Předem se omlouvám pokud jsem vložil téma do špatné sekce, ale popravdě mě nenapadla jiná sekce kam bych to hodil
Teď k tématu. Jelikož je doba karantény, a já nemám co dělal, tak jsem se nudil, a narazil jsem na jedno video kde opět "Sršeň" vysvětluje že motorka se neřídí rukama....
Mohl bych se zeptat jak to tedy je ? Po dnešku v tom mám zase guláš
Teď něco ke mě, papíry na motorku mám něco málo přes dva roky, takže nebudu machrovat, a rovnou napíši že zkušenosti nemám....
Ze začátku jsem začínal na Staré Jawě ( 250 ) Od minulého roku jsem ale přesedlal na Hondu CBR 500
Na závěr ještě napíšu jak celou dobu jezdím ( zatáčím ) já
Už od autoškoly to dělám tak, že pokud chci projet například levotočivou zatáčku, tak lehce zatlačím do levého řídítka, tělem se lehce vychýlím do vnitřku zatáčky a zároveň jakoby dopředu k levému zrcátku.
Podle "Sršně" je to ale prý akorát tak na rozbití huby.... A na mokru je to prý jistota....
Co jsem koukal tak "Sršeň" stále doporučuje řídit respektive zatáčet přenášením váhy.... Popravdě si ale moc nedokáži představit jak přesvědčím 200 kilovou motorku aby ve 100 kilometrové rychlosti zatočila pouze vychýlením těla...
Mohu se zeptat jak to děláte vy ? Rád bych se něco přiučil, a pokud to dělám špatně tak bych to i rád změnil
Zde přidávám odkaz na dvě videa. V prvním videu mluví "Sršeň" A druhé video "Sršňovu" teorii a rady spíše vyvrací.
Děkuji.
Naposledy editováno 28.03.2020 16:23:15
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Hondě to bez toho opravdu nejde. Hodně dlouho mi trvalo než sem se to (kontra) řízení naučil a pochopil že bez toho to do leva a hned do prava nejde. Tak první zatáčka ještě jo, ale tu druhou jen přenesením váhy projedeš rovně.
Nevím jak to maj ostatní ale já to mám přesně takhle
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
maxipes: U prudkých změn směru ta "vlna" fakt pomáhá, zvláště u dlouhých rozvorů. Takže když potřebuju zatočit doprava "okolo nohy", taky si motorkou nejdříve houpnu lehce doleva a pak ji ostře zlomím vpravo. Bez toho musím jet zatáčku mnohem pomaleji a opatrněji, aby mě nevynesla do protisměru.
Kertézs: Kontra jsi používal, jen si to neuvědomuješ. Kdybys měl od řídítek kolmo ručičku a nějakou stupnici, viděl bys, že před zatočením se ta ručička na moment vychýlí do kontra. Jen to člověk nevnímá a neuvědomuje si to.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
jinak druhej odstavec souhlas, ...s kinematikou predniho kola je to slozitejsi.. to uz jsme resili minule (a zbytecne..) to ze ma kolo tendenci jit obracenym smerem neni kontra rizeni ale snaha o autostabilizaci zavlekem, no nic, jdu zas zmizet do lesa, tady je babisovo a hadr na tlame nosit fakt nebudu...
2 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Guzo píše: To s tým Šilerom ma zaujíma .
Bubrak, aspoň gúgliť viem lepšie od teba(cca pol minúty).
https://www.motorkar.../?t=173425&pgr=1
to je dobre toto ja to hledal jen tady na motorkarich ve vyhledavani, mel sem jit na Googel pravda ...
Naposledy editováno 30.03.2020 02:34:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
assassin píše: kerut: bejvala takova hracka, natahovaci motorka, jezdila jen rovne a mela uvolnene rizeni, kdyz jsi ho zablokoval, tak to nefungovalo. v zadnim kole byl velkej setrvak.
Jo, to jsem měl. Jezdilo to jak bejk. Když se přidratovaly řidítka, tak vystřelila rovně, ale jakmile klesla rychlost, začala zatáčet, a jela do kola až padla. Zajímavý bylo, že při zatáčení se sama nakláněla
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
ramlik píše: ...myslí si někdo, že bude motka / kolo zatáčet pouhým náklonem do strany, pokud bude řízení na tvrdo - nepohyblivé?
Já jsem to tady celé nečetl, a nejsem žádnej fyzik a už vůbec žádnej Rossi, takže sory jestli píšu OT.... myslím že nezatočí, protože to kolo ( přední) tomu musí dávat nějaký směrový vedení, ne?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
bolux píše: assassin> není to o tom stát špičkama boty na stupačkách ale mít hlavně zapojený kotníky, ne že budeš na lachtana s patou na stupačce
Muzes mi vysvetlit co mi vlastne pises a proc mi to pises? Ja v tehle diskuzi napsal jen ze jsou lidi co jedou svet v mx co jezdi se špičkama na stupackach - pritom obvykle je mit stupacku veprostred chodidla. Nevim proc mi cpes nejake paty a lachtany - patou nikdo na mx na stupackach nestoji.
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
bolux píše: zas tak dlouho nejezdím ale zažil jsem spoustu zatáček kde se do zatáčky prostě nedá vyklonit, a je pravdou že co jsem se na kontra řízení zaměřil tak jezdím daleko plynuleji a svižněji
Ja jsem reagoval ciste na styl jezdeni v MX. Kontra a srsnoviny nehodlam resit - za prve uz se to tu probralo mockrát a za druhe, ja se snazim posouvat svoje schopnosti tréninkem s lidma co umi jezdit, ne čtením blábolů na netu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
hele zase treba jsou top MX piloti (mxgp) kteri jezdi spickama na stupackach...
reagoval jsem na tohle tak se hned nečerti ty zabijáku
Naposledy editováno 30.03.2020 09:39:03
Naposledy editováno 30.03.2020 11:18:15
Je tam hodně aspektů, ale pokud je bezvětří a motorka je absolutně vyvážená (např. nerovnoměrně naložené boční kufry) tak jezdec musí nabourat rovnováhu tím, že dá kontra. Člověk to dělá nevědomky a ani neví, že si třeba trochu pomohl bočním větrem do náklonu pokud zrovna fouká.
Tohle celé je jen na souhře rovnováhy - rychlosti - těžiště - okolností Pokud to není v křivce v jaké to má být tak papa do příkopu
kerut píše: 1100Virago> s tim prvnim nesouhlasim, postav si takovou dvoukolku treba z nejakyho lega, dokud to bude mit roztoceny kola tak to pojede vicemene rovne..
Neviem, či sa nemýlim, ale minimálne jedným z mechanizmov, ako udržuje rovnováhu, je aj fakt, že keď zatočíš riadidlami doľava, nakloní sa doprava, keď sa nakloní doprava, (bez pôsobenia ďaľších síl, t.j. prestaneš na riadidlá tlačiť) sa predné koleso stočí doprava, takže taký samovyvažujúci sa mechanizmus. To, ak by si mal nejaký taký doraz, by nefungovalo.Ono to nejde jasně říct, záleží na geometrii , tady teda na úhlu hlavy řízení, resp. stopě.
Správně konstruovaná motorka nebo kolo jede tak, že přední kolo se přiměřeně stáčí do zatáčky, při náklonu se mění bod kontaktu kola a vozovky...
Jenže, velký háček je momentální stav, ta geometrie je ovlivněná pérováním, při náklonu i profilem gumy atd...
A pak taky musíš mít balanc, abys toho bez kontra docílil, musíš se vejít do poměrně malýho okna všech těch veličin , rychlost, odstředivá síla, úhel náklonu, váhy...
Podle mě se dá bez kontra jet na okruhu, kde jezdec má natrénováno a jede úplně přesně stopu a rychlost a tak. Ale i tam když třeba před tebou spadne někdo a musíš s tím škubnout a nebo to klouzne, tak tu motorku rychle strhneš , a to jedině tak, že se někam pohneš ve stupačkách, kde to tolik nerozhazuješ a vrchem, rukama to k sobě přitáhneš.
Jakýkoliv reakce na provoz podle mě musí probíhat stejně, protože většinou reaguješ na změny co vidíš . Máš jinou rychlost než by to potřebovalo na zatáčku bez kontra, takže prostě musíš, jinak nezatočíš.
Pravda je asi to, že když jsi si úplně jistej jaká je zatáčka, kudy přesně a jak rychle to chce, a taky jsi schopen tam dát tu správnou rychlost, pak můžeš projet zatáčku i na cestě bez kontra. Ale jen pokud nemusíš dělat opravu. A ježdění po silnici jsou prakticky jen samé opravy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
kerut píše: Maxipes_Fík> to souhlas ale lezet budes VZDY v levo (doraz bude v pravo, otacet pujde do leva) coz krasne dokazuje ze je mozne uvest stroj do zatacky i bez kontrarizeni (ale zase na druhou stranu to rozhodne neznamena ze ma smysl na motorce kontrarizeni nepouzivat)
BTW zrovna na tom lehouckem kole bys ale z principu (dejme tomu male, vahou opravdu dobre ovladatelne BMX) lehnout nemusel, i kdyz by to vyzadovalo slusnou ekvilibristiku.. na tezky moto to nemas moc sanci efektivne pretahnout vahou ani bez dorazu, to je jasny..
S tím dorazem by šlo jezdit jedině furt dokolečka, při sebemenším pokusu o přímočarou jízdu ležíš, na té straně, kam nepůjdou otočit řídítka.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
bolux píše: -PePe- píše: Sršeň má na spoustu věcí dost zvláštní názory, který má asi jen on, takže bych ho nebral úplně vážně. To "kontra řízení" je jedním z nich. Další je třeba brzdění jen přední brzdou, nebo při jízdě ve stoje na enduru mít nohu na stupačkách na špičkách.
hele zase treba jsou top MX piloti (mxgp) kteri jezdi spickama na stupackach...
reagoval jsem na tohle tak se hned nečerti ty zabijáku
no vzdyt, pisu o top mxgp jezdcich a ty na me s lachtanama a stani na pate
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Metric píše: assassin> Mimochodom, sám to ešte nedokážem posúdiť, ale všade sa hovorí, že to (napr. ten Dungey) je spôsob, akým by sa malo na tom stáť, jednak asi aj kvôli tomu, aby človek lepšie pružil, jednak, aby sa mu nezachytávali nohy o blbiny. Aký názor na to má Sršeň, neviem, on sa často vyjadruje v rôznych metaforách, ktoré na prvé počutie nie sú pochopiteľné...
neco na tom bude, ale ze by se tak melo stat a ze se to tak vsude pise je asi dost silne tvrzeni - kdo to pise a kdo tak jezdi ? ja to asi u nasi MX spicky nevidel a teorie o jezdeni v terenu treba od srsne neberu, dokud nevyhraje aspon nakej prebor
Kertézs píše: Nikdy jsem kontra řízení nepoužíval, na starých motorkách na kole ani na skůtru to není třeba,(nutno dodat že teď jsou motorky rychlejší a těžší) ale musím říct že na mé 200 kilové
Hondě to bez toho opravdu nejde. Hodně dlouho mi trvalo než sem se to (kontra) řízení naučil a pochopil že bez toho to do leva a hned do prava nejde. Tak první zatáčka ještě jo, ale tu druhou jen přenesením váhy projedeš rovně.
Nevím jak to maj ostatní ale já to mám přesně takhle
Každý, kdo tvrdí, že při řízení jednostopého vozidla nepoužívá kontra-řízení, tak lže, i když asi neúmyslně. Kontra-řízení se naprogramuje do mozku každému už třeba ve třech letech věku, po prvních pár stovkách metrů ujetých na koloběžce (takové děti pak nepotřebují směšná boční kolečka na dětském kole, aby nepadaly, na rozdíl od těch, které před tím jezdily třeba na tříkolce nebo šlapacím autíčku).