Třináctý podnik MS Superbike – Katar

Poslední podnik sezony 2017 je tady. Mistrovství světa superbikových motocyklů míří do Kataru, kde mají na okruhu v Losail poslední závody jezdci FIM Superbike a FIM Supersport. V třídě superbiků je o titulu rozhodnuto, ale stále zůstává ve hře druhé místo. Titul mistra světa WorldSSP rozhodne až poslední závod sezony. Ve WorldSBK je český závodník Ondřej Ježek, který jede v barvách stáje Grillini Racing. Třináctý podnik sezony startuje prvními tréninky už ve čtvrtek, závody jsou v pátek a sobotu - Acerbis Qatar Round.

Kapitoly článku

Losail International Circuit, Dauhá (QAT)

Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004. Závodní dráha pouštního okruhu má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka je dlouhá přes jeden kilometr – přesně je to 1068 metrů.

Sezona 2017 končí, ale už nyní se připravují změny pro sezonu nadcházející. Po Jerezu zasedala Komise WSBK, která odsouhlasila úpravy v technických předpisech s platností od roku 2018. Ty mají za cíl srovnat síly v poli superbikových motocyklů. Dovažování a restriktor průtoku vzduchu bude nahrazeno přesně daným omezením otáček, bodovým systém úlev s ohledem na motorové aktualizace v průběhu sezony a cenovým stropem pro odpružení, podvozky a motorové díly související s výkonem. Omezení výkonu a bodový systém má za cíl vytvořit větší rovnost mezi jednotlivými výrobci, cenové opatření stanovených komponentů má jednak snížit náklady a především zajistit, že všechny týmy budou mít přístup ke stejnému materiálu.

Největší změnou nebo nejefektnější změnou bude omezení otáček motoru jako nástroj k vyvážení výkonu. Dodnes byly používány restriktory průtoku vzduchu, které byly umístěné ve škrtící klapce. Podrobněji se k tomuto tématu vrátíme v článku, který na toto téma připravujeme. Pro informaci uvádíme návrh limitu maximálních otáček (ot/min)pro jednotlivé výrobce s platností od roku 2018:

Aprilia – 14700; BMW – 14700; Ducati – 12400; Honda – 14300; Kawasaki – 14100; MV Agusta – 14700; Suzuki – 14700; Yamaha – 14700

!!! Tipujte na výsledky posledních dvou závodů třídy Superbike a soutěžte o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2017. Nezapomeňte, první závod World SBK je už v pátek, druhý se jede v sobotu !!!

World SBK – Losail International Circuit/ rekordy:

Rekord okruhu – 1'56,974 – Jonathan Rea (2016)
Nejrychlejší kolo – 1'56,356 – Jonathan Rea (2016)

World SSP – Losail International Circuit/ rekordy:

Rekord okruhu – 2'00,989 – Kenan Sofuoglu (2015)
Nejrychlejší kolo – 2'01,999 – Jules Cluzel (2014)

FIM Superbike (WorldSBK) – Previe

Mistrovský titul obhájil Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), takže v Kataru je tato záležitost jasná, ale to neznamená, že by Severní Ir neměl motivaci, právě naopak. V Kataru Rea zatím nevyhrál a pokud by to udělal hned dvakrát, překonal by rekord šampionátu v počtu dosažených bodů za jednu sezonu, který nyní patří Colinu Edwardsovi. Američan v roce 2002 nasbíral celkem 552 bodů. Rea jich má prozatím 506. Co se týče boje o titul vicemistra, tak v tom muže Rea podobně jak loni sehrát důležitou roli, protože o druhou pozici usiluje jeho týmový kolega.

Druhý v pořadí Chaz Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) má v Kataru jediný cíl a to porazit jezdce Kawasaki nebo minimálně Sykese, a sezonu uzavřít jako druhý v pořadí. Bodový stav má úplně stejný jako Sykes, takže opravdu rozhodne až poslední dvojice závodů. Loni Velšan přišel o druhé místo rozdílem dvou bodů. Tehdy Rea v posledním závodu sezony před sebe pustil Sykese a ten získal vicemistra. Letos by Davies už moc rád dosáhl na celkovou druhou příčku. Rozhodně by si to zasloužil.

Na třetí pozici je po Jerezu Tom Sykes (Kawasaki Racing Team). Britský závodník má na kontě stejný počet bodů jako jeho rival Davies, a stejnou šanci na zisk celkové druhé pozice v šampionátu. Od Portugalska, kde nezískal jediný bod kvůli zranění, byl ve čtyřech odjetých závodech dvakrát třetí. Na vítězství to ani jednou nebylo a pokud chce obhájit vicemistra, musí porazit Velšana. To pro něho nebude snadné, ale může počítat s pomocí týmového kolegy.

Čtvrtým jezdcem v pořadí je Marco Melandri (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) jehož pozice není již nikým ohrožena, ale ani on už nemůže atakovat jezdce před sebou, i kdyby v Kataru oba závody vyhrál. Vítězství by Melandri bral všemi deseti, protože naposledy byl nejvýš na stupních vítězů v Misanu a moc rád by si to na závěr sezony zopakoval.

Šestnáct bodů dělí jezdce tří ladiček Alexe Lowese (Pata Yamaha Official WorldSBK Team) a Michaela van der Marka (Pata Yamaha Official WorldSBK Team). Lowes v závěru sezony zlepšuje výkonnostní úroveň, což by rád potvrdil umístěním na stupních vítězů. Podobně to vnímá VD Mark, který chce pro Yamahu vyhrát závod a vyjádřit tím poděkování za šanci jet závod MotoGP v Malajsii.

Poslední závodní víkend s MV Agusta pojede Leon Camier (MV Agusta Reparto Corse). Britský závodník podepsal s Hondou, takže ho v příštím roce uvidíme v týmu se Stefanem Bradlem. Každopádně Camier je průběžně osmý a teoreticky by ještě mohl překonat sedmého Xavi Forése (Barni Racing Team).

Český závodník Ondřej Ježek (Grillini Racing Team) nastupuje do prozatím posledního víkendu jeho premiérové sezony v mistrovství světa superbiků. Co bude v příštím roce se teprve uvidí, každopádně rád by letošní ročník uzavřel co nejlépe a to znamená nějakým bodovaným výsledkem. Celkem má na kontě osmnáct bodů a je třiadvacátý v pořadí.

V barvách týmu Red Bull Honda World Superbike pojede Ital Davide Giugliano a Američan Jake Gagne. S Kawasaki týmu Puccetti Racing nastupuje Sylvain Guintoli a za zraněného Ayrtona Badoviniho odjede poslední dva závody Roberto Rolfo. Naopak v Kataru má chybět tým Ioda Racing s jezdcem Leandro Mercadem. Argentinec je přitom průběžně jedenáctý, ale na cestu do Kataru mají týmu chybět finanční prostředky.

FIM Superbike – MS po Jerezu:

1. JONATHAN REA KAWASAKI 506
2. CHAZ DAVIES DUCATI 363
3. TOM SYKES KAWASAKI 363
4. MARCO MELANDRI DUCATI 301
5. ALEX LOWES YAMAHA 226
6. MICHAEL VAN DER MARK YAMAHA 210
7. XAVI FORÉS DUCATI 185
8. LEON CAMIER MV AGUSTA 154
9. JORDI TORRES BMW 149
10. EUGENE LAVERTY APRILIA 135
11. LEANDRO MERCADO APRILIA 115
12. LORENZO SAVADORI APRILIA 113
13. ROMÁN RAMOS KAWASAKI 106
14. STEFAN BRADL HONDA 67
15. RANDY KRUMMENACHER KAWASAKI 50
16. RAFFAELE DE ROSA BMW 48
17. NICKY HAYDEN HONDA 40
18. ALEX DE ANGELIS KAWASAKI 32
19. MARKUS REITERBERGER BMW 29
20. AYRTON BADOVINI KAWASAKI 26
21. LEON HASLAM KAWASAKI 20
22. SYLVAIN GUINTOLI KAWASAKI 18
23. ONDŘEJ JEŽEK KAWASAKI 18
24. DAVIDE GIUGLIANO HONDA 13
25. ANTHONY WEST KAWASAKI 13
26. RICCARDO RUSSO KAWASAKI 13
27. ALESSANDRO ANDREOZZI YAMAHA 11
28. TAKUMI TAKAHASHI HONDA 8
29. JAKE DIXON KAWASAKI 7
30. JAKE GAGNE HONDA 6
31. JOSHUA BROOKES YAMAHA 4
32. JULIAN SIMON APRILIA 4

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
gorkin přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist