Pre - superbiky o rychlostní rekord

Superbiky míří na svůj rekordní okruh, tedy do italské Monzy. Vloni zde zajel mistr světa Max Biaggi v kvalifikaci maximálku 330,2 km/h, letos má jeho Aprilka k dispozici ještě o 4 HP více, takže kolik to bude? Ano, jedná se o čtvrtý letošní závod světového šampionátu superbiků.

Pre - superbiky o rychlostní rekord

"Autodromo Nazionale Monza" se dá také nazvat jako "Chrám rekordů". Na tomto okruhu se jezdí světový šampionát superbiků už od roku 1990 a s dvěma výjimkami (1991 a 1994) každoročně. 

Okruh "Autodromo Nazionale" je dlouhý 5.777 m a má 5 levých a 8 pravých zatáček. Délka cílové rovinky je pak 1.195 m.

Absolutně nejrychlejším jezdcem na tomto okruhu je úřadující mistr světa Max Biaggi, který zde vloni zajel se svou Aprilii zajel čas 1'42.121. Nejrychlejší kolo v závodě pak patří - rovněž z loňského roku - Britovi Calu Crutchlowovi s Yamahou a má hodnotu 1'42.937.



Rekordmanem v počtu vítězství je potom jednoznačně Troy Bayliss, který zde vyhrál celkem 6x. Čtyřikrát zvítězili Carl Fogarty a Fabrizio Pirovano, třikrát potom vyhrál Colin Edwards či Pierfrancesco Chili a ze současných jezdců také i Nori Haga (2007-2x, 2008). Dvě vítězství má na svém kontě díky loňskému doublu Max Biaggi a z aktuálního startovního pole zde vyhráli i Michel Fabrizio (2009) a Chris Vermeulen (2005). 

A jak probíhal loňský rok, respektive jeho dvě jízdy? Tu první vyhrál v dramatickém souboji kvarteta ve složení Biaggi, Toseland, Crutchlow a Haslam, kdy se celá čtveřice vešla do necelé sekundy, pozdější světový šampion Max Biaggi o pouhých 0.247 sekundy před Toselandem, o 0.297 před Crutchlowem a o 0,958 před Haslamem. Náš Kuba Smrž vystartoval do závodu až ze 17. pozice a v prvním závodě si o dvě místa polepšil a dojel si za 15. místo pro 1 mistrovský bod.  Tu druhou loňskou jízdu pak vyhrál opět Biaggi před Haslamem a Corserem, což bylo zároveň první historické podium pro BMW. Skvělou jízdu předvedl Kuba Smrž, ten se z hloubi startovního pole - 17. na gridu - dokázal probojovat až na 8. místo v cíli.  
Ale pojďme rychle do letošního roku: Na čele šampionátu je zatím bezkonkurenčně závodící zkušený Španěl Carlos Checa s motocyklem Ducati. Ten ze šesti možností 4x vyhrál a vždy stál na bedně! Vědom si určité nevýhody své Ducatky, tak společně s továrním týmem z MotoGP absolvoval testování v aerodynamickém tunelu. Má náskok 43 bodů na obhájce titulu Maxe Biaggiho. Ten Checův náskok je ale trochu zavádějící, neboť nebýt "korzárovy černé neděle" v Doningtonu, tak by tak velký jistě nebyl. Ovšem na kdyby se nehraje. Továrna Aprilia však dobře ví, že právě Monza by mohla být tím rozhoudjícím otočením kormidla ve prospěch Maxe Biaggiho. Zvláště, kdyby se podařilo zajet podium třeba Haslamovi s BMW, nebo Biaggiho týmovému kolegovi Camierovi a sebrat Checovi nějaké ty "velké" body. Navíc Carlosovi loňská Monza nevyšla ani náhodou, jen si zopakujme: Checa zde skončil vloni 14. a 11., tedy jen zde na něho získal Biaggi neuvěřitelných 44 bodů k dobru...

Třetím je zatím nováček superbikové série Marco Melandri s Yamahou, který má o další 4 body méně než Biaggi. O dalších 6 bodů za ním je potom assenský vítěz Jonathan Rea s Hondou a ten se stále ještě nevzdává teoretické šance na titul mistra světa. Jen ten by mu totiž zajistil splnění jeho snu, tedy vstup do světa MotoGP už v roce 2012. Za Reou následují další dva jeho krajané, Leon Haslam s BMW (68) a Leon Camier na Aprilii (50). 

Na sedmém místě je český superbiker Kuba Smrž, který nasbíral v doposavadních 6 odjetých závodech 49 bodů. Ital Michel Fabrizio s jedinou Suzuki ve startovním poli má na svém kontě 47 bodů a Top10 doplňují Ir Eugene Laverty s Yamahou a zkušený Japonec Nori Haga s Aprilií - 34 bodů. Ačkoliv továrna Kawasaki investovala po odchodu ze světa MotoGP velké finanční prostředky do vývoje nového motocyklu Ninja ZX-10R, tak se jejich piloti zatím drží hodně skromně na 11. - Joan Lascorz, resp. 13. místě - Tom Sykes a o jedinou velkou senzaci v mediálním světě se bohužel tým Kawasaki postaral pouze v případě nalezení drog a zbraní v jejich továrním kamiónu, což se s hodně velkým zpožděním - řádově14 dní - pokoušel v oficiální týmové zprávě dost neohrabaně vysvětlit.
Co se týká aktuální situace v českém superbikovém týmu Effenbert Liberty Racing, tak oba jeho piloti jsou nyní už zdravotně v pořádku. Jihočeský jezdec Jakub Smrž měl sice "v přestávce" mezi Assenem a Monzou naordinovaná antibiotika kvůli zánětu ve zraněném lokti, ale po víkendu je už dobral.

Jeho týmový kolega Sylvain Guintoli z Francie (16. místo - 16 bodů) se nakonec nemusel podrobit v Itálii žádné operaci, nýbrž to vyřešila intenzivní fyzioterapie. Po této stránce je tedy vše v naprostém pořádku. A zatímco na minulý závod odjížděl celý tým nabuzen jednak stříbrným Doningtonem a jednak tím, že Assen je prostě Smržova trať, tak o Monze se už dopředu říká, že je AntiDucatovskáTo je ale pouze teorie. Tak se nechme překvapit.  

Na startu by měli být i oba dva dlouhodobí marodi, tedy Chris Vermeulen a James Toseland, jehož ruku vidíte na aktuálním snímku. Britský jezdec se o Velikonocích zúčastnil dobročinné akce a v Monze chce zkusit závodit, ačkoliv dle vlastního vyjádření mu v ruce chybí síla. Jeho bývalý kolega z MotoGP Chris Vermeulen to sice v závodě zkoušel už v Assenu, ovšem v první nizozemské jízdě objel pouhých 8 kol a do druhé vůbec nenastoupil. Po svém továrním týmu Kawasaki má ale australský pilot této značky plně jiné požadavky a sice chce pro sebe náhradní motorku !
Co se týká supersportů, tak ty mají odjety tři závody a ačkoliv třeba ve startovním poli v Assenu bylo celkem 16 jezdců s motocykly Honda a pouhých 7 s Yamahou, tak dosavadní průběh sezóny této početní převaze vůbec neodpovídá, neboť jezdci s motocykly Yamaha vyhráli doposud všechny tři závody, dvakrát se radoval Ital Luca Scassa s číslem "9" a naposled v Assenu jeho týmový kolega Brit Chaz Davies se startovním číslem "7". Z toho je tedy také zřejmé, že tabulku šampionátu vede právě Luca Scassa se ziskem 50 bodů. O tři body méně má australský ex-vicemistr světa Broc Parkes s Kawasaki a třetím je o další dva body zpět Chaz Davies s Yamahou. Nejlepší Hondu zatím pilotuje dánský jezdec Robin Harms, který má na svém kontě 37 bodů. Pátý je se ziskem 34 bodů na svém kontě Španěl David Salom na druhé tovární Kawasaki a následují zkušený Francouz Fabien Foret na Hondě (6.-20 bodů), nám velmi dobře známý Massimo Roccoli z Itálie na Kawasaki (7.-19), který má stejný počet bodů jako zkušený Brit James Ellison na Hondě (8.-19 bodů). Top 10 pak kompletují mladý Francouz Florian Marino (9.-17 bodů) a jezdec česko-ukrajinské formace Gino Rea - oba na Hondách (10.-16).
Pokud se ale podíváme dále hlouběji do průběžné tabulky, tak zjistíme, že jeden z velkých papírových favoritů Brit Sam Lowes je 11. (16 bodů) - má ovšem z Assenu zlomenou klíční kost a nad jeho startem v Monze tak visí otazník, druhý jezdec "komandy" pana Josefa Kubíčka - Voloďa Ivanov - na místě 17. (7 bodů) a se stejným počtem bodů je jako 18. český jezdec Ondřej Ježek. Chybět ale bude jezdec v tabulce těsně za nimi, a sice Švýcar Bastien Chesaux, který si při tréninku s motokrosovým motocyklem přivodil otevřenou zlomeninu pravé ruky a poranění hrudního koše. 
V litrových stocích - mají za sebou pouze jeden závod, vede dvojice Italů s motocykly Ducati Davide Giugliano a Danilo Petrucci, třetím je potom Francouz Sylvain Barrier na BMW. V Monze by se měl představit ve své letošní premiéře i český pilot Michal Salač.
V malých stocích - rovněž po jednom absolvovaném závodě - využil domácího prostředí v Assenu Nizozemec Michael van der Mark s Hondou a vede před Francouzem Romanem Lanussem na Yamaze a Australanem Jedem Metcherem na motocyklu stejné značky.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist