Téma: Používáte "kontra" řízení, nebo ne
 
28.3.2020 v 16:03
Zdravím,

Předem se omlouvám pokud jsem vložil téma do špatné sekce, ale popravdě mě nenapadla jiná sekce kam bych to hodil

Teď k tématu. Jelikož je doba karantény, a já nemám co dělal, tak jsem se nudil, a narazil jsem na jedno video kde opět "Sršeň" vysvětluje že motorka se neřídí rukama....

Mohl bych se zeptat jak to tedy je ? Po dnešku v tom mám zase guláš

Teď něco ke mě, papíry na motorku mám něco málo přes dva roky, takže nebudu machrovat, a rovnou napíši že zkušenosti nemám....

Ze začátku jsem začínal na Staré Jawě ( 250 ) Od minulého roku jsem ale přesedlal na Hondu CBR 500

Na závěr ještě napíšu jak celou dobu jezdím ( zatáčím ) já

Už od autoškoly to dělám tak, že pokud chci projet například levotočivou zatáčku, tak lehce zatlačím do levého řídítka, tělem se lehce vychýlím do vnitřku zatáčky a zároveň jakoby dopředu k levému zrcátku.

Podle "Sršně" je to ale prý akorát tak na rozbití huby.... A na mokru je to prý jistota....

Co jsem koukal tak "Sršeň" stále doporučuje řídit respektive zatáčet přenášením váhy.... Popravdě si ale moc nedokáži představit jak přesvědčím 200 kilovou motorku aby ve 100 kilometrové rychlosti zatočila pouze vychýlením těla...

Mohu se zeptat jak to děláte vy ? Rád bych se něco přiučil, a pokud to dělám špatně tak bych to i rád změnil

Zde přidávám odkaz na dvě videa. V prvním videu mluví "Sršeň" A druhé video "Sršňovu" teorii a rady spíše vyvrací.





Děkuji.


Naposledy editováno 28.03.2020 16:23:15

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 16:17 | Nahoru | #61
maxipes: motorka je preci jen i trochu sportovni nacini, tudiz je dost pilotu kteri v provozu projizdi zatacky idealni stopou - tzn tou nejrychlejsi. a to rozhodne neni nejvetsi polomer oblouku co se do jizdniho pruhu vejde … mno ale takove asi pred zatackou nepredjizdis

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 16:23 | Nahoru | #62
Motorka je dvoustopý vozidlo?

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 16:44 | Nahoru | #63
Maxipes_Fík> jen jeste doplnim, ze to bylo mysleny tak, ze teda nebudes chtit spadnout vedome ..samozrejme ze kdyz ty na pul omezeny riditka zavres do leva tak lehnes okamzite do prava, ale k tomu tak nejak zdrave predpokladam normalniho cloveka rozum a centrum rovnovahy nepusti..

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 18:58 | Nahoru | #64
Nikdy jsem kontra řízení nepoužíval, na starých motorkách na kole ani na skůtru to není třeba,(nutno dodat že teď jsou motorky rychlejší a těžší) ale musím říct že na mé 200 kilové
Hondě to bez toho opravdu nejde. Hodně dlouho mi trvalo než sem se to (kontra) řízení naučil a pochopil že bez toho to do leva a hned do prava nejde. Tak první zatáčka ještě jo, ale tu druhou jen přenesením váhy projedeš rovně.
Nevím jak to maj ostatní ale já to mám přesně takhle

Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 19:54 | Nahoru | #65
Říkal to Sršen....
To znám ze servisu

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 21:47 | Nahoru | #66
Je fakt, že s trvalým dorazem by asi nešlo ani udržet rovnováhu po rozjezdu Tak nic...

maxipes: U prudkých změn směru ta "vlna" fakt pomáhá, zvláště u dlouhých rozvorů. Takže když potřebuju zatočit doprava "okolo nohy", taky si motorkou nejdříve houpnu lehce doleva a pak ji ostře zlomím vpravo. Bez toho musím jet zatáčku mnohem pomaleji a opatrněji, aby mě nevynesla do protisměru.

Kertézs: Kontra jsi používal, jen si to neuvědomuješ. Kdybys měl od řídítek kolmo ručičku a nějakou stupnici, viděl bys, že před zatočením se ta ručička na moment vychýlí do kontra. Jen to člověk nevnímá a neuvědomuje si to.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 22:36 | Nahoru | #67
1100Virago> s tim prvnim nesouhlasim, postav si takovou dvoukolku treba z nejakyho lega, dokud to bude mit roztoceny kola tak to pojede vicemene rovne.. s tim dorazem na jedny strane by ses podle me rozjel, akorat bys nemohl moc korigovat poruchy rovnovahy na zablokovanou stranu, takze bys podvedome tahal telem rovnovahu na druhou a holt krouzil.. pruser by nastal az pri zpomaleni,.. ty setrvacniky se fakt nezdaji ale RC vrtulnik taky jde udrzet ve visu "na zadech" jasne chce top cvik, neni to sranda, ale neotoci se (protoze rotor) i kdyz by se to zdalo logicky kdyz ma celou vahu nad pusobistem sily

jinak druhej odstavec souhlas, ...s kinematikou predniho kola je to slozitejsi.. to uz jsme resili minule (a zbytecne..) to ze ma kolo tendenci jit obracenym smerem neni kontra rizeni ale snaha o autostabilizaci zavlekem, no nic, jdu zas zmizet do lesa, tady je babisovo a hadr na tlame nosit fakt nebudu...

2 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

29.3.2020 v 22:43 | Nahoru | #68
kerut: bejvala takova hracka, natahovaci motorka, jezdila jen rovne a mela uvolnene rizeni, kdyz jsi ho zablokoval, tak to nefungovalo. v zadnim kole byl velkej setrvak.

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 00:44 | Nahoru | #69
kerut> ty jseš, ...hmm, velmi zajímavý jedinec. Je dobře, že nechceš nikoho nakazit.

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 00:49 | Nahoru | #70
...myslí si někdo, že bude motka / kolo zatáčet pouhým náklonem do strany, pokud bude řízení na tvrdo - nepohyblivé?

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 00:52 | Nahoru | #71
assassin> U RC motorky musíš mít výchylky obráceně (jako countersteering), aby to fungovalo...

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 02:33 | Nahoru | #72

Guzo píše: To s tým Šilerom ma zaujíma .
Bubrak, aspoň gúgliť viem lepšie od teba(cca pol minúty).

https://www.motorkar.../?t=173425&pgr=1



to je dobre toto ja to hledal jen tady na motorkarich ve vyhledavani, mel sem jit na Googel pravda ...

Naposledy editováno 30.03.2020 02:34:13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 07:24 | Nahoru | #73

assassin píše: kerut: bejvala takova hracka, natahovaci motorka, jezdila jen rovne a mela uvolnene rizeni, kdyz jsi ho zablokoval, tak to nefungovalo. v zadnim kole byl velkej setrvak.


Jo, to jsem měl. Jezdilo to jak bejk. Když se přidratovaly řidítka, tak vystřelila rovně, ale jakmile klesla rychlost, začala zatáčet, a jela do kola až padla. Zajímavý bylo, že při zatáčení se sama nakláněla

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 07:30 | Nahoru | #74

ramlik píše: ...myslí si někdo, že bude motka / kolo zatáčet pouhým náklonem do strany, pokud bude řízení na tvrdo - nepohyblivé?


Já jsem to tady celé nečetl, a nejsem žádnej fyzik a už vůbec žádnej Rossi, takže sory jestli píšu OT.... myslím že nezatočí, protože to kolo ( přední) tomu musí dávat nějaký směrový vedení, ne?

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 07:34 | Nahoru | #75
Yura> Zrovna jsem to chtěl napsat, jsou ovládaný jezdící modely motorek, který opravdu jezdí dost rychle, který zatáčí pouhým servem doleva či doprava, takže bez kontra a přenášením váhy k docílení náklonu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 08:41 | Nahoru | #76
assassin> není to o tom stát špičkama boty na stupačkách ale mít hlavně zapojený kotníky, ne že budeš na lachtana s patou na stupačce

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 08:45 | Nahoru | #77

bolux píše: assassin> není to o tom stát špičkama boty na stupačkách ale mít hlavně zapojený kotníky, ne že budeš na lachtana s patou na stupačce



Muzes mi vysvetlit co mi vlastne pises a proc mi to pises? Ja v tehle diskuzi napsal jen ze jsou lidi co jedou svet v mx co jezdi se špičkama na stupackach - pritom obvykle je mit stupacku veprostred chodidla. Nevim proc mi cpes nejake paty a lachtany - patou nikdo na mx na stupackach nestoji.

1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 08:50 | Nahoru | #78
zas tak dlouho nejezdím ale zažil jsem spoustu zatáček kde se do zatáčky prostě nedá vyklonit, a je pravdou že co jsem se na kontra řízení zaměřil tak jezdím daleko plynuleji a svižněji

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 08:53 | Nahoru | #79

bolux píše: zas tak dlouho nejezdím ale zažil jsem spoustu zatáček kde se do zatáčky prostě nedá vyklonit, a je pravdou že co jsem se na kontra řízení zaměřil tak jezdím daleko plynuleji a svižněji



Ja jsem reagoval ciste na styl jezdeni v MX. Kontra a srsnoviny nehodlam resit - za prve uz se to tu probralo mockrát a za druhe, ja se snazim posouvat svoje schopnosti tréninkem s lidma co umi jezdit, ne čtením blábolů na netu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 09:36 | Nahoru | #80
-PePe- píše: Sršeň má na spoustu věcí dost zvláštní názory, který má asi jen on, takže bych ho nebral úplně vážně. To "kontra řízení" je jedním z nich. Další je třeba brzdění jen přední brzdou, nebo při jízdě ve stoje na enduru mít nohu na stupačkách na špičkách.

hele zase treba jsou top MX piloti (mxgp) kteri jezdi spickama na stupackach...

reagoval jsem na tohle tak se hned nečerti ty zabijáku

Naposledy editováno 30.03.2020 09:39:03

Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 10:44 | Nahoru | #81
Já si myslím, že to spousta lidí zbytečně prožívá, asi jsem kopyto, ale na rovinu, nedokážu si sám sobě odpovědět, jestli to používám nebo ne a je mi to úplně jedno jezdím pro pocit, ten mám pozitivní a o to jde. Aspoň mě, nemyslím, že ten dotaz pokládal někdo kdo honí tisíciny na okruhu. Jezdi tak, ať máš pohodlí, nejseš v křečí a jestli necejtíš, co se pod Tebou děje, zvaž, jestli vůbec jezdit. Já třeba vím, že nebudu nikdy hrát na kytaru, byť by se mi to strašně líbilo, ale když máš místo rukou přední nohy.... Mám pocit, že je na silnicích hromada lidí, ať už v autech, nebo na moto, který na to nemají buňky a myslí si, že po absolvování motoškoly, nebo shlídnutí videa z nich bude Rossi, je to asi tak pravděpodobný, jako že na další šňůře budou hrát Iron Maiden po mě

Naposledy editováno 30.03.2020 11:18:15

Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 11:35 | Nahoru | #82
100 lidí 100 názorů ale většinou to každý myslí stejně jen to vysvětluje jinak zaobaleně. Myslím si, že kontra dělá každý. Někdo víc druhý míň. Někdo rychleji a druhý pomaleji. Záleží na rychlosti vs. poloměr zatáčky, jestli fouká boční vítr nebo ne , atd atd.
Je tam hodně aspektů, ale pokud je bezvětří a motorka je absolutně vyvážená (např. nerovnoměrně naložené boční kufry) tak jezdec musí nabourat rovnováhu tím, že dá kontra. Člověk to dělá nevědomky a ani neví, že si třeba trochu pomohl bočním větrem do náklonu pokud zrovna fouká.
Tohle celé je jen na souhře rovnováhy - rychlosti - těžiště - okolností Pokud to není v křivce v jaké to má být tak papa do příkopu

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 12:04 | Nahoru | #83

kokonhead píše: "Motobabica", to je vono

Asi najlepší príspevok v téme... Motobabica, hehé

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 12:08 | Nahoru | #84

kerut píše: 1100Virago> s tim prvnim nesouhlasim, postav si takovou dvoukolku treba z nejakyho lega, dokud to bude mit roztoceny kola tak to pojede vicemene rovne..

Neviem, či sa nemýlim, ale minimálne jedným z mechanizmov, ako udržuje rovnováhu, je aj fakt, že keď zatočíš riadidlami doľava, nakloní sa doprava, keď sa nakloní doprava, (bez pôsobenia ďaľších síl, t.j. prestaneš na riadidlá tlačiť) sa predné koleso stočí doprava, takže taký samovyvažujúci sa mechanizmus. To, ak by si mal nejaký taký doraz, by nefungovalo.

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 12:15 | Nahoru | #85
Yura>
Ono to nejde jasně říct, záleží na geometrii , tady teda na úhlu hlavy řízení, resp. stopě.
Správně konstruovaná motorka nebo kolo jede tak, že přední kolo se přiměřeně stáčí do zatáčky, při náklonu se mění bod kontaktu kola a vozovky...
Jenže, velký háček je momentální stav, ta geometrie je ovlivněná pérováním, při náklonu i profilem gumy atd...

A pak taky musíš mít balanc, abys toho bez kontra docílil, musíš se vejít do poměrně malýho okna všech těch veličin , rychlost, odstředivá síla, úhel náklonu, váhy...

Podle mě se dá bez kontra jet na okruhu, kde jezdec má natrénováno a jede úplně přesně stopu a rychlost a tak. Ale i tam když třeba před tebou spadne někdo a musíš s tím škubnout a nebo to klouzne, tak tu motorku rychle strhneš , a to jedině tak, že se někam pohneš ve stupačkách, kde to tolik nerozhazuješ a vrchem, rukama to k sobě přitáhneš.

Jakýkoliv reakce na provoz podle mě musí probíhat stejně, protože většinou reaguješ na změny co vidíš . Máš jinou rychlost než by to potřebovalo na zatáčku bez kontra, takže prostě musíš, jinak nezatočíš.

Pravda je asi to, že když jsi si úplně jistej jaká je zatáčka, kudy přesně a jak rychle to chce, a taky jsi schopen tam dát tu správnou rychlost, pak můžeš projet zatáčku i na cestě bez kontra. Ale jen pokud nemusíš dělat opravu. A ježdění po silnici jsou prakticky jen samé opravy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 12:19 | Nahoru | #86
assassin> Mimochodom, sám to ešte nedokážem posúdiť, ale všade sa hovorí, že to (napr. ten Dungey) je spôsob, akým by sa malo na tom stáť, jednak asi aj kvôli tomu, aby človek lepšie pružil, jednak, aby sa mu nezachytávali nohy o blbiny. Aký názor na to má Sršeň, neviem, on sa často vyjadruje v rôznych metaforách, ktoré na prvé počutie nie sú pochopiteľné...

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 14:23 | Nahoru | #87

kerut píše: Maxipes_Fík> to souhlas ale lezet budes VZDY v levo (doraz bude v pravo, otacet pujde do leva) coz krasne dokazuje ze je mozne uvest stroj do zatacky i bez kontrarizeni (ale zase na druhou stranu to rozhodne neznamena ze ma smysl na motorce kontrarizeni nepouzivat)

BTW zrovna na tom lehouckem kole bys ale z principu (dejme tomu male, vahou opravdu dobre ovladatelne BMX) lehnout nemusel, i kdyz by to vyzadovalo slusnou ekvilibristiku.. na tezky moto to nemas moc sanci efektivne pretahnout vahou ani bez dorazu, to je jasny..



S tím dorazem by šlo jezdit jedině furt dokolečka, při sebemenším pokusu o přímočarou jízdu ležíš, na té straně, kam nepůjdou otočit řídítka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 14:26 | Nahoru | #88

bolux píše: -PePe- píše: Sršeň má na spoustu věcí dost zvláštní názory, který má asi jen on, takže bych ho nebral úplně vážně. To "kontra řízení" je jedním z nich. Další je třeba brzdění jen přední brzdou, nebo při jízdě ve stoje na enduru mít nohu na stupačkách na špičkách.

hele zase treba jsou top MX piloti (mxgp) kteri jezdi spickama na stupackach...

reagoval jsem na tohle tak se hned nečerti ty zabijáku



no vzdyt, pisu o top mxgp jezdcich a ty na me s lachtanama a stani na pate

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 14:32 | Nahoru | #89

Metric píše: assassin> Mimochodom, sám to ešte nedokážem posúdiť, ale všade sa hovorí, že to (napr. ten Dungey) je spôsob, akým by sa malo na tom stáť, jednak asi aj kvôli tomu, aby človek lepšie pružil, jednak, aby sa mu nezachytávali nohy o blbiny. Aký názor na to má Sršeň, neviem, on sa často vyjadruje v rôznych metaforách, ktoré na prvé počutie nie sú pochopiteľné...



neco na tom bude, ale ze by se tak melo stat a ze se to tak vsude pise je asi dost silne tvrzeni - kdo to pise a kdo tak jezdi ? ja to asi u nasi MX spicky nevidel a teorie o jezdeni v terenu treba od srsne neberu, dokud nevyhraje aspon nakej prebor

(reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne

30.3.2020 v 14:51 | Nahoru | #90

Kertézs píše: Nikdy jsem kontra řízení nepoužíval, na starých motorkách na kole ani na skůtru to není třeba,(nutno dodat že teď jsou motorky rychlejší a těžší) ale musím říct že na mé 200 kilové
Hondě to bez toho opravdu nejde. Hodně dlouho mi trvalo než sem se to (kontra) řízení naučil a pochopil že bez toho to do leva a hned do prava nejde. Tak první zatáčka ještě jo, ale tu druhou jen přenesením váhy projedeš rovně.
Nevím jak to maj ostatní ale já to mám přesně takhle



Každý, kdo tvrdí, že při řízení jednostopého vozidla nepoužívá kontra-řízení, tak lže, i když asi neúmyslně. Kontra-řízení se naprogramuje do mozku každému už třeba ve třech letech věku, po prvních pár stovkách metrů ujetých na koloběžce (takové děti pak nepotřebují směšná boční kolečka na dětském kole, aby nepadaly, na rozdíl od těch, které před tím jezdily třeba na tříkolce nebo šlapacím autíčku).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist