáček asi bude stačit.
Ale zvážím. jestli s novým dalším pístem nepřejdu na Motul 800, protože si myslím, že jsou to Motul 800 a 700 nejlepší dva oleje, co jsou do 2T.
Kamarádi, co lítají hodně výkonné Polini motory nepoužívají nic jiného.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
O kroužek na klikové hřídeli Piaggio Beverly 250, Piaggio Beverly 200 | Zerog | 2 | 23.8.2023 v 22:12 Zerog |
Drnčící plasty Piaggio Beverly 250, Vespa 125, Vespa 200, Piaggio B... | Klousek | 3 | 20.6.2020 v 20:32 Klousek |
Piaggio X9 200 EVO Piaggio Beverly 200 | sxv58 | 1 | 23.2.2020 v 19:28 citron666 |