globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nabíjení
 
9.12.2010 v 16:29
Můžu nabíjet baterku z motorky nabíječkou na autobaterie aniž bych ublížil baterce?
Přidávám foto nabíječky...2,5A je docela slabá ;)ale na motorku možná silná to nevim tak se ptám :))


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

11.12.2010 v 21:29 | Nahoru | #61

Dingo píše: Však už nic nevysvětluju, toho už jsem s pár lidma napsal mraky, takže budu jen prudit



Jo, to skoro i chápu. Někteří zde mají rady "od pivních půllitrů" či "jedna paní povídala". Také to zde vzdávám - na to je můj čas příliš drahý. On určitě někdo "věci znalý" poradí, jak jen a pouze pulzně nabít gelový akumulátor

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

11.12.2010 v 22:22 | Nahoru | #62

Rob2 píše: Jo, to skoro i chápu. Někteří zde mají rady "od pivních půllitrů" či "jedna paní povídala". Také to zde vzdávám - na to je můj čas příliš drahý. On určitě někdo "věci znalý" poradí, jak jen a pouze pulzně nabít gelový akumulátor



tak sem hod fotku té baterie a pak se uvidí .

Naposledy editováno 11.12.2010 22:23:04

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení

12.12.2010 v 13:22 | Nahoru | #63
proč jen nenapíšete můžeš/nemůžeš nebo jaký se s tim můžou nabíjet a pořád jen neponižovat....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 15:48 | Nahoru | #64

Mirek12 píše: tak sem hod fotku té baterie a pak se uvidí .



Nechápu - já žádnou radu nepotřebuju, protože elektroniku dělám víc než 30 let, nabíječky mám jak profi (procesorem řízená, ne ta za "pětistovku" z "obchoďáku"), tak stavěné (řízení IO i obyč. "tyristorka" řízená pár tranzistory) Odpověď byla v tom smyslu, že je zde pár jedinců neznalých věci, jak píše Dingo, kteří ovšem zasvěceně radí. Mimochodem skutečně gelový aku doma mám, nikoliv však v motorce. Zde klasicky AGM.

350.632: Protože uvedený dotaz je naproto nedostatečný co do obsahu potřebných informací pro fundovanou odpověď a navíc je zde na fóru problém nabíjení již milionkrát řešen.

Edit: interpunkce

Naposledy editováno 12.12.2010 16:55:16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 16:01 | Nahoru | #65
350.632> duvod je ten, ktery psal Rob2 a ja bych jeste dodal, ze pokud pomer nesmyslu (ku vsem odovedim) ve vlakne presahne urcitou mez, pak uz skoro nema cenu psat cokoliv rozumneho, protoze je to ztrata casu (vysledek zanikne v mnozstvi odpovedi a neznali jedinci, kterym by mela odpoved slouzit, si z toho pak skoro nic neodnesou)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 18:08 | Nahoru | #66
Skalda> no tak sis to neměl překladat a měl sis přečist cely forum, tam by si zjistil že dotas pana tvořitele vlakna nebyl přesně namiřen na to co se chtěl dovědět, to bejva dost často na forech, hodně lidi se pta na to, na co ani vlastně nepotřebuje votpověť. ale možna se pletu

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 18:12 | Nahoru | #67
Dingo> dingo, při tve genijalitě by si měl vědět, že muj STROJ nema baterku, takže i dyby na krasně mě ve tvym snu vrtule nemuže domlatit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 18:13 | Nahoru | #68
pedal> bohuzel asi jako jeden z mala jsem jeste nikdy (krome par vyjimek u starsich vlaken se stovkama prispevku) na zdejsim foru nepostnul prispevek bez toho, aniz bych si precetl cele vlakno od zacatku. Souhlasim s tebou v tom, ze v pripade nejasnych dotazu se odpovida tezce...

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 18:23 | Nahoru | #69
Skalda> tak vidiš, proto sem se ho zeptal uplně jinak a nakonec s toho vylezlo zhruba že jeho dotaz byl zbytečný, pač vlastně baterku nabíjet nechce pač nemusi, ja sem se vlastně sem připlet nechtě, pač kolega f garaži uš asi měsic nebo dva dobiji baterku na motorce a ja za mak nechapu proč. a pač ho znam tak se ho bojim zeptat pač mě s toho leze že to je uplně na vaginu co děla, akorat to žere proud ze zasufky

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení

12.12.2010 v 18:26 | Nahoru | #70
Takže pánové!
rozhodující pro nabíjení je nepřekročit plynovací napětí a to 2,4 v /článek.Pro 12 v baterii to je 14,4 V. To u motorky hlídá regulátor napětí. Baterie nepotřebuje regulovat proud, veme si takový který odpovídá jejim schopnostem - stavu nabití - hustotě elektrolytu.
Jak již bylo uvedeno občas nastartovat a na jaře koupit baterii novou!
Pokud budete nabíjet baterii jakoukoliv nabíječkou, nabíjecí proud lze omezit žárovkou zařazenou sériově do obvodu. Ale stejně je důležité hlídat napětí. Zatímco běžná baterie s elektrolytem snese přebíjení s minimálními následky, rounové baterie jenom trochu a gelové vůbec ne. Ale u těchto baterií je plynovací napětí trochu vyšší a tak v provozu běžně nějakých 14,5 V nehraje roli. Samovybíjení baterie je závislé na teplotě, čím vyšší teplota, tím vyšší samovybíjení.Ideální skladování baterií při teplotě pod 5°C. Jednou měsíčně provést kontrolu stavu nabití. Připojit nabíječku kontrolovat napětí, to u dobré baterie během krátkeho času dostoupí na 14,4V při nabíjení proudem asi 1A. Menším proudem to bude trvat o chvilku déle. Ale baterie za studena hůř přijímá energii. Hodnoty 0,1C20 a pod platí za teploty 25°C! Nabíječka by měla mít regulaci napětí, což nabíječky pro moto mají a nejsou drahé! Osobně nedoporučuji nechávat připojenou trvale na nabíječ, pokud nemá nastavení konzervačního dobíjení, kdy se udržuje napětí kolen 2,25 V/článek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 18:31 | Nahoru | #71
grandpa> tato odpověd vypada skoro zajimavě akorat mi neni jasne jak si řek čím vyšší teplota, tím vyšší samovybíjení.Ideální skladování baterií při teplotě pod 5°C. takže dyž bude f garaži 10 - 15 tak se baterka bude vybijet rychlejc ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 19:03 | Nahoru | #72
pedal> bude, ale v tomhle pripade to neni kriticky (az budes mit tu baterku v 40°C a vys, tak to budes resit)

grandpa> jak "na jare koupit baterii novou" ? (jinak vcelku smysluplnej prispevek)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 19:14 | Nahoru | #73
Skalda> vidiš tim tuplem to nechapu, když je vedro a třeba f motoru auta je vic neš 40 a maš dojebanou baterku nastartuješ dycky, obrazně řečeno, a dyž je kosa jak na finske lodi, a maš baterku gut nenastartuješ ani dyby si se posral a baterka je za chvilu mrtvola, tak ně to vysvětli

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 19:19 | Nahoru | #74
pedal> na miste baterky v aute asi nebude 40°C, ale i tak je stale dobijena, takze na skoro 100% naboje. To, proc ti to nedava smysl, je dano jeste dalsim jevem (ktery ve svoji uvaze zanedbavas) - pri ruznych teplotach doda baterie ruzny naboj (neni tezky tuto zavislost behem par sekund vygooglovat) a navic studene starty vyzaduji vetsi energii (studeny olej je viskoznejsi). Tyto 2 jevy zpusobi daleko vetsi vliv na vybiti pri startovani za studena nez vetsi samovybijeni pri vyssich teplotach.

EDIT: PS: zavislost dodaneho naboje na teplote je vetsi nez by neznaly clovek cekal
EDIT2: a jeste jsem zapomnel zminit, ze dodany naboj zavisi negativne i na proudovem odberu (takze studene starty se studenou baterkou je kombinace vsech zminenych zel)

Naposledy editováno 12.12.2010 20:55:47

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 19:25 | Nahoru | #75

Skalda píše: 350.632> duvod je ten, ktery psal Rob2 a ja bych jeste dodal, ze pokud pomer nesmyslu (ku vsem odovedim) ve vlakne presahne urcitou mez, pak uz skoro nema cenu psat cokoliv rozumneho, protoze je to ztrata casu (vysledek zanikne v mnozstvi odpovedi a neznali jedinci, kterym by mela odpoved slouzit, si z toho pak skoro nic neodnesou)



to máš pravdu ještě když se tady do toho začne smolit chemie a fyzika

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení

12.12.2010 v 19:26 | Nahoru | #76
tak ja teda nevim , baterkam a elektrice nerozumim a ani nechci rači rozumět, když je mras nastartovat nejde a baterka de do kelu a dyž je teplo tak je to cajk, z vlastni skušenosti, ale našel sem si članek o baterkach a tam tak nějak řikaj to co ja si lajk se selskym rozumem myslim, tak asi ten članek nenapsal odbornik, ale uplny ud jak sem asi ja

Autobaterii dá nejvíce zabrat zima. Kromě třeskutých mrazů ji hodně vyčerpávají šikovná udělátka, která v zimě zvyšují komfort auta

Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje, dobře nabitá baterie by měla měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání

http://auto.idnes.cz..._150204_automoto_fdv

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 19:31 | Nahoru | #77
pedal> nehodlam komentovat obecnou uroven webovych clanku, ale je snad neco co jsme zde v poslednich momentech psali v rozporu s tim uryvkem, ktery zde citujes?

Nabíjení

12.12.2010 v 19:33 | Nahoru | #78
s toho članku mi tak nějak vyplyne že pokud bude baterka doma f 20 stupnich tak je možne že vydrži hodně dlouho nabita, nebojim se řict že 5 měsicu, když ale bude f garaži kde je minus tak podle odborniku s i dnes nepřežije nabita měsic, nechci se s vama kluci hadat, ale tak nějak se mi z toho ukazuje co tu řikate veřejně jako dobre rady, mi přijdou jako uplne kokotiny

1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení

12.12.2010 v 19:42 | Nahoru | #79
čím vyšší teplota, tím vyšší samovybíjení, řekl odbornik grandpa, kejvali ste jak nemocni osli, ja sem myslel že si splet znamenka plus a minus, vyšší nižší teploty, takže podle vas čim víc plus tim vic baterka f haji a rychleji se vymlati samovybijenim, a čim vic minus tak je to dobry, samozřejmě šecko ma sve meze, no a vodbornici s i dnes a muj selskej rozum řika vopak, čim vic plus je dobře pro baterku a čim vic minus tim je rychlejc kaput samovybijenim kluci je mi uplně u prdele co tu gdo plance, ale tak nějak by bylo dobre jit na to jednodušejc a ne po anštajnofsku, vysledek šeci domotane hlavy

Nabíjení

12.12.2010 v 20:00 | Nahoru | #80
marna snaha... rikal jsem, ze to tu bude ztrata casu

Nabíjení

12.12.2010 v 20:02 | Nahoru | #81
Ty woe pedál, čím vyšší teplota, tím rychlejší(větší) SAMOVYBÍJENÍ howg, to platí!

Ideální je skladovat aku kolem +10°C nízké teploty mu taky škodí.

Čím nižší teplota, tím méně z plného akumulátoru získáš energie! Pokud pří -10°C vytřískáš aku že ani neotočí startérem, tak stačí abys takový aku dal domů do +20°C jakmile aku bude mít celý pokojovou teplotu, můžeš jít dál startovat aniž bys ho nabíjel a vycucat z něj ten zbytek
Jednoduše má 44Ah aku 44Ah při nějakých +21°C, při -10°C bude jeho využitelná kapacita dejme tomu asi a možná i míň než 30Ah, těch 14Ah se nikam neztratí, při +21°C je máš zpět.

Co ti na tom není jasný?

Naposledy editováno 12.12.2010 20:04:55

Nabíjení

12.12.2010 v 20:14 | Nahoru | #82
citace ze štítku v práci, neskladujte baterie na slunci (samovybíjení) když je kaltna tak nedá takové startovací proudy, když to měřím profi měřákem tak si někdy vyžádá aji teplotu baterie , má teplotní čidlo kterým na baterii namířím a potom pokračuje v měření aby to nebylo ovlivněné teplotou .. zmrzlá baterka se nabíjí pomalejc jako nahřátá , tím sem řekl všechno vlákno můžete uzavřít!

Nabíjení

12.12.2010 v 20:15 | Nahoru | #83
cituji z materialu Doc. Ing. Jiřího Hammerbauera, Ph.D. z FEL-CVUT (BTW moje alma mater):

Samovybíjení je však během skladování čerstvě vyrobeného nabitého akumulátoru prakticky zanedbatelné a činí 2 až 3 % ztráty kapacity za měsíc.
Samovybíjení roste s roustoucí koncentrací H2SO4 a s rostoucí teplotou. Rychle stoupá s cyklováním akumulátoru. Je to způsobeno rozpouštěním antimonu při korozi mřížky kladné elektrody...

(kapitola "Samovybíjení")

Velmi malé samovybíjecí proudy umožňují skladovat akumulátory až jeden rok při pokojové teplotě, bez nutnosti nabíjení. Nižší teplota dobu skladování ještě prodlužuje.

(kapitola "Základní výhody bezúdržbových akumulátorů")

Dale je tam graf "Vliv teploty na dobu skladování", ve kterem je vynesena zavislost zbytkove kapacity (naboje) na skladovaci dobe. Graf je parametrizovan. Pro 5,20,30,40 °C, pro 5°C je prechod z pasma "Není nutno dobíjet" (100-80 % kapacity) do "Před použitím se doporučuje dobít" (80-60%) v case 18 mesicu. Pro 40 je to v case < 2 mesice.

PS: v pripade zajmu muzu citovany dokument (v PDF) nekam vystavit... pro pedala - aby neurazel ty, kteri narozdil od nej jsou obeznameni alespon se zakladnimi poznatky v oblasti kyselych olovenych akumulatoru

Naposledy editováno 12.12.2010 20:19:35

Nabíjení

12.12.2010 v 20:18 | Nahoru | #84
(nehlede na to, ze smer zavislosti - to, ze vyssi teplota = vyssi samovybijeni - je mozne odvodit intuitivne uz ze zakladnich zakonu termodynamiky)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 20:22 | Nahoru | #85
pedal> a jeste jsi mi neodpovedel na otazku #77

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 20:39 | Nahoru | #86
Skalda> no f podstatě ste si otpověděli sami, pan zakladatel tematu nechtěl dobít baterku, pač ma novou i motorku novou tak při skladovani f garaži kde ma teplotu kolem nuly nemusi nic dobijet jinak řikam aby ste na to nešli tak po anštajnsku, nikomu to nic pozitivniho nepřinese, prostě f mrazu baterka za tejden ko, a f teple f pohodě přežije pul roku i dele, o extremnich teplotach se nemusime bavit že ne, takže - 20 +30 ? to nikdo asi nechce, nebo se tu chcete hadat anštajni ? ja jen že podle těch vašich informaci by někeři motorkaři začali strkat baterky na zimu do lednice nebo do mražaku a f letě to samo pan zakladatel se možna jen špatně zeptal, nějakej anštajn mu řek dej si na zimu baterku na nabiječku a von se ptal na jakou, odpověd byla daleko jednodušší, vyser se na to

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 20:50 | Nahoru | #87

Rob2 píše: "tyristorka" řízená pár tranzistory



...tak čím tedy??

Jinak souhlasím - je zde spousta "specialistů", kteří dokáží věrohodně poradit i bez znalostí materie. Jak už bylo psáno - i můj čas je na tyto diskuze drahý, neboť by má správná odpověď rozpoutala tisíc dalších příspěvků, mou verzi vyvracejících....a kolotoč by začal nanovo.

(reakce na) Nabíjení

12.12.2010 v 20:52 | Nahoru | #88
pedal> tentokrat ti odpovim jen heslovite:

- mel bys zacit psat jako clovek a ne jako prase
- pokud nekdo jiny neumi formulovat dotaz, neni to moje odpovednost
- v mrazu -20°C prezije nabita baterka dele nez v +20°C (dobre nabita s hustotou 1.28 g/cm^3 prezije i -50 °C !)
- pan "anštajn" prisel na spoustu zajimavych veci (cos vymyslel ty)
- jeste jsi mi neodpovedel na #77

PS: vyhlasuju demokraticke hlasovani o tom, jestli pedal je pako

Nabíjení

12.12.2010 v 20:54 | Nahoru | #89
trafo ,dioda, žárovka ppř dvě žárovky a jedu na ty zavřené šmejdy používám modelářskou nabíječku

2 reakcí na tento příspěvek Nabíjení

12.12.2010 v 22:38 | Nahoru | #90
Nechci nikoho urážet, ale kozel je tady zahradníkem.

Aneb skoro nikdo tady tomu nerozumí, jen si někdo přečte na netu nějaký laicky napsaný článek a dá ho sem. Tady se ho lidi chytěj a slepě tomu věří.

Co se týká dohadů kolem samovybíjení baterky. Samovybíjení je nejvyšší skutečně při vysokých teplotách, nicméně při nízkých teplotách zase stoupá vnitřní odpor akumulátoru - tzn. není schopen dodat tak velký proud do zátěže.

Jak už tu někdo psal, je důležité při nabíjení hlídat si napětí na článek. Nicméně proud MUSÍ být omezen(pokud se jedná o nabíjení vybitého aku). Vybitým akumulátorem při nabíjení prochází velký proud a ten způsobuje zahřívání aku. Takže baterie bude plynovat a nebo se teplem poškodí elektrody.

Já osobně nabíjím baterie tímto způsobem: na zdroji si nastavím napětí 13,8V - což je 2,3V na článek, dále proudové omezení nastavím na 0,1C akumulátoru. Po připojení zdroje k aku vyskočí poud na omezený maximum a spadne napětí (chová se jako zdroj konstantního proudu). Postupem času jak se baterie nabíjí, tak vzrůstá napětí a klesá nabíjecí proud. Tímto způsobem nabíjím jak klasické olověné atuto akumulátory, aku na motorku, gelovky, baterie do mobilu, a dokonce i nenabíjecí baterie. A to vždy naprosto bez problémů a bez znatelného poklesu životnosti.

Nicméně tohle celý je stejně pro toho kdo se elektikou nezabývá k prdu jelikož tomu stejně nerozumí. Baterie dnes stojí "pár korun" a pokud se párkrát hůř nabije, tak jí to nijak víc neuškodí. Celé mi to akurát zase připadá jako taková lehká paranoia - například jako otázky, zda nechat moto stát v zimě venku, jestli to tu motorku náhodou třeba nebolí. A nebo kde koupit speciální nejjemější balvněný hadýrek na umývání moto abych si náhodou nevytvořil na plastech mikroskopické trhlinky....

Před 20 lety se akumulátory nabíjely tak, že se sehnal NĚJAKÝ zdroj, do série s baterií se dala žárovka k omezení proudu a v průběhu nabíjení se měřilo napětí na aku. Žádné půlsní nabíjení a nikdo se nepoprděl.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist