globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ povinné ručen...
 
24.7.2016 v 10:42

Do Česka míří „norské“ povinné ručení. Platíte podle brzdění i rychlosti
24. července 2016 9:08

Řidiči by v příštích letech mohli platit povinné ručení nejen podle objemu motoru a „pomačkaných plechů“, ale i podle toho, jak často a jak řídí. Do Česka míří norská firma Telemotix, která v Norsku začala sledovat pomocí speciální krabičky v autě chování řidičů a pravděpodobnost nehod.

Zkoumá například i to, jak často prudce brzdíte nebo zrychlujete nebo nedodržujete povolenou rychlost. Firma už začala v Česku jednat o zkušebním provozu s několika pojišťovnami.

Řidiče by k dobrovolné účasti mohly motivovat slevy ze základního pojištění za bezpečný styl jízdy. Podle Michala Zděnka, který se na výzkumu podílel, data pomohou pojišťovnám lépe odhadovat riziko škodných událostí na trhu.

V Česku zohledňuje ujeté kilometry zatím jen Uniqa. Kdo má povinné ručení a najede do osmi tisíc ročně, má slevu 25 procent. Ve světě je systém „plať, jak řídíš“ čím dál rozšířenější. „Tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Plať podle toho, jak řídíš
Norové chtějí zkusit vypočítat povinné ručení českých řidičů nejen podle nehod a obsahu motoru, ale i jejich stylu jízdy. Ví, kudy jste jeli a jak rychle, pozná, pokud jste přitom porušili předpisy. Pojišťovny chtějí do aut řidičům nasadit Velkého bratra. Proč by se vám to mělo líbit? Zaplatíte podstatně méně za povinné ručení než dosud.

Norský startup Telemotix vyvinul systém sledující chování řidiče a po testovacím provozu v Norsku a Dánsku chce proniknout na trh. Týká se to i Česka. Telemotix se totiž snaží přesvědčit zdejší pojišťovny, aby začaly využívat jeho dat.

Počet najetých kilometrů či nebezpečné chování
Studie norských a českých vědců o chování řidičů ukázala řadu zajímavých skutečností, které v běžném povinném ručení nejsou zohledněny. Ručení například vůbec neřeší pravděpodobnost nehody podle počtu najetých kilometrů za rok nebo podle toho, jak nebezpečně se řidič na silnici chová. Přinejlepším pojišťovny uplatňují systém bonusů a malusů za počet nehod.

„Chceme udělat podobnou studii v Česku ve spolupráci s některou z místních pojišťoven,“ říká ekonom Michal Zděnek, který se na studii jako autor podílel a jehož firma Ivy Street s českými pojišťovnami jedná o spolupráci.

„Zájem ze strany pojišťoven je značný. Na podzim se rozhodneme, se kterou do výzkumu půjdeme,“ tvrdí Zděnek. Komerční využití ho zprvu nelákalo, ale když při akademické analýze zjistil, jak jsou výsledky zajímavé, začal uvažovat s kolegy o tom, nabídnout je pojišťovnám. Produkt založený na sledování řidičů zatím nabízí dánská pojišťovna Trygg Vesta.

Její klienti dostanou základní sazbu povinného ručení a pojišťovna jim po vyhodnocení nasbíraných dat buď část peněz vrátí, nebo je naopak zinkasuje o další, protože jezdili příliš nebezpečně. Pro pojišťovny může jít o mnohem lepší způsob, jak odhadovat riziko škodných událostí na trhu. „Správná cenotvorba pro pojišťovny dnes představuje zásadní konkurenční výhodu na trhu, povinné ručení je vystavené mimořádné konkurenci,“ říká Zděnek.

PAYD: Plať podle toho, jak řídíš
Způsob placení povinného ručení podle způsobu řízení se nazývá v angličtině PAYD, což je zkratka „Plať podle toho, jak řídíš“. „Vývoj sice míří k telematice a produktům PAYD, nicméně tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů. Podle něj jsou ceny povinného ručení na extrémně nízké úrovni, a proto zde není prostor ani pro investice do telematiky, ani pro snížení ceny pro ty, kteří se budou dle výstupu o průběhu jízdy jevit jako méně rizikoví.

Jedinou pojišťovnou, která má v Česku své pojištění postavené na systému PAYD, je aktuálně Uniqa. Klientům nabízí zabudování palubní jednotky, která má současně nárazové čidlo a automaticky přenáší signál o havárii na dispečink asistenční služby. Sleva dosahuje až 25 procent z pojištění v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Hranicí je 20 tisíc kilometrů za rok, na maximální slevu se dostane řidič při osmi tisících.

Najeté kilometry jsou podle studie Zděnka a jeho kolegů, která sledovala více než 500 řidičů po dobu devíti měsíců, jedním z hlavních faktorů zvyšujících riziko nehody. Data porovnávala vozidla bez nehod a s nehodou, přičemž méně nehod měli řidiči, kteří ujeli méně kilometrů. Velké rozdíly jsou i v tom, v jaké denní době jeli. Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči mají vyšší průměrnou rychlost jízdy a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči jezdí vyšší rychlostí a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Autor: Jan Sůra

___

http://ekonomika.idn...60718_ekonomika_kris
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 12:59 | Nahoru | #61

Veverčák píše: co je super na systemu, ktery technicky umoznuje stale sledovani pohybu vozidla?



slo by to napojit na status na facebooku a nemusel bych tam porad jak blbec psat kde jsem a co delam...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 13:07 | Nahoru | #62

assassin píše: slo by to napojit na status na facebooku a nemusel bych tam porad jak blbec psat kde jsem a co delam...





ty mas FB?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 13:19 | Nahoru | #63

Veverčák píše:

ty mas FB?



no jasne, jdu s dobou... rikal jsem si, ze mocni tohodle sveta kteri pomoci toho typka na Z, CIA,FBI a KGB, cocacoly a lehman brothers ridi celej svet by byli smutni kdyby nekolik neuveritelne dulezitych informaci nedostali i ode me. Jsem ochoten pro zachranu systemu si i pujcit naky prachy. kapitalismus forever

Naposledy editováno 26.07.2016 13:21:43

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 13:25 | Nahoru | #64

assassin píše: no jasne, jdu s dobou... rikal jsem si, ze mocni tohodle sveta kteri pomoci toho typka na Z, CIA,FBI a KGB, cocacoly a lehman brothers ridi celej svet by byli smutni kdyby nekolik neuveritelne dulezitych informaci nedostali i ode me. Jsem ochoten pro zachranu systemu si i pujcit naky prachy. kapitalismus forever



no ale pozor na urok.

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 13:43 | Nahoru | #65
Chudaci majitele HTP a jinych 3 valcovych "eko"sracek. Ti museji mit plyn jen na podlaze, aby se to trochu hybalo.

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 14:05 | Nahoru | #66

SLEEPER píše: Chudaci majitele HTP a jinych 3 valcovych "eko"sracek. Ti museji mit plyn jen na podlaze, aby se to trochu hybalo.



tak to jsme na tom s HTPakama stejne, ikdyz na sprint na 100by me asi HTP udolala :)

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 16:28 | Nahoru | #67

Veverčák píše: co je super na systemu, ktery technicky umoznuje stale sledovani pohybu vozidla?



Treba to, ze nechcipnes v pangejte jen proto, ze nejsi videt...!!!

Ecall system se aktivuje jen pri prekroceni urciteho nasobku pretizeni gravitace. Do te doby je to mrtvy system. Zadny reporty z toho nechodi a chodit nebudou. Pokud byste se nekdo na vyvoji tohoto systemu nejak podileli, asi byste mluvili jinak. Jenze ocividne se na tom nepodilite, tak tu delate vlny... Myslim, ze uz tu jedno rozsahly tema na foru je, kde se o tom dost pise. Urcite uz to tam nekdo zminil, ze placate kraviny.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 16:48 | Nahoru | #68
sramis> skoda ze placas nesmysle ty. Ecall je minimalne na mobilni sit pripojenej porad.NEzacna se registrovat v okamziku kdy to neceho drcnes. Tzn mrtva krabicka to neni.

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 16:54 | Nahoru | #69

sramis píše: Treba to, ze nechcipnes v pangejte jen proto, ze nejsi videt...!!!

Ecall system se aktivuje jen pri prekroceni urciteho nasobku pretizeni gravitace. Do te doby je to mrtvy system. Zadny reporty z toho nechodi a chodit nebudou. Pokud byste se nekdo na vyvoji tohoto systemu nejak podileli, asi byste mluvili jinak. Jenze ocividne se na tom nepodilite, tak tu delate vlny... Myslim, ze uz tu jedno rozsahly tema na foru je, kde se o tom dost pise. Urcite uz to tam nekdo zminil, ze placate kraviny.



ze nekdo aktualne nevyuziva technickou vlastnost systemu neznamena, ze ji vyuzit nelze ...

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 21:41 | Nahoru | #70
Kupil som si malé športové auto a prešiel som s ním alpy ako na motorke. Som zvedavý akú poistku by mi
naparili po návrate
Sranda je, že mám aj vačšie auto s ktorým chodím pre tovar. Naládovaný tovarom, by sa asi tá krabička v zákrutách neaktivovala,
kedže sa mi to auto nakláňa a pláva ako sračka.
LENŽE daleko nebezpečnejší som v nom sám sebe a pre okolie, ako v tom športovom aute, kde mám všetko pod kontrolou.

Takže dobrá pičovina

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 23:16 | Nahoru | #71
sramis>To mi připomína desetkrát se bodl nožem a potom vyskočil z okna, jasná sebevražda a kdo tvrdí opak plácá kraviny

Edit: Největším nepřítelem svobody je strach

Naposledy editováno 26.07.2016 23:34:09

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 00:31 | Nahoru | #72
gugo> Vis jak se cvici slon ?

Kdyz je maly privaze se retezem. Slune skube a snazi se retez pretrhnout, kdyz zjisti ze to strasne boli a nejde to, po case toho necha. Kdyz je stary staci uplne tenky retizek a dospely slon , kteremu by stacilo skubnout posloucha jako beranek.

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 06:08 | Nahoru | #73
Pojisteni n auto mam u pojistovny Uniqua a tuto "chytrou" krabicku mam v aute. Sleduje auto po celou dobu jizdy, zaznamenava to prudke brzdeni, zrychleni a rychly prujezd zatackou, rychlost mi to nehlasi a v te jejich aplikaci nezobrazuje vyhodou je sleva na pojistnym, auto je v pripade kradeze dohledatelne (u amaterskych zlodeju), da se vyjet kniha jizd, nevyhody jsou jasne uvidime, jak to bude se zmenou vyse pojistneho za pul roku, az me budou mit zmapovanyho

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 06:31 | Nahoru | #74
Pánové moc to rozpitváváte opravdu stačí napsat jen NASRAT.

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 08:54 | Nahoru | #75

Creck píše: gugo> Vis jak se cvici slon ?

Kdyz je maly privaze se retezem. Slune skube a snazi se retez pretrhnout, kdyz zjisti ze to strasne boli a nejde to, po case toho necha. Kdyz je stary staci uplne tenky retizek a dospely slon , kteremu by stacilo skubnout posloucha jako beranek.



A pak se ten dospělý slon nasere a rozdupe te...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 09:26 | Nahoru | #76

Creck píše: gugo> Vis jak se cvici slon ?

Kdyz je maly privaze se retezem. Slune skube a snazi se retez pretrhnout, kdyz zjisti ze to strasne boli a nejde to, po case toho necha. Kdyz je stary staci uplne tenky retizek a dospely slon , kteremu by stacilo skubnout posloucha jako beranek.



ses dal misto polemizovani o skodlilvosti uroku na vycvik slonu ? jedine dobre, akorat nevim jestli najdes uplatneni v nasich zemepisnych sirkach. Moc slonu tu nevidam.

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 12:33 | Nahoru | #77
gugo> bo vsechny vychtal a ted je cvici

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

27.7.2016 v 14:13 | Nahoru | #78
zmrdi zkurfení

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

28.7.2016 v 19:45 | Nahoru | #79
ať si to strčí do prdele co sme ňáký pokusný králíci? Každýho kokota něco napadne a nacpe nám to sem ? Ať jdou všichni do hajzlu a neserou se do nás!!!
my se do nich taky neserem

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

29.7.2016 v 13:03 | Nahoru | #80

MaPiv píše: Pojisteni n auto mam u pojistovny Uniqua a tuto "chytrou" krabicku mam v aute. Sleduje auto po celou dobu jizdy, zaznamenava to prudke brzdeni, zrychleni a rychly prujezd zatackou, rychlost mi to nehlasi a v te jejich aplikaci nezobrazuje vyhodou je sleva na pojistnym, auto je v pripade kradeze dohledatelne (u amaterskych zlodeju), da se vyjet kniha jizd, nevyhody jsou jasne uvidime, jak to bude se zmenou vyse pojistneho za pul roku, az me budou mit zmapovanyho



Blb? Kolaborant?

Naposledy editováno 29.07.2016 13:04:34
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist