71th Bol d´Or

Zpráva z průběhu závodu Mistrovství světa Endurance, který se koná na okruhu Magny Cours. Průběžně aktualizováno

Velmi dramatický průběh zaznamenaly první hodiny 71. ročníku Bol d´Or. Na první místo šla od startu posádka továrního týmu Suzuki Endurance #1. Za ní se vytvořila silná čtveřice ve složení SERT #2, Kawasaki France #11, Maccio Kawasaki #111 a Yamaha GMT 94. Pak se ovšem začaly dít první velké rány. Jako první to byl pád Yamahy GMT 94, pak přišel pád jezdce na Kawasaki #11. Když ovšem jezdil tým SERT #1 zcela bezpečně na prvním místě s jedním kolem náskoku, přišel v nejrychlejší zatáčce okruhu kontakt mezi strojem tohoto týmu a motocyklem Yamaha týmu Mail Performance. Brutální pád skončil zcela zdemolovaným strojem R1 a velmi vážně poškozeným motocyklem GSX-R1000. To ovšem nebylo vše. Krátce poté havaroval jezdec týmu Racing Team 28 a protože zůstal ležet v nebezpečném místě, vyjel na trať safety car. Hned při prvním průjezdu cílovou rovinkou ovšem za tímto bezpečnostním autem došlo k dalšímu velmi vážnému incidentu, když po vzájemném kontaktu zůstaly na silnici motocykly a jezdci týmů Profil + Dap 91 a Genous Teamu. Během jízdy safety caru dokončili u suzuki opravu jedničkového motocyklu, který se vydal zpět do závodu s více jak desetikolovou ztrátou.
Za tým Maco Moto Racing startoval Švéd Christer Miinin, který předával Tomáši Mikšovskému. Jako třetí pak jezdil Leroy Verboven. Po pěti hodinách se tým Martina Kuzmy drží na 13. místě!
Pořadí po 5. hodinách:
1.- #2 SERT
2.- Yamaha GMT 94 -1 kolo
3.- Maccio Kawasaki -2 kola
4.- Bolloger Kawasaki -2 kola
5.- National Motos Honda -3 kola
--------------------------
14.- Maco Moto Racing -8kol









S příchodem noční tmy přišla i krutá rána osudu. Po absolvování 194 kol musel tým Maco Moto Racing odstoupit ze závodu. Důvodem odstoupení je zadření motoru. Osud si tak s týmem krutě zahrál v době, kdy figuroval na 14. místě celkové klasifikace a ve své třídě Superproduction na pódiovém, třetím místě.
Pořadí po 7. hodinách:
1.- #2 SERT
2.- Yamaha GMT 94 -1 kolo
3.- Maccio Kawasaki -3 kola
4.- Bolliger Kawasaki -4 kola
5.- Yamaha Phase One -5 kola
--------------------------
Maco Moto Racing odstoupil ze závodu pro poruchu motoru.









Bol d´Or je opravdu neskutečný závod s ojedinělou atmosférou. Natřískaný kemp, který je přímo u okruhu a jednu jeho stranu tvoří tribuna, žije dokonalým životem. Obří pódium ze kterého chrlí rockové kapely jeden song za druhým (sice tady nejsou Pink Floyd jako v minulosti, ale i tak je to skvělá hudba), motocykly chrlící oheň, dokonce zapálené auta. Ohně je tady tolik, že když vyjdete ven na okruh, tak vás po chvilce začnou pálit oči od všudypřítomného kouře, který se jako smog valí po celé dráze. Prostě atmosféra, ke které je nějaké MotoGP nebo WSBK jako pouťák se slabým odvarem.
Ale zpět k závodům. Maco Moto Racing tedy odstoupil kvůli zadřenému motoru. Chlapci jsou smutní, není divů, na takovýto závod se člověk těší celý rok. Z čela průběžného pořadí zmizel tým Maccio Kawasaki Racing, který se po pádu propadl těsně před svého bratra Kawasaki France. Suzuki Endurance #1 se dere kupředu. Z 38. místa se již vrátili hoši s Mathieu Lagrivem na současné 10. místo. Těsně před jednou hodinou noční vyjel na trať podruhé během závodu safety car. I tentokrát je důvodem rozházený motocykl po závodní dráze.
A ještě jedna zajímavost. S okamžitou platností byl ze závodu diskvalifikován Francouz Sylvain Barrier, který byl sestřelen na cílovce jezdcem #30 (píšu o tom výše). Jméno toho jezdce nevím, ale každopádně zůstal ležet v bezvědomí na asfaltu a Barrier k němu doběhl a kopnul do něj!!!
Pořadí po 10. hodině:
1.- #2 SERT 330 kol
2.- Yamaha GMT 94 -1 kolo
3.- Bolliger Kawasaki -6 kola
4.- National Motos Honda -7 kol
5.- Yamaha Phase One -7 kola
Ze závodu již také například odstoupily týmy: 666 Diablo, Yamaha Austria, či BMW #71.

Během noci pohřbily své naděje oba tovární motocykly Kawasaki, které po pádech a následných poruchách ze závodu odstoupily. Další továrnou podporovaný tým Kawasaki Qatar Endurance měl naprosto stejný osud. Ke kvalifikacím nastoupilo 63 týmů, do závodu postoupilo a následně odstartovalo 57 týmů, v 8:00, tedy po 17 hodinách, je v závodě již pouze 33 týmů.
Po problému při kontaktu a následném pádu vystoupal tovární tým Sezuki Endurance již na třetí místo!
Pořadí po 17. hodině:
1.- #2 SERT 570 kol
2.- Yamaha GMT 94 -1 kolo
3.- #1 SERT -10 kol
4.- Yamaha Phase One -12 kol
5.- Bolliger Kawasaki -13 kol





Tým Suzuki #2 přišel o své vedení. Půl hodiny po deváté hodině byl druhý tovární tým dojet týmem Yamaha GMT 94 a po krátkém boji předjet. Sebastian Gimbert nyní jezdí o sekundu rychleji než jezdci Suzuki a tak postupně získává malý náskok. Ze závodu odstoupil tým Metiss JLC Moto a tak dále pokračuje již pouze 32 týmů.







Další krutou ránu pro továrnu Suzuki přinesla desátá hodina raní, kdy její stroj #2, jedoucí na druhé pozici s dvacetisekundovou ztrátou havaroval. Než se borec dostal do depa a než to chlapci od Suzuki opravili, ztratili 13 kol a propadli se až za pódiové místa. Necelé tři hodiny před cílem má tedy vše dobře rozjeté domácí tým Yamaha GMT 94, který vede před jedničkovou Suzuki o 9 kol. Ovšem Yamaha jezdí nyní o 6 sekund pomaleji než v době, kdy honila Suzuki #2. Borci pravděpodobně šetří motor, aby se náhodou nestalo něco nepředvídaného. Náskok mají obrovský a tak si to mohou dovolit.
Pořadí po 21. hodině (přesněji po odjetí 20:50 hod):
1.- Yamaha GMT 94 698 kol
2.- #1 SERT -9 kol
3.- Yamaha Phase One -13 kol
4.- #2 SERT -13 kol
5.- Bolliger Kawasaki -14 kol






Necelou hodinu před koncem je opět změna na pódiových pozicích. Na třetí místo se dostal tým #2 SERT, který po pádu jednoho z jezdců klesl ze druhé pozice na čtvrtou. Nyní má náskok na čtvrtý tým Phase One jedno kolo.
Mnoho týmů odstoupilo pro poruchu motoru, jednou z nečastějších poruch je kliková hřídel, která zastavuje jeden motocykl za druhým. Stejnou závodu jako měl tým Maco Moto Racing měl například i tým Yamaha Austria, který zde měl tři kompletní motory a všechny zadřel na klice. Ovšem některé motocykly pokračují v závodě již pouze silou vůle. Například italská Yamaha týmu Amadeus X One pokračuje tak, že její jezdci řadí pouze třetí a čtvrtý rychlostní stupeň.
Pořadí po 23. hodině:
1.- Yamaha GMT 94 766 kol
2.- #1 SERT -8 kol
3.- #2 SERT -12 kol
4.- Yamaha Phase One -13 kol
5.- Bolliger Kawasaki -15 kol


Poslední velkou ranou v 71. ročníku závodu Bol d´Or bylo odstoupení pátého týmu v průběžném hodnocení závodu. Tým Bolliger Kawasaki 29:10 minuty před cílem odstoupil poté, co mu na konci cílové rovinky explodoval motor. I to se při takovémto závodě může stát. 23,5 hodiny kroužíte na vynikající pozici, aby jste si domů odváželi pouze zničený motocykl.
Konečné pořadí závodu Bol d´Or 2007:
1.- Yamaha GMT 94 801 kol
2.- #1 SERT -7 kol
3.- #2 SERT -10 kol
4.- Yamaha Phase One -12 kol
5.- Acropolis Moto Expert -19 kol
Závod dokončilo 30 týmů z původních 57 na startu.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist