Téma: Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo
8.10.2011 v 06:55
Zdravím
Chci tak trochu navázat na předchozí vlákno , kde se nám společně podařilo zorganizovat, sice skromné, ale vcelku vydařené setkání. Vlastně vše díky tomu, že nás spojuje 1 česká motorka !

Napadlo mě, že by tohle spojení "Blatařů" mohlo fungovat i prostřednictvím tohoto fóra. Mám na mysli to, že bychom se tu na jednom místě mohli vzájemně dělit o zkušenosti, zážitky, aktuální dění okolo našich motorek nebo třeba naplánovat nějakej další srázek .

Budu rád, když se zapojí kdokoliv . Stačí jen, aby ho Blata 125 trochu zajímala .




Naposledy editováno 30.04.2013 12:38:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

1.12.2014 v 00:24 | Nahoru | #1681
125Marek> Hromadnou dopravu? To po mně zas nechtějte. I když už jsem si musel pustit tuhle písničku, mám svoji hrdost ... Ostatně, myslím že se sem tahle skladba opravdu hodí ...

O tom čepu by se dalo dlouze diskutovat, jak a proč se to stalo. S tím vrubem máš docela pravdu, ale zkus vymyslet uložení, aby tam ten vrub nebyl. Ano, daly by se měnit jednotlivé rozměry, ale na konci se pravděpodobně tomu závitu nikdy nevyhneš . Nechci se do toho zamotat, ale když bych měl jít do detailů, tak podle mě ten samotný čep ani tak přímo nezachycuje střižné a ohybové síly, jak by se mohlo zdát. Spíš hlavně osově stahuje pouzdra silentbloků kyvky, díky čemuž jsou pak ty střižné síly zachyceny pomocí tření. Podobný princip uložení je použit i u centrálního tlumiče. A jak víš, pokud tam spoj pořádně axiální nedotáhneš, vznikne ti tam dřív nebo později vůle a v tu chvíli už je čep (šroub) namáhány čistě na sřih (navíc cyklicky, což je nejnebezpečnější). Je možné, že i u té kyvky při nedostatečném stažení vznikne podobný jev. Čep se uvolní a z původně převážně statického tahového namáhání (předpětí matice) se stane cyklické ohybové a díky tomu vznikne takový fatal error . Člověk to samozřejmě do té doby jen těžko zaznamená, protože matice může i stát "přilepená" na místě a při pérování se může pootáčet celý čep . Další teorií může být naopak tak silné stažení, že to spolu s vrubem, vibracemi, tepelným namáháním, nekvalitním materiálem a já nevím co ještě, způsobilo roztrhnutí čepu. Ať už je to jakkoli, výrobce to neomlouvá, jelikož měl takový důležitý díl dimenzovat pro všechny možné i nemožné případy .

To tvoje upevnění nádrže mě fascinuje. Vidím to poprvé . Zřejmě nepříliš zdařilá snaha konstruktérů o pružné uchycení nádrže. Já to mám totiž z výroby řešené ještě normálními inbusy, které se šroubují do těch sloupků navařených na rámu. A aby se neřeklo, jsou tam ještě gumové podložky. Sice se mi jednou stalo, že jsem při sundávání nádrže objevil šrouby zcela povolené, ale při správném dotažení jsem s tím neměl problém. Asi fakt platí, že čím novější výrobky, tím horší .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

1.12.2014 v 12:53 | Nahoru | #1682
Martic> Ano máš pravdu s tím, že šroub by měl být zatížen pouze staticky a měl by vyvolat takový tlak, aby rázy od řetězu přenášelo tření mezi kyvkou a rámem. Na druhou stranu by měli nějak zajistit, aby se ten šroub nepovolil ani o 1/4 otáčky, protože v tu chvíli se stane výše popsaný efekt.

Na druhou stranu by se toto nechalo vyřešit celkem jednoduše. Místo, kde je umístěná podložka, by mělo být vystouplé natolik, aby závity mohly začínat až za kritickou oblastí. Jinými slovy dosedovou plochu podložky zvětšit směrem k levé noze o cca 5 mm a tím pádem konec závitů na tyči posunout o cca 5 mm směrem k řidičově noze. Takže by mohla se posunout hladká plocha čepu o 5 mm k řidičově noze tím pádem by mohlo dojít k tomu, že rozhraní mezi rámem kyvkou bude kryto čistou plochou čepu bez závitu Rozměry házím baj oko, netuším, koliko mm bude potřeba, ale pro lepší představu to stačí

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

2.12.2014 v 23:42 | Nahoru | #1683
125Marek> Jo jo, namáhání tam musí být obrovské, když si představím ty páky, váhy a síly. Nikdy jsem ale nezkoumal, třeba jak masivní to mají jiné motorky. Takhle podle fotky, bych řekl, že mohl být především závit o něco kratší. Někdy opravdu stačí drobnosti, které rozhodnou o osudu součástí a potažmo i celku. Však víme .

2 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

6.12.2014 v 00:28 | Nahoru | #1684
Po dlouhé době nakouknu a děsím se :D, kolize, kyvná vidlice. Zzzima nám nepřeje :D. Já už dávno zazimoval, na jaře asi sepíšu seznam úprav, oprav a problému, prodám a přestoupím na silnější :D. Blata je na první pohled super stroj, ale má blíže ke stavebnici. Není to hned špatně, člověk se lecos přiučí. Ale všeho moc škodíí :D

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

6.12.2014 v 17:18 | Nahoru | #1685
DanyBiker> Výstižné. Já od 15 let jezdil na pionýru. Leccos jsem se naučil. Většinou jsem ale jezdil. Tak to je dobře.
Blata se, jak vidím, skoro víc spravuje, než se jezdí. A opravdu všeho moc škodí.
Jen by mě zajímalo, jestli tady někdo někdy napíše, že má stoprocentně spolehlivý a "vychytaný" stroj.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

6.12.2014 v 20:26 | Nahoru | #1686
DanyBiker> Já dnes po dlouhém váhání už také zazimoval, respektive motorku předběžně odbahnil. Obnášelo to tak 2,5 hodiny snažení a odhadem 200ml Arvy v kanálu . Postupně chci udělat nějakou tu posezonní údržbu jako čištění filtru a kontrolu vůle ventilů. A už teď vím, že mě mimo jiné čeká opět zouvání předního kola, jelikož po opravě stejně uchází . Také ložiska v zadním kole budou potřebovat výměnu, takže nějaká práce a drobná investice bude potřeba. Myšlenky o prodeji ale nemám. Za sezónu 2014 si tu dokonce dovolím svoji Blatu pochválit za téměř vzorné plnění služby . Sice z kraje krátce pozlobil karburátor záhadným vynecháváním, ale jinak jsem letos řešil spíš jen záležitosti způsobené vlastním zaviněním jako promáčknutý kryt motoru a podobně. Tak nevím jestli je to znamení, že už to mám stoprocentně vychytané a nebo to je náhoda a příští rok mám očekávat peklo ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

6.12.2014 v 21:01 | Nahoru | #1687
Martic> To jsi asi jediný Tento rok byl smolný, jako nikdy předtím. Bohužel většina defektů byla způsobena buď špatnou konstrukcí, nebo těmi těžkými nemocemi. Jak jsem zde uvedl - investice za opravy převýšily v řádů tisíců korun peníze za ježdění. A k tomu člověk dostal motorku už na limity, takže se vážně začínáme zajímat o něco lepšího a taky spolehlivějšího Něco s většíma zdvihama a pod. AJP

1 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

7.12.2014 v 17:57 | Nahoru | #1688
už mám taky zazimováno ,vypustil sem benzín z nádrže a nalil sem 100 okt. Vervu která neobsahuje biosložku ,takže na jaře nebude problém s uvedením do provozu
letošní sezonu můžu hodnotit jako zatím nejlepší , z jara sem měl taky investice jako výměna gufer ventilů a zapalování které sem ani měnit nemusel protože problém s vynecháním motoru byl způsoben benzínem , motor už nekouří a nebere olej , akorát někdy v létě sem musel vyčistit karburátor protože sem měl stejný problém s vynecháváním motoru jako Martic a závada odstraněna a motorka spolehlivě jezdí ,takže sem lil jenom benzín

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

7.12.2014 v 21:26 | Nahoru | #1689
crystalák> Kolik máš najeto, že jsi měnil gufera?

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

7.12.2014 v 22:30 | Nahoru | #1690
125Marek> Nojo no, AJP je velké lákadlo, hlavně co se týče toho ježdění za účelem vyblbnout se do sytosti . Blatovkám takový režim i při přehlédnutí těch typických poruch opravdu nesvědčí . A jak člověk dostane techniku na limity a ždíme z ní maximum, vzniká začarovaný kruh. Příkladem je třeba centrální tlumič, který má svůj strop co snáší, ale jakmile dostává do těla ještě víc, tak změkne a tlumí ještě méně než předtím, jako se stalo u tebe . Tam už je opravdu jediným rozumným řešením stroj, který má ty limity nastaveny výše .

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

8.12.2014 v 18:54 | Nahoru | #1691
Fidži_CZ> měnil sem je v 8 OO0 km ,motor začal rapidně brat olej a hodně kouřil za studena ,na 3000 km si to vzalo asi litr oleje ,ted sem najel 3000 km a vzalo si to tak 100 ml což je normální a hlavně už nekouří

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

8.12.2014 v 20:55 | Nahoru | #1692
crystalák> Fíhá, litr na 3000km bylo sakra dost. Já zatím po najetí cca 38000km pozoruji úbytek asi 100ml na 4000km, tak doufám, že motor ještě něco vydrží.

1 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

8.12.2014 v 21:34 | Nahoru | #1693
Mimochodem, nedokážete někdo poradit s výměnou oleje ve vidlích? Na ty moje za 5 let nikdo nesáhl, tak si říkám, že by možná neškodilo alespoň vyměnit náplň . Jen netuším jak na to. Nechá se obsah jednoduše vylít a nalít po odšroubování horních víček? A kolik oleje tam případně dát? Stačí odměřit stejné množství, které se vylije, nebo dochází provozem i u těsné vidle k nějakému úbytku? Nové prachovky a gufera mám dokonce koupené, ale jelikož vše maká a neteče, tak bych se do žádné rozborky ani nechtěl pouštět. Viskozitou mám v záznamech napsanou 7,5, tak doufám, že odpovídá. Každopádně bych uvítal každou radu nebo návod k podobnému typu vidlice.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 00:55 | Nahoru | #1694
crystalák> V 8000km ti to neuznali na záruku?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 17:19 | Nahoru | #1695
Martic> Neznám vidlice Blaty 125, ale mám zkušenost z Jawy 650. Tam se montovaly tři typy vidlic. Nejhorší možností co se údržby týče jsou Paioli bez výpustných šroubů. U nich se musí vidlice vyndat, obsah vylít a po nemontování zpět nalít nový olej. Předpokládám, že u Blaty to bude stejné. Moje Stylka naštěstí má výpustné šrouby, ale kdo je nemá, tak si je dělá - tzn. vyvrtat díru, vyříznout do ní závit a dát šroub.
Obsah oleje bude pro 1 vidlici cca o,15 až 0,20 l.

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 17:50 | Nahoru | #1696
Fidži_CZ> bylo už po záruce a ještě pro jistotu se měnily i kroužky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 18:50 | Nahoru | #1697
Martic> máš prostě ještě poctivě vyrobený motor který něco vydrží ,u těch novějších ročníků už ta kvalita šla dolů ,nejsem sám komu to bralo hodně oleje a měnil kroužky a gufera ventilů

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 18:55 | Nahoru | #1698
milan1963> Díky. Blata má USD vidle, tak myslím že minimálně bez toho vyndání a vylití horem se to neobejde. Ten výpustný šroub Ti jen tiše závidím. Mimochodem, jak často ten olej u Jawy měníš? A měnil jsi někdy i těsnění?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 19:54 | Nahoru | #1699
Martic> Nikdy jsem těsnění neměnil, není jaké. Jednou za 5 let vyšroubuju šroub , vypustím olej, zašroubuju šroub, naleju olej a jezdím. Je to jednoduché, zabere to tak hodinu. Leju dovnitř tlumičový olej smíchaný s M6A, kvůli vyšší hustotě.

Naposledy editováno 09.12.2014 19:54:48

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 20:24 | Nahoru | #1700
crystalák> Snad jedině jestli měly ty první agregáty úplně jiný původ a pak přešla výroba někam jinam (např. Itálie -> ČR), čímž se změnily materiály, technologie a tolerance . Jinak si nedovedu vysvětlit, proč by se měla kvalita i dílů rázem zhoršit (mimo zápalka a poruch s ním souvisejících). Spíš bych se přikláněl k tomu, že to vydření zmíněných součástí a potažmo žraní oleje u některých motorů způsobily nějaké nečistoty v olejové náplni, které se tam dostaly nedopatřením nebo vadou třeba jedné jediné součásti (kovové šupiny, obrus z vodítka rozvoďáku apod.).

Ještě jedna věc, když se když tu padla řeč o tom mazání... Mám zjištěné (díky dodatečné montáži čidla tlaku oleje), že čerpadlo nepočítá s moc velkými náklony. Respektive i když sahá hladina nad polovinu olejoznaku, stačí výjezd do prudšího břehu a mazací systém ztrácí tlak (mě se rozsvěcí kontrolka)! Pak stačí v takové situaci "šikovně" zastavit (např. zadní kolo v příkopě) a motor může běžet nasucho. Co se pak děje když někdo trénuje jízdu po zadním radši nechci domýšlet . Takže i zde by možná mohla být prapříčina předčasného opotřebení některých motorů. Určitě tedy všem majitelům doporučuji udržovat olejoznak raději celý zalitý, což odpovídá tak 1,2L náplně.

Naposledy editováno 09.12.2014 20:30:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

9.12.2014 v 20:28 | Nahoru | #1701
milan1963> Díky za odpověď. S mým dotazem ohledně náplně vidlic jsem ještě zkusil napsat přímo do Blanska. Tak uvidíme, jestli poradí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

13.12.2014 v 17:54 | Nahoru | #1702
Martic> Dej vědět, co Ti sdělí.

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

13.12.2014 v 21:14 | Nahoru | #1703
milan1963> Určitě dám vědět. Mám přislíbeno, že snad příští týden pošlou nějaký výcuc z manuálu.

1 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

13.12.2014 v 21:14 | Nahoru | #1704
Dneska jsme přivezli motarda od Špůry. Poprvé, za ty 4 roky nebo jak dlouho ho navštěvujeme, mám trochu rozporuplné pocity z opravy. Motorka zde byla na výměně zapalování a volnoběžky.

První věc byla, že se mu volnoběžku podařilo zachránit. Vyměnil válečky na volnoběžce. Je to sice super, že máme pořád jednu náhradní, ale ty origo válečky jsou kalená atd. Pochybuji, že ty, co tam dal jsou kalené... Uvidíme časem. Dále pak je trochu problém při jízdě s konstantním plynem nebo na volnoběh, kdy motor občas vynechá. Podle mě to bude nejspíše svíčka. Bohužel nebyl čas to zkusit. Na problém s vynecháváním jsme Špůru upozornili hned při převzetí motorky. Prý kdyby něco, ať cikneme. Uvidíme.

Jinak zadní světlo nesvítilo, protože se přetrhl drátek u krku řízení Pak byla povolená ložiska na krku řízení (domněnku jsme měli již déle).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

14.12.2014 v 21:31 | Nahoru | #1705
125Marek> Něco zakaleného tam určitě musel dát, jinak si myslím, že by z válečků byly po prvním startu šištičky . Ten přerušený drát nepotěší, stejně tak povolená ložiska a už vůbec ne cukání. Snad to bude tou svíčkou. Škoda že i přes přijatelnou venkovní teplotu na nějaké velké testovací jízdy nejsou moc podmínky .

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

15.12.2014 v 15:44 | Nahoru | #1706
Jeden z "Jawabláznů" , což je skupina lidí fandící Jawám i ČZ a všem našim strojům jménem KAFI má v plánu dlouhou cestu s Blatou 125. Chce jet možná 5 až 6 tisíc km dlouhou trasu. Považuje Blatu za spolehlivý, vychytaný stroj , který se nikdy nikde neporouchá. Já se mu snažím vysvětlit, že je to poněkud jinak. Myslím, že to pochopí, ale myšlenku má dobrou. Osobně bych trasu PL-LV-LT-EST-FIN-N-S-D a ČR nejel. Nebo myslíte, že by to Blata zvládla bez poruch volnoběžky, ustřižených šroubů kyvek apod.?

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

15.12.2014 v 18:20 | Nahoru | #1707
milan1963> To nejsou Jawablázni, ale jen Blázni

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

15.12.2014 v 19:28 | Nahoru | #1708
milan1963> Cože? . Diskuzi Jawabláznů jsem sledoval, ale poslední dobou už nějak časově nezvládám pročítat to velké množství příspěvků, co tam denně přibývá. Nevím, co se tam tedy probíralo. Nicméně ten nick je mi povědomý. Jestli si dobře pamatuji, měl Jawu 350 a s cestováním nějaké zkušenosti má. Vize o cestě na Blatě napříč Evropou by se mi sice také líbila, ale ve vší upřímnosti, rozumný nápad to opravdu není. S poruchami, které se zatím vyskytly na mojí motorce bych si to ještě dejme tomu dokázal představit. Samozřejmě za předpokladu dobré znalosti celého stroje. Já konkrétně za 38000km nedojel domů jen jednou, přitom by bývalo stačilo poklepat na karburátor, aby se uvolnil plovák, jak jsem později zjistil . Ale když si představím průměrně spolehlivost Blatovek podle kolapsů, které potkávají ostatní uživatele, tak bych doporučil na takový nápad raději zapomenout. Protože šance ujet 6000km, aniž by se nic nepokazilo, je opravdu dost malá, bohužel . Mimo to, tahle motorka přeci jen není ani svou koncepcí žádný ideál na cestování (výkon, uchycení zavazadel, pohodlí, servisní intervaly, servisní síť atd.). Samozřejmě, cestovat se dá na všem, klidně na Stadionu, jen chci říct, že z mého pohledu je na to třeba ta 350ka vhodnější stroj (osobní zkušenost nemám). Když už nic jiného, třiapůla alespoň nemá předepsanou výměnu oleje po čtyřech tisících km . Každopádně, uskutečnit takovou cestu v sedle Blaty by byla opravdová výzva a myslím že by nám všem spadla brada . Kdyžtak není problém aby se sem připojil a můžeme podiskutovat.

2 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

18.12.2014 v 09:31 | Nahoru | #1709
No pokud ta Blata bude lehce vychytana (treba bezproblemove zapalko), tak bych tomu i veril, ze se to odjet da. Prece jenom takova klidna cesta je uplne jina zatez nez furt plnej ceres enduro kolem baraku... Osa kyvky jde nouzove nahradit urcite zavitovou tyci, to je podle me na ceste opravitelne.
Ale za more bych se bal. Odeslo mi na Alpovi zapalko v Holandsku a jak jsem byl rad, ze nejsem v Anglii. Takhle zachranna akce stala jen benzin na 2000km autem. Pri predstave, ze pro me jedou jeste trajektem a nebo ja se vezu na pronajaty dodavce k trajektu a pak vlastnima silama pres kanal, brrr.

(reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo

19.12.2014 v 18:07 | Nahoru | #1710
faudy> Riziko cestování.
Kolegu nechala Jawa 650 v bývalé Jugoslávii, jiného, taky Jawa 650, vloni ve Švédsku. V obojím případě vadná(původní) elektrika. Co je to stálo, je lepší nevědět. V případě, že jsi 2000 km od domova a motorka zdechne je jedno, jestli máš TA 650, Jawu 650 nebo Blatu 125...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Blata 125 průměr podtlakového venti... Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 vondris6 0 18.3.2023 v 22:19 vondris6
Blata Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 Panturis 0 3.10.2022 v 10:07 Panturis
Blata 125 BXM (původ motoru) Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 Panturis 2 21.8.2022 v 12:14 Ariete
Zkušenosti servis Honda Pardubice [1, 2, 3] Blata 125 Enduro czech-mirecek 64 6.6.2022 v 12:11 Ariete
Spotřeba u 125 2t vs 4t Derbi Senda 125 R, Yamaha DT 125 X, Blata 125 Motard... Snasy_222 15 30.4.2021 v 09:17 mito7


TOPlist