globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít
 
6.2.2008 v 17:34
původní vlákno na starém foru:
http://forum.motorka...ewtopic.php?id=19415

Bezpečná jízda na motocyklu (volný překlad)
zdroj - http://www.bikesafe...e2000/ridingtips.htm pokud byste něco přeložili jinak, pak sem s tím, opravím to. pokud vám tu chybí jakákoliv Vaše zkušenost/tip z provozu, kterou si myslíte, že je dobrý doplnit, pak přidejte :)


Tyto tipy jsou založeny na výsledcích podrobné analýzy všech havárií s účastí motocyklů ve třech obdobích v letech 94-97 v okrsku (?) Buckinghamshire (?)

Křižovatky
Nejčastější příčinou nehody bylo nedání přednosti v jízdě a následné zkřížení cesty motocyklu automobilem vyjíždějícím z vedlejší silnice, případně z místa ležícího mimo silnici (příjezdové cesty k domům apod.)
Na kruhových objezdech bylo nejčastější příčinou střetu nedání přednosti v jízdě při vjíždění na kruhový objezd.
Každá pátá nehoda byla způsobená takovýmto nedáním přednosti v jízdě
Tipy
Před každou křižovatkou předvídejte tyto situace -
a) automobil přijíždějící z vedlejší silnice/vyjíždějící z místa mimo silnici Vám nedá přednost - buďte připravení k provedení brzdného a úhybného manévru. Očekávat přítomnost křižovatky za ohybem zatáčky, za vozidlem, přes které není dostatečný výhled.
b) Snažte se být viditelní pro ostatní řidiče - motocykl je snado přehlédnutelné úzké vozidlo a v určitém okamžiku může být motocykl skryt před zrakem řidiče čekajícího na křižovatce za stromem/sloupem veřejného osvětlení apod.
c) zvolte vhodnou rychlost pro průjezd křižovatkou (dle situace a pokud čeká na vedlejší vozidlo, pak 70-90km/hod) - vozidlo z vedlejší má volno a začne odbočovat, ale z důvodu Vaší příliš vysoké rychlosti nemusí dojít k dokončení odbočovacího manévru = dochází ke střetu. platí zejména u pomalých nákladních automobilů, traktorů apod. Sledujte kola automobilu, spatříte tak pohyb vozidla dřív, než když sledujete celý automobil. V nebezpečných úsecích doporučuju při průjezdu křižovatkou pouštět dálková světla.
Předjíždění
Ke každé páté nehodě došlo při předjíždění.
V každém třetím případě při předjíždění šlo o předjíždění stojících nebo pomalu jedoucích vozidel (kolony vozidel) , objíždění stojících překážek v provozu. Nejčastější příčinou bylo vozidlo vybočující/odbočující vlevo (v případě předjíždění zprava vozidlo odbočující vpravo) ať už na vedlejší silnici nebo na místo ležící mimo silnici. Dále vozidlo, které se rozhodne otočit a vybočí z kolony.
Častou nehodou je i předjíždění samostatně jedoucího vozidla, které odbočí vlevo (ať už motocyklista přehlédne signalizaci nebo odbočující řidič signalizaci pro odbočení vlevo nepoužil)
Tipy
Snažte se být pro ostatní řidiče viditelní (při předjíždění dávejte včas signál o předjíždění, pokud možno, tak najeďte k pravému okraji silnice a pak započněte odbočovací manévr - zajistíte si tím, že vás řidič v zrcátku zahlédne. nedržte se těsně za levým okrajem vozidla - jste v mrtvém úhlu a řidič vás nevidí. při předjíždění dodržujte co možná největší boční odstup od auta a mějte tak prostor na případnou reakci. dobré je mít prst uchystaný na klaksonu pro nouzové upozornění řidiče, který vás přehlédl a začal odbočovat/předjíždět)
Buďte vždy připravení na brzdný/úhybný manévr.
POkud možno nepředjíždějte přes křižovatku, před blížící se křižovatkou případně před místem ležícím mimo silnici, u kterého čeká automobil, který má ze svého směru volno a motocykl při předjížděcím manévru přehlédne. Pokud v takovém případě předjíždíte, pak s největší opatrností a počítejte s tím, že automobil, který předjíždítě může začít náhle vjíždět na hlavní silnici.
Nepředjíždějte ani přes křižovatky, kde je zákaz odbočení vlevo - oblibou českých řidičů je zpomalit a bez blinkru (je tam přeci zákaz odbočení) to tam poslat..
Zatáčky
Ke každé čtvrté nehodě dojde při nevhodném průjezdu zatáčkou.
Tipy
Do zatáčky najíždějte rychlostí, jaká je potřebná pro průjezd zatáčkou. Lépe do zatáčky najet pomaleji, než v půlce zatáčky zjistit, že se "utahuje" víc, než jsme předpokládali.
Zvolit takovou rychlost, abychom mohli bezpečně zastavit při výskytu jakékoliv překážky v zatáčce/za zatáčkou (týká se zejména nepřehledných zatáček). Dávat si pozor na stav a kvalitu asfaltu, štěrk, olej/naftu, bahno po dešti, obilí apod.
V náklonu prudce neakcelerovat, pokud možno projet na zařezený stupeň, který jsme vhodně zvolili před průjezdem zatáčkou. v případě podřazování na nižší stupeň použít před zařazením "meziplyn" vrknutí plynem, aby po puštění spojky nedošlo k zablokování zadního kola.
Shrnutí
V jedné ze čtyřech nehod je hlavní příčinou nebo jednou z příčin nehody příliš vysoká rychlost motocyklu a nepřizpůsobení rychlosti nastalým podmínkám v provozu - hustý provoz, déšť, mlha, nedostatečně věnování se řízení.
Mnoho řidičů automobilů motocykl jednoduše přehlédne, a proto je pro každého motocyklistu životně důležité, aby ovládali tyto "defenzivní" techniky a dokázali předvídat a domýšlet možné krizové situace v provozu.
přeji všem, aby v pořádku vyjeli a stejně tak se v pořádku vrátili :)

part II rady od motorkářů pro motorkáře
http://www.tacsafety...=null&pageID=342
velmi volný překlad, platí to, co výše, pokud je něco přeloženo nesmyslně a přeložíte líp, pak rád opravím.
Wet Roads - Smart Positioning přeložil HappyCZ
Po silném dešti je vhodné držet stopu, kterou vytváří pneumatika auta jedoucího před vámi. U většiny aut je schopnost pneumatiky odvádět vodu mnohem větší než u pneumatik motocyklových, a tak vytvářejí bezpečnější prostředí pro jízdu. Také se snažte vyhnout betonovým pruhům, ve kterých jsou položeny tramvajové koleje. Voda bude mít sklon stékat a tvořit kaluže v nejnižším místě nerovného asfaltového povrchu.

A nezapomeňte na mokrém povrhu prodloužit bezpečný odestup od před vámi jedoucího vozidla. Budete potřebovat minimálně tří vteřinový odstup, abyste získali patřičný manévrovací prostor pro případ nepředvídatelného chování vozidla jenž následujete. Bezpečný odestup patřičně zvětšete v případě, že jedete za kamionem či autobusem, přes které je výhled do předu značně omezen. Vždy mějte rozžlá světla abyste byli dobře vidět.

Blikání při odbočování
Signál o změně směru jízdy dejte vždy dostatečně dopředu před započetím samotného úkonu - brždění/odbočení. Ostatní řidiči tak budou znát včas váš záměr odbočit.
Pozor na objíždění kamionu, kdy jste na hlavní a kamion odbočuje doleva, stojí uprostřed silnice a vy máte místo ho podjet - když se stáčí, zadek mu nabíhá a může Vás zachytit. a protijedoucí automobil odbočující vlevo vás přes kamion nevidí a začne odbočovat=riziko střetu.

Vaše schopnosti
Nepřeceňujte své schopnosti, ne vždy bývá další šance.

Bezpečná vzdálenost/uvolněný náklad
Dodržujte bezpečnou vzdálenost za vozidly (většinou se doporučuje mít rozestup alespoň na 3 vteřiny) a mějte tak možnost reagovat na části nákladu/součástky/odpadky, které se z vozidla uvolní/odlétnou/jsou vyhozeny.

Na motorce jste zranitelní
V autě vás chrání karoserie a možnost změny směru jízdy je možná mnohem rychleji, než u jedoucího motocyklu. Na motocyklu Vás nechrání nic, jen Vaše výstroj. Mít přednost je jedna věc, ale jestli vám automobil čekající na výjezd z vedlejší silnice přednost opravdu dá, je věc druhá.
Uvědomujte si vlastní zranitelnost a předvídejte nejhorší možné scénaře situace, do které přijíždíte. Předvídejte a buďte připravení na brzdný/úhybný manévr. Myslete za ostatní účastníky silničního provozu, předvídejte jejich chování a jejich chyby. Dobří a zkušení jezdci to dělají.

Naftové/olejové skrvny/značení na silnicích
Dávejte si pozor na naftové, olejové skrvny vyteklé z nákladních automobilů, autobusů - obzvlášť za deště a na mokré silnici. Olejové skrvny hrozí zejména na křižovatkách, kde stojí delší dobu autobusy a nákladní automobily a olej z nich odkapává. Stejně tak značení na silnicích - směrové šipky, zebra na přechodech, středová čára, zebra za odbočovacím pruhem uprostřed silnice. Pokud to lze, pak se takovým místům vyhnout, pokud nelze, pak prudce neakcelerovat ani nebrzdit.

Jízda při středu silnice
Řidiči automobilů jsou poměrně omezení v tom, jakou pozici na silnici zaujmou, protože jejich vozidlo zabírá 50-70% jízdního pruhu. Z toho důvodu většina automobilů jezdí uprostřed jízdního pruhu. Naproti tomu motocykl má mnohem větší výběr, jakou jízdní pozici zaujme.
Abyste byli vidět=aby o Vás věděli ostatní účastníci silničního provozu, zejména protijedoucí vozidla, pak se jako nejvhodnější jeví jízda při středu vozovky-nejste kryti autem před Vámi a protijedoucí řidiči Vás vidí a vy naopak lépe vidíte situaci a provoz před sebou.
V dešti pozor na vyjetý koleje - volím buď jízdu u dělící čáry nebo jízdu u krajnice. střed z důvodu většího rizika výskytu olejových skvrn příliš nepoužívám, stejně tak se vyhýbám vyjetým kolejím, v kterých je voda.
Ve městě v husté provozu a s malým odstupem je nejvhodnější jízdní pozice při středu nebo při okraji - možnost únikové cesty, pokud automobil vpředu začne neočekáváně brzdit. nevýhodou mohou být pokusy o podjíždění nebo předjíždění ostatními účastníky provozu.

Naposledy editováno 11.07.2008 09:27:16
Předchozí
1 2
Následující

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 17:39 | Nahoru | #1

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 17:56 | Nahoru | #2

Velmi dobrý příspěvek - to by mohlo být desaterem motorkáře.

... OM

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 18:07 | Nahoru | #3
Nalepit na vrata vod garáže a před jízdou podepsat.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 20:20 | Nahoru | #4
To než člověk přečte, tak radši přestane jezdit lol

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 20:28 | Nahoru | #5
Je díky to se mi bude hodit, jelikož začínám, A určitě si to přečtu jakmile bude trochu času.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.2.2008 v 20:57 | Nahoru | #6
no jo nový forum holt nepodporuje tagy ze starýho :)

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

11.2.2008 v 19:29 | Nahoru | #7
Prima věc toto

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

22.2.2008 v 18:52 | Nahoru | #8
Supr rady

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

24.2.2008 v 09:53 | Nahoru | #9
Přečetl jsem a snad to pomůže do mého začátku.
Díky

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

24.2.2008 v 19:11 | Nahoru | #10
Opakování je matka moudrosti, jen aby si to uvědomili i plechovkáři, dík

1 reakcí na tento příspěvek Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

24.2.2008 v 20:11 | Nahoru | #11
Harry - plechovkáři si to neuvědomí, spousta z nich je ráda, že se udrží ve svým pruhu. Dneska typickej příklad - jedu po hlavní do zatáčky, vedlejší se připojuje zprava, rozjíždí se jedno auto, stíhá ok, druhý jede v závěsu za ním, i když je na vedlejší, já mám přednost a už jsem u něj. ale když to člověk předvídá a počítá s tím, že mu to udělá kdokoliv kdekoliv, tak si v pohodě zabrzdí a jen aby se neřeklo, tak i zatroubí :)
podle mě je nejdůležitější rada Jezdit tak, jako by byl člověk neviditelnej a předvídat za ostatní a vidět situaci dopředu a ne jen pár metrů před sebou..

(reakce na) Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

25.2.2008 v 10:21 | Nahoru | #12
Němec> přesně jak říkaš, raději předvídat za ostatní. Já osbně třeba před křižovatkou přibrzdím i když jedu po hlavní, protože nikdy nevím jakej magor to proletí hlava nehlava, nebo njákej modrej maják

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

25.2.2008 v 10:39 | Nahoru | #13
dobry rady... proste hlavne predvidat... a zase predvidat... nekoukat kde co lita, ale mit oci vsude

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

6.3.2008 v 14:07 | Nahoru | #14
Hlavne pouzivat i ten malej mozek co mame u toho a ne jezdit jak bez mozku

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

16.3.2008 v 23:33 | Nahoru | #15
dobry fakt,ale jeste by se to dalo doplnit spoustou veci..jen namatkou jeden cas jsem zacal sledovat i jakym smerem maj natoceny kola auta stojici u krajnice...a svitte dalkovejma furt!!! a kupte si vyfuk co je hodne slyset...verte mi!!!

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

17.3.2008 v 12:33 | Nahoru | #16
za dalkovy bych ti nafackoval kdybys svitil porad staci je rozvsiti pri predjizdeni. Holt na motorce musi clovek cumet vedel sebe o 100% vic nez v aute

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

17.3.2008 v 14:07 | Nahoru | #17
hm tak zastánce dálkových jsem taky jen při průjezdu křižovatkou nebo při předjíždění, na protijedoucí auta je to vyloženě prasárna a hodně nepříjemný, kdo jezdí autem, určitě potvrdí.
stočený kola dobrej tip to mě nikdy nenapadlo - resp. na křižovatkách si hlídám kola aut, ale když stojí u krajnice, tak nikdy.
a na otevřený výfuky mám hodně vyhraněnej názor a už se nemůžu dočkat, až i tady se za nehomologovaný laďáky začnou dávat pořádný pokuty, protože v městech a obcích s hustým provozem a díky nárůstu motorek je tam hluku víc než dost..a ne každej je na takovej řev zvědavej a já ho chápu

edit pravopis :)

Naposledy editováno 22.03.2008 17:00:15

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

22.3.2008 v 16:12 | Nahoru | #18
Super rady, Nejvic se mi tam libila jedna vec, kterou se ridim od doby kdy jezdim. a To: Vždy počitat s tou nejhorší, a horší variantou která může nastat a bejt připravenej na manévr.takže super rady. Nalepit na garáž a před každou jízdou přečíst..

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 14:41 | Nahoru | #19
Frajeři jezdí na červenou

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 14:47 | Nahoru | #20
Generiq> spis kokoti...

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 14:48 | Nahoru | #21
Raamon> Zabrals lol

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 15:03 | Nahoru | #22
Generiq> Jeste kdyz jsem bydlel v praze, v Holesovicich, tak tam kolikrat jezdili typci z Libenaku smerem do centra po zadnim pres krizovatku na cervenou a videl jsem tam nekolik bouracek. Tak ve 150 na zadnim do auta... Hnusnej pohled...

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 15:35 | Nahoru | #23
A pak proč máme u plechovek takovou reputaci . Kdyby ho ve 150 trefil z boku, tak se mu podívá na stav najetých km.
vem si že 200 kg mašina + 75 kg chlap jede 150 km/h a v této rychlosti vrazí do boku auta.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 16:16 | Nahoru | #24
jako teplej nuz maslem. Myslim, ze byla fotka nekde na nejaky vystave, zaparkovana zmzlina v aute.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 18:33 | Nahoru | #25


[img]

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

23.3.2008 v 18:46 | Nahoru | #26
jj to je presne ta fotka kterou jsem mel na mysli...

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

24.3.2008 v 09:33 | Nahoru | #27
Generiq> 75 kg to nebude moc chlap.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

1.4.2008 v 22:07 | Nahoru | #28
Být opatrný!

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

8.4.2008 v 16:30 | Nahoru | #29

lormil>Generiq> 75 kg to nebude moc chlap.


Hele my mensi nemuzem za to ze sme nedorostli do patricnejch rozmeru.

Rady pro začínající motorkáře - aneb jak přežít

8.4.2008 v 19:48 | Nahoru | #30
Němec> To vezl toho bajka na fotce autem do servisu? :o
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist