BMW: Kde se stala chyba?, aneb přečetli jsme za vás!

Superbikový tým BMW stojí před svou druhou sezónou, ovšem zatím to nevypadá na nějaké velké zlepšení proti premiérové sezóně 2009.

Jelikož se téma továrního superbikového týmu BMW stává dosti častým diskuzním tématem na našich webových stránkách, tak jsem si ve svém archívu vyhledal některé názory povolaných ke stagnaci tohoto bavorského projektu a vyjímám z něho to podstatné:


"Rok 2009 je za námi, stejně jako první testy. Když Corser ztratil v Portimao 1,7 sekundy a Xaus 2 sec. na nejlepšího, tak hovořil projektový ředitel Rainer Baumel o problémech s nastavením motocyklu (mimochodem dnes to bylo 1,3 resp. 1,5 sekundy)." 

Problém je ale nutno vidět z různých stran a zde jsou tedy některé.

"Jezdci jsou kritizováni, to je celkem jasné. Corser nemá fyzičky na rozdávání a jeho konzumace piva není zas tak u jezdce světového formátu úplně běžná. Je to výborný jezdec, ale askétem nikdy nebyl. Angažování Xause byla zřejmě největší chyba. Jezdec známý především svými pády je specialistou na dvoutakty a své nejlepší dny má už dávno za sebou.   

Ještě větší chybou ale byl dvouletý kontrakt obou dvou jezdců - tedy zralých třicátníků. Tím se nemuseli oba dva jezdci ve svém prvním roce u BMW zas tak moc snažit."

Vize do budoucna.

"V roce 2009 předvedli oba jezdci průměrné výsledky a výkony (dle názorů některých expertů jezdili především ve druhé polovině na 80% svých možností). V roce 2010 se ale nedá čekat nějaký zvláštní posun dopředu. BMW sice představila na pohled velmi pěkný superbikový motocykl S 1000 RR, který si rozhodně nezadá s Japonci nebo s Ducati a Aprilii. Ovšem závodní verze motocyklu, výběr jezdců a  testovacího týmu (Aprilia - Alex Hofmann) nesvědčí o nějaké promyšlené vizi do dalších let."

Odchod z Dakaru a jako náhrada WSBK.

 "Po odchodu BMW z Rallye Dakar si hledal sportovní šéf BMW Bertl Hauser nějakou činnost, aby zdůvodnil svou pozici. Proto předložil akcionářům a nejvyššímu managementu továrny BMW projekt superbikového týmu, aniž byl tento vůbec připraven. A nyní musí tito vysoce postavení pánové zjistit, že:


1) Superbiky jsou v normálním tisku a v TV na samé hranici zájmu, to je jasné.
2) Pirelli bere výraz jednotné pneumatiky trochu po svém a špičkové týmy (především z Itálie) mají k dispozici lepší pneu než jiné týmy ze středu závodního pole - to ví skoro každý, kdo se ve světě WSBK pohybuje.
3) Promotér WSBK Flammini je Ital a proto samozřejmě Ducati a Aprilia mají jiné !!! možnosti a podmínky, než jiné značky.
4) Superbikový reglement neumožňuje nějaké zvláštní technické úpravy
5) Že BMW neangažovala kromě zkušeného Corsera nějakého mladšího jezdce jako týmovou "2", je těžko akceptovatelné. Na otázku, proč nepřišel vloni na podzim Němec Neukirchner, zněla odpověď od Hausera: "Nevěděli jsme, že je volný!". Angažování německého jezdce do německého týmu by jistě přivábilo i německé sponzory a závodní tým by nemusel být financován pouze továrnou!
6) 12 milionů Euro stojí BMW roční účast v seriálu WSBK a Hauser tvrdí nejvyššímu managementu BMW, že tým MotoGP stojí ročně 60 milionů Euro. To je nesmysl, neboť šéf Dorny Ezpeleta dává ročně do týmů MotoGP 30 milionů Euro, zatímco Flammini jen pobírá poplatky za účast v šampionátu
(vůbec je nepodporuje) a ty se ještě rok od roku zvyšují." 

Jestliže tým MotoGP - třeba LCR Honda s jedním jezdcem potřebuje ročně 5 milionů, tým se dvěma jezdci - například Tech3 - pak musí mít k dispozici mezi 7 až 8 miliony. Takže kde je ten pětinásobek 12 milionů, tedy dohromady 60 milionů Euro?, dle Hauserova počítání.

"Z pohledu jiného: O MotoGP se zajímají sponzorsky takové firmy jako třeba Telefonica, ale ty rozhodně nemají zájem o superbiky. 

A i další argument Hausera trochu kulhá: Jeden motor pro MotoGP musí vydržet 1 800 km, v WSBK se mění už po 1000 km."  



"BMW prostě udělala strategickou chybu, a mnoho toho nezmění ani Davide Tardozzi. Sportovní šéf Bertl Hauser nebude za chvíli vědět a kam dřív skočit! A nepomůže ani výměna jezdců!"

Tyto názory na chybnou koncepci závodního sportu u BMW byly prezentovány v časopise SportWeek.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist