Co je Okruhový den na SPZkách?

S roustoucí popularitou Okruhových dnů na SPZkách (ODNS) se jejich provozovatelé, Okruháři.cz, občas setkávají s dotazy či nesrovnalostmi kolem jejich akce. Ono se ani není čemu divit. V dnešní době jsou motoškoly v různých variantách hrozně moderní a rostou jako houby po dešti. Diskusní fóra jsou plná poznatků absolventů různých kurzů, jednomu vyhovuje to, jinému zase ono. Čert aby se v tom vyznal. Proto vznikly následující řádky.

"Nejsme motoškola"

Pro koho je akce určena?
Chtělo by se říci, že pro kohokoliv, ale to není tak úplně pravda. Prvně je potřeba zmínit, že ODNS nejsou motoškola. Nebudou vás učit řídit motorku, nebudou s vámi na plácku v paddocku kroužit osmičky a učit vás brzdit. Od toho jsou tu jiné organizace, jako například brněnská Motoškola, motoškola Pepy Sršně, nebo Míry Lisého, které mají jíný program a jiné zacílení. Předpodkladem je, že nejste úplný začátečník a svůj motocykl máte pod kontrolou. Teprve potom jste vhodným kandidátem, protože cílem ODNS je naučit vás základy jízdy na okruhu a prohloubit svoje schopnosti. Okruh je jediné místo, kde můžete jezdit se svojí motorkou blízko limitu a to kolo za kolem. Kolikrát podržíte na normální silnici na tři kvalty plný plyn? Kolikrát brzdíte z maximální rychlosti třeba na 80km/h na stopadesáti metrech? Okruháři tvrdí, že jeden den na okruhu vás jezdecky posune jako celá sezona na silnici.
Neexistuje žádné jiné místo, kde byste si mohli dovolit to, co na plnohodnotném okruhu světového formátu. Jasně, můžete se svézt třeba v Sosnové, nebo Vysokém Mýtě, ale parametry těchto okruhů jsou limitující, a nezařadíte snad ani trojku. Říkáte si, dobře, vím co chci, okruh je pro mě správná volba, proč bych se tedy nesvezl s nějakou okruhovou agenturou, vyjde to přeci levněji... Ano, vyjde to levněji, ale to má svůj důvod. Běžné okruhové agentury jsou určeny pro trénink závodníků (ať už hobby, nebo profíků), nikdo s vámi nebude probírat teorii jízdy, závodní stopu (až na výjimky v podobě individuálních instruktorů, ale to už jste cenově zase někde úplně jinde). Nebudete mít k dispozici instruktory po celý den zdarma, nedozvíte se zajímavé věci na workshopech. Služby navíc je to, co také činí rozdíl mezi ODNS a agenturním ježděním.
Na akcích Okruhářů se se závodníky nepotkáte. Nemusíte se bát, že vás někdo šíleným způsobem jak se říká opral vnitřkem v zatáčce, bezpečnostní trenky nechte klidně doma. Nepořádají ani žádné závody. Cílem je, abyste si svou (mnohdy první) zkušenost s okruhem dokonale užili.

"Nejsme závodní agentura"

Takže co vás čeká:

Teorie jízdy
Zaměření je na schopnosti a vlastnosti, které jsou důležité pro sportovní jízdu. Od správného posezu po aplikaci plynu, brzd, nebo například řazení bez spojky. Samozřejmě se nesmí zapomenout na úplný základ, a to jak se na trati chovat (tak, aby se účastníci navzájem zbytečně neohrožovali), sjíždění a najíždění, pohyb v prostoru pitlane a podobně. Nekončí to u samotného jezdce, i motorka musí být na jízdu na okruhu připravena. Proto se důkladně probírá její celková kontrola, pneumatiky, nastavení a podobně.
Velká část teorie se věnuje závodní stopě, která se detailně probere ještě jednou v odpoledním bloku, včetně onboard videa s komentářem k jednotlivým zatáčkám. Je to totiž základ, který vám umožní jet rychle a přitom bezpečně. Můžete brzdit jako šilení, klopit až na ucho, ale pokud jedete špatnou stopu, nepomůže vám to...

Instruktoři
Svoji první jízdu po trati jezdí účastníci ve vláčku za instruktory. To má svůj význam. Jednak pustit na trať bandu nadržených motorkářů by nemuselo skončit dobře, a jednak slouží k načtení správné stopy a seznámení se s okruhem. Dodržují se jasná pravidla a jezdci se za instruktorem střídají. Tím ale práce instruktorů nekončí. Jsou vám k dispozici po celý den (Opravdu!!!) S instruktorem si můžete domluvit individuální jízdu (nebo s dalším kamarádem). Instruktor pojede chvíli za vámi, aby si načetl vaše chyby, poté vás předjede a ukáže vám, jak zatáčky projíždět. Následně s vámi jízdu rozebere. Mezi jednotlivými jízdami se s nimi můžete o čemkoliv poradit. Dělá vám problém nějaká zatáčka? Nejste si jistí posezem na motorce? Není nic jednoduššího, než se zeptat, ochotně vám poradí.
Mezi instruktory ODNS patří takové kapacity jako Ondra Ježek nebo Karel Táborský. Ani ostatní instruktoři nejsou žádná ořezávátka, ale ostřílení závodníci, kteří za sebou mají několik sezon na okruhu. Seznam instruktorů najdete zde.

Mechanici
Po celý den je účastníkům k dispozici Vojtěch Navrátil, profesionální mechanik z firmy MotoXN, který se specializuje na stavbu a ladění okruhových motocyklů. S ním si projdete technickou kontrolou na začátku dne. Vojta motorku prohlédne, zkontroluje brzdy a podvozek. Při technické kontrole rychle odhalíte, jestli jsou vaše tlumiče zralé na repas, nebo jestli vám s tím kroutil "profík" na benzínce před Dubou. Úplně rozhozený podvozek není příliš bezpečný...
Workshopy
Mezi jednotlivými jízdami jsou krátké bloky, zaměřené na specifické téma. Partneři Okruhových dnů na SPZkách si pro účastníky připravili povídání na téma oblečení na motorku (PSí), pneumatik (Moto-pneu), techniky motocyklu (MotoXN), elektronické doplňky (Ready2Race), nahřívání pneumatik (Tyrex) a o výběru a údržbě helem (Bonmoto). Důraz je kladen na vysokou přidanou hodnotu (na workshopech se něco dozvíte, není to prezentace výrobků dané firmy), proto partneři za účast na ODNS nic neplatí. (Pozn.: Téma workshopů se může na jednotlivých ODNS lišit.)
6x20 minut na trati
Plnohodnotná závodnická porce. Formát šesti dvacetiminutovek za den je standardem zavedeným snad mezi všemi okruhovými agenturami. Dvacet minut v plném tempu na trati je slušný záhul, proto jsou mezi každou jízdou přestávky na odpočinek (a workshop ). Věřte, že poslední dvacetiminutovku už budete mít dost.

Paddock
Ani během přestávek mezi jízdami se nudit rozhodně nebudete. V paddocku narazíte na partnery akce se stánky, kteří vám ochotně poradí a předvedou svoje výrobky. O občerstvení je taktéž postaráno. Celý den uteče jako voda.
Chcete víc?
No prosím, k dispozici vám bude k vyzkoušení zdarma přímo na trati třeba KTM SuperDuke 1290! Okruháři oslovili i dealery dalších značek a čekají na jejich vyjádření. Doufají, že se budete moci svézt na více motorkách.
Dvorní fotograf Okruhářů, Jan Stárek, vyfotí každého účastníka na trati a to ne jedenkrát. V jejich galerii se po akci najde opravdu každý.

"Jsme Okruhový den na SPZkách"

Závěrem
Jestliže jste dočetli až sem, měla by vám být jasná koncepce Okruhových dnů na SPZkách. Okruháři nejsou motoškola a nejsou ani standardní okruhová agentura. Účastníkům se snaží poskytnout maximální servis, který se podřizuje heslu: Ze silnice na okruh! Užijte si jízdu na motorce tak, jak nikde jinde. Ulice jsou fajn, ale jen na okruhu si můžete být jistí, že vás nesrazí auto v protisměru a nepřekvapí vás štěrk v zatáčce...
Na viděnou v paddocku se těší,
tým Okruháři.cz

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist