S Karlem Abrahamem po Austrálii a Thajsku

Šestadvacetiletý Karel Abraham má za sebou dva úvodní podniky superbikového šampionátu v Austrálii a Thajsku. Z celkem čtyřech klání si odvezl devět bodů a před cestou do Španělska je v průběžném hodnocení mistrovství světa šestnáctý. Tři body ztrácí na dalšího jezdce z prostředí MotoGP Alexe De Angelise, na týmového kolegu Joshe Brookese mu jich schází pět.

Český závodník Karel Abraham závodil v seriálu Grand Prix od roku 2005. Loni to byl jeho jedenáctý rok v mistrovství světa silničních motocyklů a byla to právě sezona 2015, kterou musel kvůli zranění předčasně ukončit. V Barceloně si vykloubil palec pravé nohy, který mu operovali, nicméně toto zranění si vyžádalo mnohem delší léčbu než bylo původně v plánu. V závěru roku pak přišlo oficiální oznámení o jeho přestupu k týmu Milwaukee BMW, který po vítězství v superbikovém šampionátu BSB postoupil mezi světovou elitu World SBK.

Před třetím kolem superbikového šampionátu ve španělské Aragonii jsme se v rozhovoru pro web Motorkáři.cz zeptali Karla Abrahama na pár otázek spojených s jeho přestupem do WSBK, jak to bylo s testováním nebo na jeho prvními dojmy z nového prostředí.

Myslím, že všechny fanoušky zajímá, jak vlastně došlo na spolupráci mezi Karlem Abrahamem a Milwaukee BMW?
Karel Abraham: „Byla tu šance pokračovat v MotoGP nebo se poohlédnout po něčem jiném. Zvážil jsem pro a proti a zjišťoval další možnosti. Pak mi zavolal majitel Milwaukee BMW a společně jsme probrali všechny možnosti ohledně nadcházející sezony, dohodli se a jsem za to moc rád.“

Bylo pro vás těžké odejít z dobře známého prostředí MotoGP do neprobádaných vod superbikového šampionátu?
Karel Abraham: „Samozřejmě ano, protože to bylo velké rozhodnutí, které jsem musel udělat. Nicméně v tu chvíli jsem si říkal, že pokud vše vyjde tak jak má, bude toto rozhodnutí právě to nejlepší. S odchodem jsem se prostě musel smířit. Ale mrzí to, třeba když jsem teď komentoval závody z Kataru a všechny tam vidíte. Přijde vám líto, že už tam nejste, ale tak už to chodí. Věřím, že lepší šanci být konkurenceschopný a zajet dobré výsledky mám teď v superbicích.“

Doteď jste závodil s týmem svého táty. Dnes je ale situace jiná, protože jste se vydal svou vlastní cestou. Jaký je to pro vás pocit?
Karel Abraham: „Určitě je to zvláštní, ale dobrý pocit v tom, že jsem si to domluvil sám. Jít svou cestou má své klady i zápory. Určitě jsem ale rád, že se mi podařilo dojednat smlouvy pro mé mechaniky, takže jsem vlastně nepřišel úplně sám. Společně se mnou jsou u týmu Milwaukee BMW také dva Češi a jeden Francouz – Martin Havlíček, Martin Nesvadba a Yannis Maigret. Všichni tři pro mě sice nepracují, jeden je u Joshe, ale pořád jsme v jednom týmu.“

Před sezonou jste toho moc nenatestovali. Althea Racing už motorky BMW vyzkoušela koncem roku 2015, tým Milwaukee BMW zahájil přípravu krátce před začátkem sezony. Došlo k nějakému zpoždění v přípravě?
Karel Abraham: „Ano je to tak. Podle plánu jsme měli začít s testováním už koncem roku, ale to nevyšlo, protože jsme neměli k dispozici motorky. První testy jsme měli začátkem února, ale to nám zase příliš nepřálo počasí. Přijeli jsme do Jerezu a hned první den pršelo, takže nějakou dobu trvalo než dráha oschla. Druhý den ráno zase byla hustá mlha, takže se nejezdilo. Z dvou dnů jsme pak měli možná jeden celý, pokud bychom to takto nějak dali dohromady. Pak jsme jeli do Aragonie, kde byl první den neuvěřitelně silný vítr. Na dráhu jsme sice vyjeli, ale bylo to více méně takové kroužení než testování. Druhý den jsme toho najeli o něco víc, ale jen pro představu tam třeba ráno byly jen čtyři stupně.“

„To byly naše testy v Evropě. Pak jsme se přesunuli do Austrálie, kde jsme měli oficiální dvoudenní test. Hned první den jsem ale po pár kolech bohužel spadl, následná oprava motorky trvala dost dlouho, takže jsme vlastně jezdili až druhý den a ve finále jsme tak přišli o spoustu předsezonního testování. Navíc v prvních trénincích jak v Austrálii, tak v Thajsku jsme toho také moc nenajeli, protože tam byly nějaké technické problémy.“

Co se týče zranění palce pravé nohy, to už je nyní v pořádku?
Karel Abraham: „Na motorce problém nemám, tam je to opravdu dobré. Určité potíže jsou třeba při běhání nebo když jsem dlouho v letadle. Bolest tam prostě nějaká je, s tím se nedá nic dělat, ale věřím, že to už bude jenom lepší.“

Máte za sebou teprve úvodní dva podniky, nicméně lze už nyní pozorovat nějaké rozdíly mezi paddockem MotoGP a World SBK?
Karel Abraham: „První dojem je zatím takový, že je tam větší pohoda. Uvidíme jaké to bude během evropské šňůry, protože to už budeme mít obytný automobil přímo na okruhu, což nabídne mnohem větší kontakt s ostatními. Pak už třeba bude možné poukázat na nějaké konkrétnější rozdíly mezi oběma šampionáty. Uvidíme.“

Na rozdíl od seriálu MotoGP mají superbiky víkend s dvěma závody. Jak vám vyhovuje toto schéma?
Karel Abraham: „Je to dobré. Třeba v MotoGP jsme si po závodu řekli, to jsme mohli změnit a bylo by to lepší, což už samozřejmě nešlo, ale tady je to díky druhému závodu možné. Má to ale také své háčky. V sobotu je závod krátce po kvalifikaci, takže se motorka musí rychle přenastavit. Navíc v kvalifikaci každý jede na víc jak sto procent, do posledního kola dáváme maximu a je tu velké riziko pádu. V případě nehody pak bude skutečně co dělat, aby bylo do závodu vše připraveno.“

Jak se daří přizpůsobit nové motorce?
Karel Abraham: „Myslím, že už relativně přizpůsobený jsem. Jde tu teď o to se naučit motorku správně nastavovat a zapracovat ještě na pár detailech.“

Co říkáte na první závodní víkend v Austrálii?
Karel Abraham: „Bylo to super. Jak v Austrálii, tak také v Thajsku jsme v průběhu víkendu neustále zrychlovali, zlepšovali časy a posouvali se dál. Závody sice nebyly úplně top, ale jinak co se týče práce na motorce byly oba poslední víkendy perfektní.“

Ještě k Thajsku, tam jste první závod nedokončil a nebylo zcela zřejmé proč. K čemu tam v posledním kole vlastně došlo?
Karel Abraham: „Bohužel jsme tam měli kontakt s Camierem, což byl také důvod proč jsem skončil na zemi.“

Jak vidíte své šance v superbikovém šampionátu?
Karel Abraham: „Moc rád bych šel co nejvýš, ale jak daleko, to teprve uvidíme. Jak už jsem říkal, potřebujeme ještě doladit a vychytat pár věcí, takže v této chvíli ještě nemůžu být nějak konkrétní. Samozřejmě v každém závodu budu bojovat o co nejvíc bodů a věřím, že s přibývajícím časem budou výsledky lepší a lepší.“

Stroje německého výrobce mají týmy Milwaukee BMW a Althea BMW Racing. Jak je to s tovární podporou od BMW?
Karel Abraham: „Motorka je více méně stejná. Nevím přesně, ale nějaké rozdíly tam jsou, třeba zadní rameno máme jiné. Tovární podpora probíhá především v tom, že se snažíme s výrobcem úzce spolupracovat zejména co se týče elektroniky, což je v dnešní době velmi důležité.“

V televizi jste spolukomentoval úvodní podnik seriálu Grand Prix v Kataru. Co vám šlo hlavou při pohledu na startovní rošt královské kubatury?
Karel Abraham: „Samozřejmě člověka to mrzí, protože jsem tam strávil spoustu let a teď už tam nejsem. Na druhou stranu superbikový šampionát je hodně zajímavý a já stále dělám to co mě baví a co se mi líbí.“

Možnost návratu existuje?
Karel Abraham: „Nějaká možnost možná ano, ale já se teď chci plně koncentrovat na letošní sezonu a snažit se dosáhnout co nejlepších výsledků s Milwaukee BMW.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist