Když utahuju kolo, tak se vidle k sobě malinko stahnou, ale to je asi v rámci normálu.
... v souvislosti s ...
Po namontování tlumičů a nainstalování kola mám tlumiče ve spodních brejlích povolit a vidle propružit, ono si to prej sedne do správný polohy a pak to mám utáhnout.
Krive sesazeny vidle by nemely mit na mekost / tvrdost pruzeni ani tlumeni vliv, ale muze to negativne ovlivnit jizdni vlastnosti i zivotnost vodicich segmentu vidlice.
Rekneme, ze mas sundany brejle. Pokud je namontujes, nemas zaruku, ze jsou spodni a horni v jedne ose spolu, takze stredovy sroub nedotahujes natvrdo, abys s tim mohl jeste hnout. Namontujes vidlice a stahnes je jen tak, aby to nevypadlo. Das tam predni kolo a dotahnes matku osy kola. Povolis brejle a posunes vidle kousek tam a zpatky, aby si to pres stahly kolo sedlo zarucene tak, ze jsou obe stejne vysoko. Dotahnes spodni brejle a stoupnes si k motorce obkrocmo pres predni kolo, jako kdyz na jizdnim kole rovnas kolmost predniho kola na riditka. Zakvedlas s tim a nechas to v nejake stredni poloze => ted vis, ze mas horni i spodni brejle v pozici, v jake maji byt. Dotahnes stredici matku a obe brejle se ti uz hybou spolecne. Ted povolis spodni i horni brejle, abys moh posunovat vidlici nahoru a dolu a nastavis je tak, jak je chces mit pri jizde - vetsinou aby misky na hornim konci vidlic byly zaroven s brejlema (nekdo to ale ma radsi pusteny niz). Dotahnes horni i spodni brejle => mas vidlici v pozici, jak bude pri jizde. Ted musis zarucit, ze ti jdou obe vidle rovnobezne, takze s utazenou matici osy kola a povolenou druhou stranou sundas motorku ze stojanku a nekolikrat properujes (teoreticky by melo byt lepsi to delat bez predni brzdy, ale s jeji pomoci to properujes hloubeji). Dotahnes sroub, ktery klemuje druhou stranu osy kola a mas hotovo.
Pokud nemas odstrojeno vse vyse uvedene, samosebou si z toho vezmes jen neco - tedy kdyz nesundavas brejle ale jen vidle, ustaveni brejli preskocis, to same pokud vyndavas jen kolo a vidle zustavaji, jen properujes vidlici pred dotazenim klemy.
Pokud budu resit problemy nedostatecneho tlumeni, problemu muze byt nekolik, ale vzdy je to kombinace dvou problemu - bud je neco spatne v tlumici, nebo v oleji.
U oleje muze jit o nevhodny typ, spatne zvolenou viskozitu, nespravne mnozstvi nebo nevyhovujici kvalitu.
Tlumic muze byt opotrebeny, poskozeny, pripadne jeste spatne smontovany a usazeny, vic variant zrejme neni.
Mozna jsi to psal, ale uniklo mi, jestli je motorka bourana nebo ne - pokud jo, da se rict, ze nikdo nevi, kolik maji vidle najeto (muzou byt z jine motorky). Samosebou i v pripade nebouchle motorky zaruku nemas, ale riziko je mensi. Jestli mas natoceno 65, nevidim jediny duvod, proc by to mely mit predni tlumice za sebou, krome varianty, ze by nekdo pred tebou olej nemenil vubec a doslo k nadmernemu opotrebeni a zvetseni prutokovych kanalku.
Jenze tomu zase neodpovida to, ze pises, ze s Mogulem to pritvrdilo i tlumeni ve smeru pruzeni. Takze jsme zase tam, kde jsme byli.
Otazkou ale zustava, podle ceho urcujes jestli to tlumi malo nebo dost - aniz bych chtel nejak pochybovat o zkusenostech nebo vedomostech, jen pripomenu, ze ucel tlumeni je zmirnit silu pruziny tak, aby nedochazelo k prekmitnuti, ale naopak k plynulemu ustaleni v rovnovazne pozici. To znamena, ze - laicky receno - pokud pomoci predni brzdy stlacim predek a pustim, nesmi "vystrelit" motorku tak, aby vyletel predek nahoru a pak si sednul kousek zpatky. Naopak kdyz vyjede nahoru sice rychle, ale zastavi se bez prekmitnuti, je vse v poradku.
Porad mi totiz nejde do hlavy (a to nejen me), jak je mozne, ze by to netlumilo ani s hustym olejem smerem nahoru a pritom smerem dolu se tlumici ucinek dostavi.
Takze ted budu vychazet z toho, ze je mozna predek v poradku (a jen nemame srovnani), ale neco rozkmitava riditka.. tady uz muze byt faktoru vic:
- ojete nebo poskozene pneu
- spatny tlak v pneu
- nevycentrovane nebo nevyvazene kola
- vule v rizeni nebo pouziti kulickoveho loziska v krku u motorky, kam patri kuzelove
- praskla, nedotazena nebo jinak uvolnena nektera cast motorky, ktera muze diky aerodynamice a rezonanci zpusobit i veci, ktere se ji jinak netykaji - typicke muze byt rozkmitani riditek kvuli nosici zavazadel na zadku motorky
- spatne fungujici zadni tlumeni nebo vybehane vedeni kyvne vidlice
- chybejici nebo nedotazeny mustek pod prednim blatnikem, ktery spojuje nad kolem horni konce spodni casti vidlic a pusobi jako stabilizator
- vybehana loziska v kolech
... muze toho byt samosebou jeste vic, ale v souvislosti s CB5 me uz vic nenapada. Kazdopadne chybu neudelas, kdyz se spojis s nekym (nejlepe v okoli bydliste - treba pomoci databaze tady na serveru), kdo ma stejny stroj. V optimalnim pripade doporucuju si behem projizdky na chvili vymenit stroje, v pripade neduvery aspon na miste porovnat tlumici ucinek tlumicu a pripadne prodiskutovat chovani stroje v konkretnich situacich nazivo.
Jeste par informaci, ktere se tohoto tematu tykaji:
- vodici futra predni vidlice (krouzky s teflonovou vrstvou) se procesu tlumeni neucastni a nemaji na nej vliv. Pouze vyuzivaji olej v tlumicich ke svemu mazani a bezproblemovemu chodu
- geometrie CB5 (a spousty dalsich stroju tehle kategorie) trpi samovolnym rozkmitanim riditek nekde kolem 60km/h, pomerne rychle se kmitani ustali pri zmene rychlosti (staci treba o 10km/h). Podle konkretniho nastaveni podvozku se to bud zhorsi nebo zlepsi pri zatizeni zadku motorky (naklad, spolujezdec), pripadne to muze prakticky zmizet (o to je to vetsi sok, kdyz nekoho nekam vezu, zvyknu si na to a zpatky jedu sam). I kdyz to spoustu lidi vyleka, je to provozni vlastnost, kterou nedokazi odstranit nove pneu ani podvozek v perfektnim stavu, vyrazne ji dlouhodobe omezi montaz kuzeloveho loziska v krku rizeni misto kulickoveho, ovsem za cenu vetsi ovladaci sily na riditka - rizeni pak je podstatne tuzsi
- malo oleje v prednich vidlicich se projevi zpravidla tak, ze pri bezne jizde v stredni casti rozsahu tlumice vse funguje jak ma, pokud ale dojde k vyraznemu odlehceni predniho kola (treba "skoceni" obrubniku), nasaje se vzduch a na doraz to jde natvrdo
- dulezitejsi, nez zcela spravne mnozstvi oleje, je stejne mnozstvi v pravem i levem tlumici, aby pricne sily byly minimalni
- vytekly zadni tlumic muze zpusobit, ze pri rychlosti kolem 120km/h je i na malo zvlnene vozovce jeden jizdni pruh malo
1 reakcí na tento příspěvek Repase vidlic CB500
Jinak hmotnost 65 kilo mi neprijde zas takova, ze by to melo vyznam - kdyz si predstavis, ze motorka ma nejakych 175 kilo bez benzinu a ty mas 65. Ja mam rekneme 85, coz je o 20 kilo vic, do nadrze se vleze 20 litru benzinu, ktery je sice lehci nez voda, ale i tak se da s trochou nadsazky rict, ze ty s plnou nadrzi = ja s prazdnou.
Spis me pak jeste napadlo, v ramci ceho to hopsani porovnavas. CB500 ma vepredu i vzadu progresivne vinuty pruziny a ve srovnani treba s predchudcem (spis jen oznacenim, v realu toho spolecnyho moc ty motorky nemaji) CB450 ma zatracene tvrdy perovani, takze po presednuti z 450 na 500 mas pocit, ze z tebe chce pullitr vyklepat dusi - a to i v pripade, ze je vse jak ma byt.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
kód barvy tmavě zelené Hondy Honda CB 500 | PidaCZ | 7 | 2.5.2024 v 16:27 Gahan37 |
CB 500 Palivový ventil daruji Honda CB 500 | mta | 1 | 9.4.2024 v 09:27 yan71 |
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... | sasasasa | 29 | 25.3.2024 v 17:59 mRKEF |
radost Honda CB 500 | Sunshine011 | 16 | 20.11.2023 v 07:08 ja1 |
Ukazatel zařazené rychlosti CB 500 ... Honda CB 500 | Starouš1968 | 4 | 14.10.2023 v 21:40 Kokin |