Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 12:28 | Nahoru | #61
Jen bych rád upozornil na občasný omyl kolem toho poměru výkon/váha (0.16kW/kg).
Někdo si totiž myslí, že když je to třeba nějaký těžký cruiser, kde ten poměr nebude překročen ani při např. 50k, že s tím může jezdit i s A18. To není pravda!!!!!! Pár takových už kvůli tomu mělo průser.

Motocykl nesmí překročit 25kW a zároveň musí mít max. 0.16kW/kg.

To znamená, že pokud to např. bude nějaký výkonný speciál vážící třeba jen 80kg, pak musí mít méně než 25kw, aby jste ji mohli řídit s A18.
Jednoduše řečeno, aby motorka mohla mít celých 25kW, pak musí vážit minimálně 157kg (25 : 0.16 = 156.25).
Je-li těžší, nic to neznamená, prostě výkon 25kW nesmí být překročen. A je-li lehčí, pak musí být výkon úměrně tomu nižší, aby nebyl překročen poměr výkon/váha. Např. zmíněný speciál vážící 80kg tedy nesmí mít více než 12.8kW (17.5k), jinak je k jeho řízení potřeba skupina A21 - bez omezení.

A ohledně těch gelových aku:
Nevím, zda je dobré je používat zejména ve starších motorkách, jelikož třeba sice máte doma zmíněnou pulsní nabíječku s malým nabíjecím proudem, ale alternátor v motorce pak za jízdy stejně do ní pere plný proud, takže ji časem stejně zničí. Ještě jsem neviděl motocykl, který by měl zvlášť přizpůsobený nabíjecí okruh pro gelovky.
A důrazné varování pro majitele Viraga 535. Gelovku nekupujte, poněvadž je nižší a širší, takže do plastového pouzdra pod sedlem ji prostě nenacpete!!!

Naposledy editováno 25.01.2009 12:29:11

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 12:34 | Nahoru | #62
BikerJim> 18 let – skupina A18: Motocykly o maximálním výkonu 25kW a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,16kW/kg.

>>>je to tam napsáno jasně. Dříve to tak šlo, ale nová legislativa dala místo spojky nebo spojku a zároveň, kjterá v textu je Jako upozornění dobré, ale v tom textu je to napsáno správně

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 12:38 | Nahoru | #63
sharkis> Jasně, neřekl jsem, že tys to jednoznačně nenapsal...
Nezapomeň ale, že ne každý je tak všímavý a přečte si všechny detaily. I tací tu mezi námi bohužel jsou. A právě kvůli těm jsem to sem dal.

Naposledy editováno 25.01.2009 12:38:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 12:52 | Nahoru | #64

sharkis>dedek new>Honza-TA> No konecne me nekdo podporil.Dik Doufam , ze bude uz jasno a ze nebudou vzkazy :
dedek new> jsi asi zaspal dobu ne?..... nezaspal

Já teda nevím, ale gelovky se opravdu taky používaji Vím i o dalších lidech co jí maji, nejen já



A mohl by me uz konecne nekdo rozumne vysvetlit, jak se takova gelova baterka pozna ? Jak je oznacena? Ne ze to rikal prodejce, Ti v tom maji supergulas. Rikaji ze AGM baterky jsou gelove.



GEL: The gel cell is similar to the AGM style because the electrolyte is suspended, but different because technically the AGM battery is still considered to be a wet cell. The electrolyte in a GEL cell has a silica additive that causes it to set up or stiffen. The recharge voltages on this type of cell are lower than the other styles of lead acid battery. This is probably the most sensitive cell in terms of adverse reactions to over-voltage charging. Gel Batteries are best used in VERY DEEP cycle application and may last a bit longer in hot weather applications. If the incorrect battery charger is used on a Gel Cell battery poor performance and premature failure is certain.

Naposledy editováno 25.01.2009 16:11:58

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 14:24 | Nahoru | #65
sharkis, klobouk dolů, pěkně jasně stručně napsáno, díka za Tvou práci

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 16:29 | Nahoru | #66
BikerJim> Jj sorka, asi máš pravdu, přidám tam k tomu upozornění na tuhle skutečnost

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 16:30 | Nahoru | #67
dedek new> já mám na ní napsáno prostě GEL

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 16:30 | Nahoru | #68
Magor.Unplugged> Já děkuju za pochvalu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 18:25 | Nahoru | #69

sharkis>dedek new> já mám na ní napsáno prostě GEL



když je to tam napsané tak to tak asi bude, nebo že by

gelovky opravdu existují, ale v motorce jsem je nikdy neviděl (ale zase já jsem toho na světe ještě neviděl ) ale nějak nemůžu najít logické vysvětlené kdo by je tam z výrobců cpal - jsou dražší, náchylnější na správné nabíjení atd. snad akorát nějaká krkolomná poloha by mohla situaci vysvětlovat
ale mám otázku když gelovky vyžadují pulzní nabíjení nabíjí je i elektrická soustavy motorky pulzně?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 18:28 | Nahoru | #70
Honza-TA> tak to abych se přiznal nevím, ale vzhledem ktomu, že motorka nenabíjí celý cyklus, ale pouze dobíjí tak by to neměl být problém, alespoň já s tím problém nikdy neměl

EDIT: z výrobců nikdo, tohle je vlastní upgrade

Naposledy editováno 25.01.2009 18:29:24

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 18:40 | Nahoru | #71
dobré

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 18:41 | Nahoru | #72
LiTe> Díky Už aby byla sezóna

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 19:47 | Nahoru | #73
Dobrej příspěvek, myslim že pro lidi který chtěj začít s motorkama je tam pát ideálních rad, jinak z vlastní skušenosti 2T forever, tam si spravíš všechno ;)

ještě k tem akumulátorům: myslim že ty gelový sou dobrý tak akorát pro skútry ... motorky na to nejsou přizpůsobeny, cpou tam proud furt naplno, takže to je jiný než co to vyžaduje: pulsní nabíječku ... :)

Naposledy editováno 25.01.2009 19:51:33

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 19:57 | Nahoru | #74
CentriFUGA> Stane se - díky za názor!

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 20:09 | Nahoru | #75
to je pravda aspon se ušetří picovin

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 20:10 | Nahoru | #76
riderfery>

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 23:36 | Nahoru | #77
ja mam motorku s gelovou baterii

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 00:09 | Nahoru | #78

fifty>ja mam motorku s gelovou baterii



Huš

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 01:06 | Nahoru | #79
dedek new> kliiiid

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 06:54 | Nahoru | #80
Hehehe To jsem teda nečekal kolik rozruchu vyvolá obyčejná gelová baterie

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 08:34 | Nahoru | #81
FAQ mělo dávno existovat , ano ale ne nesmysl se lživými a nesmyslnými informacemi

Sorry ale je to blábol
chcípák nebo klíček(jedná se o kontakty které jsou v sérii)
gelovka (u moto se nepoužívá, používají se MF)
pulsní nabíješka, lež jako vrata. Dotyční ani netuší co to je.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 08:53 | Nahoru | #82

Lada.s>mohhamed>WenCa>Hloubku dezénu pneumatik uprav, ta je 1,6mm u motocyklů a 1mm u mopedů s obsahem motoru do 50ccm...
A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jinak

A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jen bych se zeptal kde jsi takovou picovinu zjistil?



to je zase mystifikace
okruhová guma se zahřeje stejně jako obyčejná guma



Ano, okruhová guma se zahřeje stejně jak "normalni". Ale okruhová guma potřebuje teplotu vyšší než normální guma a na tu se v běžným provozu těžko dostaneš (a tohle je urceny pro zacatecniky ktery nejsou schopny zahřát ani tu "normální"...). Takže doporučovat na začátek jetý gumy z okruhu je hovadina A nebo at si k nim koupi i nahrivaky a vozi si je sebou v batohu

Ten chcipak vs. klicek co tam mas je totalni kravina. Proste bych tam napsal ze je to jedno, nadsenci at si prectou manual k svy motorce.

Baterky podle me opet dost nepresny a zkresleny. http://www.battery.cz/baterie-info Hodil bych tam treba tenhle link.

Naposledy editováno 26.01.2009 08:54:43

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 08:55 | Nahoru | #83

Jurawood: chcípák nebo klíček(jedná se o kontakty které jsou v sérii)


Tohle zrovna často není pravda. U hodně mašin chcípák odpojuje napájení VN cívek, u některých zkratuje čidlo polohy kliky, takže přestane dávat řídící pulsy... Prostě způsobů zapojení chcípáku je víc. Což ovšem neznamená, že není celkem fuk, čím se motor vypne.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 09:23 | Nahoru | #84
mě tam ještě chybí - je R1 vhodná pro začátek? Rozdíl CBR 600 a R6?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 10:10 | Nahoru | #85
1100Virago> Ptal jsem se sefmechanika v honde jestli to je jedno ci ne.. a rikal ze chcipak a klicek je uplne to same(napojene na stejny okruch) a ze je uplne jedno cim se to vypne ze ten chcipak je tam opravdu pouze na nouzove pripady.. Ptal jsem se ho schvalne na nejake napetove spicky jestli se netvori pro tom ci tom.. a potom ze odchazeji rychleji veci jako regulator apod.. Prej ne.. Ale mozna to plati jenom u Hond Nerikam ze tvoje teorie neni odpodstatnena ale za ty roky co ti vyrobci uz ty motorky delaj si myslim ze neco takoveho maji uz v merku.. a nedavali by tam neco co ti postupne bude nicit stroj.. A ten s.mechanik je znamy cily by nekecal

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 10:21 | Nahoru | #86
Také bych přidal do mlejna. Často se noví příznivci jednostopé techniky ptají, že kdysi když dělali řidičák na B dostali motorku A50, dneska si vyměnili řidičák a ten úředník udělal chybu a napsal jim tam místo a 50, že můžou řídit motocykl o objemu 150 kubíků.

Pozor, nejedná se o obsah motocyklu, ale o harmonizační kód, který nešel zapsat jinam než k položce skupina AM, podle kterého budou vědět i za hranicemi naší vlasti, že když pojedete na skůtru o obsahu max 50ccm, že smíte řídit i ten skůtr nebo jinou motorku, s vyší konstrukční rychlostí než 45km/h. Dnešní řidičák na B také obsahuje skupinu A, ale tzv. AM do 50ccm a zároveň do max. kontrukční rychlosti 45km/h.

Zdar.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 11:28 | Nahoru | #87
sharkis> Já myslím, že dobré, jasné, stručné a víc do detailu bych nezacházel, to by pak už bylo nepřehledné. Teď je to O.K. Dobrá práce, konečně jeden smysluplný příspěvek

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 11:31 | Nahoru | #88
MartinFary> AM je do 45 km/h nez omezení objemu imho

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 13:53 | Nahoru | #89
no mě jako začátečníkovi a technickému ignorantovi tu chybí info o karburátorech, co je to stříkačka a tak

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.1.2009 v 15:39 | Nahoru | #90

Jurawood>FAQ mělo dávno existovat , ano ale ne nesmysl se lživými a nesmyslnými informacemi

Sorry ale je to blábol
chcípák nebo klíček(jedná se o kontakty které jsou v sérii)
gelovka (u moto se nepoužívá, používají se MF)
pulsní nabíješka, lež jako vrata. Dotyční ani netuší co to je.



>né u všech motorek - pokud je to jedno, tak vklidu může převažovat doporučení na vypínání chcípákem, které je u některých motorek správné.
>uznávám, že se častěji používají AGM akumulátory, ale i gelovky se na motorkách najdou
>gelová baterie by se správně opravdu měla nabíjet pulsní nabíječkou

Jakožto autor tohoto článku jsem samozřejmě počítal s kritikou, ale stále nechcete pochopil, že je to SHRNUTÍ NÁZORU VĚTŠINY. Pokud se Vám to nelíbí, tak se o to můžete jít přít na konkrétní diskuze ke konkrétnímu tématu, kde se ty konkrétní věci řešily - tohle je jen pro přehled Samozřejmě Ti Tvůj názor na to, že je to kompletně lživé neberu, ale v tom případě stojí tvůj názor proti názorům většiny uživatelů přispívajících do těchto témat
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist