PROFIL UŽIVATELE

Registrace: 21.3.2016

Adresa profilu:http://slimm.motorkari.cz (Sdílet)

Jak se zrodil motorkář

Moje cesta od fichtla přes půjčovnu motorek k vlastní mašině.

Vyrůstal jsem ve venkovském prostředí na Kolínsku, kde měl skoro každý kluk nějakého toho „fichtla“. Když mi bylo něco kolem dvanácti, třinácti let, rodiče koupili mému o dva roky staršímu bráchovi novou oranžovou Jawu Mustang. Pro něho to ovšem nebyl zrovna moc vhodný dárek. Až na pár koleček po dvoře toho na ní moc nenajezdil – nebralo ho to. Dodnes ani nevlastní řidičák. To mě vůně benzínu a oleje chladným nenechala. Brzy mi byl dvorek malý a tak se slibem, že nebudu jezdit na hlavní silnici, podnikal jsem první výjezdy po okolí. Mnohdy mi musela stačit i prašná polní cesta za vesnicí.

V  patnácti nastal zásadní zlom. První řidičák! Konečně bylo moje ježdění legální. Myslím, že v  té době nebyl jediný den bez motorky. Nevím už, kolik stál v  osmdesátých letech benzín, ale měl jsem tenkrát pocit, že když mám v  kapse stovku, tak dojedu nejmíň na konec světa. To byly časy!  Navíc byla tenkrát na malou motorku povinná pouze jedna jediná bezpečnostní pomůcka: brýle, takže jsem v  létě jezdil k  rybníku oděný pouze do plavek. S  kamarády z  vedlejšího městečka jsme podnikali moto výpravy do širokého okolí. Musím se dnes smát, když si vzpomenu na náš „vozový park“, sestávající se ze dvou Simsonů S50 (jeden v  provedení skútr), jedné Jawy 50 Pionýr a mého Mustanga. Moře zábavy!

Když si na mě po pár letech vzpomněla armáda, že by bylo dobré udělat něco pro vlast, přišlo mi jako dobrý nápad zažádat si u nich o řidičák na auto. Vyšlo to, a tak jsem šel znovu do autoškoly – tentokrát ovšem na státní útraty. Kromě osobáku, náklaďáku a traktoru nám pak ještě nabídli za 50 korun dodělat „velkou“ motorku. No neberte to! Jízdy jsem absolvoval na cvičišti na Jawě 350. To ovšem bylo nadlouho poslední svezení na motorce.

Po vojně jsem se odstěhoval do Prahy a motorka bylo to poslední, na co bych mohl myslet. Znáte to sami: práce, bydlení, přítelkyně, manželka, dítě… Touha po svezení na pořádné motorce ovšem zůstala. Jednou mi někdo řekl, že prý existují půjčovny motorek. Až bude čas, tak se tím budu zabývat. Někdy v roce 2010 jsem manželce opatrně nadnesl, na co už nějakou dobu myslím. Ona nikdy na motorce neseděla ani jako batůžek a protože většinu koníčků sdílíme společně, bylo mi jasné, že si nemůžu půjčit motorku sám a jí nechat doma. K  mojí velké radosti si to taky chtěla zkusit.

Našel jsem kluka, který v  Praze provozoval půjčovnu motorek. Telefonicky jsme domluvili termín a podmínky a po uklizení synka k  babičce, jsme vyrazili  do Modřan. Měl jsem docela obavy, jak to půjde, ale větší strach měla mít moje žena a asi nejvíc pak majitel SUZUKI GSR 600, kterému jsem nemohl říct, že ač mám řidičák 18, resp. 22 let, tak že na podobné motorce sedím poprvé. No co, odvážnému štěstí přeje a co tě nezabije, to tě posílí! Vždyť já už ani nevěděl, kterým směrem se řadí! Na Mustangu byly rychlosti tři a obráceně, než na většině ostatních motorek… Zcela prosti jakýchkoli zkušeností, bez potřebného bezpečnostního vybavení, jen s  vypůjčenými helmami, jsme usedli na nebohou motorku a zmizeli majiteli za první zatáčkou. Nastalo seznamování, osahávání. Naháček byl docela živý, ale brzy jsem poznal, že když budu opatrný, tak se nemůže nic stát. Netrvalo dlouho a potkali jsme prvního motorkáře. Zvedl ruku na pozdrav. Co jako? Druhý a třetí také. Aha – motorkáři se zdraví! Jsme v  komunitě, přestože v  šusťákové bundě, riflích a malé vypůjčené helmě, určitě jako motorkáři nevypadáme. Ten večer jsme mohli ujet možná tak sto kilometrů. Druhý den ráno jsme vyrazili na východ. Kolín, Čáslav, Vlašim, Sedlčansko a spodem pod Prahou zpět do půjčovny. Celkem nějakých 400 km. Většinou nemám radost z  toho, když je někdo smutný, ale tentokrát to bylo jiné. Žena mi totiž řekla, že se jí to moc líbilo a že by motorku nejraději nevrátila. Právě se narodil „batůžek“.

Rok nato jsme si to chtěli zopakovat. Našel jsem jinou půjčovnu, kde měli i slibně vypadající Hondu Shadow. Tak nějak jsem tušil, že tohle by mohl být náš styl: pohoda, kochačka, černá elegance s  chromem a posez proklatě nízko. Posíleni loňským zážitkem jsme si usmysleli, že letos to bude od pátku do pondělí. Za ten lehce prodloužený víkend jsme „nalítali“ přes tisíc kilometrů a v  pondělí ráno už bylo usednutí na bolavé zadky za trest. Nicméně vracení téhle nádhery nám dost rvalo srdce a řekli jsme si, že si budeme půjčovat jenom tuhle.

O dalších letních prázdninách jsme si koupili svoje vlastní helmy. Nevím, jestli se to tak dělá běžně, že si nejdřív začnete pořizovat vybavení a až potom motorku, každopádně u nás to tak bylo. Také to byl závazek. Máme helmy, musíme jezdit. Motorkáři bez motorky!

„Šedivku“ (jak jí říkal majitel) jsme si vypůjčili celkem čtyřikrát. Vždy v  létě na jeden víkend. Nikdy nebyla nuda. Dvakrát jsme navštívili tetu, která před několika lety dostala od rodiny k  šedesátinám svezení na Harleyi, abych jí povozil. Svezl jsem i našeho malého syna, který sedíc přede mnou na kraji nádrže málem neodtrhnul rozteklou podrážku z  rozpáleného výfuku. Poznali jsme, jaké to je ujíždět před bouřkou i jak to vypadá, když nás dožene. Šplhali jsme do kopců Krkonoš, omámeni kouřem z výfuku „kývačky“ mého bratra. Řičeli jsme blahem mezi vinicemi na sluncem zalité Pálavě. Zkusili jsme, jak špatně se převáží tři melouny po polních cestách kroutících se ke skautskému táboru a za majstrštyk považuji provizorní opravu upadlého plexi z  blinkru kondomem.  Vždy to ale končilo smutně: motorka nebyla naše a majitel jí chtěl vrátit.

Loni začátkem roku konečně padlo rozhodnutí, že půjdeme do koupě vlastní motorky. Protože nám „Šedivka“ přirostla k  srdci, po jiné jsem nepátral. Četl jsem různě po internetu, že pro chlapa vyšší postavy je 750 ccm málo, ale mě to nikdy nepřišlo. Vždyť jezdíme pomalu, ať se honí dárci orgánů! Bylo několik adeptek, až se objevila jedna krasavice v  Hondě v Letech u Dobřichovic, což je sotva půlhodina autem od domova. Sice na rozdíl od té půjčované neměla opěrku ani brašny, ale jinak vypadala velice slušně. Vyrazili jsme plni očekávání na obhlídku. Co se ale nestalo? V  prodejně jsme potkali majitele půjčovny, který nám prozradil, že ta motorka, co jsme se na ni přijeli podívat, je ta samá, co nám půjčoval! (Náhle informace „motorka po prvním majiteli“, dostala nový rozměr…) Nakonec jsme jí ale koupili, takže můžu lidem vyprávět, že jsme už před pěti lety jezdili na naší motorce!

Tak, a to je asi tak všechno. Když se mě dnes někdo zeptá, jestli jsem motorkář, tak hrdě přitakám. Sice greenhorn, ale motorkář. S tím se dá žít.

Komentáře k článku
Čadil napsal 02.06.2020 v 19:58

parádní počtení,je vidět,že vás to baví,bud jen rád,že máš takový batůžek.moje žena v mašině vidí jen ztrátu peněz.a jezdit ji nebaví.ještě že jezdí dcerka.

Marty68 napsal 23.04.2019 v 10:12

Moc hezký příběh...Hodně šťastných chvil a km za řidítky a nejen tam!

PEPA55 napsal 16.01.2019 v 20:53

Hezky popsaný Váš příběh,přeji hodně krásných zážitků na motovyletech 😎

pip69 napsal 17.11.2018 v 14:57

Supr článek, hodně štastných kilometrů.

Paladin napsal 10.07.2018 v 17:34

Krásné čtení! Přeji mnoho pohodových km...

KAMO74 napsal 01.01.2018 v 19:38

Pupi04 napsal 07.11.2017 v 16:54

.. Moc hezky napsané

Zemela napsal 29.04.2017 v 06:42

hodně dobře napsáno. Ty jsi koupil helmy a potom motorku...proč ne. Já koupil motorku a potom jsem šel před rokem teprve na jaře v jednačtyřiceti do autoškoly. Od loňska jezdím, někdy i s batůžkem (manželka) a je to super...

poldice napsal 28.04.2017 v 08:34

bezva článek, já jsem na tom podobně, ve 20 motorka "lízátko" pak přes 20 let nic a teď nákup cruisera. Vlastně obnovený začátečník. Bohužel jezdím sama, manžel nechce ani za mě ani na jinou motorku, přestože v mládí taky honil všechny "kozí dechy". Ale zase si jedu na pohodu a jako chovatel zvířat stavím u kdejakého výběhu a čumím co se tam pase.
Tak hodně šťastných km...

-Sally- napsal 20.04.2017 v 12:47

petrpos napsal 12.04.2017 v 17:53

super článek. Přeji mnoho šťastných kilometrů kolama dolů...

duelak napsal 12.04.2017 v 06:50

Hezký .Vítám tě do rodiny.

obraz73 napsal 08.04.2017 v 05:18

Super počtení..
Hlavně se vždy s baťůžkem vracet v pořádku domů... Přeji hoooodně šťastných km..

Dawes napsal 03.04.2017 v 22:17

super zpracovaná životní cesta motorkáře
Takže za mě vždycky kolama dolu a pohodu na dvou kolech

zdehel napsal 03.04.2017 v 19:55

Ahoj,moc hezky se to čte.Abys byl v obraze:jsem ženská,motorka je nejlepší relax jaký znám.
S manželem jezdíme nějaký ten rok.Taky jsem začínala jako baťůžek i když s řidičákem,ale není nadto,když si tu holku můžeš kočírovat sám,každý máme svou kočičku.Mimochodem,manžel má šedivku 1100,i na té si to občas projedu.,já mám Introše 600.Takže si važ své drahé polovičky a přejeme vám mnoho km kolama dolů.

El_Tobacco napsal 02.04.2017 v 10:46

Krásně napsané, myslím, že spousta motorkářů začínala podobně

Bobr_Jicin napsal 30.03.2017 v 16:01

Předchozí komentář je samozřejmě od mámy, počítač máme od Bobra, takže proto...

Bobr_Jicin napsal 30.03.2017 v 15:58

Synku, je to moc pěkný článek. Přejeme vám, abyste jezdili pořád nadšeně a hlavně se šťastně vraceli!

Paler napsal 28.03.2017 v 23:58

Hezky napsané, hlavně, že v tobě ta chuť jezdit zvítězila a že jsi to dotáhl do konce a tvou drahou polovičku si hýčkej

milan1963 napsal 28.03.2017 v 16:10

Moc hezké čtení. Podobně nás začínalo hodně, i když já od 15 let pauzu neměl. A trochu Ti závidím, že manželka s Tebou jezdí. To mně nějak obešlo... at' vám to jezdí !

DannyPel napsal 27.03.2017 v 12:00

Slušný ...

MiKas004 napsal 26.03.2017 v 21:49

Moc pěkné čtení.
Taky jsem si zavzpomínal na mé dětské začátky na Stadionu v asi deseti letech a na všechna ta dobrodružství, co jsem s ním na chatě zažil.

66lukynek napsal 25.03.2017 v 22:48

Krásný

elvis78 napsal 25.03.2017 v 18:36

Děkuji za fajn počtení ke kafíčku . Je to velmi zajímavé, jak to bylo s tou šedivkou, to je fakt náhoda a vlastně i štěstí, protože si ji znal.
Jak já začínal? Kluci ve městě takový vymoženosti jako na vesnici neměli, polňačku za barákem a fichlta už vůbec. Já si bez dovolení pučil fichlta bez papírů od bratránka a bez not jsem jel do Kolína do Spojů na učňák. Kolín mám rád Pak jsem si pořídil fichtla od kámoše, tu už jsem měl papíry na auto a možnost řídit fichtla. Stál mě 5000,-. Mám ho do dnes, ale nejezdí. Hodil jsem ho pod okap, po té co jsem na něm brutálně nastydnul. Od té doby jsem na něm nejel.Pak už jsem o moto neměl zájem. Stačily mi papíry na auto a kolo se ktrým jsem výletoval docela dálky. Názor na motocykl otočila změna silničního zákon a a sice řídit skútr k papírům na auto...

fery251 napsal 25.03.2017 v 18:17

Krásně napsáno... vybavují se mi vzpomínky na fichtla, ČZ 175 i MZ 251 ETZ... A fakt je po 40-tce lepší motorka než milenka...

mirocz napsal 24.03.2017 v 18:27

Pěkně napsané a je to dobrá volba. Jak byl nedávno uvedený jeden článek na netu, že po 40-tce muž bilancuje svůj život a nakonec je opravdu lepší motorka než milenka Zvláště pokud je manželka spokojený batůžek tak není co řešit Hodně krásných km

Hondasl napsal 24.03.2017 v 13:00

Tak ať Vám to jezdí bez poruch a nehod. Náklonost k motorce od drahé polovičky je k nezaplacení.

kerič napsal 24.03.2017 v 12:06

Hezky napsanej článek. Řekl bych, že podobným způsobem se zrodila i spousta dalších motorkářů a batůžků(teda spíš si asi na začátky půjčovali motorky od kamarádů než z půjčovny, ale je to vlastně totéž). Přeji hodně radosti a pohody na motorce.

Bobr_Jicin napsal 24.03.2017 v 08:01

Brašule - pěkné
No když jsem našemu tátovi řekl že si chci koupit další - již třetí motorku, tak maminka řekla něco jako "ten náš kluk se úplně zbláznil"

M_o_m_a_n_e_k napsal 23.03.2017 v 23:23

Zdar.
Pěkně psané.
Batužek je fajn, ale někdy to chce se projet sám.