Daytona 200 Preview

Nově rekonstruovaná legendární dráha v americké Daytoně příští týden přivítá účastníky neméně legendárního závodu superbikových motocyklů.
AKTUALIZOVÁNO

Již příští sobotu se v americkém státě Florida pojede další ročník slavného závodu Daytona 200. Letošní rok přináší opět několik novinek, z nichž ta nejpodstatnější je změna kursu samotného okruhu.
Pohled do historie tohoto závodu, který se na konci třicátých let minulého století začal jezdit na daytonské pláži, a který se v roce 1961 poprvé představil na velké, oválné dráze okruhu Daytona International Raceway, nám ukazuje, že letošní změna dráhy je již šestou modifikací, která se právě od roku 1961 na okruhu v Daytoně uskutečnila. Letošní změna okruhu vyřadila dvě klopené zatáčky. Již se nebude jezdil po 1. a 2. zatáčce oválné dráhy. Tuto velmi rychlou a především nebezpečnou část nahradil zcela nově postavené úsek dráhy uvnitř oválu, který jezdce přenese na protilehlou rovinku, kde se budou jezdci opět vracet na klasický kurz okruhu, tedy na šikanu a závěrečné dvě klopené zatáčky, ve kterých motocykly dosahují maximálních rychlostí, často vysoce překračujících 300 km/h. S úpravou okruhu přišla i změna v počtu kol, od letošního ročníku se namísto původních 57. kol pojede již kol 68.
Mezi letošní favority se jistě opět zařadí jezdci na motocyklech Honda CBR 1000RR, kteří však od letošní sezóny již nepojedou s plnou tovární podporou. Návrat této japonské továrny do Mistrovství světa Superbike znamenal, že ve všech národních šampionátech mimo území Japonska (tedy v britském a americkém) budou týmy s motocykly Honda dostávat pouze standardní závodní materiál. Přesto zejména Miguel DuHamel (CAN-Team American Honda) bude patřit mezi absolutní špičku, vždyť právě tento syn bývalého jezdce GP 500 zde zvítězil již v roce 1991. Se svými celkovými čtyřmi vítězstvími (1991, 1996, 1999 a 2003) bude DuHamel útočit na absolutně nejúspěšnějšího Scotta Russella, jenž v Daytoně na konci minulého století zvítězil celkem pětkrát.
Na rozdíl od DuHamela, jenž letos nastoupí již ke své šestnácté sezóně v AMA U. S. Superbike, jsou další dva jezdci Hondy podstatně méně zkušení, nicméně i oni by mohli promluvit do příček nejvyšších. Jake Zemke a navrátilec Kurtis Roberts z týmu pana Eriona již několikrát prokázali, že mezi absolutní špičku patří. Připomeňme pouze fakt, že pokud by zvítězil Kurtis Roberts, bylo by to teprve podruhé v historii závodu Daytona 200, kdy se z celkového vítězství radoval otec i syn, protože právě legendární „King Kenny“, tedy Kenny Roberts sr. – otec Kurtise, se radoval celkem třikrát z vítězství v závodě Daytona 200. Jedinou rodinnou dvojici v podobě otce a syna, která slavila vítězství v Daytoně, je Floyd Emde, který se radoval v roce 1948 a jeho velmi slavný syn Don Emde, jenž zvítězil v roce 1972.
Máme tu ovšem továrnu Suzuki, jejich letošní bombu Suzuki GSX-R1000 K5 a velmi zkušenou dvojici Mat Mladin – Aaron Yates, kterou i letos doplní mladík Ben Spies. Jak na tom bude tým Yoshimura Suzuki, což je tovární tým Suzuki v USA, ukázaly i první závody Mistrovství světa Superbike, protože naprosto shodné motocykly má i tento tým (s úpravami motoru dle amerických pravidel). Vynikající materiál, který továrna Suzuki pro letošní sezónu svým jezdcům přichystala , ve spojení s dravostí a především zkušeností jezdců týmu Yoshimura Suzuki, mě nutí abych napsal, že to budou opět motocykly Suzuki, které budou americkým okruhům vládnout. Nás jen může těšit, že jediný zástupce naší země v USA – Vincent Haskovec, bude právě na novém motocyklu Suzuki závodit ve třídě AMA Repsol Superstock.
Japonskou továrnu Kawasaki bude v Daytoně, ale i v celém šampionátu USA, zastupovat tým Attack Kawasaki. Již je to však deset let, kdy „Team Green“ slavil poslední vítězství na slavném oválu, bohužel pro příznivce zelené barvy to zřejmě ani v letošním roce nebude na vítězství. S novými modely motocyklu Kawasaki ZX-10R se představí Ben Attard a Joshua Kurt Hayes, který již ví, jak vypadá vítězství v Daytoně, když se radoval v roce 1999 z vítězství v závodě Superstock 750.
Továrna Ducati v letošním roce podruhé v řadě bude plně podporovat tým Ducati Austin, který vedle Erica Bostroma nasadí v letošním roce i druhého jezdce. Tímto jezdcem se stal Brit Neil Hodgson, jenž by chtěl navázat na někdejší úspěchy boloňské továrny, která své první účinkování v americkém šampionátu ukončila v roce 1999, ale již od roku 2004 je opět s plnou výbavou zpět. Eric Bostrom by jistě chtěl navázat na úspěch z loňské kvalifikace, ve které zvítězil. Pomoci vylepšit skóre by mu měl i zcela nový stroj Ducati 999 F05. Neil Hodgson bude v závodě nováčkem, lednové testy v Daytoně však ukázaly, že si Hodgson zcela jistě nebude počínat jako nováček, vždyť právě při testech Dunlop patřil Hodgson k nejrychlejším jezdcům.
Vzhledem k tomu, že ani v letošní sezóně nenasadí továrna Yamaha svůj tým Graves Motorsports do seriálu třídy Superbike, je výčet továrního materiálu třídy Superbike kompletní. Závěrem již tedy pouze upozornění na závod třídy Superstock, kde se představí dle mého názoru pouze „The American dream“. Bude to domácí továrna Buell. Tato továrna s národní hrdostí nasadí do závodu svůj výrobek Buell XB 12R Lightning. Motocyklu s hrdým názvem „Blesk“ sice Američané věří a po mnoha letech doufají ve vítězství amerického motocyklu (naposledy v roce 1969 Cay Rayborn na Harley-Davidson), osobně se však domnívám, že silným japonským čtyřválcům nebude konkurencí. Pro úplnost doplním, že s motocyklem továrny Buell bude jezdit zkušený Shaw Higbee, který za svou kariéru již vystřídal mnohé americké týmy.
Letošní Daytona 200, která je již mnoho let zahajovacím podnikem šampionátu AMA U. S. Superbike, startuje příští týden ve středu (9. 3. 2005), samotný závod na 200 mil je na programu stejně jako v loňském roce již v sobotu 12. 3. 2005 (po zkušenosti z roku 2003, kdy se kvůli dešti konal závod prakticky bez divácké kulisy v pondělí dopoledne).

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist