Šestá GP sezony – Velká cena Itálie
Text: Petr Czyž | Foto: Radek Babička | Zdroj: MotoGP.com | Foto: Repsol Honda, Leopard Racing, Repsol Honda, Monster Yamaha Tech 3. Thomas Lüthi, Estrella Galicia 0,0 MArc VDS | Zveřejněno: 1.6.2017 | Zobrazeno: 9 076x
Motocyklový šampionát pokračuje o nadcházejícím víkendu šestým kolem sezony 2017, jenž přivítá závodní okruh Autodromo del Mugello ležící v malebném prostředí Toskánska. Velká cena Itálie je pro řadu jezdců, týmů a výrobců z mistrovství světa důležitým místem v kalendáři šampionátu. Je třeba se ukázat domácím fanouškům, ale stejně důležité jsou výsledky pro jejich sponzory. Do Itálie také míří český závodník Karel Abraham, který bude s Desmosedici týmu Pull&Bear Aspar usilovat o další mistrovské body. Víkendová Grand Prix – Gran Premio d'Italia Oakley.
Kapitoly článku
Autodromo del Mugello (ITA)
Závodní okruh Autodromo del Mugello postavili v roce 1974 třicet kilometrů od Florencie. Díky charakteru dráhy a prostředí do něhož je zasazena patří mezi nejpopulárnější okruhy v kalendáři mistrovství světa jak z pozice fanoušků, tak jezdců a fotografů, kterým se nabízí nesmírně zajímavá panorama. První závody mistrovství světa tam pořádali v roce 1976. Od roku 1988 je okruh ve vlastnictví Scuderia Ferrari a pevnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů je po rozsáhlé rekonstrukci od roku 1991.
Dráha okruhu Autodromo del Mugello měří celkem 5245 metrů, široká je 14 metrů a nejdelší rovinka má 1141 metrů. V jednom kole jezdci projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými.
Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin představuje Mugello kombinaci rychlých a pomalých zatáček na dráze plné změn v převýšení s dlouhou rovinkou, která patří k těm vůbec nejrychlejším v celém seriálu s maximem kolem 350 kilometrů za hodinu. Samozřejmě vysoké rychlosti zákonitě končí v místech, kde jezdci intenzivně brzdí, což vyžaduje dobrou stabilitu od přední pneumatiky společně s vhodným nastavením motorky. U zadních pneumatik bude třeba výbornou přilnavost střední části, která dokáže přenést vysoký výkon při akceleraci z pomalejších zatáček a zároveň je potřebná perfektní přilnavost boční části pro rychlé průjezdy zatáčkami jako Arrabbiata 1 a 2, Palagio, Casanova a Savelli.
U zadních hladkých pneumatik MICHELIN Power slicks budou dostupné verze symetrické a asymetrické. Měkká směs (bílá) pneumatiky bude v symetrické verzi, směs střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá) bude s tvrdší pravou stranou asymetrická. Co se týče přední pneumatiky, tak ta bude letos poprvé tužší konstrukce, jak si schválili samotní jezdci. Pneumatiky budou ve směsi měkká (bílá), střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá). Střední směs přední pneumatiky bude s tvrdší pravou stranou pláště asymetrická. K dispozici budou pneumatiky do mokrých podmínek MICHELIN Power Rain ve směsích měkká (modrá) a střední (barva pláště).
Rekordy a informace MotoGP – Autodromo del Mugello (ITA)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'47,639
Kvalifikační rekord – Andrea Iannone - Ducati (2015) – 1'46,489
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2016) – 354,9 Km/h
Délka závodu MotoGP - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP 2016:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Iannone (Ducati)
Pole position – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'46,504 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Andrea Iannone – (Ducati) – 1'47,687 sekundy
Nicky Hayden (1981 - 2017)
MotoGP – Preview
Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení královské kubatury je s 85 body Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP). Španěl vyhrál závod ve Francii, kde do posledního kola bojoval s Valentinem Rossim, a protože Ital pár zatáček před cílem spadl, je nyní Viñales na špici tabulky. Lídrem byl jezdec tovární Yamahy do závodu v Texasu, kde havaroval a do čela tabulky se tehdy postavil Rossi.
Na druhou pozici se po závodu v Le Mans posunul Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), pro něhož je letošní sezona velmi dobře rozjetá. Španěl ztrácí na vedení sedmnáct bodů a má znovu šanci bojovat o svůj první titul v královské kubatuře, kde závodí od roku 2006.
Z první pozice až na třetí, to je propad, který zaznamenal Valentino Rossi tím, že ve Francii nezískal ani jeden bod. Přitom až do posledního kola soupeřil o vítězství s Maverickem Viňalesem. Pak přišel pád těsně před cílem, který Rossiho mrzel a mrzet bude. Na vedení mu teď schází třiadvacet bodů, na druhé místo ztrácí bodů šest. Aby vší smůly nebylo dost, tak Ital minulý týden skončil v nemocnici potom, co měl nehodu na motokrosové motorce. V nemocnici absolvoval vyšetření, která nepotvrdila nic zlomeného, ale jak na tom bude o víkendu v Mugellu, tak to je nyní otázka za milion. Ve čtvrtek Ital prošel vstupní lékařskou prohlídkou (FIM - Dr. Giancarlo Di Filippo, šéflékař okruhu Mugello - Dr. Remo Barbagli a šéflékař MotoGP - Dr. Angel Charte) a může nastoupit do italské Grand Prix. Jak na tom ale bude v sedle motorky zjistí až v pátek po trénincích.
Úřadující mistr světa Marc Márquez (Repsol Honda Team) je po pěti kolech šampionátu čtvrtý v pořadí. Na třetího Rossiho ztrácí čtyři body, na vedení bodů sedmadvacet. Podobně jako Rossi nedokončil závod ve Francii a nulu si odvezl také z Argentiny. Pro Márqueze není úvod sezony zcela ideální, ale vzhledem k ztrátě na vedoucí pozice rozhodně není nic ztraceno.
Nejlepší nováček a průběžně pátý je Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), jehož premiéra v královské kubatuře rozhodně nemá chybu. Francouz nemá s ničím problém a závodí v sedle litrové Yamahy, jako by to snad ani nebyl jeho teprve pátý závod kariéry, ale stý. V domácím prostředí Le Mans získal dvacet bodů za druhé místo, jeho první stupně vítězů v MotoGP, a nyní ztrácí jen tři body na čtvrtého Márqueze. A kdy uvidíme Francouzův vítězný přemet? Myslím, že letos by to klidně mohlo vyjít.
Jezdci tovární Ducati testovali společně s ostatními týmy v Barceloně, takže pro skutečně domácí Mugello jsou připravení. Je to dráha, kde je jejich testovací tým jako doma, takže se uvidí, jaký bude výsledek. Andrea Dovizioso (Ducati Team) je prozatím průběžně šestý a Jorge Lorenzo (Ducati Team), který si v Jerezu připsal na konto první stupně vítězů s Ducati, je průběžně osmý. Oba dělí šestnáct bodů.
U tovární Aprilie jezdci v Barceloně vyzkoušeli řadu nových věcí a nadcházející víkend bude zkouškou ohněm, protože jedou v domácím prostředí. Prozatím je Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) průběžně čtrnáctý a s tím není příliš spokojen. Nováček Sam Lowes (Aprilia Racing Team Gresini) je s dvěma body až třiadvacátý a ani tam nebude zvlášť velké nadšení.
Co se týče tovární stáje Suzuki, tak tam je letošní ročník hodně komplikovaný. Nováček Alex Rins je zraněný a jeho návrat na trať bude pravděpodobně až víkendem v Barceloně. Španěla byl měl znovu nahradit francouzský jezdec z britského šampionátu superbiků BSB Sylvain Guintoli. Druhý jezdec týmu Suzuki je Andrea Iannone. Ital má zkušenosti z MotoGP, protože tam už v předchozích letech závodil s Ducati, ale přestup na Suzuki mu příliš neprospěl a prozatím je s patnácti body patnáctý.
Nováček letošního ročníku KTM má na kontě první body, což dle vyjádření jezdců je v této části sezony příjemné překvapení. Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) a Bradley Smith (Red Bull KTM Factory Racing) jich mají na kontě šest a to je jednadvacátá pozice průběžného hodnocení.
Český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team) má devět bodů, což v tuto chvíli stačí na průběžnou devatenáctou pozici. Nejvíc se jezdci z Brna dařilo v Argentině, kde získal šest bodů, horší to už bylo v Texasu a Le Mans, kde kvůli poruše techniky nezískal ani jeden bod. Přitom na patnáctého Iannoneho chybí Abrahamovi “jen“ šest bodů. Uvidíme v Mugellu.
MotoGP – Stav po GP Francie:
1. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 85 |
2. | Dani PEDROSA | SPA | Honda | 68 |
3. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 62 |
4. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 58 |
5. | Johann ZARCO | FRA | Yamaha | 55 |
6. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 54 |
7. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 40 |
8. | Jorge LORENZO | SPA | Ducati | 38 |
9. | Jonas FOLGER | GER | Yamaha | 38 |
10. | Jack MILLER | AUS | Honda | 29 |
11. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 26 |
12. | Scott REDDING | GBR | Ducati | 26 |
13. | Loris BAZ | FRA | Ducati | 19 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 17 |
15. | Andrea IANNONE | ITA | Suzuki | 15 |
16. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Ducati | 14 |
17. | Tito RABAT | SPA | Honda | 13 |
18. | Hector BARBERA | SPA | Ducati | 12 |
19. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 9 |
20. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 7 |
21. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 6 |
22. | Bradley SMITH | GBR | KTM | 6 |
23. | Sam LOWES | GBR | Aprilia | 2 |
24. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 1 |
Informace o redaktorovi
Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Radek Babička - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.