Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky

Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 14
Následující

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 16:48 | Nahoru | #1
Třikrát hurá
Admini, nešlo by tohle téma "připíchnout" někam nahoru aby to nezapadlo?

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 16:54 | Nahoru | #2
Hloubku dezénu pneumatik uprav, ta je 1,6mm u motocyklů a 1mm u mopedů s obsahem motoru do 50ccm...
A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jinak

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 16:55 | Nahoru | #3
dokonalí

6 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:00 | Nahoru | #4
Chtel bych videt motorku s gelovou baterii

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:01 | Nahoru | #5
to je fakt parada

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:03 | Nahoru | #6
Díky všem
>WenCa: jj o mopedech vim, ale to sem nepletu, na moped si asi nebudeš kupovat okruhovky a to s tou desetinou mm jsem se překlep, dnažil jsem se překlepy kontrolovat, ale přece jen chybička se vloudila

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:04 | Nahoru | #7
dedek new> Já jí mám třeba na CBRu Gelovky se už používaji všude kamaráde

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:05 | Nahoru | #8
Mel bych vyhradu Jelikoz jsem relativne mlady (19) tak mam tyhle zkusenosti cerstve za sebou a zrovna mala cebra mi prijde jako dost drahe reseni at uz pri nakupu nebo nejakem crashi ( precejen nas jic par vetsinou potka nasi vlastni blbosti) Misto cebry bych doporucil Hondu XR 125 R. Jede to zhruba stejne, je to endurko, sedite vys mate vetsi prehled a motorku vic ovladate (siroka riditka, vzprimeny posez) Kdyz s tim prastite odnese to maximalne zadni blinkr (vyzkouseno) v cene max 500 kc.
Jinak s YBR naprosto souhlasim, paradni masina pro zacatecnika a ta cena

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:07 | Nahoru | #9

dedek new>Chtel bych videt motorku s gelovou baterii



dyt se to normálně používá

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:08 | Nahoru | #10
18 let – skupina A18: Motocykly o maximálním výkonu 25kW a zároveň o maximálním výkonu 0,16kW/kg.

*************
18 let – skupina A18: Motocykly o maximálním výkonu 25kW a zároveň o maximálním poměru výkon/váha 0,16kW/kg.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:08 | Nahoru | #11
dedek new> jsi asi zaspal dobu ne?

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:08 | Nahoru | #12
Slash: YBR = sračka a to co pises jsou jen keci .. misto CBR .. XR? .. ses posral ? ne ? mas uplně jine motorky, si to smontuj, kazdemu sedne něco jineho.. a XR rozhodně lepší jak CBR není ...CBr je daleko lepší :)a proc by jsi s tim mel porad prastit ? ... maj gat

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:10 | Nahoru | #13
sharkis> supr práce.jen mi tu chybí téma:Rejže nebo špagety?

Naposledy editováno 24.01.2009 17:13:22

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:12 | Nahoru | #14
dedek new> Se stačí porozhlídnout.Taky ji tam mám.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:13 | Nahoru | #15
Slash> Jak je psáno v úvodu - tohle není můj výmysl, ale je to názor většiny tady, který vznikl z dlouhodobějšího sledování diskuzí ohledně výše uvedených témat Co se týče CBRa, tak moje vlastní zkušenost oponuje té Tvé - pro mě motorka, co mě nikdy nikde nenechala a najezdil jsem na ní hodně Samozžejmě nikdo nemluví o nákupu nového stroje, CBRo vyrovený 2004 seženeš vklidu pod 30 000 Kč

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:14 | Nahoru | #16

WenCa>Hloubku dezénu pneumatik uprav, ta je 1,6mm u motocyklů a 1mm u mopedů s obsahem motoru do 50ccm...
A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jinak



A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jen bych se zeptal kde jsi takovou picovinu zjistil?

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:14 | Nahoru | #17
Chces mi rict ze si se 125 nikdy neriznul? Ja znam teda dost lidi co jo a dily na CBR jsou pekne drahy stejne tak jako cela motorka. A muzu ti rict ze rozdil v akceleraci a max rychlosti je minimalni. A YBR? Chlapce Za tu cenu je to uplne nejlepsi motorka na trhu. Za 4 riky s ni nebyl jedinej problem, staci menit olej a jezdit (to u XR a CBR samo taky) ta motorka je pro zacatecnika fakt perfektni. A nepsal sem misto CBR XR, ale pro zacatecnika je vhodnejsi XR nez CBR. To je muj nazor na ktery mam pravo a to ze sem se posral si laskave nech pro sebe a di si upoustet paru nekde jinde.
Stejne tak muzu napsat Fazer = SRAČKA (coz je muj nazor )

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:15 | Nahoru | #18
sharkis> Nerikam ze me neo kamose cebra nekde nechala .-) Bez diskuze je to super motorka proti tomu zadna namitka, jen se mi zda vhodnejsi XR

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:16 | Nahoru | #19

cepix>18 let – skupina A18: Motocykly o maximálním výkonu 25kW a zároveň o maximálním výkonu 0,16kW/kg.

*************
18 let – skupina A18: Motocykly o maximálním výkonu 25kW a zároveň o maximálním poměru výkon/váha 0,16kW/kg.



myslím že tato specifikace stačí, vzhledem k použité jednotce kW/kg je zcela jasné, že se jedná o výkon motocykl na jeden kilogram jeho suché hmotnosti Přeci jen předpokládám, že to nečtou lidi, co v životě neviděli motorku

Naposledy editováno 24.01.2009 17:17:06

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:17 | Nahoru | #20
tekutinova baterie??? tento vyraz bych vymenil za kapalinova.. precijen budme soudni

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:17 | Nahoru | #21
Chválím-hezká práce.
Kolik jsi na tom strávil času???

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:17 | Nahoru | #22

mohhamed>tekutinova baterie??? tento vyraz bych vymenil za kapalinova.. precijen budme soudni



Jj dík já nemohl najít správnej výraz, měl jsem malý okno

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:18 | Nahoru | #23
Duckna> asi tak hodinku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:18 | Nahoru | #24

Lada.s>dedek new>Chtel bych videt motorku s gelovou baterii

dyt se to normálně používá



No normalne se pouziva bezudrzbova, ale to nemusi byt gelovka, oni si to pletou i prodavaci, uz tady toho bylo receno heureko :\
Jeste to malokdo vysvetlil, jak se vlastne pozna rozdil mezi beudrzbovou např. s rounem a gelovkou.

Naposledy editováno 24.01.2009 17:20:40

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:19 | Nahoru | #25

dedek new>Lada.s>dedek new>Chtel bych videt motorku s gelovou baterii

dyt se to normálně používá

No normalne se pouziva bezudrzbova, ale to nemusi byt gelovka, oni si to pletou i prodavaci, uz tady toho bylo receno heureko :\



gelová = bezúdržbová - je to téměř synonimum - viz. Motorkáři - zásadní je to, že se naplní při výrobě a pak už se do ní nezasahuje

Naposledy editováno 24.01.2009 17:21:34

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:20 | Nahoru | #26
jej jinak sem zapomel pochvalit pekne tema

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:20 | Nahoru | #27
Slash> Díky díky díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:23 | Nahoru | #28
sharkis> jasně, ale je to FAQ, a v tom by to mohlo být pěkný, dokonalý, přesný, jinak supr práce

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:24 | Nahoru | #29
cepix> Okok upravím to

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:25 | Nahoru | #30
este bych tam doplnil to xr pro mlade enduraky, a nejake 2T alternativy a hlavne jaka cim se motory otviraj a co jde a co ne
Předchozí
1 2 3 4 5 6 7... 14
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist