Některé zajímavosti z historie superbiků
Text: Jiří Mikšík | Foto: archiv autora | Zveřejněno: 11.10.2012 | Zobrazeno: 2 920x
Všeobecně se má za historickou skutečnost, že superbikový šampionát vybudovali a vedli od samého začátku bratři Paolo a Maurizio Flamminiové. To ale tak není úplně pravda....
O to, že se světový superbikový šampionát vlastně od roku 1988 jezdí, se totiž bratři Paolo a Maurizio Flamminiové zas tak 100% nezasloužili a už vůbec ho nezaložili. To je pouze všeobecně rozšířená pověst.
Historická skutečnost je ale trochu jiná:
Bývalý americký jezdec Steve McLaughlin ještě před prvním ročníkem superbikového šampionátu 1988 na různých kongresech FIM představoval superbikové závodění a tehdejším funkcionářům o nich tak poutavě dokázal vyprávět, že se v roce 1988 poprvé jelo mistrovství světa superbiků.
A společně s novozélandskou firmou "Sports Marketing Company" byl uspořádán první ročník MS superbiků, který vyhrál Američan Fred Merkel.
Teprve o rok později se přidal přes japonskou agenturu Dentsu právě Maurizio Flammini a získal televizní práva na tento šampionát.
Hodně zajímavou záležitostí je také zkratka světového šampionátu SBK. Ta pochází z Nizozemí a znamená Super Bike Kampioenschap, tedy Super Bike Mistrovství. A to ještě z doby kralování vysokého funkcionáře FIM Jo Zegwaarda, který později musel pro korupci své působení v FIM ukončit. V tomto názvu úplně chybí označení World, tedy světový šampionát....
Bývalý pilot Formule2 Maurizio Flammini byl dlouhá léta hnací silou šampionátu, zatímco jeho bratr Paolo - na snímku - pracoval řadu let na milánské burze a k Flammini Group se přidal až v roce 1993.
O dva roky později, tedy 1995, prodali oba italští bratři firmu FG Sport jistému Tommymu Suhartovi, tedy synovi tehdejšího indonéského prezidenta. Potom byl šampionát SBK několikrát prodán a znovu koupěn nazpět, jako například v roce 1998 firmě Octagon Motorsport Group.
V roce 2003 převzala šampionát opět firma FG Sport a v roce 2007 se stal majoritním vlastníkem superbikového šampionátu Infront. Veškeré tyto transakce byly ovšem finančně hodně výnosné a dle hrubých odhadů pamětníků přímo z paddocku SBK přinesly oběma bratrům Flamminiovým zisk až 70 milionů Euro.
Na jaře 2011 investiční firma Bridgepoint (tedy 5 roků po Dorně) koupila veškerá práva na superbikový šampionát a od 2. října 2012 ho dala pod jednu střechu, tedy pod Dornu s tím, že jediným partnerem bude nadále CEO Dorny Carmelo Ezpeleta. Ten také jmenuje osobu, která má jeho plnou důvěru a která bude za šampionát plně odpovídat. Tím by měl být dřívější hrdina Dakaru Oscar Gallardo ze Španělska.
Historická skutečnost je ale trochu jiná:
Bývalý americký jezdec Steve McLaughlin ještě před prvním ročníkem superbikového šampionátu 1988 na různých kongresech FIM představoval superbikové závodění a tehdejším funkcionářům o nich tak poutavě dokázal vyprávět, že se v roce 1988 poprvé jelo mistrovství světa superbiků.
A společně s novozélandskou firmou "Sports Marketing Company" byl uspořádán první ročník MS superbiků, který vyhrál Američan Fred Merkel.
Teprve o rok později se přidal přes japonskou agenturu Dentsu právě Maurizio Flammini a získal televizní práva na tento šampionát.
Hodně zajímavou záležitostí je také zkratka světového šampionátu SBK. Ta pochází z Nizozemí a znamená Super Bike Kampioenschap, tedy Super Bike Mistrovství. A to ještě z doby kralování vysokého funkcionáře FIM Jo Zegwaarda, který později musel pro korupci své působení v FIM ukončit. V tomto názvu úplně chybí označení World, tedy světový šampionát....
Bývalý pilot Formule2 Maurizio Flammini byl dlouhá léta hnací silou šampionátu, zatímco jeho bratr Paolo - na snímku - pracoval řadu let na milánské burze a k Flammini Group se přidal až v roce 1993.
O dva roky později, tedy 1995, prodali oba italští bratři firmu FG Sport jistému Tommymu Suhartovi, tedy synovi tehdejšího indonéského prezidenta. Potom byl šampionát SBK několikrát prodán a znovu koupěn nazpět, jako například v roce 1998 firmě Octagon Motorsport Group.
V roce 2003 převzala šampionát opět firma FG Sport a v roce 2007 se stal majoritním vlastníkem superbikového šampionátu Infront. Veškeré tyto transakce byly ovšem finančně hodně výnosné a dle hrubých odhadů pamětníků přímo z paddocku SBK přinesly oběma bratrům Flamminiovým zisk až 70 milionů Euro.
Na jaře 2011 investiční firma Bridgepoint (tedy 5 roků po Dorně) koupila veškerá práva na superbikový šampionát a od 2. října 2012 ho dala pod jednu střechu, tedy pod Dornu s tím, že jediným partnerem bude nadále CEO Dorny Carmelo Ezpeleta. Ten také jmenuje osobu, která má jeho plnou důvěru a která bude za šampionát plně odpovídat. Tím by měl být dřívější hrdina Dakaru Oscar Gallardo ze Španělska.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?