renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

zzpol

Offline: Dnes v 18:53 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 64
Město: Rakovník II
Lokalita: Rakovník Stře...
Body komentářů: 212
ID uživatele: 188445
Registrace: 16.6.2013

Adresa profilu:http://zzpol.motorkari.cz (Sdílet)


JAWA 50 Walter

Po mé reakci na pana Kondelíka v jednom z dílů seriálu rozhovorů Na tandemu s Vláďou na M.cz, zůstal nezodpovězen příběh o ´Tajuplné ´ kolně u hradby...

Probíhala tam  v r.1968-9 drobná doladění JAWY50 Walter, na které do konce roku 1967 v přeboru 50-tek  závodil  Jiří Churavý.  Fotku jsem tehdy neměl k dispozici.  Díky laskavosti jejího tehdejšího majitele M.K.z Rybnice na  Plzeňsku, se mi to ale podařilo změnit…

                           

Povídání o JAWA 50 Walter má spíše podobu  příběhu o Tleskačově kole, dle námětu  Jaroslava Foglara. Jen s tím rozdílem, že popisovaný stroj se ve druhé polovině 60-tých let, dle připojených 3 obrázků opravdu vyskytl, a to dle M.K. dokonce ve 4 exemplářích…

Na uvedených fotografiích je tak možno spatřit  stroj, jak jej otec M.K. věnoval synovi jako dárek. Pracoval ve vedlejší vesnici v energetice chemické továrny s panem Josefem Churavým  ( táta Jiřího ), takže byl  prvním zájemcem o odloženou motorku...  

Jedná se o dobu, ve které se u nás po silnici pohybovali ve stejné kategorii pouze ´pařezy´  a   ´kozí dechy´…   V ČZM Strakonice již ale od roku 1962, pod vedením hlavního konstruktéra závodních speciálů, pana Jaroslava Waltera (1905 -75),  probíhali úpravy na  skříni motoru  JAWA550  a  vývoj hlav a válců  50cc.

    

Nezávisle na ČZM vznikali v dílnách  Svazarmu a soukromých garážích, svépomocné  přestavby rámů ´pařezů´, pro tehdy velmi populární  krajské přebory třídy 50cc. V roce 1964 vyšla ve Světě motorů série článků, jejímž autorem byl V.Krejbich.  Popisuje přestavbu JAWY 50 pro terénní závody. I nyní jde o Sci-Fi, natož tehdy… 

Pan V.Krejbich ve článku ze SM uvádí, že z prostředků ZO Svazarmu byli zhotoveny modely na odlitky skříní a vík. Současně byla zpracována výkresová dokumentace pro jejich opracování, tak aby byla dostupná pro ZO Svazarmu.  

Historicky autorem návrhu zástavby 4kvaltu z ČZ175  do prototypu JAWA 555 byl pan ing.Jan Křivka, vč. startovacího segmentu a automatického vypínání spojky nohou, při pohybu řadičkou.

 

Na celém příběhu je tajemné více věcí. Když pominu odlévání skříní motoru dle pana V.Krejbicha, nejspíše přímo v JAWA Praha - Strašnice, tak zbývá ještě i tak velmi zajímavá část příběhu. Známé jsou i novodobé pokusy zabudovat 4kvalt do původních skříní.                                                                                                                                

O co se ale pokoušel pan Jaroslav Walter ve Strakonicích?

Pan Kondelík se v rozhovoru zmiňuje o tom, že v roce 1967 se osobně setkal se 3 stroji ´z jiného světa´, které sedlali  jezdci ze Strakonic, pan Martin Walter 1948-88, druhým nebyl pan Roučka ale pan František Brož  a na 3. dle prvních 3 snímků již tehdy nad všemi vítězil pozdější vicemistr světa, pan Jiří Churavý 1952, který měl v garáži  na trénování ale již jinačí nářadí…                       

                             

O rok později, již za RH Plzeň o sobě zřetelně dával vědět  v přeboru MV ČSSR

                                            

 Přes 50 let jsem měl jen kusé info.,  které nedávalo žádnou naději  dozvědět se  jak to asi všechno  mohlo být. A ani nyní, v době internetu jsem moc nepokročil… začal jsem se těšil, když jsem  prolistoval cca. 7 let  galerie příspěvků  společnosti  Walter Moto na Facebooku,  ale ani tam není zmínka  o výrobě 4 prototypů z r. 1964-6 resp.  konkrétních  úpavách  dle prvních 3 obrázků,  dvojitý kolébkový rám, 4 rychlostní kartery dle V.Krejbicha, hlava + válec ČZM  apod.

Dle Walter Moto  mohlo být v době stavby uvedených prototypů panu Martinu Waltrovi teprve cca ±17 let, možná by nám ještě mohl napovědět… odeslal jsem první 3 foto panu Waltrovi  a necelou hodinu po odeslání mailu přišla odpověď pana Petra Waltera 1974 ( syna Martina Waltera ), ve které nám oznamuje :

Dobrý den, v ČZM nevznikaly žádné úpravy padesátek, nejdříve upravoval pan Jaroslav Walter silničního pionýra, na kterém odjel pár závodů B.Staša a V.Pilc, posléze udělal pionýra pro svého syna Martina, mého otce, kterému bylo v r.1963 15 let.

Ten pak na tomto stroji závodil jak MX tak soutěže, upravil i motor jejich sousedovi, F.Brožovi (pozdější mechanik Churavého aj.). Na obrazku z r.1964 z Písku je zleva Parkos, Brož a Walter.

Motocykl byl pak prodán ve Strakonicích a poslední výskyt byl někde na severu, loni se mi od posledního majitele podařilo sehnat originál nádrž na stavbu repliky. ČZM nic neupravovala a ani nevznikly žádné série 50tek, otec pak upravoval 50ky pro různé jezdce ( Řáha mistr ČSR 1979-80?), A.Zemen, čtyrkvalty, pětikvalty, vždy do sériových skříni, poslední jeho počin byl 70cc vodou chlazený pionýr a vodou chlazená 80tka na spodku Jawy 90 se šestikvltem . Historii všech vyrobených strojů naši rodinou mám dobře zdokumentované, je to na dlouhé povídání….. S pozdravem

Pan František Brož je také na obrázku z r.1983 zleva, zprava konstruktér ČZ125 2V, pan Kreuz.

A to jsem netušil, že to o dlouhém povídání myslí vážně…

Dnes, 27.9.2022 mě vytočilo neznámé číslo a začaly Vánoce…ozval se pan Walter ml., tou dobou na cestě do Prahy… a přesto, že jsme se nikdy neviděli/neslyšeli hovor plynule navázal na předchozí odpověď  a donutil mě již odeslaný text  komplet přepracovat… plus začít psát  dle 75 minutového  hovoru nový příběh, týkající se hlavně  již jednou položené  otázky :-)

O co se pokoušel pan Jaroslav Walter ve Strakonicích?    Postupně co mě zajímalo a jaké jsem dostal odpovědi týkající se úprav JAWY 50  :

Proč se pan Jaroslav Walter pustil do úprav JAWY 50   … bavilo ho to

Zúčastnil se jeho syn  prací na  úpravách motoru?    … jako syn továrníka musel nejprve 3 roky do učení a pak teprve na školu

Jaké používal skříně motoru ?   … pouze sěriové,  v  roce 1964 do nich ale zabudoval svůj  patent s dvojicí  ozubených  primárních kol  a jejich  přepínání

  

     

Jak se objevili nálitky pro nové víko ovládání spojky?  …  potřebné nálitky byli navařeny

                    

    

Kde se vzala  na hlavě a válci  JAWY 50 žebra shodná s žebry jako měla tou dobou   silniční  JAWA 125 2V  ze Strašnic?         … válec a hlavu přivezl Franta Boček z JAWY, dělal tam.  Sloužili jako modely pro odlitky  po doplnění sacího kanálu a  usazení  pro karburátor

Jak se ustálilo vrtání a zdvih?  …  38x44 na závody 50ek, 3 lamelové spojky vlastní konstrukce a mnoho jiných úprav.  Zkoušeli se ojnice 100, 90, 85  a  přizpůsobovali dělky válců

Netušíte kde mohl vzniknout dvojitý  kolébkový  rám  pod motor, dle prvních 3 fotek?           … netuším,  podobnou  konstrukci otec použil až v roce 1981 

Jen doplňuji  k tomu co již bylo řečeno.  Motocykl  JAWA 50 Walter  z roku 1968 dosahoval výkonu 7 HP  při  11.500rpm.

Panu Martinu Waltrovi  bylo tehdy 20 let.

  

 

Každopádně budu rád, když do případné diskuze  přispěje kdokoli poznámkou o výrobě speciálu, dle prvních 3 obrázků, na kterém odjel sezonu 1967  Jiří Churavý.  Jedná se jen o moji ůvahu na základě výše uvedených informací. Motocykl mohl být na severu... 4x ´ńaklonován´ do kolébkových rámů, ale původní motor ze Strakonic  zůstal jen v jediném z nich. Motocykl Jiřího Churavého měl evidentně 4.rychlostní skříň motoru dle  V.Krejbicha... Jedinná dochovalá nádrž mohla sloužit jako kopyto pro 4 laminátové, skrz kterou jsem na vlastní oči viděl šplíchat benzín v ´tajuplné´ kolně´....

Jestli jsem zveřejněním výše uvedého materiálu způsobil jakoukoli újmu, tak se moc omlouvám, ale dělal jsem to pro ucelenou informaci o unikátním motocyklu, kterou jsem marně hledal v zakoupené knize ´Katalog motocyklů ČZ 1930 - 1997´ autorů Jan Vošalík - Dušan Šebek z r. 2014.   S pozdravem Míra 

Dnes, 27.10.2023 se konala na Hadačce, v Kulturním domě beseda s českými reprezentanty v motokrosu, Jiřím Churavým 1952 , Zdeňkem Velkým 1952 a Miloslavem Součkem 1931, na kterou jsem se strašně moc těšil. Připravil si řadu otázek a materiálu k podpisu… jak to tak ale bývá, když se na něco moc těšíte tak to není dobře… V 18:30, za pološera,  jsem se blížil k Hadačce. Na výjezdu z Kožlán, mezi čerstvě posekanými poli, mi do cesty skočila dvojice srnek, znichž druhá to již nestihla…

 Popraskaný přední plastový nárazník, kryt pravého světla, světlo svítilo ale do nebe… naražená pootevřená  haupna od motoru, maska s logem VW se vypařila, prohnutý chladič vody a  motor lehce začal lapal po dechu z možné závady na napojení mezichladiče stlačeného vzduchu… Našel jsem jen SPZku a dojel na Hadačku. Po domluvě s asistenční službou ( telefon 1224 ) přijela odtahová služba v 19:45, auto naložila, a i se mnou dopravila takto již podruhé do Auto Stopu v Rakovníku….

Z besedy jsem tak stihl pouhých 45 minut a  před zahájením si ještě nechal něco málo podepsat… a hlavně se zeptat pana Chruavého, zda neví, kde jeho otec Pepík, sehnal před rokem 1964 upraveného pionýra, dle prvních tří foto, na kterém Jiří jezdil v letech 1964-6…

Odpověď Jiřího Churavého zněla, tak to teda nevim…  což mě sice nepotěšilo, ale ujistilo, že jsem nejel na Hadačku zbytečně, když to neví on, tak už nikdo…

Jiřího první závod byl v Plasích 1964, v jabloňovém sadu nad pekárnou. ( dnes se tam staví nové baráky na svahu, při sjezdu od Kralovic vpravo ). Řidičák na motorku dělal v Kaznějově na hřišti v roce 1966 a v následujícím roce, na soustředění v Dobřanech byl vybrán do RH Plzeň spolu s Janem Hromulákem, kde již byl za hvězdu jeho bratranec Vlastimil Hlous 1946-2018+. Od roku 1967 závodil na 250ce na výjimku ´mimo veřejné komunikace´, jako 15ti letý. V sále současně probíhala videoprojekce závodu 50ek v Konstantinovo Lázních, kde měl st.č.14.  Ještě před tím v úvodu byl promítán dokument o otci Pepíkovi ze závodů v Kralovicích. Závodil od poloviny 50tých let a zúčastnil se i 6ti denní 1957  v Gottwaldově, kde mu jen těsně unikla bronzová medaile.. V roce 1962 skončil a vše nabídl zmiňovanému bratranci Vlastovi, který to odmítl… po půl roce se ale přišel zeptat, jestli motorku ještě má… strýc Pepík mu s radostí sehnal jinou… Zajímavou poznámku měl pan Souček, o tom, jak k půllitru přišel.  Divišov tehdy vyrobil 20 3pade a  20 půllitrů. 3pade byli hned pryč a ve skladu zbyl jediný půllitr, do půl plynu nic a pak raketa… Miloslav byl ale v Divišovském skladu ve správný okamžik na správném místě a tak mu byl jako poslednímu připsán… Zdeněk Velký také zavzpomínal, že měl sice hezkého pionýra ale tak těžkého, že v kopcích, kde ostatní jeli, on musel běžet a tlačit. V 17ti na něj  pak zbyl v Berounském skladu půllitr… v tom volala asistenční služba a zbytek již znáte… Věřím, že si to dnes posluchači na Hadačce moc a moc užili a byli tam dlouho do noci. S pozdravem

Pozn.:  fotky z akce jsou součástí mého komentáře, kdyby to někoho zajímalo

 

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (1x):

Motorky: Jawa 50/550 Pionýr

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
zzpol napsal 27.10.2023 v 23:39

Dnes, 27.10.2023 se konala na Hadačce, v Kulturním domě beseda s českými reprezentanty v motokrosu, Jiřím Churavým 1952 , Zdeňkem Velkým 1952 a Miloslavem Součkem 1931 , na kterou jsem se strašně moc těšil. Připravil si řadu otázek a materiálu k podpisu… jak to tak ale bývá, když se na něco moc těšíte tak to není dobře… V 18:30, za pološera, jsem se blížil k Hadačce. Na výjezdu z Kožlán, mezi čerstvě posekanými poli, mi do cesty skočila dvojice srnek, znichž druhá to již nestihla…
Popraskaný přední plastový nárazník, kryt pravého světla, světlo svítilo ale do nebe… naražená pootevřená haupna od motoru, maska s logem VW se vypařila, prohnutý chladič vody a motor lehce začal lapal po dechu z možné závady na napojení mezichladiče stlačeného vzduchu… Našel jsem jen SPZku a dojel na Hadačku. Po domluvě s asistenční službou ( telefon 1224 ) přijela odtahová služba v 19:45, auto naložila, a i se mnou dopravila takto již podruhé do Auto Stopu v Rakovníku….
Z besedy jsem tak stihl pouhých 45 minut a před zahájením si ještě nechal něco málo podepsat… a hlavně se zeptat pana Chruavého, zda neví, kde jeho otec Pepík, sehnal před rokem 1964 upraveného pionýra, dle prvních tří foto, na kterém Jiří jezdil v letech 1964-6…
Odpověď Jiřího Churavého zněla, tak to teda nevim… což mě sice nepotěšilo, ale ujistilo, že jsem nejel na Hadačku zbytečně, když to neví on, tak už nikdo…
Jiřího první závod byl v Plasích 1964, v jabloňovém sadu nad pekárnou. ( dnes se tam staví nové baráky na svahu, při sjezdu od Kralovic vpravo ). Řidičák na motorku dělal v Kaznějově na hřišti v roce 1966 a v následujícím roce, na soustředění v Dobřanech byl vybrán do RH Plzeň spolu s Janem Hromulákem, kde již byl za hvězdu jeho bratranec Vlastimil Hlous 1946-2018+. Od roku 1967 závodil na 250ce na výjimku ´mimo veřejné komunikace´, jako 15ti letý. V sále současně probíhala videoprojekce závodu 50ek v Konstantinovo Lázních, kde měl st.č.14. Ještě před tím v úvodu byl promítán dokument o otci Pepíkovi ze závodů v Kralovicích. Závodil od poloviny 50tých let a zúčastnil se i 6ti denní 1957 v Gottwaldově, kde mu jen těsně unikla bronzová medaile.. V roce 1962 skončil a vše nabídl zmiňovanému bratranci Vlastovi, který to odmítl… po půl roce se ale přišel zeptat, jestli motorku ještě má… strýc Pepík mu s radostí sehnal jinou… Zajímavou poznámku měl pan Souček, o tom, jak k půllitru přišel. Divišov tehdy vyrobil 20 3pade a 20 půllitrů. 3pade byli hned pryč a ve skladu zbyl jediný půllitr, do půl plynu nic a pak raketa… Miloslav byl ale v Divišovském skladu ve správný okamžik na správném místě a tak mu byl jako poslednímu připsán… Zdeněk Velký také zavzpomínal, že měl sice hezkého pionýra ale tak těžkého, že v kopcích, kde ostatní jeli, on musel běžet a tlačit. V 17ti na něj pak zbyl v Berounském skladu půllitr… v tom volala asistenční služba a zbytek již znáte… Věřím, že si to dnes posluchači na Hadačce moc a moc užili a byli tam dlouho do noci . S pozdravem

zzpol napsal 28.09.2022 v 19:59

Původní rozhovor s p.Kondelíkem mj. o ´ Motokrosovém pařezu´, na který volně navazuje text s tématem JAWA 50 Walter se nachází na odkazu

https://www.motorkar...ic-otacek-46303.html


TOPlist