Závody Mistrovství světa silničních motocyklů slaví 70 let!

Je tomu přesně sedmdesát let, co se jezdci Mistrovství světa silničních motocyklů poprvé postavili na startovní grid. Od té doby prošlo dnešní MotoGP spoustou změn, ať už jde o jízdní styly jezdců, jejich kombinézy či bodovací systém. Něco však zůstalo stejné. Každá doba měla svého hrdinu, někoho, ke komu fanoušci vzhlíželi, nebo jej nenáviděli.

Jak to všechno začalo

První ročník Mistrovství světa silničních motocyklů se jel v roce 1949, samotný nápad uspořádat takový šampionát však vznikl o mnoho dříve. Termín "Grand Prix", kterým se dnes označují jednotlivé závodní víkendy, byl poprvé použit v roce 1904, kdy se jelo Paris Coupe Internationale des Motocyclettes. V tomtéž roce pak byla založena Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FICM), která více než 40 let organizovala evropské závody.

V meziválečném období FICM pořádala šampionát nazvaný The European Grand Prix, později European Championship. Jezdci tenkrát závodili ve třech třídách: 250cc, 350cc a 500cc. Krátce po druhé světové válce, konkrétně v roce 1948, se FICM rozhodla evropský šampionát nahradit mistrovstvím světa. V lednu 1949 tak byly sepsány pravidla, v únoru byl publikován závodní kalendář a v polovině června už se na ostrově Man konala první Velká cena. Vítězem závodu třídy do 500cc se stal Harold Daniell, první titul mistra světa si pak s třiceti získanými body připsal Leslie Graham.

Zatímco dnes vítěz závodu získává 25 bodů, tehdy jich obdržel pouhých deset. Pilot na druhé příčce si připsal bodů osm, na třetí sedm a tak dále. Bod navíc pak získal jezdec, který zajel v závodě nejrychlejší kolo.

Třídy MotoGP, Moto2 a Moto3

V průběhu let se toho spoustu změnilo. Černobílé kombinézy nahradily zásluhou Barryho Sheena barevné, díky Kennymu Robertsovi vznikly první slidery, začaly se používat široké pneumatiky, změnily se technologie či přišla elektronika.

Spolu s vývojem pak došlo také k vyřazení několika závodních tříd či k jejich modifikaci. V osmdesátých letech byly zrušeny závody kubatur do 50 cc, 80cc a 350cc a od sezóny 1997 už mezi sebou nesoupeří sidercary. Od roku 2002 už se na trati neobjevují jezdci třídy do 500cc, nýbrž piloti MotoGP (od roku 2012 se čtyřválcovými čtyřdobými motory o objemu do 1000cc), kubatura do 250cc byla v sezóně 2010 nahrazena třídou Moto2 s objemem do 600cc, o rok později pak vznikla kategorie Moto3.

Mick Doohan, Giacomo Agostini, Valentino Rossi…

Šampionát silničních motocyklů s sebou za dobu své existence přinesl řadu zajímavých jmen. Na otázku, kdo je největším motocyklovým závodníkem vůbec, však ale asi nikdy nepoznáme odpověď. Každá doba má totiž své hrdiny. Zatímco v dnešní době je za něj považován Valentino Rossi, závodící legenda tohoto sportu, v minulosti davy vzývaly Giacoma Agostiniho, Micka Hailwooda, Micka Doohana, Kevina Schwantze, Wayna Raineyho a mnohé další.

Každý z nich přispěl k tomu, jak dnes motocyklové závody vypadají. Jako první tahal koleno po asfaltu Jarno Saarinen, jeho techniku později vylepšil Kenny Roberts. Nohu ze stupačky zase začal dávat Valentino Rossi a v překonávání limitů nyní pokračuje Marc Márquez.

Legendy však nemusíme hledat pouze jezdci. Do historie Mistrovství světa silničních motocyklů se nesmazatelně zapsal také anglický komentátor Nick Harris. Diváci jej poprvé mohli slyšet u mikrofonu v roce 1974, o osmatřicet let později pak odešel do důchodu. Z motocyklového světa však nezmizel úplně - na stránkách motogp.com pravidelně zveřejňuje své blogy.

Zajímavá čísla
929: počet Velkých cen, které se jely od roku 1949
3114: tolik závodů se doposud napříč všemi kategoriemi odjelo
117: počet světových šampionů
372 vítězů závodů (rekord drží Giacomo Agostini se 122 výhrami)
111 jezdců si dojelo pro první místo pouze jedenkrát
718: tolik různých závodníků stálo na stupních vítězů napříč všemi kategoriemi
29: vítězové závodů byly tolika národností (nejvíce triumfů putovalo do Itálie – celkem 811)
30: do tolika zemí se seriál Mistrovství světa silničních motocyklů podíval

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
rosho přispěl 2 Kč
Rosička přispěla 2 Kč
drev přispěl 2 Kč
Mr.Kaktus přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist