Přidávám foto nabíječky...2,5A je docela slabá ;)ale na motorku možná silná to nevim tak se ptám :))
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
Dingo píše: Však už nic nevysvětluju, toho už jsem s pár lidma napsal mraky, takže budu jen prudit
Jo, to skoro i chápu. Někteří zde mají rady "od pivních půllitrů" či "jedna paní povídala". Také to zde vzdávám - na to je můj čas příliš drahý. On určitě někdo "věci znalý" poradí, jak jen a pouze pulzně nabít gelový akumulátor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
Rob2 píše: Jo, to skoro i chápu. Někteří zde mají rady "od pivních půllitrů" či "jedna paní povídala". Také to zde vzdávám - na to je můj čas příliš drahý. On určitě někdo "věci znalý" poradí, jak jen a pouze pulzně nabít gelový akumulátor
tak sem hod fotku té baterie a pak se uvidí .
Naposledy editováno 11.12.2010 22:23:04
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
Mirek12 píše: tak sem hod fotku té baterie a pak se uvidí .
Nechápu - já žádnou radu nepotřebuju, protože elektroniku dělám víc než 30 let, nabíječky mám jak profi (procesorem řízená, ne ta za "pětistovku" z "obchoďáku"), tak stavěné (řízení IO i obyč. "tyristorka" řízená pár tranzistory) Odpověď byla v tom smyslu, že je zde pár jedinců neznalých věci, jak píše Dingo, kteří ovšem zasvěceně radí. Mimochodem skutečně gelový aku doma mám, nikoliv však v motorce. Zde klasicky AGM.
350.632: Protože uvedený dotaz je naproto nedostatečný co do obsahu potřebných informací pro fundovanou odpověď a navíc je zde na fóru problém nabíjení již milionkrát řešen.
Edit: interpunkce
Naposledy editováno 12.12.2010 16:55:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení
rozhodující pro nabíjení je nepřekročit plynovací napětí a to 2,4 v /článek.Pro 12 v baterii to je 14,4 V. To u motorky hlídá regulátor napětí. Baterie nepotřebuje regulovat proud, veme si takový který odpovídá jejim schopnostem - stavu nabití - hustotě elektrolytu.
Jak již bylo uvedeno občas nastartovat a na jaře koupit baterii novou!
Pokud budete nabíjet baterii jakoukoliv nabíječkou, nabíjecí proud lze omezit žárovkou zařazenou sériově do obvodu. Ale stejně je důležité hlídat napětí. Zatímco běžná baterie s elektrolytem snese přebíjení s minimálními následky, rounové baterie jenom trochu a gelové vůbec ne. Ale u těchto baterií je plynovací napětí trochu vyšší a tak v provozu běžně nějakých 14,5 V nehraje roli. Samovybíjení baterie je závislé na teplotě, čím vyšší teplota, tím vyšší samovybíjení.Ideální skladování baterií při teplotě pod 5°C. Jednou měsíčně provést kontrolu stavu nabití. Připojit nabíječku kontrolovat napětí, to u dobré baterie během krátkeho času dostoupí na 14,4V při nabíjení proudem asi 1A. Menším proudem to bude trvat o chvilku déle. Ale baterie za studena hůř přijímá energii. Hodnoty 0,1C20 a pod platí za teploty 25°C! Nabíječka by měla mít regulaci napětí, což nabíječky pro moto mají a nejsou drahé! Osobně nedoporučuji nechávat připojenou trvale na nabíječ, pokud nemá nastavení konzervačního dobíjení, kdy se udržuje napětí kolen 2,25 V/článek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
grandpa> jak "na jare koupit baterii novou" ? (jinak vcelku smysluplnej prispevek)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
EDIT: PS: zavislost dodaneho naboje na teplote je vetsi nez by neznaly clovek cekal
EDIT2: a jeste jsem zapomnel zminit, ze dodany naboj zavisi negativne i na proudovem odberu (takze studene starty se studenou baterkou je kombinace vsech zminenych zel)
Naposledy editováno 12.12.2010 20:55:47
Skalda píše: 350.632> duvod je ten, ktery psal Rob2 a ja bych jeste dodal, ze pokud pomer nesmyslu (ku vsem odovedim) ve vlakne presahne urcitou mez, pak uz skoro nema cenu psat cokoliv rozumneho, protoze je to ztrata casu (vysledek zanikne v mnozstvi odpovedi a neznali jedinci, kterym by mela odpoved slouzit, si z toho pak skoro nic neodnesou)
to máš pravdu ještě když se tady do toho začne smolit chemie a fyzika
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení
Autobaterii dá nejvíce zabrat zima. Kromě třeskutých mrazů ji hodně vyčerpávají šikovná udělátka, která v zimě zvyšují komfort auta
Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje, dobře nabitá baterie by měla měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání
http://auto.idnes.cz..._150204_automoto_fdv
1 reakcí na tento příspěvek Nabíjení
Ideální je skladovat aku kolem +10°C nízké teploty mu taky škodí.
Čím nižší teplota, tím méně z plného akumulátoru získáš energie! Pokud pří -10°C vytřískáš aku že ani neotočí startérem, tak stačí abys takový aku dal domů do +20°C jakmile aku bude mít celý pokojovou teplotu, můžeš jít dál startovat aniž bys ho nabíjel a vycucat z něj ten zbytek
Jednoduše má 44Ah aku 44Ah při nějakých +21°C, při -10°C bude jeho využitelná kapacita dejme tomu asi a možná i míň než 30Ah, těch 14Ah se nikam neztratí, při +21°C je máš zpět.
Co ti na tom není jasný?
Naposledy editováno 12.12.2010 20:04:55
Samovybíjení je však během skladování čerstvě vyrobeného nabitého akumulátoru prakticky zanedbatelné a činí 2 až 3 % ztráty kapacity za měsíc.
Samovybíjení roste s roustoucí koncentrací H2SO4 a s rostoucí teplotou. Rychle stoupá s cyklováním akumulátoru. Je to způsobeno rozpouštěním antimonu při korozi mřížky kladné elektrody...
Velmi malé samovybíjecí proudy umožňují skladovat akumulátory až jeden rok při pokojové teplotě, bez nutnosti nabíjení. Nižší teplota dobu skladování ještě prodlužuje.
(kapitola "Základní výhody bezúdržbových akumulátorů")Dale je tam graf "Vliv teploty na dobu skladování", ve kterem je vynesena zavislost zbytkove kapacity (naboje) na skladovaci dobe. Graf je parametrizovan. Pro 5,20,30,40 °C, pro 5°C je prechod z pasma "Není nutno dobíjet" (100-80 % kapacity) do "Před použitím se doporučuje dobít" (80-60%) v case 18 mesicu. Pro 40 je to v case < 2 mesice.
PS: v pripade zajmu muzu citovany dokument (v PDF) nekam vystavit... pro pedala - aby neurazel ty, kteri narozdil od nej jsou obeznameni alespon se zakladnimi poznatky v oblasti kyselych olovenych akumulatoru
Naposledy editováno 12.12.2010 20:19:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabíjení
Rob2 píše: "tyristorka" řízená pár tranzistory
...tak čím tedy??
Jinak souhlasím - je zde spousta "specialistů", kteří dokáží věrohodně poradit i bez znalostí materie. Jak už bylo psáno - i můj čas je na tyto diskuze drahý, neboť by má správná odpověď rozpoutala tisíc dalších příspěvků, mou verzi vyvracejících....a kolotoč by začal nanovo.
- mel bys zacit psat jako clovek a ne jako prase
- pokud nekdo jiny neumi formulovat dotaz, neni to moje odpovednost
- v mrazu -20°C prezije nabita baterka dele nez v +20°C (dobre nabita s hustotou 1.28 g/cm^3 prezije i -50 °C !)
- pan "anštajn" prisel na spoustu zajimavych veci (cos vymyslel ty)
- jeste jsi mi neodpovedel na #77
PS: vyhlasuju demokraticke hlasovani o tom, jestli pedal je pako
2 reakcí na tento příspěvek Nabíjení
Aneb skoro nikdo tady tomu nerozumí, jen si někdo přečte na netu nějaký laicky napsaný článek a dá ho sem. Tady se ho lidi chytěj a slepě tomu věří.
Co se týká dohadů kolem samovybíjení baterky. Samovybíjení je nejvyšší skutečně při vysokých teplotách, nicméně při nízkých teplotách zase stoupá vnitřní odpor akumulátoru - tzn. není schopen dodat tak velký proud do zátěže.
Jak už tu někdo psal, je důležité při nabíjení hlídat si napětí na článek. Nicméně proud MUSÍ být omezen(pokud se jedná o nabíjení vybitého aku). Vybitým akumulátorem při nabíjení prochází velký proud a ten způsobuje zahřívání aku. Takže baterie bude plynovat a nebo se teplem poškodí elektrody.
Já osobně nabíjím baterie tímto způsobem: na zdroji si nastavím napětí 13,8V - což je 2,3V na článek, dále proudové omezení nastavím na 0,1C akumulátoru. Po připojení zdroje k aku vyskočí poud na omezený maximum a spadne napětí (chová se jako zdroj konstantního proudu). Postupem času jak se baterie nabíjí, tak vzrůstá napětí a klesá nabíjecí proud. Tímto způsobem nabíjím jak klasické olověné atuto akumulátory, aku na motorku, gelovky, baterie do mobilu, a dokonce i nenabíjecí baterie. A to vždy naprosto bez problémů a bez znatelného poklesu životnosti.
Nicméně tohle celý je stejně pro toho kdo se elektikou nezabývá k prdu jelikož tomu stejně nerozumí. Baterie dnes stojí "pár korun" a pokud se párkrát hůř nabije, tak jí to nijak víc neuškodí. Celé mi to akurát zase připadá jako taková lehká paranoia - například jako otázky, zda nechat moto stát v zimě venku, jestli to tu motorku náhodou třeba nebolí. A nebo kde koupit speciální nejjemější balvněný hadýrek na umývání moto abych si náhodou nevytvořil na plastech mikroskopické trhlinky....
Před 20 lety se akumulátory nabíjely tak, že se sehnal NĚJAKÝ zdroj, do série s baterií se dala žárovka k omezení proudu a v průběhu nabíjení se měřilo napětí na aku. Žádné půlsní nabíjení a nikdo se nepoprděl.