A teď ten dotaz. Huštění na sportovních mašinách? A hlavně, jestli nějak zohledňujete tlak podle teploty. Přiznávám, že asi trochu přefoukávám, možná tím ztratím pár procent adheze, ale pocitově mám dojem, že to jaksi zostřuje zpětnou vazbu a jakoby líp cítím mašinu. Jako vždy když se pustíme do debat o pocitech začne to být diskuze silně na vodě, takže zajímají mně vaše pocity, názory a hlavně zkušenosti.
PS: vím, že huštění se tu probíralo stokrát, ale vazbu na teploty a pocity zpětné vazby jsem nějak přehledně shrnutý nenašel, tak si dovoluji založit tohle téma
Naposledy editováno 04.10.2010 06:47:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
verybusy>Je to otázka priorit,do prvního vozembouchu jsem taky sledoval nájezd,pak mi nějak došlo,že je mi zdraví přednější. Ale ta varianta SC2 je taky dobrá a měla by vydržet o něco dýl.
musím ty svý gumy krapet prozkoumat, vzorku ještě dost, ale otázk aje stáří, řekl bych, že na směs to bude mít taky citelnej vliv.
a tak bude nutnou pokleknout a najít kdy je vyrobili
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Ejs>musím ty svý gumy krapet prozkoumat, vzorku ještě dost, ale otázk aje stáří, řekl bych, že na směs to bude mít taky citelnej vliv.
a tak bude nutnou pokleknout a najít kdy je vyrobili
Musíš ohnout hřbet,no!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
verybusy>Musíš ohnout hřbet,no!!!
už mi to nějak nejde
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Ejs>už mi to nějak nejde
Proooosimtě,mladej kluk jako ty????
2 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot
jiný problém je adheze za teplot < 10deg.C. Většina moderních gum za těchto teplot ztrácí adhezní vlastnosti.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
pesastor>foukej dusíkem a nemusíš se starat o teplotu.
jiný problém je adheze za teplot < 10deg.C. Většina moderních gum za těchto teplot ztrácí adhezní vlastnosti.
Clovece nekde jsem cetl, ze to u motopneu nedoporucuji protoze se pry s dusikem neohreji dostatecne. Kazdopadne jsem to u moto dosud nevidel.
EDIT: Tak jsem koukal do tabulek na soucinitel tepelne vodivosti a rozdil mezi vzduchem a dusikem je naprosto minimalni, tj. tech 21% kysliku temer nehraje roli. Je to teda picovina
Naposledy editováno 04.10.2010 14:32:43
pesastor>foukej dusíkem a nemusíš se starat o teplotu.
jiný problém je adheze za teplot < 10deg.C. Většina moderních gum za těchto teplot ztrácí adhezní vlastnosti.
čoveče zajímavej názor, normální vzduch má 78% dusíku, čili otázkla zní, opravdu považuješ těch zbývajících 22% za zásadních? Případně rozveď proč. Ano, vím, že se to na závodech dělá, ale do provozu???
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
petrvtr_new>Clovece nekde jsem cetl, ze to u motopneu nedoporucuji protoze se pry s dusikem neohreji dostatecne. Kazdopadne jsem to u moto dosud nevidel.
EDIT: Tak jsem koukal do tabulek na soucinitel tepelne vodivosti a rozdil mezi vzduchem a dusikem je naprosto minimalni, tj. tech 21% kysliku temer nehraje roli. Je to teda picovina
Ještě mám rád když mi v pneuservisu začnou nabízet huštění dusíkem. Zahraju blbýho a ptám se: ó, veliký vezíre, pouč mně, k čemu pak tato hypermoderný kůůůl vychytávka slouží?
odpovědi by zasloužily tesat. nejraději mám tu o větších molekulách dusíku než kyslíku a že to prý tolik neutíká
PS: ale opravdu by mně zajímalo proč se to dělá, třeba i na těch závodech, nesmyslných argumentů už jsem slyšel hodně, ale zatím se vše rozpoadlo v prach po banálním nalistování fyzikálních hodnot, takže ví někdo doopravdy něco ???
Naposledy editováno 04.10.2010 14:44:15
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
edit: překlep
Naposledy editováno 04.10.2010 14:58:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
V autě jsem ho tam měl, a když jsem najel na hřebík, tak i přes ty "velký molekuly" mi to vyfouklo...tak nevim :))
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot
Že výrobci dělají různé kategorie pneumatik není pro srandu králíkům. Já mám normální brzdové obložení, když jedu ostřeji, vím, že brzdy lehce vadnou, ale zase vím, že zabrzdím i když je venku chladno. Obouvám sportovně-cestovní gumy, kolínko jsem si ještě v životě nedal, ale motorka se chová naprosto čitelně ať jedu v optimálních podmínkách nebo chladnu. Tlaky neřeším ať jsem na okruhu nebo v provozu. Výrobce udává konstantní hodnotu a tu v mezích přesnosti manometrů na pumpách dodržuju a nemám nejmenší problém.
Holt i při výběru materiálu je potřeba myslet hlavou.
Edit: Některé názory lidí jsou opravdu úsměvné. Fakt mě baví, jak se mezi motorkářema šíří mraky pověr, ale jen málokdo si dá tu práci něco nastudovat z důvěryhodných zdrojů.
Naposledy editováno 04.10.2010 15:27:28
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
pesastor>Bude to docela zajímavá diskuse na téma DUSÍK.
o dusíku a kyslíku už je tu psáno - např. zde
je to píčovina a už bych se o tom nebavil
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Edit: Rozdíl může dělat i rozměr pneu, jak koukám na Tvoji Guzzi, máš vzadu relativně úzký profil, kdežto já vzadu širokou 190tku.
Naposledy editováno 04.10.2010 17:22:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
dva_hrnce>o dusíku a kyslíku už je tu psáno - např. zde
je to píčovina a už bych se o tom nebavil
tak sice jsem se párkrát slušně zasmál, ale nedozvěděl jsem se zhola nic
faktem je, že závodní plečky to používaj (motorky popravdě nevím), ale když se jich zeptáš proč tak buď na rovinu odpoví, že proto, že to maj všichni tak to důvod mít musí a nebo blábolí o tepelné roztažnosti a podobné což jim hravě vyvrátíš. Prostě se to používá a nikdo neví proč.
Tak to je fakt super
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Ejs>tak sice jsem se párkrát slušně zasmál, ale nedozvěděl jsem se zhola nic
faktem je, že závodní plečky to používaj (motorky popravdě nevím), ale když se jich zeptáš proč tak buď na rovinu odpoví, že proto, že to maj všichni tak to důvod mít musí a nebo blábolí o tepelné roztažnosti a podobné což jim hravě vyvrátíš. Prostě se to používá a nikdo neví proč.
Tak to je fakt super
Už se to tu řešilo milionkrát, stačí hledat. Dusík se normálně vyskytuje v atmosféře, tudíž je přítomný stejně i v našich pneu. U těžkých vozidel má tu výhodu, že jako inertní plyn zabraňuje šíření tepla v pneumatikách. Ty se pak nepřehřívají a mají vyšší životnost. U motorky je tahle vlastnost životu nebezpečná, protože naopak s rostoucí teplotou roste jejich přilnavost a pokud je jako náplň použitá dusíková atmosféra, pak k ohřevu nedochází. Nejsem fyzik ani chemik, takže přesné detaily neznám, ale z hlediska pneumatik se využívá právě těchto vlastností. Kdo chce věřit pohádkám, aťsi jim dál věří, ale pak se nesmí divit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Petřičák>Už se to tu řešilo milionkrát, stačí hledat. Dusík se normálně vyskytuje v atmosféře, tudíž je přítomný stejně i v našich pneu. U těžkých vozidel má tu výhodu, že jako inertní plyn zabraňuje šíření tepla v pneumatikách. Ty se pak nepřehřívají a mají vyšší životnost. U motorky je tahle vlastnost životu nebezpečná, protože naopak s rostoucí teplotou roste jejich přilnavost a pokud je jako náplň použitá dusíková atmosféra, pak k ohřevu nedochází. Nejsem fyzik ani chemik, takže přesné detaily neznám, ale z hlediska pneumatik se využívá právě těchto vlastností. Kdo chce věřit pohádkám, aťsi jim dál věří, ale pak se nesmí divit.
ježiš na to právě narážím, když má atmosféra 78% dusíku a 21% kyslíku a ty maj prakticky stejnou jak roztažnost tak tepelnou vodivost tak co řeší když tam dáš jen dusík (velkoryse pominu pochybnou realizovatelnost toho jak zajistit aby tam nebyly jiný plyny, nehustíš gumu do vakua)???
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Ejs>ježiš na to právě narážím, když má atmosféra 78% dusíku a 21% kyslíku a ty maj prakticky stejnou jak roztažnost tak tepelnou vodivost tak co řeší když tam dáš jen dusík (velkoryse pominu pochybnou realizovatelnost toho jak zajistit aby tam nebyly jiný plyny, nehustíš gumu do vakua)???
Hustit dusíkem má pro normálního smrtelníka pouze placebo efekt. Jde o to, aby se dalo vydělat chytrým jedincům, kteří zneužívají nedostatečné informovanosti ostatních. Ale v tomto státě málokdo stojí o pravdu a holá fakta. Důležité je být in. Kdo chce kam, pomozme mu tam.
Já jsem tu narážel pouze na to, že pro jízdu na mašině je potřeba mít nejen správný rozměr a tlak v pneu, ale taky obutý typ, který nejlíp vyhovuje jízdnímu stylu jezdce i charakteristice motorky. Rozdíl fakt není jen ve vzorku a tvrdosti směsi. Kraviny typu dusíková náplň nic neřeší.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Petřičák>Hustit dusíkem má pro normálního smrtelníka pouze placebo efekt. Jde o to, aby se dalo vydělat chytrým jedincům, kteří zneužívají nedostatečné informovanosti ostatních. Ale v tomto státě málokdo stojí o pravdu a holá fakta. Důležité je být in. Kdo chce kam, pomozme mu tam.
Já jsem tu narážel pouze na to, že pro jízdu na mašině je potřeba mít nejen správný rozměr a tlak v pneu, ale taky obutý typ, který nejlíp vyhovuje jízdnímu stylu jezdce i charakteristice motorky. Rozdíl fakt není jen ve vzorku a tvrdosti směsi. Kraviny typu dusíková náplň nic neřeší.
potíž je, že to má placebo efekt i pro schumachera, a já pořád doufám, že mi někdo vysvětlí v čem je to výhodný, a pořád slyším jen ty nesmysly co se omílají furt dokola a nemaj oporu ve fyzikálních zákonech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Ejs>potíž je, že to má placebo efekt i pro schumachera, a já pořád doufám, že mi někdo vysvětlí v čem je to výhodný, a pořád slyším jen ty nesmysly co se omílají furt dokola a nemaj oporu ve fyzikálních zákonech
Proto jsem taky použil výraz normální smrtelník. Profesionální závodník není normální smrtelník, alespoň pokud jde o závodní nářadí. Motocyklové a automobilové pneu mají společný tak maximálně název, ale jinak fungují obě úplně jinak. Pokud vím, tak u těch automobilových je celkové prohřátí pneu nežádoucí, ale u kulatého profilu té motocyklové je třeba aby byl prohřátý celý povrch. Pokud jsou moje informace správné, pak dusíková atmosféra tomuto prohřátí zabraňuje, zatímco normální vzduch to umožňuje.
Jak už jsem uvedl úplně na začátku, na běžnou silnici až na výjimky závodní materiál nepatří.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot
Petřičák>Proto jsem taky použil výraz normální smrtelník. Profesionální závodník není normální smrtelník, alespoň pokud jde o závodní nářadí. Motocyklové a automobilové pneu mají společný tak maximálně název, ale jinak fungují obě úplně jinak. Pokud vím, tak u těch automobilových je celkové prohřátí pneu nežádoucí, ale u kulatého profilu té motocyklové je třeba aby byl prohřátý celý povrch. Pokud jsou moje informace správné, pak dusíková atmosféra tomuto prohřátí zabraňuje, zatímco normální vzduch to umožňuje.
Jak už jsem uvedl úplně na začátku, na běžnou silnici až na výjimky závodní materiál nepatří.
bohužel tvé informace odporují fyzikálním zákonům, ale i tak díky za snahu
nic, ať je to krapet konstruktivní, pokud někdo ví jak to je ať nás poučí, ale tak aby to bylo fyzikálně zdůvodnitelné, jinak nemá cenu tu mlátit prázdnou slámu na téma DUSÍK
Ejs>bohužel tvé informace odporují fyzikálním zákonům, ale i tak díky za snahu
nic, ať je to krapet konstruktivní, pokud někdo ví jak to je ať nás poučí, ale tak aby to bylo fyzikálně zdůvodnitelné, jinak nemá cenu tu mlátit prázdnou slámu na téma DUSÍK
Nuže už jsem se nechal poučit a byl jsem velmi blízko. Nejde o ohřátí, na provozní teplotu se lze dostat s oběma druhy náplní, ale dusíková atmosféra vykazuje při ohřátí menší tepelnou roztažnost a tudíž tlakové namáhání konstrukce pneumatiky. Laicky řečeno, při častém provozu ve vysoké teplotě déle vydrží.
Edit: Z toho důvodu má toto smysl u závodních vozidel nebo tam, kde je pneumatika dlouhodobě tepelně namáhana, což běžný provoz rozhodně není. Pokud teda nejezdíš na mašině jen na okruhu pořád dokola s plynem nadoraz, nebo se nepohybuješ v místech, kde je celoročně léto, nemá smysl takovou věc řešit.
Edit 2: Tak ještě upřesnění, tohle je pouze teoretický předpoklad. Podle té nejvěrohodnější zprávy je to úplně nastejno, obě náplně mají téměř identické vlastnosti a vliv na pneumatiku je neměřitelný. Jde opravdu pouze o placebo efekt.
Naposledy editováno 04.10.2010 19:08:10
2 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot
Šest let jsem jezdil na své Kawě ZX12R Dunlopy 207,208,209,Qualifer až do prosince a nikdy jsem nepocítil problém se změnou přilnavosti nebo jízdních vlastností, přestože jsem byl zvyklý sjíždět je až do kraje... Letos v září jsem si pořídil novou motorku obutou do Pireli Corsa III a zpočátku vše bylo v pohodě. Pak se ochladilo, 14 dní jsem nevyjel a když jsem znovu vyrazil, tak jsem si najednou připadal jak začátečník. Po průjezdu tří, čtyř zatáček se mi rozbušilo srdce a já se bál mašinu více naklonit, s vědomím, že mi to v další zatáčce ustřelí...Po třetí vyjíždce, kdy se to samé opakovalo, jsem se začal mít pochybnosti o správném výběru nové motorky...Díky tomuto vláknu, ale věřím, že je to dáno směsí gum a někdo nám to tady vysvětlí...
KawaP>Je ještě šance,vrátit se k původnímu tématu? Nerozumím tomu, jestli je lepší hnát do gum raději kyslík, dusík,síru, nebo helium, ale rád bych se dozvěděl, jaký má vliv na které gumy teplota podnebí a vozovky...
Šest let jsem jezdil na své Kawě ZX12R Dunlopy 207,208,209,Qualifer až do prosince a nikdy jsem nepocítil problém se změnou přilnavosti nebo jízdních vlastností, přestože jsem byl zvyklý sjíždět je až do kraje... Letos v září jsem si pořídil novou motorku obutou do Pireli Corsa III a zpočátku vše bylo v pohodě. Pak se ochladilo, 14 dní jsem nevyjel a když jsem znovu vyrazil, tak jsem si najednou připadal jak začátečník. Po průjezdu tří, čtyř zatáček se mi rozbušilo srdce a já se bál mašinu více naklonit, s vědomím, že mi to v další zatáčce ustřelí...Po třetí vyjíždce, kdy se to samé opakovalo, jsem se začal mít pochybnosti o správném výběru nové motorky...Díky tomuto vláknu, ale věřím, že je to dáno směsí gum a někdo nám to tady vysvětlí...
Jak už jsem psal výš, podle mě Ti nikdo nedá univerzálně platnou radu. Jediná možnost je vyzkoušet více obutí od různých výrobců a najít si co sedne Tvému jízdnímu stylu i charakteru motorky. Moje zkušenost je taková, že pokrok nezastavíš. Zůstal jsem věrný Bridgestone, protože po přechodu z BT56 na BT021 jsem pochopil, co znamená technologicky deset let stará pneumatika. Stejně tak si myslím, že na běžnou silnici patří normální obutí. Měkké gumy jsou fajn, ale pokud fungují až při vyšších teplotách, je to zásadní mínus. Spousta lidí taky radši laboruje s podvozkem aniž by před každou jízdou radši zkontrolovali tlak vzduchu. Snaha ušetřit a kupování různých ojetin, řezaných slicků a podobně je podle mého názoru hazard s vlastním životem, nicméně to si musí každý rozhodnout sám. Chápu, že motorka je drahý koníček a ne každý má dost peněz na nové věci.
KawaP>Je ještě šance,vrátit se k původnímu tématu? Nerozumím tomu, jestli je lepší hnát do gum raději kyslík, dusík,síru, nebo helium, ale rád bych se dozvěděl, jaký má vliv na které gumy teplota podnebí a vozovky...
Šest let jsem jezdil na své Kawě ZX12R Dunlopy 207,208,209,Qualifer až do prosince a nikdy jsem nepocítil problém se změnou přilnavosti nebo jízdních vlastností, přestože jsem byl zvyklý sjíždět je až do kraje... Letos v září jsem si pořídil novou motorku obutou do Pireli Corsa III a zpočátku vše bylo v pohodě. Pak se ochladilo, 14 dní jsem nevyjel a když jsem znovu vyrazil, tak jsem si najednou připadal jak začátečník. Po průjezdu tří, čtyř zatáček se mi rozbušilo srdce a já se bál mašinu více naklonit, s vědomím, že mi to v další zatáčce ustřelí...Po třetí vyjíždce, kdy se to samé opakovalo, jsem se začal mít pochybnosti o správném výběru nové motorky...Díky tomuto vláknu, ale věřím, že je to dáno směsí gum a někdo nám to tady vysvětlí...
Jo, promiň za odbočku, mám vlastně srovnatelnou zkušenost a proto jsem založil tohle vlákno. Můj závěr byl, že guma prostě zůstává studená a není schopna pracovat v přijatelných adhezních mezích. Čili moje úvaha byla jestli se tomu dá pomoci mírným podhuštěním, či lépe upuštěním na spodní hranici doporučených parametrů když obvykle využívám spíše té horní. No a je nemálo lidí co má za to, že má a zní to i poměrně logicky (běhoun se více deformuje a tím i zahřívá). K praktickému testu jsem se zatím nedostal.
No a jak tu píše kolega o pokroku tak se obávám, že v tom případě co tu diskutujeme může být i trochu kontraproduktivní, marketingový tlak na stále výkonější pneumatiky v té cestovně sportovní až sportovní kategorii nutí výrobce používat stále měkčí směsi a ty pak právě za studena nefungují. Ten konec už považuj za mou úvahu...
1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot
Vždycky jsem si ale myslel, že to funguje přesně naopak: že pro správný fungování za všech teplot musí mít guma svůj ideální tlak - dejme tomu nějaká sportovní lepivka 2,4. A protože na okruhu se zahřeje hodně, dává se tlak za studena okolo 1,9-2,1, na silnici se zahřeje míň, dává se za studena třeba těch 2,1-2,3. Proto jsem se domníval, že v tomhle chladným počasí, kdy se skoro nezahřeje, by se měla fouknout skoro naplno, protože se zahřátím vzduchu a tím zvýšením tlaku skoro počítat nemůžu. Jak vidím, takhle to ale asi nefunguje a pouze jsem vyvinul nesmyslnou teorii