globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

Nastavení tlumičů

5.1.2009 v 16:14 | Nahoru | #271
ahoj...zkousel jsem tam koukat,ale nic moc jsem tam nenasel. dneska jsem tlumice odvezl do pisku do mv motor a tam to vypada ze by o tom mohli neco vedet ta doufam,ze mi taky neco poradí i kdyz tohle je hrozna alchimie...kdyby to bylo aspon kde vykouset a poradne nastavit...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

5.1.2009 v 16:24 | Nahoru | #272
Jakub od X-bikers>
ahoj...zkousel jsem tam koukat,ale nic moc jsem tam nenasel. dneska jsem tlumice odvezl do pisku do mv motor a tam to vypada ze by o tom mohli neco vedet ta doufam,ze mi taky neco poradí i kdyz tohle je hrozna alchimie...kdyby to bylo aspon kde vykouset a poradne nastavit...v predu mam jen ohlins streva takze presne nevim co tam je a v zadu mam S46PR1C1S

(reakce na) Nastavení tlumičů

7.1.2009 v 09:56 | Nahoru | #273
hanzelka> V MV Motor Ti určitě poradí i se základním nastavením na Tvojí váhu.

(reakce na) Nastavení tlumičů

8.1.2009 v 15:52 | Nahoru | #274
Jakub od X-bikers> blby, co se da delat V kazdym pripade diky.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

10.1.2009 v 18:08 | Nahoru | #275
Jakub od X-bikers - Cau potreboval by som nastavenie na R6 "03",a kolko maju trcat trubky nad hornymi okuliarmi, alebo nad riditkami.
Dakujem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

14.1.2009 v 09:06 | Nahoru | #276
mystic11> Ahoj! Zkus tohle nastavení:
Přední předpětí - 6 čárek viditelných
Přední odskok - povolit o dvě kliknutí z úplně utaženého
Přední komprese - povolit o šest kliknutí z plně utaženého
Zadní komprese - pátá poloha od nejměkčí
Zadní odskok - povolit 10 kliknutí od úplně utaženého
Zadní komprese - povolit 10 kliknutí od úplně utaženého
Nastavení stopy:
Pirelli Supercorsa - vidlice 10mm nad horními brýlemi
Dunlop D208ZR - vidlice zarovnané s brýlemi
Michelin Pilot Race M2 - vidlice 13mm nad horními brýlemi
Ber to jako doporučení, protože je to nastavení pro určitého jezdce s nějakou váhou a stylem na určitý typ trati...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

14.1.2009 v 09:17 | Nahoru | #277
Jakub od X-bikers- Nazdar Jakube prosím tě nastavení podvozku na yamahu R6R 2008 přímo na Brněnský okruh náhodou nevíš? mám 75kg a 178cm, děkuji Chromák

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

14.1.2009 v 09:22 | Nahoru | #278
Ahoj koukam ze to mas teda suprove zmaknuty,to nastavovani.Muzem se podivat na ZX10 05 a pripadne vis i jake jsou hodnoty aby se to dalo vratit na puvodni?
A jeste by me zajimalo jakym zpusobem treba laborujes s podvozkem,ikdyz je nastavenej pocitove dobre?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

14.1.2009 v 17:40 | Nahoru | #279
Jakub od X-bikers> Ahoj Jakube. Pro porovnani a vyzkouseni nemas tam neco na R1 07?? Diky..jo a mam hodne malo pod metrak

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

14.1.2009 v 18:04 | Nahoru | #280
Jakub od X-bikers- ok dik za radu,poradis mi este s tymto?
Mam tam supercorsy, a mam tam riditka PP Tuning a neako to nemozem dopasovat ked pises, ze maju byt 10mm nad hornimi okuliarmi, lebo tie riditka potrebuju aby trubky trcali viac inac sa nedaju nastavovat.

(reakce na) Nastavení tlumičů

19.1.2009 v 13:30 | Nahoru | #281
chromák> Musím Tě zklamat, ale mám nastavení pro motorky zatím jen do roku výroby 2006

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

19.1.2009 v 13:35 | Nahoru | #282
ludanek> I Tebe musím zklamat. Teamy si nastavení drží v tajnosti a informace uvolní většinou až po skončení homologace.

(reakce na) Nastavení tlumičů

19.1.2009 v 13:45 | Nahoru | #283
mystic11> Teď nevím, jestli si ze mě neděláš srandu, nebo je to jen neznalost... Řídítka jsou v originále pod horními brýlemi a závodní řídítka PP se dávají také pod horní brýle. Má to dva základní důvody: první je, že PP řídítka jsou většinou trochu níž, než originální a umožňují tak jezdci lépe se schovat za plexi a druhým důvodem je, že v případě pádu se dá u PP řídítek vyměnit jen trubka a objímka zůstane netknutá...
Takže řídítka dej pod horní brýle a vidlice nech vyčuhovat o 10mm

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

19.1.2009 v 19:01 | Nahoru | #284
Jakub od X-bikers- Nerobim si srandu, len moja neznalost.
V originale neboli riditka pod hornimi brilami, ale boli na brilach
Teraz to mam takto je to ok?
[URL=

(reakce na) Nastavení tlumičů

19.1.2009 v 23:07 | Nahoru | #285
Jakub od X-bikers> Aha,nevadi..diky za odpoved

(reakce na) Nastavení tlumičů

21.1.2009 v 14:44 | Nahoru | #286
mystic11> Aha! Ty vidlice by měly trčet o 10mm nad nejvyšší plochu brýlí, takže teď je máš příliš nízko... Já jsem si neuvědomil, že je tam to vybrání pro řídítka

Nastavení tlumičů

21.1.2009 v 18:13 | Nahoru | #287
Jakub od X-bikers- OK, dám to tak. Dík za rady

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

21.1.2009 v 19:14 | Nahoru | #288
Hledal jsem, ale nastavení na SP 1 jsem nenašel. Nemáš tam někde nastavení na okruh a orig.? Mám rok 2001, Pirelli Dragon, váha 90-95 kg. Alespoň něco ať se mám od něčeho odpíchnout. Díky

(reakce na) Nastavení tlumičů

21.1.2009 v 21:54 | Nahoru | #289
NoFear4> Takhle na dálku je to skoro naprd, protože sice něco poradím, ale stejně si ten svůj ideál musí každý najít sám...
Co se nastavení podvozku týče, dám hodně na svůj pocit "sucha a bezpečí" a řídím se taky podle toho, jak se sjíždějí gumy... Pokud mám z podvozku dobrý pocit, nehrabu do toho a snažím se zrychlovat. Se snižujícím se časem se objevují nové problémy, které je potřeba řešit změnou nastavení a tak pořád dokola, až poznáš že jsi opravdu na hraně, anebo, v tom horším případě, spadneš.
Originální nastavení pro ZX10 05 bohužel nemám, ale můžeš zkusit, jak by Ti vyhovovalo tohle:
Předpětí vpředu: 5 viditelných čar
Přední odskok: povolit o 4 kliknutí z plně utaženého
Přední komprese: povolit o 7 kliknutí z plně utaženého
Zadní předpětí: 14mm závitu viditelného nad stavěcí matkou
Zadní odskok: povolit o 1,5 otáčky z plně utaženého
Zadní komprese: povolit o 3,5 otáčky z plně utaženého
Vidlice by měly být v zákrytu s horními brýlemi.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

21.1.2009 v 22:13 | Nahoru | #290
Vldouš> SP1 není na silnice, ale na okruh. Předek kope zpátky, když povolíš brzdu a ujíždí na výjezdech a zadek má příliš tuhou pružinu a malý zdvih... Mám tu nastavení pro váhu 98kg, což zhruba odpovídá Tvé kategorii
Předpětí vpředu: 1 viditelná čára
Přední odskok: povolit o 5 kliknutí z plně utaženého
Přední komprese: povolit o 15 kliknutí z plně utaženého
Zadní předpětí: 4 poloha
Zadní odskok: povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Zadní komprese: povolit o 10 kliknutí z plně utaženého
Přední vidlice se dají popustit o 8mm, ale ne o víc, protože potom by už šroubky odskoku narážely do lešení kapotáže...

Nastavení tlumičů

26.2.2009 v 20:24 | Nahoru | #291
Mam neco pozito tak ze......pak

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

26.2.2009 v 23:14 | Nahoru | #292
Jakub od X-bikers> Ahoj. JE jeste nejake jine nastaveni na gsxr 750 rv 2000 nez toto:
Pro typy z roku 2000 - 2003 tedy Y/K mám standard i racingové nastavení pro okruh Snetterton a pneumatiky D207RR, nafoukané na 30psi vepředu a 32 psi vzadu
Standardní nastavení
komprese vpředu 1 otáčka z maxima komprese vzadu 1 otáčka z maxima
osdskok vpředu 1 a 1/4 otáčky z maxima odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 4 čárky viditelné (8mm) předpětí vzadu 10mm viditelného závitu
Nastavení na okruh
komprese vpředu 3/4 otáčky z maxima komprese vzadu 1 a 1/4 otáčky z max.
osdskok vpředu 1 a 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 3/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 2 čárky viditelné (5mm) předpětí vzadu 15mm viditelného závitu

+ na koupene masine mam predni vidlici nastavenou viz mizerna fotka nize. Co ma zpusobit vysroubovane [ oynaceno zelene ]. V ladeni se moc nevyznam...(masina pry jezdila na CEC v Brne, tak by mohla bejt naladena solidne)
[img]

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

27.2.2009 v 17:07 | Nahoru | #293
ahoj Kubo, tak v pondeli uz budu mit tvrdsi pruziny a vidle po repasi, coz se odrazi v lepsi presnosti nastaveni predpeti k me hmotnosti.. myslis, ze bude potreba opet vyrazne laborovat s utlumama od vychoziho nastaveni nebo tam mam nechat "ideal", ke kteremu jsem se dostal s tema mekkyma pruzinama a spis se odpichnout od toho? cili otazka zni - zmeni se s tvdsimi pruzinami nejak vyrazne chovani nastavenych utlumu?

(reakce na) Nastavení tlumičů

5.3.2009 v 10:27 | Nahoru | #294
0ndras> Nastavení jsou tisíce... Pro každý okruh a pro každého jezdce je nejlepší něco trochu jiného. To, co tady napíšu je vždycky určeno pro konkrétní okruh, konkrétní počasí a konkrétního jezdce. Nabízím takové nastavení jako vodítko, aby si každý mohl zkusit, jaká změna nastane v chování motorky oproti původnímu nastavení a pak si podle vlastních pocitů nastavení podvozku doladit tak, aby mu to vyhovovalo...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

5.3.2009 v 10:37 | Nahoru | #295
sors> Tvrdší pružiny budou mít i strmější charakteristiku, takže bude nejspíš potřeba útlumy vůči předchozím pružinám trochu pozměnit, aby pohyby nebyly moc rychlé...
Zkus se svézt s původním nastavením a když se Ti bude zdát předek příliš tvrdý, povol útlum komprese o jednu celou otáčku.
Budeš mít i zadní pružinu tvrdší?

(reakce na) Nastavení tlumičů

5.3.2009 v 20:31 | Nahoru | #296
Jakub od X-bikers> měnil jsem jen přední, zadní by měla být ok. Bude to chodit asi rychleji, aspoň se zlepší trakce při správným nastavení. Tož nastavím předpětí a budu laborovat, předtím jsem musel mít pro správný předpětí pružiny utáhlý prakticky nadoraz, tak teď se snad celkově to chování zlepší..

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

5.3.2009 v 21:49 | Nahoru | #297
Hoj chlape,koukám jako blázen.Jaá už rok nastavuju a k ničemu jsem nedošel.Tak kdybys tam vyštrachal něco na R1 01.Mám 65kg,gumy conti race attak street.Můj problém je,že se mi v zatáčce občas zavlní.Vidle mám dělaný.Spíš mám pocit jako by to šlo zezadu.Ale vše jsem prohlídl a jediný co bych vytkl ježe se mi zdá,že zadek je moc měkej.Ale mám standart nastavení.Už nevim...

(reakce na) Nastavení tlumičů

11.3.2009 v 17:41 | Nahoru | #298
strelec.dejv> Pro Conti gumy nemám nic Mohu nabídnout třeba Dunlop D207. Napiš si tedy nastavení které máš teď a vyzkoušej tohle:
Předpětí vpředu úplně utáhnout
Odskok vpředu také úplně utáhnout
Kompresi povolit o jedno kliknutí z úplně utaženého.
Zadní předpětí 7 poloha z 9
Zadní odskok povolit o 3 kliknutí z plně utaženého
Zadní kompresi povolit o 2 kliknutí z plně utaženého
Přední vidle popustit, aby vyčuhovaly 6mm nad horní brýle.
Tlak vpředu 2,2bar a tlak vzadu 2,07bar

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

11.3.2009 v 19:37 | Nahoru | #299
Dikes .To je nastavení na okruh?ten tlak vzadu je 2bary nebo 2,7baru?nebo tam mám dát 2,1baru?Jsem z to dezorjentován.

(reakce na) Nastavení tlumičů

12.3.2009 v 15:43 | Nahoru | #300
strelec.dejv> Je to nastavení na okruh Cadwell Park v Anglii...
Dej dozadu 2,1baru a je to...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist