Jakub : Jak se jezdí Katar ...

Tiskovka Jakuba Smrže o Losailu, Superpoli a tak vůbec.

Jakub : Jak se jezdí Katar ...

Losail lze po dnešním druhém kvalifikačním dni superbikového šampionátu zřejmě označit za okruh, jenž českému jezdci evidentně svědčí.

Jezdec týmu Guandalini Racing vylepšil v druhé kvalifikaci svůj čas o pár desetinek, což přispělo k ujištění se, že kroky které společně se svými mechaniky k ideálnímu nastavení motocyklu učinil, jdou tím správným směrem. Do první sekce Superpole, jenž jak se zdá v novém formátu Kubovi vyhovuje mnohem více, vyrazil s jistotou, že je schopen zajet čas bez použití kvalifikačních pneu. A tím si je ušetřit a získat jistou výhodu pro Superpole 2 a 3. V obou se mu pak navíc podařilo své časy velmi výrazným způsobem stlačit. Skoro až o dvě vteřiny, což znova znamená start do zítřejšího závodu z první řady startovního roštu. Tentokráte však již jako druhý. Chybělo velmi málo a mohlo to být…., ale o tom lépe nespekulovat. Za druhé místo v Superpoli se totiž trofeje také udělují. A tahle je druhá katarská. Navíc Kuba napsal své jméno dosti tučně do historické knihy nejen českého motocyklového sportu. A to českého fanouška musí rozhodně potěšit.

Jakub Smrž: “Všechny tréninky jsme pracovali na nastavení motorky a pořád to nebylo ideální, ale tým udělal kus práce, což bylo vidět v Superpole. Můj čas pod 2 min z volného tréninku byl na zadní gumě, která měla odjeto více než polovinu závodní vzdálenosti. Do Superpole 1 jsem vyjel s jetou přední gumou a závodní směsí vzadu a bezpečně to stačilo na postup dál. Náš cíl bylo dostat se mezi top 8, takže do Superpole 2 jsem už vyjel s kvalifikační gumou a jedno kolo stačilo na postup do poslední fáze a navíc z druhé příčky. S „čistou“ hlavou a kvalifikační gumou jsem pak znovu vyrazil a ještě se mi podařilo zrychlit na 57,3, což znamenalo ne nepatrnou ztrátu 0,1s na pole position. Musím se přiznat, že jsem navíc v tom kole udělal dvě drobné chybičky, ale stejně jsem strašně spokojený. Ráno se budeme soustředit na výběr té správné závodní gumy.“




Jak na okruh?

Jakub Smrž:
  “Okruh Losail patří k těm okruhům, kde si jezdec zrovna moc neodpočine. Kromě cílové jsou ostatní rovinky krátké a všechny zatáčky na sebe velmi rychle navazují. 
Do první zatáčky po startu je potřeba brzdit co nejpozději už i z toho důvodu, že je to místo, kde se dá dobře a často předjíždět. První zatáčka je hodně táhlá a je velmi dobré si v ní udržet co nejvyšší rychlost a zároveň se nenechat na výjezdu vynést úplně na venkovní stranu dráhy kvůli najetí do následující levé zatáčky. 
Druhá zatáčka je takovou pastí a není dobré do ní najet úplně ostře na brzdy, protože levá strana pneumatik může být trochu vychladlá, neboť předchozí část trati o dvou předešlých zatáčkách a mezi nimi zhruba kilometrovou cílovou rovinkou jsou přesně na druhou stranu. Při výjezdu ze zatáčky č.2 je znova velmi důležité zůstat co nejvíce vlevo, neboť následuje rychlá pravá, která se dá, i když se to nepodaří vždy, jet na plný plyn. 
Následují další dvě pravé, jež se dají jet v jednom oblouku jen s drobným narovnáním motocyklu a pak už jenom dát znova co nejvíce plynu předtím než se dostanete k nejpomalejší zatáčce, v níž opět rozhodují brzdy. Je levá a je jedničková a rozhoduje stopa na výjezdu, protože právě tam se podle stopy může přidávat. 
Následuje táhlá pravá, která mění trochu rádius a za ní je takový zrádný protahovák, levá a hned pravá. Kdysi jsem si tam „přivodil“ bezvědomí. Zrádný je to v tom, že se to překlápí přes mírný hrb a dost slušně to dokáže zneklidnit motorku. V zápětí přijde na řadu další pomalá levá, přičemž je potřeba se soustředit na co nejlepší výjezd, protože po ní následuje delší rovný úsek pořád zatáčející se jemně doleva. Přesně zde dostává kontrola trakce zabrat! Pak se brzdí a podřazuje na čtvrtý rychlostní stupeň do rychlé pravé. Dá se na tom hodně vydělat, když se do ní dobře trefíte a udržíte rychlost. 
Následuje další rychlá pravá, kraťounká rovinka a další pravá, která je však trošku pomalejší, než předešlá zatáčka. Na výjezdu je potřeba dát si pozor na nerovnost, která dokáže také celkem slušně rozházet bike, v tom horším případě zavinit pád. Po jejím projetí se však musíte soustředit na to, abyste co nejrychleji přejeli na pravou stranu a brzdí se do levé předposlední zatáčky a posléze do cílové pravé. V sekci těchto dvou zatáček se může rozhodnout o vítězi závodu stejně jako i jiný duel dvou jezdců a to především ve smyslu toho, kdo je lepší na brzdy. 
Ještě však není vyhráno, neboť i výjezd z poslední zatáčky je důležitý a má velký vliv jak rychlost tak top speed, neboť šachovnicový prapor na vás čeká až ve druhé třetině cílové rovinky.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist