Hledání kompromisu na rok 2014

Tento týden se setkají zástupci továren na okruhu MotorLand Aragón s promotérem Dornou a hlavním tématem bude zlevnění superbikového závodění na příští sezónu.

Hledání kompromisu na rok 2014
Nový promoter MS-Superbike španělská firma Dorna má hlavní cíl do nejbližší budoucnosti: Závodění musí být levnější: "Nebudu se míchat do detailního technického reglementu tak dlouho, ale ceny za závodění musí klesnout a musíme je dostat pod kontrolu", říká jasně CEO Dorny Carmelo Ezpeleta a vysvětluje: "Důležité je, aby se zákaznické motocykly přiblížily těm továrním a aby se našel reglement, který by byl relativně lehce kontrolovatelný".

Ezpeleta navrhl, aby motocykl stál pro jednoho jezdce na sezónu mezi 250.000 až 300.000 Euro. Ovšem s tímto návrhem Španěl nepochodil především u bohatých týmů, tedy BMW a Aprilia, ačkoliv zvýšil návrh z původních 250 na konečných 300 tisíc. Na straně druhé privátní týmy jako Pedercini Kawasaki vydají za sezonu peněz daleko méně, tedy kolik přinesou jejich jezdci - hovoří se o částce přibližně 150 000 Euro. A u továrních týmů se nedá kontrolovat, kolik peněz vlastně "spálí".

Význam by tento reglement měl pouze v případě, kdyby Dorna donutila továrny, aby byly schopny dát až čtyři motocykly pro zákazníky - a ty by neměly stát víc než je ta uvažovaná maximální cena. Ovšem tento návrh vyhnal zástupce továren doslova na barikády, tak silný byl odpor některých.
Realita je stejně trochu jinde, pouze Aprilia je pravým továrním týmem. Ostatní továrny už dlouhodobě či od letošního roku spolupracují s týmy jako: Ten Kate (Honda), Motocard (Kawasaki), Alstare (Ducati), Feel (BMW) nebo Crescent (Suzuki) . A tyto týmy určitě nemají kapacitu na to, aby vybavily motocykly další privátní týmy.

Daleko jednodušším řešením by bylo homologovat kitové díly a počet motorů a právě takový kompromis se dá očekávat od tohoto závodního víkendu v Aragónu. A homologované díly by byly normálně na trhu ke koupi. Tím by se odbouralo vlastní vyvíjení drahých komponentů pouze pro závody.

Klasickým příkladem je továrně vyvíjená a hodně drahá vidlice s pérováním Öhlins. Až na  Kawasaki (Showa) používají ostatné Top týmy pérování švédské firmy Öhlins. Tovární balíček pro dva jezdce na jednu sezónu stojí neuvěřitelných 250.000 Euro! Součástí je sice vidlice, ale ta se nedá koupit, nýbrž pouze leasingivat...Návrh je, že by se používaly normální vidlice TTX, a mohl se měnit pouze vnitřek. Tím by se ceny dostaly na polovinu, tým se dvěma piloty by tam ušetřil přes 100.000 Euro za jednu sezónu.

Jelikož po několika létech bylo konečně i v MS-Superbike obnoveno sdružení MSMA (Motor Cycle Sports Manufacturer’s Association) tak se dá nyní mluvit a psát o konktrétních sumách: Bike Aprilia RSV4 je s cenou od 400.000 do 450.000 Euro nejdražším Superbikem, ostatně není divu, že tak dominuje i od roku 2012 i šampionátu Claiming-Rule v královské kubatuře MotoGP. Kawasaki ZX-10R a BMW S1000RR stojí okolo 350.000 Euro. Suzuki GSX-R1000 a  Ducati 1199 Panigale přijdou na 250.000 Euro. Honda CBR 1000RR pak leží pod hranici 300.000.

Při zavedení cenového limitu 300.000 Euro bude tak nejvíce postižena právě Aprilia, neboť by musela hodně svůj motocykl omezit o speciální díly. Odborníci se shodují v názoru, že v tomto případě zavedení limitu by italská továrna vystoupila z MS-Superbike a naopak vstoupila do MotoGP. To by ale Dorně zas tak moc nevadilo, ba naopak by ji to vyhovovalo...

Takže se musí vytvořit nějaký kompromis: "Nový model musí být takový, aby žádná továrna nebyla postižena o mnoho víc, než jiná", vysvětluje Bernhard Gobmeier, generální manažer Ducati Corse.
Němec mezitím jednal s japonským viceprezidentem HRC Shuheiem Nakamotem, a shodli se, že: "Jsme zajedno, že maximální počet motorů na sezonu by měl být omezen na 10. Dále předepsat jednotné převody na všechny tratě. Nebo používat pouze předepsané díly na brzdy od firmy Brembo či předepsané pérování a vidlice od Öhlinse. V DTM to funguje a byl by tak konec předhánění se v zbytečném plýtvání peněžních prostředků. Není přece normální, aby se v MotoGP dalo vystačit s 5 motory a ve WSBK jich Top tým potřeboval přes 20."

Pochopitelné je tak i stanovisko Nakamota: "Hondě nejde o to, aby bylo konkurenceschopná. Pro nás je důležité, aby se tohoto šampionátu zůčastnily všechny současné továrny a to bude možné pouze v případě nízkých nákladů na závodění. Honda se koncentruje na to, aby vyhrála MS-MotoGP. Pokud chce nějaký jezdec závodit v MS-Superbike s motocyklem Honda, tak nás to těší. Když v MS-Moto3 vyhrajeme nějaký závod proti KTM, tak nás to udělá šťastnými. Jsme největší motocyklovou továrnou na světě a potřebujeme zachovat závody na okruzích. Dvoutaktní kubatury v Grand-Prix byly příliš drahé, Moto2 a Moto3 jsou cenově daleko výhodnější. Přesto jsou závody zajímavější. A to Hondě stačí. Nyní musíme udělat cenově výhodnější i sezónu MS-Superbike. K tomu můžeme dojít třeba zavedením limitu počtu dovolených motorů a určité díly používané pro závodění v MS-Superbike cenově omezit."

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist