Jakub Smrž o Magny-Cours

Jakub Smrž se vrátil z francouzského okruhu Magny-Cours a podělil se s námi o své zážitky ze svého prvního závodu čtyřtaktní kariéry.

Jakub Smrž o uplynulém víkendu nastoupil ve francouzském Magny-Cours ke svému prvnímu závodu kariéry na čtyřtaktním motocyklu. Na litrovém stroji Honda absolvoval v týmu Superstock Czech ACČR poslední závod evropského šampionátu třídy Superstock.
"Nekladu si žádné cíle, je to poprvé co pojedu závod na takovémto motocyklu," říkal Jakub ještě před odjezdem do Francie, kde nahradil svého bratra Matěje, který se zranil v prvním kole závodu tohoto šampionátu v italské Imole. Na okruhu Magny-Cours, známého spíše ze závodu Formule 1, zahájil jihočeský jezdec patnáctým místem v úvodním, volném tréninku, když zajel jedno kolo za 1:52,069. Na tento čas navázal v páteční kvalifikaci zlepšením o bezmála tři sekundy, když zajel čas 1:49,103, přesto to bylo po první části kvalifikace až 27. místo za vedoucím Fabriziem. Sobotní úkol tak zněl - zlepšit startovní pozici. To se také podařilo, když po dalším zlepšení zajel Jakub čas 1:47,971. Pro nedělní závod si tak vyjel devatenáctou pozici na startovním roštu.
Po zmatcích při nájezdu do zaváděcího kola, kdy pořadatelé závodu nedali řádnou formou vědět jezdcům čas pro nájezd na start, odstartoval Jakub Smrž ke svému prvnímu závodu čtyřtaktů. "S novou motorkou jsem neměl možnost trénovat starty, takže jsem z toho měl trochu strach, ale první ostrý pokus nebyl až tak špatný," vzpomíná Jihočech na francouzskou zkušenost. "O několik pozicí jsem se propadl, ale následně jsem zase získal při brždění do jedničkové zatáčky po nejdelší rovině na této trati. Prvním kolem jsem projížděl na 21. místě. Když jsem se trochu rozkoukal ve vyrovnaném a velmi rychlém závodě, začal jsem se probíjet dopředu a dojíždět větší skupinku pohybující se kolem 15. místa."
Jak Jakub naznačuje, cílem prvního kola projížděl zhruba ve stejných místech, kde byla jeho pozice po kvalifikacích. Na tomto místě setrval čtyři kola ze čtrnácti vypsaných. Po nalezení správného rytmu a po ohřátí pneumatik na standardní teplotu zahájil Kuba boj o lepší pozice. Postupně se dostával přes své soupeře až se několik kol před cílem dostal do skupiny jezdců bojujících o evropské body. Pětičlenná skupina, kde vedle dvou domácích jezdců byl společně s našim reprezentantem ještě jeden Španěl (Hurtado Ruz) a jeden Australan (Cudlin) si to rozdávala až do samého konce závodu.
Vše vrcholilo v posledním kole, kdy se dvě zatáčky před cílem dostal Jakub na čelo této skupiny. V zatáčce byl však mírně dlouhý a tak ho předjeli dva jezdci. I tak si v cíli závodu Jakub připsal ve své čtyřtaktní premiéře jeden bod za patnácté místo.
"Oproti kvalifikaci jsem dost zrychlil, což znamenalo, že mi občas šly nadoraz přední vidlice," vypráví Jakub Smrž o samotném průběhu závodu, ve kterém opět posunul svůj čas na jedno kolo, když jeho konečná hodnota se oproti prvnímu, pátečnímu tréninku zlepšila o bezmála 5,5 sekundy na konečných 1:46,798 (v kvalifikaci by to znamenalo osmé místo). "To rozhodlo i v předposlední zatáčce, kde jsem se dostal při brždění přes dva jezdce (na 13. místo) a vlivem rychlého nájezdu jsem se dostal na hranici fungování předních vidlic a vyjel jsem z ideální stopy. Toho využili oba soupeři a dostali se zpět na své pozice. V šikaně před cílem jsem už nechtěl riskovat a dojel jsem si pro velmi cenný bod z premiérového závodu na čtyřtaktní motorce."
Jakub Smrž tak zakončil letošní sezónu, která pro něj znamenala velkou změnu v jeho kariéře. Po závodech na dvoutaktních motocyklech se nyní postavil i na start čtyřtaktních strojů. Poslední závod si velmi pochvaloval a to ať ze sportovní stránky, tak i ze strany týmového zázemí. "Musím pochválit tým, který 100% využil mých poznatků o chování motorky během jízdy a dokonale ji naladil. Po dlouhé době jsem měl pocit, že můžu konzultovat technické problémy a díky tomu se úroveň techniky během celého víkendu posouvala kupředu. Pravidelně jsme byli na Top Speed mezi nejlepšími. Navíc panovala během celého víkendu skvělá atmosféra, což hodně podpořilo mé snažení a celkový výkon během všech tréninků a závodu. Z úrovně těchto závodů jsem doslova nadšený, je v nich ohromná vyrovnanost a startuje tam vždy okolo 35. jezdců, které sleduje velké množství diváků. Velký klad je, že všichni jezdci dostanou před závodem tři sady stejných pneumatik. Moje další kariéra se bude zřejmě soustředit na čtyřtaktní motocykly. Ještě jednou bych chtěl poděkovat mechanikům, ale i celému týmu, za jejich profesionální přístup během celého víkendu."

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist