Mezinárodní přebor ČR skútrů, MiniGP a Mini Moto v Písku

Začněme počasím. Nic moc. Sobota ještě jakž takž, ale pak příroda předvedla snad šest druhů deště, od čísla 3 (jemný nepravidelný deštík) až po déšť číslo 8 (chcanec, že bys závodníka ze stanu nevyhnal). A tak nebylo divu, že se na start sedmdesátek postavili jen dva lidi, nebo že závod padesátek byl pro jistotu zrušen úplně. V neděli se ale počasí naštěstí umoudřilo a jelo se za sucha.

Anebo ne, já radši začnu soustředěním. To bylo ve středu, čtvrtek a v pátek. Pořádal ho pořadatel ve spolupráci s AČR, a bylo úplně zadarmo. Tohle řekněte například pilotům supermota, kteří tady také jezdí své Mistrovství republiky, i pod stejnou hlavičkou (AČR), ale za každé takové soustředění - pokud se tedy vůbec nějaké koná - musí platit krvavé peníze. Inu jsou pořadatelé a Pořadatelé. No nic.
Na písecké soustředění „malých kol“ před odjezdem na závody do Assenu dorazil i přední český pilot Lukáš Pešek, který si po svém rozchodu s týmem ProRace dával pauzu. V Písku se mezi jiným věnoval i nadějnému nováčkovi třídy MiniMoto, Ondrovi Honzákovi mladšímu, synovi pořadatele této série. A malý Ondra si vzal Lukášovy rady k srdci tak, že na vypůjčeném stroji pak jel takovým způsobem, že kdyby nejel „na divokou kartu“ mimo klasifikaci, skončil by čtvrtý. V pěti letech, na svých úpjně pjvních motojkových žávodech…

Úřední šiml

V Písku kromě deště prověřily psychickou odolnost, ne-li přímo osobní statečnost jezdců, tatínků, týmových manažerů a mechaniků třídy Skútr 50-série ještě dvě jiné zkoušky. Jak si jistě dobře vzpomínáte, při předchozím závodě ve Vysokém Mýtě byla z dobrých, minule vysvětlených důvodů nařízena technická kontrola motorů s cílem zjistit, zda se neporušují technická pravidla v této vstupní závodní třídě skútrů. Několik (no, vlastně dost) hříšníků se tehdy našlo, a tak v Písku následovala kontrola číslo 2, zda už je vše v pořádku. Takže opět se rozebíraly motory, i když tentokrát už ne válce a hlavy, teď stačilo pouze sundat klapky a podívat se dovnitř. A co myslíte? Ano, bylo to v pořádku, protože i ti, kteří kontrolu v Mýtě považovali tak trochu za buzeraci, mezitím pochopili, o co pořadatelům šlo, a dali motory do pořádku.
A teď si představte, že se techničtí komisaři v Písku úplně nečekaně vytasili s další kontrolou, při které je velmi zajímalo, zda je v chladičích předepsaná voda a nikoli zakázaná chladicí kapalina. Tahle kontrola dopadla trochu hůře, ale hlavně se s ní málokdo srovnal psychicky. Jednak voda v chladicím systému znamená vyšší riziko zadření vodního čerpadla, a protože se tato kontrola dělala po prvním závodě v neděli, tak kdo neprošel, ten vyfasoval 10 trestných vteřin ke svému času v cíli. A to už zamíchalo pořadím. Do toho se mnozí jali ptát, k čemuže jsou tedy technické přejímky, když všechny tyto stroje byly bez závad připuštěné do závodu. Ale vůbec nejtěžší bylo pro závodníky vyrovnat se s tím, že byli potrestáni za něco, co je ve třídě MiniMoto zcela povoleno a naprosto v souladu s předpisy. Vysvětlení vám nenabídnu…

Skútry

Skútr 50 Sport, 70, Open
Tak trochu smolný víkend měl v tomto závodě Pavel Gellner, dosavadní leader třídy 70ccm. Poprvé ochutnal písecký asfalt hned v sobotu ráno při prvním měřeném tréninku, ale to se jen sklouzl. První sobotní závod byl vyhlášen jako mokrý, déšť vystřídal slejvák, všude plno vody, jen Pavlova přední guma byla už na startu prázdná. Objel tedy tři kola a zajel do depa, kde dostal világoš od tatínka, který myslel na body. Vrátil se tedy na trať a i s tříkolovou ztrátou stejně skončil druhý. No, jak by ne, když v této třídě nastoupil kvůli dešti jen on a Jirka Velikovský. V neděli, při druhém závodě, se po startu ustálilo pořadí Němec (třída Open), Velikovský, Gellner, ale na úplně stejném místě si Pavel ustlal podruhé. Naskočil, srovnal řídítka a ještě v posledním kole se stihl vrátit na své původní druhé místo. Po závodě ovšem přišla ona kontrola chladicí kapaliny, a s ní 10 vteřinová penalizace, která znamenala posun zpět.
Fenoménem víkendu byl Honza Němec, který byl na suchu i na vodě úplně jinde, než všichni ostatní. Vyhrál všechno, a to přesto, že v neděli dostal za trest start z poslední řady, protože dovezl na startovní rošt do zaváděcího kola na svém stroji přítelkyni. Ale Honza Němec je veselá kopa, tak to vzal sportovně. Stejně zvítězil. Honza ale také během víkendu se žebráckým kloboukem obešel celé depo, aby si „vydělal“ na startovné ve třídě 50 série, kde chtěl bezvěrcům ukázat, že i na té největší hajtře lze v této třídě slušně zajet. Ale o tom později. Třídu 70 ccm celkově vyhrál Jirka Velikovský, druhý skončil Pavel Gellner, třetí i přes neustále přibrzďující zadní kolo Vratislav Krejčík.
Pochvalnou zmínku si zaslouží také Jakub Bergman, který se i s padesátkou velice pěkně držel na úrovni sedmdesátek, a na jeho umění nic neubral ani lehký pád v neděli.
V tomto závodě se na startu třídy Open objevil i také opravdový mastodont, velká Yamaha T-Max 500 v rukou Vaška Kahla, obluda (myslím ten skútr), která jezdí 160 km/h. Skútr nebyl nijak upravovaný, byl na něj moc pěkný pohled, ale protože je stavěný na větší okruhy, na zatáčkovité trati v Písku jezdil časy na úrovni sériových padesátek. Šlo ale hlavně o test nové myšlenky – umožnit od příštího roku závodění velkých skútrů a Maxiskútrů ve třídě Open.
Skútr 50 série
Sobotní závod padesátek byl pro prudký déšť zrušen, ale v neděli sériové skútry prokázaly, že ač někdy působí až trochu dýchavičně, jde jejich úroveň neustále nahoru. V Písku se časy zrychlily o vteřinu oproti minulu. Závody opanoval Lukáš Blaha, ale velmi hezké boje se odehrávaly mezi Luďkem Punčochářem, Lubošem Karníkem a Tomášem Blahou. A hezky se do toho zamíchal i Honza Němec, o jehož žebrací akci jsme již referovali. Honza jinak jezdí Openy, ale do tohoto závodu si půjčil sériového skútra 50 ccm. No skútra, takovou okyslou mrchu bez pérování, s vydechlým motorem a s cvičkami místo gum, a v závodě s ní proháněl kluky mezi třetím a pátým místem. Když všem ukázal, že to jde i na horší technice, v posledním kole vždy galantně zajel do boxů, aby svojí „osvětovou činností“ zbytečně neubíral body pravidelným jezdcům.


Mini Moto

Junior A + B
Ondřej Vostatek se sice zúčastnil soustředění v týdnu, ale na sobotu si odskočil 900 kilometrů do Německa na závody a zase zpátky. Do Písku přijel, viděl, zvítězil, jednou asi o čtvrt kola, podruhé asi o 3 vteřiny, pak se zase všechno naložilo na auto a spěchalo se na další závody do 2000 km vzdáleného Španělska. Tátovi Vostatkovi se ale možná ještě na dálnici houpal žaludek z ranního probuzení, když mu „nějací parchanti“ ráno cloumali s obytňákem, aby už vstávali. Z „nějakých parchantů“ se vyklubali kluci závodnický, a tak táta vzkazuje, že není takový nelida, jak to podle jeho ranního řvaní mohlo vypadat.
A závody? Jak jsme řekli, třídu Junior A vyhrál při neúčasti Michala Búlika Ondřej Vostatek, ale na úplné špici spojeného závodu se zrcadlově střídala startovní čísla 24 a 42, Petr Svoboda (2x první) a Petr Jadrný (1x), oba ze třídy Junior B.
Junior Open 40 + Senior Open 40 + Senior Open 50

Na čele, jak také jinak, byl nejčastěji Vítek Bromovský, který vyhrál první a třetí závod kategorie Senior Open 50. O vítězství ve druhém závodě ho připravil spadlý, ale rychle zase nandaný řetěz. Ještě větší příděl bodů si z Písku odvezl Jiří Mrkývka mladší, jezdící ve třídě Junior Open 40 na stroji Blata, který bral 3x první místo.

Mini GP
Také ve třídě MiniGP se v Písku kontrolovaly motory. Všichni Češi byli po Mýtě v pořádku, ale kontrola odlapila jednoho Němce, myšleno pilota německé národnosti, který podvodně jezdil s osmdesátkou mezi sedmdesátkami. Následovala diskvalifikace a i to bylo málo.
Mini GP 50
V sobotu byli na startu jen dva jezdci, přičemž druhý dostal od vítěze Petra Kuchaříka tři kola. V neděli přijeli Vostatkovi a další, takže jezdců bylo šest, včetně tří Němců. To už šlo, ale přesto organizátoři začínají promýšlet, jak podnítit zájem mladých jezdců o tuto třídu na příští sezónu. V nedělních závodech 2x zvítězil Martin Gbelec, v prvním závodě po hezkém boji s Ondrou Vostatkem, ve druhém s náskokem na Kevina Siedera.
MiniGP 70 Junior
V této třídě byly v Písku tak ostré boje, že jezdci na špici předvedli srážku a hromadný pád. Michal Kolek měl v sobotu při druhém závodě smůlu. Po výměně pneumatik na mokré zjistili, že jde špatně motor, a při rozebírání karburátoru se tatínkovi mechanikovi podařilo ztratit důležitý díl karburátoru. Michal proto nestihl nastoupit do závodu. Vyhrál Martin Marx.

MiniGP 80 Senior
V sobotu 2x zvítězil Jakub Novák, 1x za sucha, 1x v průtrži mračen. Dan Havrda měl problémy s technikou (prasklý výfuk). V neděli Jakub ve čtvrtém kole spadl, motorku zvedl a dojel na druhém místě. Poškodil si ale přitom tlumič řízení, což zjistil až když díky tomu spadl i v druhé jízdě. Nedělním vítězem se tedy stal Dan Havrda.

Další závod seriálu MEZ PČR 2012 se jede 18. – 19. 08 2012 v Chebu.

Video reportáž z třetího závodu ve Vysokém Mýtě


Výsledky (celkově nebo z neděle):

Skútr 50 serie
1. Blaha Lukáš
2. Punčochář Luděk
3. Karník Luboš

Skútr 50
1. Bergman Jakub
2. Augusta Martin
3. Porupka Tomáš

Skútr 70
1. Velikovský Jiří
2. Pavel Gellner
3. Krejčík Vratislav

Skútr nad 70
1. Němec Jan
2. Kahl Václav

MiniGP 50
1. Gbelec Martin
2. Sieder Kevin
3. Vostatek Ondřej

MiniGP E 70 Junior
1. Nechanický Pavel
2. Marx Martin
3. Lorenz Viven

MiniGP E 80 Senior
1. Havrda Daniel
2. Koukal Ondřej
3. Novák Jakub

MiniMoto Junior A
1. Zuda Štěpán
2. Simon Lukáš
3. Vostatek Ondřej

MiniMoto Junior B
1. Svoboda Petr
2. Jadrný Petr
3. Vít Matěj

MiniMoto Junior Open 40
1. Mrkývka Jiří
2. Děkan Martin
3. Podzimek Jiří

MiniMoto Senior Open 40
1. Štipčák Jaroslav
2. Kadeřábek Jiří

MiniMoto Senior Open 50
1. Bromovský Vít
2. Bican Petr
3. Veselý Pavel

Informace o redaktorovi

Láďa Záruba - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist